Fórum témák
» Több friss téma |
Azokat a lábakat levegöbe hagyod. AZ R-C tag a PC tápbol bontott eredeti alkatrészek. Ha jól emlékszek 1nF és 18K körül. Vigyázz ezzel a kapcsolással, mert nagy terhelés esetén hamar tranzisztortemető lessz. Ha jol emlékszem 6 pár tranyám uszott el. Akkor betelt a pohár, építettem egy Fet-est. Na az ment szépen amig a csavarhúzót alatta nem felejtettem. azóta nem volt szükségem kapcsitápra ugyhogy fére van téve.
Ez gyakorlatilag PC-táp kirajzolva. Lehetöleg használd az eredeti trafókat, tranyókat, föleg ami a tl494 kimenetén van mert ha nem kapcsol elég meredeket kész a baj.
Hello EcoPityu!
Ha jól értelmeztem, a számítógép tápok szabályozásást ki lehet iktatni annyival, ha az lm339-es IC 4-es lábát 100ohmml letestelem (előtte persze az eredeti helyre való csatlakozást megszüntetem)? nem kell semmi mást átkötni? Köszi!
Köszi a választ.
Te melyik fet es kapcsolást építetted meg és az hány VA-es volt?
Ha jol emlékszem EZ de lehet egy másik verziója. A teljesítmény a Fetektöl és a ferritől függ. Érdemes olvasgatni a kapcsitápos témát.
Sziasztok!
Bocs, hogy mégegyszer írok, de nagyon kíváncsi vagyok, és szeretném tesztelni a szg. tápomat. Kettővel feljebb van a kérdés. Csak most azt szeretném kérni, hogy aki tudja a választ, ne tartsa magában Köszönöm szépen!
Szia
Hát én most végigolvastam az egész topicot, és ami így hirtelen megmaradt az az, hogy az lm339 ki kell szedni, lehetőleg a hozzá tartozó összes RC taggal együtt. Valahol sokkal visszáb ezt Tom025 írta, és neki így működött. Ja és ezzel csak a túlfeszvédelem van kiiktatva, a túláram nem (elvileg)
Így igaz, mondjuk RC tagnak nem nevezném a környező alkatrészeket.. Leginkább ellenállások. Viszont mielőtt kiszeded a komparátort, mérd le a kimeneti feszültségeit (0 vagy táp), és azokat kell visszaállítani miután kiszedted. Kiszeded az LM339et, bekapcs (nem fog működni) újra mérsz, és ahol nem az előbb mért fesz van, oda rákötöd azt. Ha jól emlékszem, a TL494 DTC (4-es) lábát kellett nekem a földre húzni.
Ha a túláramvédelmet is ki akarod iktatni, megkeresed a kistrafót, amin van egy 1 menetes tekercs, majd ezt rövidrezárod.
Köszönöm az okosítást. Ezzel egy teljes értékű AT-táp átalakítás található meg ebben a topicban, lehetne belőle cikket csinálni!
Tom025: Köszi, hogy ennyit törődtél a fórumtársaiddal, és hogy megosztottad velünk tapasztalataidat! Jó fórumozást!
Ha már valamicskét érte hozzá, ez természetes... Ugyan nem átalakítás, de kapcsitáp építéséről készül már a cikkem, valamint a "ki, mit épített"-ben is hamarosan bemutatom a tápom...
Még gondoltam felteszek egy kapcsrajzot, ami nem is a pc taphoz tartozik de, segíthet a +- feszültség előállításához. Így ha csak egy szimpla kapcs.üzemű táp van ami pl: lead 36V abból ez a kapcsolás +-18V csinál.
remélem hasznára lessz valakinek.
Én is találkoztám pár tápegységgel, de nem mindig 339 IC volt benne, illetve olyat is találtam, ahol teljesen másképp volt bekötve. Azonban eddig szinte mindig a túlfeszvédelem zénerrel volt megoldva. Én ezzel kötöttem sorba egy másikat, így oldottam meg a védelmet, ami így továbbra is funkcionált.
Köszönjük a rajzot biztosan használható, azonban két rövidke megjegyzés.
- Itt is figyelni kell arra, hogy az áramkör és a PC táp testpontjait nem lehet direkt módon közösíteni. - Másik a terhelhetőség. A két tranzisztort kivezérléséhez nagyobb bázisáram kell. (vagy darlington) A 741 (kb 20 mA) szerintem ide kevés lesz még a kisebb változathoz is. Ehhez 3A-nál a tranzisztor adatlapja szerint 300mA kell minimum.
Ez a kapcsolás teljesen működőképes, én is pont ez használom a 100W erősítőbe. a 300mA minimum igencsak sok lenne, én is néztem adatlapot, amin egy grafikonon jól látható hogy csak pár tíz mA kell a vezérléshez.
300mA nél majdnem 10A lenne a kollektor áram.
Bocsi, igazad van, én hirtelen 2x3A-ban gondolkodtam!
Ennek ellenére a kb. 20mA (LM741) kicsit soványka szerintem ahogy te is írtad - Idézet: . „csak pár tíz mA kell”
Épp ma jutottam olyan állapotba egy PC-s táp átalakítással, amiről már érdemes írni is.
A kiindulás valami Skyhawk vagy hasonló, noname, elvileg 250W-os ATX táp, amit hibásan vettem. A készenléti tápja rossz volt, a trafó primer oldalán mindkét tekercs szakadt, ezzel nem akartam bíbelődni, kihajítottam az egész készenléti táp részt. A nagyfeszültségű kapcsolótranzisztorokat kicseréltem MJE13009-re, valamint mindkettőre forrasztottam a B-C lábak közé egy-egy SMD 470k-s ellenállást. A szekunder oldalról az egész kimeneti részt kiszereltem, a kimeneti gyűrűmagról letekertem a tekercseket. A teljesítménytrafó eredetileg 12V-hoz használt középleágazásos tekercseire tettem egy 12A/200V-os ultrafast diódapárt pozitív egyenirányításra, és két, egyenként 5A/100V-os ultrafast diódát negatív egyenirányításra. Az egyenirányított ágakba visszakerült az egyforma vastagságú vezetékekkel újratekercselt gyűrűmag (2x18 vagy 19 menet fért rá), a kimeneteken egy-egy 220u/35V van. A vezérlés tápfeszültségét a +12V-os egyenirányító diódák közös, gyűrűmagos tekercs előtti pontjáról egy újabb diódával és egy 47u/50V-os elkóval, csúcsegyenirányítással állítottam elő. A vezérlés tápfeszültségét rákötöttem az eredetileg a készenléti 5V-ot előállító 7805 bemenetére is, így a feszültségellenőrző tranzisztoros áramkörök megkapják az 5V-ot most is. A TL494 letiltására volt két dióda, az egyik ág a rossz tápfeszültségek esetén aktív, a másik - gondolom - a túláramvédelem. Ezeknek a diódáknak egyelőre ki van emelve az egyik lábuk, hogy a vezérlés működni tudjon. A szabályozási visszacsatolás eredetileg a +5V-ból dolgozott, a visszacsatoló ellenállást kiemeltem, egy nagyobbat tettem a helyére, aminek a másik vége a "+12V"-os kimeneten van. A tápegység a következőket tudja: - a vezérlésnek a csúcsegyenirányításnál +25V alakul ki - a kimenetek a visszacsatolás által +15.2V és -15.2V-ra állnak be - a táp a 230V rákapcsolásakor automatikusan indul - mindkét ágat 7-7A-rel terhelve is stabil marad a kimenet, ilyenkor a műterhelésen 210W teljesítmény esik. - nagyon aszimmetrikus terhelésnél is csak kb. 1V eltérés tapasztalható a két tápág között - a kapcsolótranzisztorok hűtőbordája a 210W terhelés mellett is teljesen hideg, a kimeneti oldalon lévő egyenirányítók kicsit melegszenek. Jelenleg nincs benne ventilátor. A 25V körüli csúcsfeszültség arra enged következtetni, hogy nagyjából 18-20V-ig biztos fel tudom tornászni úgy a kimenetet, hogy még szabályozási tartalék is legyen, és tudja tartani 200W körüli terhelésnél is a kimenetet. Ez a táp kisebb erősítőkhöz elég jónak tűnik. Például lehetne TDA2030-akból csinálni 5.1-es hangosítást, ami szinte beleférne az eredeti tápdobozba mindenestül. Mondjuk a doboz tetejére kerülne egy teljes felületet lefedő hűtőborda, amin az IC-k lennének.
Gratulálok!
Szép munka lehetett... képet fel tudsz rakni? Van a projektbe munkaóra, az biztos! Megkérdezhetem, hogy milyen műterhelést szoktál alkalmazni? Köszi!
Rakok fel egy képet róla, tulajdonképpen nincs benne semmi különös, ez még szépnek sem mondható Az eredeti hűtőbordát, ami a kimeneti egyenirányítókhoz volt, azt valószínűleg vissza fogom tenni, és lehet, hogy veszek TO220-as tokozású szóló diódákat a negatív ághoz is. Sajnos közös katódos kettős diódát nem lehet sehol kapni, pedig elvileg létezik.
Műterhelésnek a képen is látható, 3.3ohm/11W ellenállásokat szoktam haszálni, bár eléggé fűtenek Viszont arra gondoltam, hogy esetleg lehetne csinálni olyan panelt, amibe az eredeti tápból kitermelt alkatrészeket lehetne beültetni, és ilyen, általános célú tápegységet építeni belőlük. Ez talán azért lenne jó, mert minden táp más, bármelyiket kezdi el átalakítani az ember, előbb egy kicsit fel kell térképezni, meg kell ismerni. Az új panel viszont ismert lenne, nem minden példánynál más-más szivacsba futna az ember.
Ja, épp az előbb néztem szkóppal, a 7A-es terhelés mellett a kimeneten 500mV p-p a zaj (szép háromszögjel). Kell majd vennem nagyobb kimeneti puffereket is, ez amiatt ekkora, mert most csak 220µF van áganként.
Köszi!
A képet azért kértem, mert érdekel, hogy mások hogyan szerelnek, milyen módszereket használnak fel. Pl: azt is lehet látni, hogy elég sok információ birtokában vagy, ha ennyi alkatrészt kiszedtél a tápból, és még így is működőképes (sőt!). Csodálom az olyan dolgokat, mikor egy 200Ft-os vmiből (jelen esetben szg. tápból), ami minden helyen beszerezhető, épít az ember néhány alap alkatrész felhasználásával egy 200Wattos tápot (ami legalább 14eFt), melynek a feszültségét ő választhatja meg, és teljesen az uralma alatt tudja tartani a szerkezetet. Ezt szeretném én is megtanulni (csak nincs rá sok időm... igaz, ha nagyon szeretnék rá, tudnék szakítani, de vannak ennél fontosabb dolgok is)! Sok sikert!
Ismételten segítségeteket kérném.
Sikerült megoldanom a ti segítségetekkel, hogy végre lehessen szabályozni a tápfeszt, oly módon hogy: TL494-es 1 lába és a test közé tettem egy 10kohm potit, ezzel lehet szabályozni a feszt. A túlfeszvédelmet kiiktatása: DBL339 ic 2-es lábáról jön egy ellenálás a TL494-es 4. lábára. Egyszerűen csak ki kell venni ezt az ellenálást és kész. A segítség abban kellene hogy +15V esetén a negatív ágon csak -10V jelenik meg. Alapból is a -12V ágon csak -7,5V jelenik meg. Mit lehetne ezzel tenni hogy szimetrikus legyen a fesz?
Hello!
Milyen módon csináltad a szimmetrikus feszültséget? két db. gyors diódával egyenirányítottad a trafóból kijevő váltóáramot? Azonos típusú diódákat használtál (ha az egyik icsit lassabb, akkor nem jelenik meg akkora feszültség)? a fojtást újratekekerted a topicban leírtak szerint? Ezek után könnyebben tudunk segíteni! Kössz a tippet erre: "A túlfeszvédelmet kiiktatása:"
Jelenleg a tápban minden gyári, tehát csak a leírtakat csináltam meg. Még a gyári 300mA tudja csak negatív ágon, tehát itt semmit se csináltam ezzel.
Csak a kondikat cseréltem ki. Tehát az a problémám, hogy az a negatív 12V eddig se jött ki "rendesen" és most is kevesebb mint amenyinek lennie kellene. Mert ha most kicserélem a diódákat izmosabbakra, attól még nem fog visszajönni a szimetriám, ha már eredetileg sincs meg. Pumpálni kéne csak a -12V hogy "utólérje" a +12V-ot Néztem másik teljesen gyári AT tápot és az is terhelés nélkül csak -8V ad le a -12V helyett. ATX-nél jobb a helyzet?
Lehet, hogy gyárilag nincs is benne 2 dióda, csak 1. Sok tápban van úgy megoldva. A gyűrűmagon lévő -12V-os tekercs is sokkal vékonyabb vezetékből van, mint a +12-es, de ez most nem szabad, hogy számítson. Kicsit vissza kellene rajzolnod a tápot, hogy konkrétan ebben hogyan van a -12V megoldva.
Beletettem az új erősebb diódákat. így most ugyan olyan tipus/gyártmány van a pozítív és a negatív ágon is, csak ugye ellentétesen kötve. Elvileg ugyanakkora feszkónak kellene megjelenni-e mindkét oldalon de sajna nem...
Azt néztem hogy a +12V és a +5V ágon van a szűrő tekercs után még egy-egy szűrűféleség, de ez már a negítív ágon nincs. Nem tudom ez befojásolja-e a működést. Ma Megterheltem a tápot: Terhelés előtt +14V / -13.2V Teerhelés közben (2A-ral járatttam): +14V / -9.5V A feszkóvezérlést átttetem +12V-re, így rendesen utána nyomota a feszt terhelés hatására, de a -12V az nagyon nem jó! Megjegyzés: Azt vettem észre hogyha kikapcsolt állapotba egyenirányító diódák nélkül a mérek ellenálást (tehát a tekercs le van választva a kapcsolásról, kivéve a test pontja) a +12V és maga a tekercs között ott 220ohm-et mérek (elvileg ez a terhelő ellenálás) DE a -12V-nél ugyan ebben az esteben már nem mutat semmit a műszer, pedig ott is van terhelő ellenálás érdekes...
Végre sikerült megoldanom a szimetria kérdését.
Volt a negítív ágon egy didóda sorba kötve a kimenet és a trafó között. Nem tudom mi célt szolgált, egyszerüen áthidaltam egy vezetékkel mostmár jó. De a gond az hogyha asszimetrikusan terhelem a tápot, a +12V marad a helyén, mert ugye ezt vezérli az IC, de a -12V eltolódik. Ha terhelem leesik a fesz, ha a pozítívat terhelem felmegy a fesz (mert ugye a pozítívnál az ic rápumpálja a feszt terhelés hatására, ez viszont magával tolja a negatívat is) Lehet hogy mégis csak építek egy teljesen új "saját" kapcsüzemű tápot 2db trafóval + 2db vezérlő ic így lehet külön - külön vezérelni a feszt
Akkor valószínűleg csak át kellene tekerned a gyűrűmagot, és a gyűrűmag utáni induktivitásokat - ha vannak - egyformára cserélni vagy kiiktatni.
Én most direkt megmértem a sajátomat, ami a poziív és negatív ágon majdnem teljesen szimmetrikus felépítésű, egyedül annyi a különbség, hogy a pozitív ágban egy duál 12A-es dióda van, a negatívban pedig két szóló, 5A-es. A gyűrűmagra együtt lett feltekerve a pozitív és negatív ág 20-20 menete 1mm-es CuZ huzalból, a többi tekercselést én lebontottam teljesen. Eredmények: 21.3V/-20.3V; a pozitívon nincs terhelés, a negatív ág 3.3 ohm-mal terhelve -22.5V/+21.2V; a negatív ág levegőben lóg, a pozitívon 3.3 ohm terhelés A 3.3 ohm 9db 3.3 ohm /11W ellenállásból van összerakva, 22V-nál ez kb. 7A, azaz 140W terheést jelent. Ehhez képest a szimmetria nem nagyon mászott el.
Kösz az infot!
Akkor megpróbálom a szűrűket áttekerni, mert ugye most azok egyeltalán nem egyformák.
Az utóbbi nap, azon gondolkoztam, hogy a maxi gázon járatott táp, ami ugye +-24V ad le, milyen erősítőtt hajhatna. Valami 100W körülire gondoltam. Eredetileg TDA7294-est akartam volna hajtani de az ilyen feszültségen kb60W tud.
De szerencsére megszületett a megoldás: 2X120W (200W) Így aki hasonló célra akarja felhasználni a tápot annak tessék, lehet építeni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |