Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   179 / 345
(#) zeusz5312 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Köszi! Próbálkozom.
(#) q765 válasza Sword hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Semmivel, mert nem fog emelni. Ha engem kérdezel.
Pörgesd 3-ról, 600W nem egy nagy teljesítmény. Kringetsz? akkor mehet.!
Ne fesd, míg nem operál.
(#) q765 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
30µF használok 1,6kW hoz.
(#) q765 válasza zeusz5312 hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Új kondi volt? Vagy csak rátoltál egy találtat? Kérj kölcsön egy nagyjából Újat.

Jó lenne ha lenne egy multid. Mérhetnél a tekercsek közt ellenállást. Lehet melege volt a gépnek. És feleslegesen gonlogkozol.
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2014
(#) kadarist válasza q765 hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Használd egészséggel, bár eléggé hihetetlen, hogy elindul terhelés mellett egy akkora motor egy ilyen mérsékelt kapacitással.
(#) q765 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
7db ot használok így. A legnagyobb 8 kW ami most is megy

Ja..ja ja... most nemm...
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2014
(#) kadarist válasza q765 hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
Nyolc kilowatt egy fázisról, nem rossz eredmény
(#) q765 válasza kadarist hozzászólására (») Jún 28, 2014 /
 
3*32 *4
A hozzászólás módosítva: Jún 28, 2014
(#) Sword válasza q765 hozzászólására (») Jún 29, 2014 /
 
Sajnos igazad lett. Szállít ugyan, de alig éri el a régi, fele ekkora teljesítményű 1 fázisú, kommutátoros motorral szerelt szivattyúét. Most megpróbálom rövidebb tömlővel és nagyobb átmérőjű szívócsővel. A 3fázis nem fog menni, 30m földkábel van lefektetve a szivattyúig (Kútig), azt kicserélni és valahogy elvinni a villanyóráig, ahol már van 3 fázis az eszeveszett munka és pénz lenne. Frekiváltó mem megint legalább 20 ezer használtan, de építve is. Ha nem megy, akkor van még talonba egy 1kW-os 1 fázisú motorom, csak lövésem nincs még, hogy mechanikailag hogy tudnám összehozni.
(#) zeusz5312 válasza q765 hozzászólására (») Jún 29, 2014 /
 
Minél többet olvasgatom a fórumot, annál okosabb, vagy hülyébb leszek a témához.
A kondi nem új volt, csak találtam. De: rákötöttem egy 50µF-os kondit, így már keményebben indult a motor. Lehet, hogy az 50µF megfelelő lesz?

A szóban forgó asztali fúrógépet egy ugyancsak mosógép motorral vettem, aminek a teljesítménye 130W. Ezen nincs kondenzátor, viszont van egy relé, ami indításkor működik. Üzemi kondenzátor felszerelésével javulna a motor teljesítménye? Persze jön a kérdés, mekkora legyen a kondi?

Hasonló téma: van egy körfűrészem, aminek a motorja 1,5 kW, 2880/perc. egy fázisról üzemel, de csak egy 50+50 µF kondenzátor (régi Tv-ből való) van rajt indításhoz. Csak terheletlen állapotban indul. A motor teljesítménye gyalázatos. Nemhogy kétharmad, de jó ha 50%-os. Kérdésem: Javulna a teljesítménye, ha üzemi kondenzátort is tennék rá?

ZárójelbenA körfűrész elektromos részét nem én csináltam, rábíztam egy villanyszrelőre.)

HÁT, HA VALAKINEK VAN KEDVE HOZZÁ, MOST VÁLASZOLHAT.
(#) q765 válasza zeusz5312 hozzászólására (») Jún 29, 2014 /
 
Ez a kondenzátor kérdés mindíg macerás. Én sohasem tudtam hogyan számolják. Volt már, hogy csak azért cseréltem, mert kevesebb vilanyszámlát szerettem volna kicsiholni.
Akkor lesz megfelelő, ha nem veszed észre a kondit. :d
Nem lesz sohasem így megfelelő. A szivazttyúnál már csak az esztegra 1 fáisra hackelése a macerásabb.
2 sörrel még csak-csak működik, de másnap?
Számolni meg ismét csak érdekes, mivel a kondik sem egyformák. Kb egy hónapja 2 kondit vásároltam a pár hozzászólással ezelőtt emlitett szivattyúba (tolattyú), mert nem tetszett a hangja. Ezekben a gyárilag készített motorokban nem azért van fázispótló kondenzátor, mert 3 fázisra vannak tekerve. Ha így lenne, örülnék.

Relé a motoron? Körfűrész 2 kondival? Fel kell dolgozzam. Tényleg nem értek a témához, csak sokat szívtam már a témában.
Ha nem a motornak van gondja, elgondolkodnék, hogy lett e ezután.

Igen, és még valami. Remélem nem vagyok skizó, csak elfelejtetted a másik felhasználóneved.
A hozzászólás módosítva: Jún 29, 2014
(#) erbe válasza zeusz5312 hozzászólására (») Jún 29, 2014 /
 
A relés indítású mosógépmotorra nem lehet kondit tenni, mert nem ahhoz készült a tekercse. Illetve lehet, de ki kell méregetni, mekkorát visel el. Erősebb nem lesz tőle. Ugyanez vonatkozik az indítókondenzátoros 1,5 kW-os körfűrész motorra is. Annyit segít ~40 µF állandó kondenzátor, hogy ha meglassul a fában, utána hamarabb felpörög. Eddig ha megállt, újra kellett nyomni a gombot.
Erre a méretre segédfázissal legfeljebb 30 cm átmérőjű lapot lehet rátenni, ha lehet, minél vékonyabbat és legyen mindig borotva éles!
(#) zeusz5312 válasza q765 hozzászólására (») Jún 30, 2014 /
 
"Igen, és még valami. Remélem nem vagyok skizó, csak elfelejtetted a másik felhasználóneved."
Ez mi?
(#) zeusz5312 válasza erbe hozzászólására (») Jún 30, 2014 /
 
Köszi.
Ha így van, akkor viszont dől az a tétel, hogy az egy fázison működtetett 3f villanymotor teljesítménye 2/3 lesz.Inkább gyök3 per 3.
(#) pucuka válasza zeusz5312 hozzászólására (») Jún 30, 2014 /
 
Sohasem volt ilyen tétel, amit emlegetsz. Igen nagy a különbség egy 3f~, és egy egyfázisú motor kivitelezése között. A 3f motor tekercsei 120 fokra vannak, az egyfázisúé 90 fokra. Ha a 120 fokra levő tekercsre jó esetben 90 fokra eltolt feszültséget kapcsolsz, az az induló nyomatékon segít, de az üzemi nyomatékot inkább csökkenti. A 3f motor tekercsei forgó mágneses mezőt hoznak létre, és van indító nyomaték is, Az egyfázisú motor segédfázisa csak az indításkor játszik szerepet, az üzemi teljesítményt jelentősen nem növeli. (lásd asszinkron motorok fordulatszám nyomaték görbéje)
A motorok teljesítményét erősen befolyásolják a gerjesztő tekercsek geometriái, és ezt kívülről semmilyen kondival megváltoztatni nem tudod.
Pont az ilyen okok miatt nincs képlet a kondenzátor nagyságára, ezért különbözik az indító, és az üzemi kondi nagysága (a nagy indító kondi csak feleslegesen fogyaszt, és az üzemi nyomatékot is inkább csökkenti), és ez a 2/3 dolog sem áll semmilyen formában. Mindez, csak úgy körülbelül, nagyjából érvényes, tapasztalat szerint. Ahhoz, hogy konkrét motorról konkrétumokat lehessen mondani sok olyan adatot kellene ismerni, amik nem állnak rendelkezésre, és talán csak a konstruktőre ismer. Sokkal egyszerűbb tapasztalat alapján, és próbálkozással megállapítani a kondi nagyságát, a teljesítményéről sem nagyon lehet tudni semmit, (én még nem láttam, hogy valaki is megmérte volna) tudjuk, hogy jelentősen gyengébb, de hogy pontosan mennyivel, azt nem.
Jó magyar szokás szerint, semmit se úgy használunk, ahogy amire a tervezői szánták.
A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2014
(#) zeusz5312 válasza pucuka hozzászólására (») Jún 30, 2014 /
 
OK. A leírtakat tudomásul vettem, kondenzátor ügyben marad a próbálkozás...
(#) qwerstyle hozzászólása Júl 2, 2014 /
 
Sziasztok, ezt a villanymotort hogy kell bekötni? ha az egyik drótra kötöm akkor egyik irányba forog, ha a másikra kötöm akkor meg a másik irányba forog? vagy mind2 drótra kötni kell?

meg ha jól tudom, akkor ez egyenáramú motor, mi van ha váltóáramra kötöm?

http://kepfeltoltes.hu/140702/20140702_142155_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/140702/20140702_142318_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
(#) Marko Ramiusz válasza qwerstyle hozzászólására (») Júl 2, 2014 /
 
Megkérdezhetem, hogy milyen villamos végzettséged van?
(#) pucuka válasza qwerstyle hozzászólására (») Júl 2, 2014 /
 
Ez egy egyenáramú, párhuzamos gerjesztésű motor. Ha váltóáramra kapcsolod, leég.
A piros vezetékre kell a +, a fehérre a - 220 V =. Gyanítom, hogy csak egyirányba foroghat, ahhoz hogy fordítva is tudjon forogni, a kefehídnak mozogni kell tudnia, ez a képeken nem látszik.
(#) elektroton válasza pucuka hozzászólására (») Júl 2, 2014 /
 
Polaritás cserével a forgás irány is változik. Amennyiben párhuzamos gerjesztésű, a két motorrész (forgó ill. állórész) egymáshoz képesti polaritás váltással változik a forgás irány.
Az a kefés motor melynek a kefehídjai mozognak, azok nem DC motorok hanem forgórészen át táplált váltóáramú motorok (Schrage motor). Azoknál a kefehidak egymáshoz képesti elforgatásával a fordulatszám illetve a leadott tengely teljesítmény változtatható.
(#) pucuka válasza elektroton hozzászólására (») Júl 3, 2014 /
 
A párhuzamos gerjesztésű motoroknál a gerjesztő, és az armatúra tekercselés nem egyforma, ezért soros motor nem készíthető belőle, így univerzális motor se.
Minden egyenáramú motornál, (és generátornál is) üzem közben a mágnesmező torzul, ezért megváltozik a "semleges vonal" helyzete pár fokkal, amit ha nem követ a kefehíd, kefeszikrárás lép fel. Ez kis, motoroknál nem annyira probléma, de nagyobb motoroknál már az. A szóban forgó motor az adattáblája szerint (ami egyértelműen párhuzamos gerjesztésű egyenáramú motor) már nem nevezhető "kis" motornak, bár lehet, hogy az egyik tekercs polaritásváltásánál, a fordított forgásiránynál a kefeszikrázás még elviselhető értéken marad. De mivel nem látni, hogy alapállapotban hol van a kefehíd, biztosat mondani nem lehet, nem is mondtam.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2014
(#) elektroton válasza pucuka hozzászólására (») Júl 3, 2014 /
 
Pucuka!
- Soros gerjesztésű motorról nem írtam, más sem.
- A környezetemben jó néhány egyenáramú motor üzemel, többségük 110kW-os, armatúrával sorbakötött kompenzáló tekerccsel, párhuzamos (külső) gerjesztésű DC motor. Ezeket két irányban is használjuk ugyanazon kefepozícióval. Igaz, hogy "hátra" jellemzően csak kis fordulaton. Ez üzemszerű. Idézet a gépkönyvből:
"2. Üzembe helyezés és üzemelés
2.1 Forgásirány
Azoknak a motoroknak, amelyeknél a forgásirányt a teljesítmény-táblán, vagy egy nyíl-jelző táblával előírták, csak a megjelölt forgásiránnyal szabad forogniuk. Az összes többi gépnél a forgásirány a szállított kapcsolási rajz segítségével módosítható. "
(#) pucuka válasza elektroton hozzászólására (») Júl 4, 2014 /
 
Eredeti kérdés feltevésben:
Idézet:
„mi van ha váltóáramra kötöm?”

Csak egyenáramú soros motort lehet váltóáramú hálózatra kötni.
Amit írsz az mind igaz, én sem írtam mást. De a képen látható motornak 4 kivezetése van, semmi kompenzálótekercs, amit át lehetne kötni, vagy más kapcsolásban használni. Meglehet, belső kompenzálás van kompenzáló tekercseléssel, akár mágnestörzs kialakítással, akár kefehíd elforgatással, de ez nem látszik. A csökkentett fordulattal (kisebb feszültséggel, árammal) való üzemelés is áll, ez is jelzi, hogy a forgásirány váltás nem egyszerű folyamat, akár jelzik, akár nem. Nagyon nagy gépeknél nyilván célszerű jelezni.
A probléma az ilyen közepes gépeknél van, nem szakszerű kezekben van, biztos forog fordítva is, csak hamar tönkre fog menni a kommutátor, minél nagyobb a gép, annál hamarabb.
(#) bt0 hozzászólása Júl 4, 2014 /
 
sziasztok, segítséget szeretnék kérni egy 220-as ventillátor elindításához. Meltem vario típusú fürdőszobai venti, maga a motor 3 vezetékes, ez egy nyáklapra van kötve, amin potikkal tudok állítani indítási/leállítási késleltetést, ill. az indítókondi is ezen van. Valószínűleg ez a nyák nyekkent meg, de talán a venti még használható lenne. Nem sokat értek az elektronikához, vajon mit kellene csinálnom? köszi
A hozzászólás módosítva: Júl 4, 2014
(#) q765 válasza zeusz5312 hozzászólására (») Júl 4, 2014 /
 
Véletlen összekevertelek az előző hozzászólóval..
(#) q765 válasza bt0 hozzászólására (») Júl 4, 2014 /
 
Fényképezned..
(#) Bergi hozzászólása Júl 5, 2014 /
 
Sziasztok!
Segítséget kérek tőletek. Vettem egy ventilátort és szeretném bekötni, de nem igazodok el a gép tábláján. Segítséget kérek, hogy mekkora kondit és hova kell, hogy kössem a biztonságos működtetéshez.
Képeket mellékeltem, előre is köszönöm a segítségeteket.
(#) erbe válasza Bergi hozzászólására (») Júl 5, 2014 /
 
Min nem igazodsz el? Korábban másik fórumon válaszolt már neked egy kolléga, hogy 2 µF kondi kell. Ő is az adatlap2 képről olvasta le, mint én. Középső sor, második mező. Üzemi kondenzátorként kérd a boltban.
Bekötés első képen a rajzon. A kondit Z és U2 kapcsok közé kell kötni (sajnálom, ennél szájbarágósabban már nem lehet).
De! L a fázis, N a nulla, PE a földelés.
(#) Bergi válasza erbe hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Kedves erbe!
Köszönöm a segítségedet! Sajnos nem láttam, hogy a másik témában válaszoltak volna, elnézést a paralel-zaklatásért!
Válaszodat köszönöm! És hidd el, lehet még szájbarágósabban is, mert a laikus az laikus és csak felteszi a kérdést, hogy mi az a Z és U2 kapocs "közé"? Ha van 4 kivezetés a motorból akkor hol képezzem a kapcsot?
A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2014
(#) q765 válasza Bergi hozzászólására (») Júl 7, 2014 /
 
Üdv!
Akkor mutasd meg a 4 kivezetést is!
Valószínű a "Z" és az "U2" fel van jegyezve a csatlakozzókhoz.
Vagy "Z" a narancssárga vezeték.

"Közé"---> Párhuzamosan.
Kondenzátor 2 lába----->Z-U2
A hozzászólás módosítva: Júl 7, 2014
Következő: »»   179 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem