Fórum témák
» Több friss téma |
Amugy nem egészen értem mit is kell egy ilyen szerszámon vezérelni. Egyszer vagy kétszer beállitod a hömérsékletet és ezzel el van intézve a dolog. Az egyetlen dolog amit állitgatni szoktam, az az amikor nagyon vastag vagy nagyon vékony lapokat vágok. A vastag >15 cm eléggé lehütheti a szálat a a vékony esetén (<2cm) meg könnyen kiolvad az anyag ha lassan mozgatom.
Nem én fogok vele vágni, én csak összerakom. A haverom azt mondta, ha csinálok egy ilyet ami működik akkor csinál nekem habból egy repülőt.
Azt meg tudnátok mondani, hogy a belinkelt képen a két schottky diódának mi a szerepe? Miért nem jó az általános dióda? Egyáltalán ez a kapcsolás működőképes lehet?
A kép meg lemaradt...
Végülis megépítettem. Egy 230/35V-os trafó, szekunder körre kötöttem egy porszívónak a fordulatszámszabályozóját. Vastagabb szálat egész jól melegíti.
Amúgy nincs véletlenül valakinek olyan pwm szabályzója amelyik működik és 555-el van elkészítve? Szeretnék építeni egy ilyet is most már. Ez egy DC motor fordulatszámszabályozója lenne. Esetleg aki ért hozzá felteszem a nyák tervem amit a feljebb lévő kapcsolás alapján csináltam. Valaki átnézné és megmondaná, hogy miért nem működik? Mit kell vele csinálni hogy jó legyen?
Hello! Mi az, hogy "trafó pozitív-trafó negatív"? A trafó váltófeszültséget ad le, azt egyenirányítani kell és a motoráram szerint komolyan szűrni. Hiányzik a motor kapcsiról a visszafutás dióda és nem látható, honnan van a 12V feszültség az 555 részére és hol van összekötve a 12V negatív pontja a GND-vel..
A trafó +,- helytelen megfogalmazás volt, viszont egyenfeszültségről van szó. Ez egy trafós tápegység, ami 45V DC-t és 12V DC-t ad le. Egy régi írógépből van. Így is rossz a rajz? Vagy működhetne?
Így működhetne, bár a Fet-et védő dióda még hiányzik. És nem értem, hogy a +12V-ot szűrő kondit miért tetted a poti mellé (jobban mondva alá), mikor ott nincs is a +12V. Tehetted volna a két kondi közé is, a 4-es lábra úgy is kell a 12, akkor csak egy átkötés van. Vagy az IC fölé, mert az 1-es és 8-as lábon ott van a 12V. Meg hát a kivezetéseket sem értem miért jó, ha össza-vissza vannak. Nem tudni mekkora a motor, és milyen a Fet, de lehet, hogy a Fet számára hűtés kell, akkor ott útban lesznek a forrpontok..
A kinézetet leszámítva, mi kell hogy működjön?? Nem csináltam még soha életemben nyákot Még gyakorolni kell, de most elsősorban annyi kéne hogy működjön.
Izzóval dióda nélkül is elmegy, villanymotorhoz kell a dióda. Nemcsak a FET miatt, hanem a hatásfok miatt is. Dióda nélkül romlott a hatásfok. 0,6A az alapjárati áram, és ez kisebb fordulaton sem csökken a 12V-os betáptól. A dióda bekötése után igen, 0,15A-től már forgott a motor.
Hello!
"mi kell hogy működjön?" Leginkább, hogy kapcsolási rajz szerint elkészüljön a nyák. Mert nem igazán tudom mire is vonatkozik a kérdés. Szerintem leírtam, mitévő légy.. De ha kész, célszerű nem egyből egy motorra kapcsolni a dolgot, hanem a +35V helyett is 12V-ot adni neki, és a motor helyett egy 12V/2..5W-os izzót tenni.
Hello! Persze motorhoz kell csak a dióda. Csak én már nem tudom mi micsoda, ki kicsoda..
Nem értem, hova kellene a dióda és milyen? A 12V, és a kondi másik vége össze lesz kötve egy dróttal. Valahogy másképp nem jött ki a lépés.
Ha tényleg lámpát (nem induktív fogyasztót) fog vezérelni, nem kell dióda. Sajnos az 555 lábkiosztása anno elég bénára sikeredett, szinte mindig keresztbe vagy keresztül kell kötni rajta valamit. De azért néhány ötletet elleshettél volna, van itt számtalan 555-ös PCB kapcsolás.
Körülnézek majd, bár nem sok időm volt fórumot olvasgatni. Majd kialakul a jó nyák. Senki nem kezdte tökéletes kapcsolásokkal itt sem. Egyébként nem lámpát szeretnék, hanem motort. Eredetileg fűtőszálat akartam, de azt megoldottam triakos szabályozóval.
Feltettem kompletten mindent amit megépítettem szabályzót. Miért nem jó? Annyira túl van már beszélve az egész, hogy ember aki érti ki mit akar.
De jó, köszi szépen. Csak jelenleg 555-ös IC-im vannak itthon. És még nem tudtam venni olyat. De majd fogok, csak gondoltam addig is megoldom ezzel.
Az 555-ös is egyszerű, de 1-200 forintos IC-ről beszélünk! Megveszed, vagy bontasz ki valamiből és kész. Ott van cakli púder minden hozzá, csak meg kell csinálnod. Amikor már kész és működik, utána ráérsz már magadtól tervezni, meg minden.
Csak itt a képeknél kellett volna kutakodni, két tápot szétválasztani..
Miben lehet olyan IC? Vannak ilyen szétszedésre ítélt dolgaim. Viszont nem fogok 1-200 Ft-os IC-t rendelni mert akkor is 1000 körül van a kiszállítás. Bolt meg erre nincsen felénk.
Üdv Az Uraknak!
Meg kellene oldanom egy 200V DC 400W-os motor szabályzását. Ez egy marógép. Ebay-en találtam egy elektronikát ami szerintem jó lehet erre.Bővebben: Link Érdekelne a ti véleményetek is. Előre is köszönöm a segítséget.
Kapcsoló üzemű tápegységekbe lehet leghamarabb rátalálni. Számítógép táp, autós erősítő táprészén, egyéb kapcs. üzemű tápokban...
Szerintem ez egy fázishasításos szabályzó, legalábbis van rajta külön kimenet a forgórésznek, meg a gerjesztésnek is.
A te motorod állandó mágneses?
): Állandó mágneses.
PWM szabályzóval megoldható, nem bonyolult.
Szia.
Találsz visszább PWM-es szabályzásokat és azokkal megoldhatod ami nem is drága. Annyi a lényeg, hogy a FET-eket a motorhoz kell méretezni, magát a szabályzót pedig segédtápról üzemelteted.
Hát úgy látom nincs más választásom nekiállok megépíteni rendesen. Próbapanelen már raktam egyet össze, azt úgy oldottam meg, hogy PIC hajtott egy IR2121-et az meg kapott 15 V-os tápot és ezzel hajtottam két irfp 460-at.
Ebben a meghajtó ic áramfigyelő része nem volt használva. üresen gyönyörűen ment, még kisebb terhelésnél is jó volt, de ha jobban megdolgoztattam akkor kicsit ugrált a fordulat. Majd egy nagyobb terhelésnél megakadt és egész a PIC-ig minden elpusztult. Na itt hagytam abba a próbálkozást, és ezért szerettem volna kész áramkört venni hozzá. Esetleg ha valakinek lenne valami jó ötlete, vagy esetleg megbízható kapcsrajza azt megköszönném.
Visszább olvasva megtalálod az enyém, vagyis amit én is megépítettem immár 4x. Működik rendesen, nincs vele gond semmilyen formában. Eddig 20A-os volt a legnagyobb terhelésem rajta, de a FET-ek cseréjével mehet feljebb a teljesítmény. A meghajtást nem közvetlen az IC kimeneteiről adod, hanem egy FET-en vagy Tranzisztoron keresztül és már megyen is. Itt vagyunk jópáran és segítünk megépíteni Neked, ha kell!
IR2121 volt a fet meghajtó. Az nem elég jó?
Köszi szépen mindent, szétszedek pár dolgot aztán majd találok valamiben.
Üdv!
Lehet, hogy pontosítani kellene az elvárásokat, mert a marógépeken sokféle funkciójú motor lehet. Kell irányt váltani, vagy csak mindig egy irányba forog? Fékezés szükséges, vagy megfelelő a szabad kifutás? A fordulatszámot gondolom nem kell túl pontosan tartani, elég a kapocsfeszültség szabályozás. A fetes PWM mellett szóba jöhet még a tirisztoros áramirányító vagy a triak+diódás-híd. |
Bejelentkezés
Hirdetés |