Fórum témák
» Több friss téma |
Idézet: „Többségében nem szulfátosodás miatt pusztulnak el, hanem egy cella zárlatossá válik.” Tapasztalatból azt mondanám, hogy sok a szulfátosnak mondott. Nehéz az ügy, van amelyikbe bele sem lehet roncsolás nélkül nézni, hogy látszódna az elszíneződés. Idézet: „Valahol javasolták a nagyáramú kisütést, hátha elégeti a zárlatot okozó ólomhidat (nem próbáltam).” Voltak részleges sikereink, eltűnt a cellazárlat, de sajnos rövid időn belül újra előjött. Mostanában vannak olyan akkuk, hogy nem egyből lesz fix zárlatos. Az ügyfélnek gondja van, nem indul, felölti, indul. Eljön vele megmérjük, minden rendben, az akku is és az autó is, nem értjük. Adunk tanácsokat és megkérjük, hogyha újra lenne ilyen, akkor jöjjön. Jön. Megint mérés, minden rendben...nem értjük. Átvesszük nyaggatásra, terhelővillázás, merítés 10,5V-ig, feltöltés, "esztergálás" indítómotorral padon...aztán egyszer csak előjön, 10,xV. Töltés, eltűnik! Elég alattomos hiba.
Az autó indítóakkuja nem alkalmas napelemhez és más hasonló merítem, merítem, aztán majd feltöltöm üzemre. Arra való, hogy tároljon annyi töltést, hogy beindítsa az autót, majd folyamatos töltést kapjon. Az állandó fogyasztás 0-100mA kötött legyen. Ezért nem lehet hibáztatni, munkaakkut kell venni.
Egyszerűen fizikailag lehetetlen, hogy merítse a többi cellát. Ha sorbakötsz néhány NiMH akkut, amiből az egyik hibás, az sem meríti le a többit. A 12V-os autóakku is hat darab független cella egy közös házba építve és fixen sorbakapcsolva. Nem az volt nálad, hogy mégsem volt egészen zárlatos, átpolarizálódott, és ellentétes irányba töltődött?
Idézet: Ah „A/h”
Egyébként nagyban tévedsz.Ha cella zárlatos egy akkumulátor , akkor simán lemerítheti e többit mégpedig úgy , hogy töltéskor felemészti a töltési áramot a zárlat , így a többi nem is tud feltöltődni rendesen soha , így az akkumulátor tönkre fog menni.Nincs mentség.Némely lúgos akkumulátor esetén , ahol a cellák külön vannak az akku ládában , ott van lehetőség csak a zárlatos cellát kicserélni , és talán menthető a láda , de egy egybe függő savas akku ládánál ilyet nem lehet csinálni.
A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2013
Hello! Cseppet ellentmond a fizikának az amit írsz.. üdv!
Tudom, nem erre való, de a tapasztalat szerint a munkaakku, szolárakku sem jobb annyival amennyivel többe kerül. Legalábbis olvasva a fórumokat úgy tűnik.
Másik kettővel nincs is baj, bár nincsenek rendesen munkára fogva. Fura hogy a "gyengéd használattól" ment tönkre. Én inkább valami gyári hibára gondolok, ami most jött ki, hogy egymagában kezdtem használni vagy hogy először lett lemerítve. Legközelebb veszek erre a célra gyártott akkut, legyen mindkettővel saját tapasztalatom.
Az indítóakkukat nem szabad tartósan 12,4V alatt tartani, onnantól károsodik, ennyi.
Nem az az indítóakku lényege, hogy nagy áramot tud, cserébe vékonyak a lemezek, és nem bírják, ha gyakran lemerítik? Mert tudtommal azt semmilyen ólomakku sem szereti, ha hosszabb ideig lemerítve áll, hiszen a szulfátosodás indul meg ilyenkor. A munkaakku csak annyiban jobb, hogy jobban tolerálja a ciklikus használatot, de azt is fel kell tölteni a lehető leghamarabb, nem?
Elvileg igen, de pont a ciklikus használat miatt azért ez nehezen teljesül, bár kinek mi a hosszabb idő... Az indítóakku az autóban pillanatnyi terhelés után azonnal töltést kap (jó esetben), a munkaakkunál ez lehet napok, vagy akár hetek kérdése is, használattól függően... Persze ez is tönkre fog menni, az nem kétséges.
Gyakorlatilag az akkuk többsége nem szereti, ha lemerítve áll...
Most először ment csak az alá a feszültség, talán 2 napra.
Nálam is sima indító akkuk üzemelnek napelemhez. Fogyasztás konstans 10W tartósan. 5 éve 74Ah-s banner akkukat vettem, ezek úgy néz ki most adták meg magukat. Telente 2-3x bizony volt mélykisülés is... Ezek szolár akkunak lettek eladva, de erre utaló jelzést nem találtam rajtuk... Most lecseréltem őket 88Ah-s vartákra. Szeretném az élettartamukat a lehető leghosszabbra nyújtani. Ha jól értelmezem a fentebb írtakat akkor ez a tartós konstans kis fogyasztás nem épp segít ebben. Érdemes lenne időközönként nagyobb árammal lemeríteni majd feltölteni? Itt a töltőáram max 8A verőfényes napsütésben.
Illetve van egy másik rendszerem is, ott 2x 210Ah teherautó akkuk vannak. Fogyasztás kb 30W konstans. Itt a töltőáramom akár 32A is lehet (4db napelem) de itt van egy 500W-os szélgenerátor is, ami 20A-t is tudhat. Ez még nem üzemel. Egyszerre nem mertem ráengedni mindkét energiaforrást, mert akkor már 50A-ek repkedhetnek Erre az a terv, hogy ha merülnek az akkuk akkor bekapcsolhat a szélgenerátor is, de 30A fölé nem merném engedni így sem az össz töltőáramot! 4db napelem van külön-külön töltésvezérlővel, ezeket akár egyesével le is tudom kapcsolgatni igény esetén. A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2013
Inkább a mély kisütéstől kell megvédeni őket. Csinálj egy elektronikát, ami ezt meggátolja.
Fontosabb az üzem, mint az akku élettartama (mikrohullámú adó) és eléggé megközelíthetetlen helyen van. Viszont normál időjárási körülmények mellett "tervezett karbantartás" keretében nagy áramú kisütés/töltés megoldhatóbb lenne. Persze csak ha van értelme.
Idézet: „Szeretném az élettartamukat a lehető leghosszabbra nyújtani.” -Hőmérséklet 5-10 C fok (alacsony önkisülés). -Az elektrolit a lemezeket lepje el 5-10mm-t. -14(13,5V)és 12,4V közti feszültség. (20Ah akku töltőáramfelvétele 10mA alá csökken 14V-on) Gyári töltő autós töltő 14,4V-ig tölt 0,7A-rel, azt elérve lekapcsol, majd 12,9-nél ismét tölt 0,7A-rel. Tapasztalataim szerint az ezután fix 14V-os töltéssel még képes az akku áramot felvenni és kapacitást növelni. Ha ezt nem tesszük, a megfelelő feltöltés hiányában az aktív anyag nem alakul teljesen vissza, a lehetséges minimumnál nagyobb mértékben csökken a kapacitás. -Havonta kisütés és töltés 0,1-0,05C-vel. -Az 555-ös impulzustöltőt nem próbáltam. Mekkora az ideális frekvencia és kitöltési tényező?(töltési hatásfokra nem lehet túl nyerő 30V-ról tölteni. Régi orosz akkutöltők voltak ilyenek toroid trafóval, 100Hz körüli frekivel. 1A töltőáramnál 60-70%-os hatásfok).
A régi akkus könyvek is max. 3 havonta egy kisütést-töltést írnak.
Vagy más kezelést igényeltek azok az akkuk, vagy minden könyv írója zárlatos volt... Havonta sütve is csak 12 ciklus/év. Vágom, de a hatásfoka ez esetben is alacsony lesz (ha energetikai szempontból vizsgáljuk a témát) Ami az egyik akkunak kapacitásnövelő, az a másiknak halál lehet.
A "lüktető" töltés elvileg megvan, mert PWM-es a töltésvezérlő.
A szulfátoldó megoldás nem kivitelezhető 230V hiányában. Aggregátort tudok kivinni, de akkor már inkább a nagy(obb) áramú töltést preferálnám. A mélykisülés elleni védelemre van egy olyan elképzelésem, hogy tennék be backup akksikat is (7.2Ah) amik normál esetben a napelemről csak töltődnének, de ha az üzemi akkuk 10.5-ig merülnek egy nagyon kis áramú relével átkapcsolnám backupra. Ez néhány órát adna csak, de az alatt - talán - ki tudok vinni aggregátort, vagy reggel lesz és kisüt a nap Illetve még annyi, hogy a két akku sorba van kötve, mert a napelem munkaponti feszültsége 3xV és amikor vettem még nem volt MPPT-s töltésvezérlő. A fogyasztóim meg 8-30V feszről működhetnek, így a soros akku kapcsolás volt a kézenfekvő. Viszont ezt lehet, hogy felül fogom bírálni, mert a tapasztalatom az, hogy a két akkuból csak az egyik szokott elhalálozni, de így a másikból sem tudom már kivenni a töltést. Reményeim szerint párhuzamosítva (azonos töltöttségi szint mellett) ezt a hibát ki tudom küszöbölni. Ha máshogy nem 10A-es diódákat felhasználva. Már meg is rendeltem az új mppt töltésvezérlőt, remélem jó lesz! A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2013
Vannak sofőrök, akik megesküsznek, hogy az első akkujuk 9-10 évig is bírta (kis benzines autók), sőt egyszer bemondtak 12évet is, lehet. Neked ez így bevált, bár lehet, hogy mégsem csaptak be és mégis munkaakkuk voltak.
Idézet: „a tartós konstans kis fogyasztás nem épp segít” Semmi gond, kérdés mennyi a kis fogyasztás, és, hogy meddig meríted vele. Idézet: „2x 210Ah teherautó akkuk vannak. Fogyasztás kb 30W” Ha párhuzamosan vannak, akkor vegyük 420Ah-nak, ennek a huszada (C/20 kisütés), 21A, ehhez képest a 30W 2,5A...biztos nem fogja túlterhelni. Idézet: „Egyszerre nem mertem ráengedni mindkét energiaforrást, mert akkor már 50A-ek repkedhetnek” Az 50A az egy dolog, ahhoz igen merült akku kell, de meg sem kottyan ekkora akkuknak, 25A/akku. Más kérdés, hogyan tudsz egy akku(pakkot) egyszerre 2 töltővel tölteni? A nagyobb gond mindig az akkuk kapcsolása jelenti, és az abból adódó kialakuló töltési és merítési eltérések...majd a szimmetria megbomlása... Idézet: „-Hőmérséklet 5-10 C fok (alacsony önkisülés).” ...és csökkenő kapacitás, minél hidegebb van, annál gyengébb az akku...kémiai folyamat Idézet: „-Az elektrolit a lemezeket lepje el 5-10mm-t.” alacsony hőmérsékleten és szabályzott töltőfeszültség esetén az elektrolitfogyás elhanyagolható, elvileg ezért is pakolják bele a Ca-ot, valamint tendencia, hogy az akkuk többsége nem nyitható roncsolásmentesen, valamint tiltják is ezt és a folyadékpótlást (persze ennek része lehet a fogyasztás növelésében is)
Sorban vannak az akkuk! A 'nagy szigeten' van 4x240W napelem és 1x 500W szélgenerátor. Itt a töltőáramok maximuma ~33 + 20A 24V-on, ezt nem is tudom átalakítani 12V-os rendszerre! Az már csúcson több, mint 100A is lenne. Itt van amúgy sorba kötve a 2x 210Ah akku.
A 'kis szigeten' van 1db 240W napelem és 2x 88Ah akku sorban. Itt lehetne mppt töltésvezérlővel átalakítani 12V-ra (8.3A töltőáram 30.5V munkaponti a napelemnek) de ennek is csak akkor van értelme, ha így nagyobb rendelkezésre állást érek el! Pl egyik akku elhal ne vigye magával a másikat Idézet: „Az már csúcson több, mint 100A is lenne.” Valószínűleg sosem lenne annyi. Az áram attól függ, mekkora a terhelés, ha nagyon le van merülve, akkor nagyobb áram folyik egy ideig...nem hinném, hogy 100A-es áramgenerátor lenne.
Akkor úgy fogalmazom, hogy 24Vos rendszernél AKÁR 50Aes, 12Vos rendszernél pedig AKÁR 100A-es töltőáram állna rendelkezésre
A fogyasztás ettől függetlenül konstans 30W 12 és 24V-os rendszernél is.
24V 30-50A-es nem trafós kapcs üzemű egyszerű akkutöltőre nincs valakinek ötlete? Sehol se kapni olcsón 24V-os nagy áramú töltőt csak 100.000 felett...
Tudom, hogy komoly zenéd van, de az a 100A nem színusz, átlagban azért valószínűleg kevesebb. Az dízelek izzítása 100-150A körüli, folyamatosan, na azzal nem menne egy órán át!
Így van, de az biztos, hogy a 4 éves AGM akku, amit most cseréltem le, nem bírta 2 percig se, a mostani calciumos Jász-Akku pedig rendesen teljesít, hogy meddig, az majd kiderül, de 1/3-ba került, és úgy döntöttem, ha a 2éves jótállását kibírja és még sem cserlélik vissza, akkor is 3 akkut veszek egy Exite AGM árából...
A Jásznál jó a szavatossági ügyintézés!
Ezek szerint nem éri meg a többszörös árú AGM akku, a végzete azt is utoléri...
Azt még nem lehet tudni, legalább is nekem még nincs tapasztalatom, de majd lesz, csak az ki kell várni!
Ha már így szóbajött, jászakkuról mi a véleményetek? Mert úgy néz ki az autóba kellesz egy... Esetleg megéri a pluszpénzt az Exide/Bosch és társai vagy alig különböznek?
Szerintem jó a Unix os akkumulátor is.
Szerintem igazad van, én sem vennék mégegyszer AGM re keresztelt akkumulátort. Nagy csodák nincsenek. Üdv! Marad a Farádos kondi.
1% körüli a meghibásodás aránya, ebből sem mind az akku hibája. Nyugodtan megveheted. Ahogy tapasztaltuk, a Varta, Bosch sem jobb sajnos.
Azt tudni kell, hogy az autókba gyárilag szerelt akkuk magasabb minőségűek lehetnek, gyakori az 5-6, vagy akár 8-10 év élettartam. Míg egy másodiknak vett akkunál (gyártmánytól nagyjából függetlenül) ez az időtartam jóval rövidebb szokott lenni, a 3-4 év már jónak mondható. A múltkor megmértem egy (elhasznált) gyári VW és egy nálunk kapható (nem írok gyártmányt, szerintem zömében mindre igaz lenne) 44-45Ah-s akkut, több kg! volt a különbség a gyári javára. A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |