Fórum témák
» Több friss téma |
Igen, csak sajnos a 8000mm/perc is csak alig 133mm/s. Nekem pedig 1000mm/sec-et kell tudni., mostani gép is ennyit tud stabilan.
És Stewe jól írja. Azért nem gerjed, mert nagyságrenddel pontosabb az enkóder mint a motor, a +-1 hiba szinte "elhanyagolható". A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2014
Köszönöm.
Tapasztalatszerzésre szerintem jó, kis helyen elfér, ami nálam meghatározó Nagyobb könnyűszerkezetes plottert még építeni fogok, lézer, pirográf, és hasonló könnyű fejek hurcolására...
Nagyon tetszik nekem is a gép, bízom a folytatásban! Lézerhez 1W-os 808nm-es infra diódát könnyen be lehet szerezni és "használni" is, mert van hozzá 1000Ft-ért modul lencsével, arra már csak egy áramgenerátor kell ttl-es vagy analóg meg egy kis hűtés és kész is.
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2014
Eddig értem, magát a 0.01 mm es alkatrész pozicionálást nem tudom elképzelni csak kétféle módban. Első esetben mechanikára hagyjuk, a chipen van végig letörés és ellenpárja a fejben a felvevő egység, mivel letörés nem is kell nagyon pontosnak lennie a megmunkálásnak, bár gondolom a mérő kamera a helyet ahová tenni kell pontosan határozza meg. Második eset hogy felveszi a fej és egy másik kamera is beméri az alkatrészt. Na de ez már nem az a része a hobbinak.
Nálam tized akkora sebesség igény van, gyorsulásban persze a lehető legtöbbet kell kihozni a gépből, ez viszont jelentős része, de a vezérlő korlátoz nagyon.
Lézerben ki van otthon?
Gondolkoztam egy bikásabb diódás lézeren (10W). Az asztalt hogy szokták megoldani, hogy ne nyírja ki a sugár?
Tükröt ragasztanak rá? Gondolom az anyag el van emelve az asztalról távtartókkal és rá van fókuszálva a sugár ?
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Szia!
Ha 10W-os lézert szeretnél, akkor gázüzemő lézert javaslok. Mit szeretnél a lézerrel? Szerintem ha még nincs lézeres géped próbálj meg egy 1W-os infra 808nm hullámhosszú diódával, mert az olcsón megvan. Egy lézer dióda kb 5000Ft + modul hozzá lencsével 1000Ft + áramgenerátor pár száz forintból kihozható. Ezzel már fába lehet gravírozni" - megbarnítja a fát. Ha vágni akarsz lézerrel, akkor pedig a 10W sem lesz elég.
Van még egy feszítős motor-felfüggesztés, amit én szerkesztettem egy 4kW-os peremes motorhoz, nem kell hozzá kuplung sem, azt szabadon közzétehetem, de lehet csak hétfőn férek hozzá...
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Na pontosan ez az. Nem akartam az 1W-ossal kínlódni. Azzal csak szórakozni lehet, de igazán nem jó semmi komolyra sem. Egyszer majdnem vettem egy 1W-osat, de szerencsére körülnéztem a neten, hogy tudnám-e használni, de nem. Azzal nem sok mindenbe tudnék nyomot hagyni. Most pl kinéztem egy olyat az e-bay-en, amiben 2 db 2W-os dióda van benne prizmával és 2 vezérlővel adják. Az bírja a folyamatos üzemet is és remélem gravírozza a fényes alumíniumot is.
Ha nem akkor a 10W-os biztos. A gáz lézer az tetszene, de az olyan nagy lenne, hogy építenem kellene hozzá egy sokkal nagyobb gépet, hogy ne legyek gáz a kis gépemmel. Amúgy lehet az lenne a jó megoldás. Egy gáz lézer és egy nagyobb váz. Na de akkor az a kérdés, hogy az asztal hogy van megoldva, hogy a sugár ne vágja szét? Miből van az?
Igen, a második módszerrel működik szépen. Alkatrész pozíciót illetve markerek (fiducial) ellenőrzését fejen lévő kamera végzi az alkatrészek felvételénél előforduló x-y-theta hibát pedig alulról felfelé néző kamera ellenőrzi és számolja a korrekciót.
Jól mondod, a 300 frame/sec-es Full HD-s kamera már nem hobbi kategória, így még mindig nem része a totyiknak.
Nem szeretem magamat idézni, de nekem ez a koncepció többszörösen bevált már: Topi féle 60W-os CO2 lézer gép
10W alatt játszani jó, 20W alatt próbálkozni jó, 40W-tól kezdődik szerintem az első használható lézervágó. A lézerdiódás témakörrel csak az a baj, hogy a lézersugarat fókuszálni kell. Az én gépemen olyan optika van, hogy a 60W-nyi lézer teljesítményt 0,1mm-0,15mm átmérőre fókuszálja. Itt jön a válasz, a miért nem vágja át az asztalt kérdésre. Mindenképpen kell egy fókuszáló lencse, mert a csőből kijövő nyaláb átmérője nagyon nagy. Két egyforma csőnél én mértem a 3mm-től 5mm-ig is. Azzal hogy fókuszálod, a fókuszpontokon kívül máris csökken a teljesítmény. Anyagmegmunkálás közben is a teljesítmény egy része elnyelődik magában az anyagban. Megfelelő előtolási sebesség garantálja hogy nem "világít át" túl sokáig a már kivágott anyagon. Ha úgy tetszik, akkor vág és már megy is tovább... Hogy ne vágd el az asztalt: 1. A lézer teljesítményt annyira kell csökkenteni, hogy csak fókuszálva legyen ereje elvágni azt az anyagvastagságot, azon az előtolási sebességen. 2. Használd a lehető legnagyobb előtolási sebességet, ez sok anyagnál a szép vágás alapfeltétele (pl. ABS) Az anyagot is fel kell támasztani valamire. Sok gépben méhsejt lemez van, és arra teszed fel a vágandó anyagot. Azzal az az egy baj van, hogy a lézer felizzítja amikor áthalad felette magát a méhsejt lemez cella falát, ami olvadt nyomot hagyhat a kivágott anyagon. Én személy szerint ezt azzal csökkentem, hogy egyrészt gyorsan vágok, másrészt rajta hagyom a védőfóliát az anyagon, harmadrészt pedig teszek alá korábbi maradék táblák anyagait. És ha ez mind nem lenne elég (nálam sem mindig), akkor a gurulós asztal amin ez a gép rajta van, a tetején betonit lap van. Na a beton tűri egy ideig. Mi mire elég: Döntsd el, hogy mit akarsz vágni. Tudnod kell, hogy vágyhatsz a legnagyobb lézerteljesítményre, de azzal elveszted a finom kisteljesítményű műveleteket. Nálam a kisebb 60W-os csőnél is komoly feladat volt a legkisebb teljesítményt meghatározni, ugyanis adott teljesítmény alatt a cső nem "gyújt be" rendesen. Emiatt nem érdemes túl nagy csövet sem választani. Ezenfelül: a 60W-al röhögve vágsz 10mm-ig ABS-t is, 20mm-es rétegelt lemezt is vágtam vele egy menetben (több menetben nem is lehet), és terepasztalhoz kresztáblák sokaságát, aminél a nyomtatott pár mm-es táblát nem volt kedvem egyesével köralakúra, szögletesre, stb. vágni. Kigyújtás, felgyújtás, meggyújtás: Azt jó tudni, hogy nagyon kevés anyag van, amit a lézer nem gyújt fel. Talán az akril (plexi) az egyik ilyen. Minden más anyag meggyullad, ha nincs megfelelő lefúvásod. Rengeteg kisebb lézergravírozóba (gyáriakban is) csak egy kis vacak konzolra felteszik a lencsét és azt mozgatják. Igen ám, csak a távozó gőzök rárakódnak a lencsére, amit emiatt tisztítgatni kell. Én nem akartam ebbe a csapdába esni, ezért olyan fejet alkalmazok, aminél a fejben van a lefúvó levegő becsatlakozás (lásd kép). Ennek a szerepe sokrétű: 1. Lefúvással hűti a vágott anyagot, így akár sima fénymásoló lapot is csodaszépen égésnyom nélkül, barnulás nélkül vághatsz. 2. Lefúvás miatt távol tartja a lencsétől a vágás közben keletkezett gőzöket 3. Hűti a lencsét (ha szennyeződés kerül rá, akkor az bizony a lézerfény ellensége, elnyeli a fény egy részét amiből sajnos hő lesz, ez a lencsénél nem épp szerencsés) 4. A vágáskor keletkező olvadékot lefújja így előbb hül meg és "nem nö össze" a vágás 5. Tárgyasztal alatt segíti az elszívást, hogy ő fújja az elszívó meg szívja. 6. A vágáskor keletkező anyag gőzök nem tudnak visszaülni az anyagra és elszineződést okozni. Egy szó mint száz, én hobbi gépnek 40W körüli CO2 lézert javaslok. Készen kapni a csövet, készen kapni a kV-os áramgenerátoros lézertápot szinte minden teljesítményre. A 40W nem olyan végtelenül sok, de hobbi gépnél nem nagy érvágás, hogy 2 menetben kell mondjuk vágnod az 5mm-es akrilt. Ha próbálsz vágni, jól válaszd meg az anyagot. Pl átlátszó anyagok közül sem mind vágható. Polikarbonát egyenesen rémálom TILOS, PVC-ből nagyon káros gázok szabadulnak fel TILOS. ABS, Akril (plexi), fa, gumi, papír, karton, polisztirol, stbstb. Ezek garantáltan szépen vágható anyagok. Röviden ennyi volt a tanácsom. 60W-is lehet még úgy gravírozni karton fedelű füzetet, hogy csak a legfelső védő réteget égesse át. Nomeg lehet úgy is amit még az elején követtem el és a fadobozos lépcsősfúró készletemre gravírozni akartam, hogy "TOPI" és hogy "ne vidd el", csak túl becsültem a teljesítményt, és a TOPI feliratot beleírtam a dobozban lévő fém lépcsős-fúróba is. Ezek a videók még nagyon a gép fejlesztésének az elején készültek, azóta azért gravírozni is 5-600mm/perc előtolással gravíroz. Itt maximum olyan 300-al mehetett. Gravír 1: http://www.youtube.com/watch?v=B4QRsaHY4IM Gravír 2: http://www.youtube.com/watch?v=yc-uBvUaoZg A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Nagyon jó kis gondolatébresztő! Első kérdés ami mindenkiben felmerül szerintem: mennyibe kerül egy ilyen 40W-os cső?
Hát nézd, ez sokminden függvénye elsősorban annak, hogy milyen cső üzemidőt szeretnél. De egy átlagos értékekkel rendelkező konfiguráció az alábbi (szállításokkal):
40W cső (70cm hossz, 22kV gyújtófesz, 15kV üzemi fesz, 18mA üzemi áram): 45E Tápegység (ebből nem éri meg a nagyon olcsót venni, instabil az áramszabályozás, emiatt instabil a teljesítmény, cső is kárát láthatja): 25-30E Cső tartó konzolok (ne fabrikálj, optika beállításnál bizony jók azokat az állítási lehetőségek): 10E Optika készlet (két tükörtartó, egy fej, három tükör [ez is speckó tükör] és egy ZnSe lencse): 45E Összesen: 120-125E Ft Szerk: Optikán ne spórolj. Egyáltalán nem egyszerű feladat egy láthatatlan lézerfény merőlegeseit és fényútját beállítani. Egy méteres X tengelyű gépen csak rálehelsz a konzolra és a mozgás közben változni fog a fény pozíciója. Nekem az optika beállítása majdnem két nap volt (igaz egy konzol rögzítő furat félre lett rajzolva és emiatt az egész konzol kitért a síkból) Beállítod, papírt teszel, próbalövés. Arrébb mozdítod a kocsit próbalövés. Korrigálás, papírcsere, kocsivissza próbalövés. Ez így mind a három tükörrel. Pont ezek miatt az új most épülő lézervágón biztos hogy 15mm alatt nem lesz a tükör tartó alu blokk vastagsága... A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2014
Talán tudod talán nem de a sárga fórumon misztifikálják a lézert, akikkel beszéltem eddig titkolóznak, főleg sebesség tekintetében.
Engem a kompresszor szárító része és maga az érdekelne hogy mennyi levegőt eszik. Kompresszort így is be kell szerezni máshoz, de jó lenne akkor már olyan ami a lézerhez alkalmas "egy feltöltéssel" egy két órát áthidalni. Mennyire lehet a csövet kapcsolgatni? Gondolom van egy éledési ideje. Vektoros munkáknál jól jön a gyors kapcsolás. Személy szerint 40 W os cső lesz majd egyszer beszerezve, 4 mm es rétegelt lemezt akarok vágni és gravírozni, elviekben elégnek kell lennie. A hűtést meg is tudom csinálni, az nem gond, tükörtartó se lehet bonyolult (háttér van ha szépen nézek főnökömékre) de azt hiszem nem egetverő költség inkább megveszem a tartókat.
A megnyitással szerintem nem lesz gond.
Gyakorlatilag egy lengő alaplapra felfogott peremes motor, menetes-tányérrugós előfeszítéssel. A szíjfeszítő erő itt a motor csapágyát terheli, (ekkora jószág ezt már elviseli,) de nem kell torziós kuplung. Külön mérés sincs beépítve, a 10mm emelkedésű orsó esetén a 4000/n felbontású motor-encoder, a 2,5-ös lassító áttétellel 1 mikronos felbontást ad. A hozzászólás módosítva: Jan 3, 2014
Igen tudom, sajnos magam is tapasztaltam. Tanácsot próbáltam kérni, hogy mit hogyan... Ehelyett azt kaptam hogy felejtsem el, meg az nem gyerekjáték, mitakarokén.
Úgy szóltak le, azzal a mondattal hogy "ehhez én kevés vagyok", hogy némelyik azt sem tudja hogy én nem vásárlok microstep meghajtót hanem ami nekik misztikus azt én FPGA-val vagy kapukból röhögve megoldom töredékéből, vagy amit ők vásárolnak cnc alkatrészt, azt én saját gépen gyártom le. Tippjük nincs, hogy 25M Ft-os samsung beültetőgéppel teljesen egyenértékű egyes pontjaiban még többet is tudó gépet fejlesztek / fejlesztettem. Na mindegy, ez egy másik történet. A q-tech automatika cégnél is kinevettek anno amikor azt mondtam, hogy AC szervó meghajtó? Nemár azt megépítem én. Kinevettek, hogy az nem olyan egyszerű hogy én oda teszek egy toroid trafót, tekergetem és megy. Egyesek azt hiszik a fény nem a napból jön, és nem hajlandóak segíteni. Bemérgesedtem és a teljesen az alapoktól pár HE fórumtárs segítségét is kérve (pl. Collector) saját kutatásal kiműveltem magam, mégis mi az a lézercső, mi az a deionizáló spirál, mitől lesz a lézercsőben lézerfény... Pofon egyszerű és olcsó dologról beszélünk. Sokan értenek nálam sokkal jobban a lézerekhez, de amire egy gép építéshez szükség van abban tudok bármikor bárkinek már segíteni. Házibarkács géphez sem javaslom a tükör beállító blokkok készítését sem és a fej készítését sem. Ha gondolod gyere el, és megmutatom élőben az egész gépet. Sajnos ezred mm-eket többirányú tengely mentén mozdítani kell, és rezgéseknek ellen kell állnia (mozgás közben nem remeghet a tükör, idővel nem nyúlhat, stb.) Nem misztikum, de olyan formában megcsinálni még ha az eszközök rendelkezésre is állnak, nem biztos hogy anyagilag megéri. A következő gépen én mérlegelem hogy vásárlás vagy készítés - de első gépnél vásárlást javaslok. Ez olyan mint a mikrovezérlő programozó. Kezdésnek vegyen az ember, ne az legyen a kérdés, hogy mi rossz... Tudd, hogy biztos hogy nem a tükör. Az már sokat jelent. Én mikor nekifogtam húztam a számat, hogy "kell-e nekem ez". De mióta megvan, azóta tudom hogy a lézervágó megfelelő teljesítménnyel egy csodálatos még a késes cnc marónál is fantasztikusabb eszköz. Menet közben derült ki számomra rengeteg dolog, hogy dejó, még erre is tudom használni. Ezt is ezzel, ezt is ezzel meg lehet. Idő ki-be kapcsolni a csövet, de ez is az ismertetője a jó lézer tápnak. Nálam semmilyen ki és bekapcsolási késleltetés nincs. G00 M3 G01 Egymás után hajtja végre. Egy jó lézertáp pont ilyen miatt fontos, hogy fürge legyen az áramgenerátor. (ez nem jutott eszembe mint indok a táphoz a korábbi listámban). Borzasztó bosszúságot tud okozni a lassú teljesítmény stabilizálódás ha lomha az áramgenerátora a tápnak. Levegő: Beültető gépek miatt én arra nem fordítottam nagy figyelmet, azok miatt úgyis van egy 3 fázisú 4kW-os rotációs kompresszor üzemben. De: Most ez a gép ami a fotón is van, egy kicsi festőgép vacak dugattyús kompresszoráról fut. Minimális a légfogyasztása. Majd megmérem, ha rákötöttem a rendes nagykompresszoros levegő rendszerre. De mivel prímán megy a mostani kis komresszorról ne aggódj, még pöföghet is nem kell igazából nyomásszabályzó sem. Amire még figyelmet kell fordítani, az a hűtés. Én készítettem vörösrézből egy átfolyó vizes hűtőblokkot amit peltierrel hűtők. Nagyon-nagyon fontos a lézercsőnek a vízhűtés hőmérséklete. Nagyon pergeti az üzemóráit a rossz hűtés. És akkor itt jön párkiegészítés: A szivattyú, az átfolyásmérő ami gond esetén riasztja a cnc programot, a ki-be kapcsolt levegő. Csak vágáskor kell levegő. Mivel ennél a gépnél nem volt kéznél olyan útszelepem amibe jó lett volna az a tömlő gyorscsatlakozó, így egyszerűbb volt a kiskompresszort SSR-el ki-be kapcsolni. Ha nem vág, ne menjen a levegő, csak bajt okoz. Vagy a kompresszort kapcsolod ki ha kicsi a gép, vagy elektromos útszelep.
Ugyan a felajánlást nem nekem szántad, de én szívesen elmennék egy "üzemlátogatásra". Gondolom vagyunk ezzel még néhányan...
Nagyon szépen köszönöm ezt a rajzot is, értelmezem, művelődök.
Egy olyan kérdésem lenne, hogy léptetőmotor adatlapjában a nyomaték-sebesség diagramnál a sebesség mértékegysége PPS-ben van megadva. Meg tudná valami mondani, hogy mit jelent ez?
PPS = Pulses per second (tehát gyakorlatilag a léptetés sebessége).
Általában a teljes full-step-re adják meg. Ha ettől eltérő konfigra van megadva, azt szokták jelölni. Általában azért adják meg így, hogy könnyebb legyen RPS (revolution/sec - fordulat/sec) és PPS (pulses/sec - léptető pulzusok/sec) között átszámolni. Egy példa: 3 RPS (revolution / sec - fordulat/s) a cél, half-step meghajtással (400 half step lépés/fordulat) 64-es microsteppeléssel. Kérdés: Mekkora step frekvencia kell 3 RPS-hez. PPS = 3*400*64 = 76800 PPS (azaz 76,8 KHz) Azaz 76,8KHz-es léptetési frekvencia kell (step jel frekvenciája) ahhoz, hogy hármat forduljon/s azaz 3 RPS meglegyen. Fordítva is számolhatsz: Az X cnc vezérlő max 200KHz-es léptetési frekvenciát tud, adott konfigurációval ez mekkora fordulatszámra elég: RPS = 200KHz/64/400 = 7,8125 RPS (azaz 468,75 fordulat/perc - RPM) Szerk: A 400 az onnan ered, hogy 1,8°/lépésű motornál a half-step az 0,9°/lépés. Egy teljes kör 360/0,9 = 400. A hozzászólás módosítva: Jan 4, 2014
Lássuk jól értem-e: a kínai kék vezérlőm leírásában az van, hogy a Mach3 beállításában a kernel sebességet 35000 Hz-re kell állítani. Nem használok mikrolépést, tehát 200/fordulat. Akkor ez 175 RPS-t jelent?
A motor adatlapjából azt néztem ki, hogy 3750 PPS-nél még van elég erő a gyors mozgásokra, tehát ez megfelelne a G0-hoz, akkor ez 3750/200=18,75 RPS-t jelent? A megmunkáláshoz szükséges erőt 1000 PPS-nél tudná adni, ez 1000/200=5 RPS-t jelent? Jól értem?
Köszönöm a segítséget!
Látom kialakult a tanári vénád! Ez jó! Az én fősulimon már minden tanár elfelejtette milyen volt hallgatónak lenni...Ezért fogalma sincs a jó tanításról....
Élek az üzemlátogatással ha szabad, ám egyenlőre nem tudom mikor érek oda hogy bevásároljak a géphez, ez még csak hobbi, de lassan túlnő azon.
Örülök hogy így mennek a dolgok neked, én elektronikába annyira nem fejlődtem. Bár a tudásom más területen bőven elég a megélhetéshez. Szerintem a maráshoz/modell rajzoláshoz/cam hez nem kell sok ész csak egy kis logika meg sok tapasztalat amit tört szerszám kilóba mérnek, azért mindent illik gyorsan megcsinálni, de illik ha lehet rendesen kihasználni az ipari gépeket. Visszatérve picit a lézerre. Nem látom értelmét például a tükörtartó legyártásának, és persze nem házilag, nem . Megveszem az anyagot (erre is megy azért idő) rámegy egy fél napom mer akkor többet csinálok és vagy jó vagy nem. Nem éri meg. A vízhűtés az más, azt kitárgyaltuk, igazából áramlásmérőm van is valahol. Végül is ha jó a "sima" levegő akkor egy levegő előkészítővel ami csak kondenzvizet csökkenti és a nyomást meg egy elektromos szeleppel el lehet intézni. Azért is kérdeztem magát a fogyasztást mert sokszor nem akarom feltölteni, ezért szemezek most egy nagy tartályos 3 fázisú példánnyal de ha költözünk ott nincsen 3 fázis. Ma jöttem rá a "minek ez nekem" dologra egy egyszerű XY táblánál, kérdeztem is minek ez, nem is haladt a készítés emiatt. Alapvetően kell, mert ezzel meg egy felületkövetős pirográffal amit nem bírtam eddig gravírtűvel, élletörővel azt most meg bírom csinálni égetéssel rétegeltbe. Kiemelést és fej hőfokfüggő szabályzását még lehet meg kell oldani de már így is biztató, sőt ha azt nézem tökéletes eredmény enélkül is, csupán a G0 sebesség miatt nem égeti meg ahol nem kell, post átvariálva ehhez a géphez a kézre eső camhoz, még beletehetem átállásokhoz a kiemelést letételt .
Kinéztem magamnak egy ilyen motort Az lenne a kérdésem hogy a 300W az a maximális teljesítmény amit 48v on ad le, és ennek megfelelően ha csökkentem a tápfeszt csökken a felvett áram is ? (Ismerem az Ohm törvényt de a motorok lelkivilágát nem)
A hozzászólás módosítva: Jan 5, 2014
Nem!!!!Írod hogy ismered az ohm törvényét?Akkor nem kérdeznél ilyet.A fesszel nem csökken az áram,hanem nő.Addig nő míg le nem ég a motor.Ez a max teljesítményhez szólt.Értelem szerüen kisseb tápfesz kisseb teljesítmény.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |