Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2443 / 3993
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
A legegyszerűbben kapcsolóüzemű LED-meghajtóval lehet a LED-ek áramát stabilizálni. A dinamó feszültségét egyenirányítani, pufferelni majd mehet a megfelelő teljesítményű drájverre, utána pedig a LED-ek. Ha nagyon meleg a generátorod, akkor már túl van terhelve. Pontos hőmérsékletadatot ne kérj! Koncepció.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
De megnézted te amit a linken írtam, és amikre hivatkoztam? Én azt a kapcsolást szeretném olyan LED-(ekk)el. 12V-os LED-ek, ezért jó, hogy feszültségkétszerező, de nincs se feszültség, se áram korlátozás benne,de nem is kell, hogy legyen, csak megfelelő LED-et vagy LED-eket kell beletenni, csak nem tudom, hogy ezek közül miből mennyi lenne megfelelő. És most azt javaslod, hogy vegyek sokat a 3, az 5, a 7, a 10W-osból is, és kombinálgassam, próbálgassam, aztán amelyik nem világít, annak kevés a dinamó, vagy kiégett, aztán egyszer csak eltalálom?
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Jó, értem én, de én nem fogok állást foglalni meg tervezni helyetted, csak ötleteket meg iránymutatást adok. A te személyes munkád gyümölcse legyen a jó világítás. Annyit még ehhez, hogy azt mindig tartsd szem előtt, hogy alapvetően áramot kell stabilizálni és nem feszültséget. Ha az átfolyó áramot nem engeded a LED számára veszélyes érték fölé, akkor az a LED vagy több LED nem fog tönkremenni.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Értem én ezt, de amíg nem tudom, hogy milyen frekvencián mennyi áramot és feszültséget ad le, vagy ezt hogy mérjem, vagy valami addig semmivel nem érek semmit. Mert értem én, hogy az áram a lényeg, de én azt akarom, hogy ha lassan tolom, akkor is világítson, és az az 1-3V valószínűleg nem lenne neki elég. Gyorsan meg feszültség kétszerező nélkül is nagyobb a feszültség, és ha kikapcsolom a kétszerezőt, akkor azon nem fogy áram, több jut a LED(ek)nek. Nem is azt kértem, hogy foglalj állást, hogy melyik megoldás a jobb, mert erre így szerintem ez. Hanem, hogy a LED-eknek meg vannak adva a feszültség, és áram értékeik... csak azt kéne tudni, hogy a dinamó mikor mit ad le ahhoz, hogy jó LED-et, vagy LED kombinációkat lehessen választani nem? De anélkül nem lehet. És ezzel kapcsolatba nem igazán mondtál olyat amiből én megtudom, hogy melyik LED világít zárt k2-vel lassan is, és gyorsan se ég ki, és melyik LED ami nyitott k2-nél működik? Vagy melyik ami magába jó mindkettőre? Vagy melyikkel működik párhuzamosan kötve k2 nyitott állásánál? Ezt nem tudom eldönteni, és nem azért, mert ez egy sima eldöntendő kérdés, mert nem az. Egyáltalán nem mindegy, hogy melyiket választom, mert vagy nem ég, vagy kiég, és semmit nem tudok, ami alapján kiválaszthatom.
(#) Peet19 hozzászólása Dec 14, 2014 /
 
Sziasztok!
Földelt emitteres kapcsolásnál UBE + UE = UB?
Vagy UB -t másképp kell kiszámolni?
Előre is köszi a segítséget!!!
(#) Bakman válasza Peet19 hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Nem jó. UCE = UCB + UBE. Erre a fizikai felépítéséből és a Kirchhoff törvényből is lehet következtetni.
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Ha tolod, akkor annyira kis áramot tudsz kivenni a dinamódból, hogy nem lesz képes ellátni a LED-eket. Erre az extrém kisteljesítményű üzemmódra ne alapozz. Akkor inkább a pufferüzemmódos akkutöltős megoldásokat nézd meg. A méréshez annyit fűznék hozzá, hogy van multimétered meg egyenirányítód pufferkondid meg van ellenállásod (izzó) a terheléshez és így tudsz feszültséget mérni.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2014
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Vagyis az oldalon leírtak egésze hülyeség? Nem arra lett tervezve az áramkör amire a leírásban állítja? És csak hazudja, hogy működik? Nincs izzóm, de ha lenne, ezeket hogy kéne összekötnöm, és hol kéne mérnem? És az, hogy az xV ymA hőmérsékletfüggő ellenállású fogyasztóval mérek, elég ahhoz, hogy tudjam, hogy ha az egyik LED-et beteszem, annak elég-e, vagy sok, vagy a másikhoz? Csak mert a LED valahogy be szokott állni valamilyen feszültségre, valamivel másabb, plusz különböző teljesítményűekről van szó. Ennyi a kérdéses dolog csak, hogy a 3 vagy 4 LED-ből melyiket tegyem bele. Az izzó ki is éghet, ha száguldozok.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2014
(#) Peet19 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Igen, ezt értem, de nekem UB kell. A földelt emitteresnél az emitter és a föld között van egy ellenállás. Itt lesz egy UE feszültség, de van egy UBE feszültség is ami a bázis és az emitter között van. Az bázisáramot egy feszültség osztóval kell csinálni R1, R2, és az R2 -n eső feszültség lenne UB ami a bázis és a föld között van.
Ezt ki lehetne még számolni ha Ut-ből kivonnám R1 -en eső feszültséget, de azt most nem tudom mert munkapontot kell számolni. Addig meg bázisáramot sem tudok számolni míg nincs meg UB.
(#) reloop válasza Peet19 hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
(#) kendre256 válasza Peet19 hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Ub-t ezekből a feszültségekből így kell kiszámolni.
(#) kendre256 válasza Bakman hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Az egyenleted jó, csak ő nem ezt kérdezte, neki az Ub kell.
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Látod, meg is adod a választ a kérdéseddel. Mert azonos paraméterű LED-eket kell összekötni (sorba, csoportosan) és akkor nem kell számolni a különbözőségből adódó eltérő igényekkel. Izzó is nagyon jó vagy ha nagyon precíz akarsz lenni, akkor ellenállást is használhatsz a feszültségméréshez. Kösd így az ellenállást a generátor beméréséhez: Bővebben: Link. Egyébként azért ajánlottam a linkemben stabilizált kimenetű áramkört, mert azzal nem tudod tönkretenni a LED-eket. Egyszer belövöd a kimenő áramot egy labortáp segítségével és az tartani fogja változó bemeneti feszültség mellett, persze extrém kis feszültségnél már nem.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2014
(#) Peet19 válasza reloop hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Köszi, megvan. erre gondoltam.

fe.png
    
(#) reloop válasza Peet19 hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Mentsd el ezt a linket, még jól jöhet
(#) kadarist válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Annyit még a LED-ek lelkivilágához, hogy olyan, hogy 12V-os LED nincs. Ha nem korlátozod ellenállással, elektronikával a rajta átfolyó áramot, akkor már kicsivel a nyitófeszültsége fölött akkora áramot képes áthajtani magán, hogy abba rövid időn belül belehal. Ezért praktikus elektronikus áramgenerátorral stabilizálni a LED áramát, mert így széles tápfeszültség-tartomány mellett állandó áramot lehet biztosítani neki.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2014
(#) Peet19 válasza reloop hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Lementettem az egész pdf-et, köszi.
(#) zsolt205 hozzászólása Dec 14, 2014 /
 
Mire tudok használni egy tekercset, egyen áramú áramkörben??
Kísérleteztem és azt figyeltem meg hogy, mivel a mágneses tér próbálja gátolni az áramot, ezért ha pl kondik elé bekötök egy tekercset akkor , a feltöltődés idejét elsősorban a tekercs határozza meg, másod sorba pedig a kondi kapacitása.
Szerintetek jól értelmezem?
Mire tudom még használni egyenáramú körben?
(#) holex válasza zsolt205 hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Na most ha egy kondit töltesz, az szerintem nem egyenáram. Az egyenáram időben állandó.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
De szerintem sem a kapcsolást, sem a leírást, sem azt a pár LED-et nem nézted meg. Biztos vagyok benne, ha megnéznéd miről van szó, egy pillanat alatt tudnád, hogy melyik összeállítás lenne a legjobb az általam felsorolt kombinációk közül.
Tényleg mindent belinkeltem, csak rákattintasz, ott a leírás, a rajz, a k2-vel kapcsolatos felvetéseim, mert minden kombinációt leírtam, ami eszembe jutott. De ha nem olvasod el, és elbeszélünk egymás mellett, akkor sose tudom meg, mert nem veszek mindenből 5-öt, hogy tesztelgessem, hogy be se kapcsol, vagy kiég-e. Egyrészt valahogy csak beáll egy feszültségre, plusz pl. a 3W-os LED 300mA-el csak tíz Volt körül jöhet ki.
Nem tudom, hogy magában, és az áramkörön át nyitott és zárt kapcsolónál milyen áram, és feszültséget adna le a dinamó. Azt tudom, hogy a teljesítmény nem fix. 3W, hanem lehet több, és kevesebb a sebesség függvényében. De nem tudom, mennyit változhat maximum. Pedig ettől függ, hogy világít-e és kiég-e valamelyik LED. Pl. egy sima LED se ég ki 6V-os tápról, ha csak 20mA-t képes leadni a táp. Ilyenkor be is áll 2-3V-ra, ezt tapasztaltam. A leírásban az van, hogy minél gyorsabban megy, annál lassabban emelkedik az áram, és hogy k2 zárt állapotban a kétszerező is elvesz az áramból. Ha meg gyorsan megy akkor k2 nyitott állásban nincs kétszerező, ezért az nem von el áramot, és szükség sincs rá, mert nagy sebességnél anélkül is megvan az a feszültség. A tolásnál a világítás meg úgy van megoldva, hogy
Idézet:
„A kétszerezõ kondenzátorait úgy méretezzük, hogy a generátor iduktivitásával alkotott soros rezgõkör rezonancia frekvenciája, megegyezzen a generátorból a legkisebb fordulatszám esetén (ahol a ledek éppen világítani kezdenek) kijövõ feszültség frekvenciájával.”
De nincs benne, hogy mennyi a max. áram, mennyi a max. teljesítmény, csak hogy majd lesznek olyan ledek is amik kibírnak 2A-t, de ez nem hiszem, hogy arra utalna, hogy a dinamó képes leadni ennyit. De nem tudom, mit ad le a dinamó. Meg akkor 3W felett minden túlterhelésnek számít elvileg, ha annyira méretezték. De ha többet ad le akkor a 3W LED kiéghet gondolom, így túl kell terhelni. Vagyis nem túlterhelés, ha annyit fogyaszt amennyit lead a dinamó. Ha többet ad le, akkor nem túlterhelés. De ha csak 1 nagyobb led lenne benne akkor lassabb tempóban lenne túlterhelve, és lehet nem is világítana csak gyorsan. Ezért gondoltam olyanokra, hogy a zárt kapcsolónál, mondjuk egy 3W-os lenne, ha nem égne ki, és zárt állásban az áram is korlátozva van valamennyire. Nyitott állásba meg ugyanaz a kapcsoló egyúttal párhuzamosan rákötne még egy 3W-os, vagy 5W-os ledet, így a plusz áram eloszlana, vagy csak a nagyobb világítana, de annak több áram is kell. És akkor gyors menetbe lehetne 300lm helyett mondjuk 600lm, és nem lenne túlterhelve, mert olyankor nagyobb teljesítményt ad le.
(#) gyulank hozzászólása Dec 14, 2014 /
 
Az normális, hogy dinamikus mikrofon kapcsolója úgy van bekötve egy 3 lábas kapcsolóra, hogy az 1.-2. lábról megy a csatlakozóhoz is, meg a mikrofonhoz is, és akkor van kikapcsolva, ha zárlatot csinál, és akkor van bekapcsolva, ha nem csinál zárlatot? És minden állásban szól.
A hozzászólás módosítva: Dec 14, 2014
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Az a baj, hogy Skori rendszerében sok az ismeretlen, ezért ajánlottam egy nem annyira specifikus és a LED-ek számára szerintem biztonságosabb koncepciót.
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Ha zárlatot csinál a mikrofon kimenetén, akkor hogyan szólhat?
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
Mert még zárlatot se tudott csinálni a kapcsoló, így megértem, hogy a mikrofont nem akarták rajta keresztül vezetni. Csak mikor kérdeztem arra gondoltam, hogy a bemenetnek jót tesz-e a zárlat.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 14, 2014 /
 
De én megmérem az ismeretlent, ha megmondod pontosan, hogy hogy tegyem. Már felszigszalagoztam 1 hete a multimétert a kormányra, csak nem tudom, mit, hogy mérjek ahhoz, hogy ismeretlen ismerősök legyenek. Mi az a sok ismeretlen? Miket kell ismerni? Mondjuk akármit mérek, csak azt tudom, hogy gyorsan vagy lassan mentem, mert se frekvenciamérőm, se km/h-ám nincs, de vannak jó lejtők, úgyhogy közelíthetek a maxhoz.
Amíg nincs hó.
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 15, 2014 /
 
Mutattam a mérőkapcsolást: Bővebben: Link. Értelemszerűen a terhelés (ellenállás) sarkain kellene egyenfeszültséget mérni különféle fordulatszámok mellett.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 15, 2014 /
 
C R bármilyen lehet?
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 15, 2014 /
 
Az R egy kis 12V-os izzó is lehet a C meg egy-kétezer mikrofarád, polaritáshelyesen. Ha nincs izzód, akkor száz ohm körüli ellenállás is jó lesz.
(#) gyulank válasza kadarist hozzászólására (») Dec 15, 2014 /
 
És ha megmérem mondjuk egy 7W 120 ohm -al, és tudom, milyen sebességen mekkora a feszültség, abból hogy tudom meg, hogy melyik LED-nek felel meg? Az oké, hogy I=U/R P=U*I, de ha LED lesz az ellenállás helyén, az gondolom nem 120 ohm -os ellenállásnak fog látszódni, és nem akkora feszültség, és áram lesz, mint 120 ohm esetén. Szóval, ha meg lesz a mérés, akkor az eredményből hogy tudom meg? Vagy egyszerűen azt nézzem, hogy hány Watt, és ne foglalkozzak a feszültséggel, és árammal?
(#) kadarist válasza gyulank hozzászólására (») Dec 15, 2014 /
 
Nem, az ellenállás helyén majd nem LED lesz, hanem a LED és egy áramkorlátozó elem, ami lehet ellenállás vagy akár egy kapcsolóüzemű áramszabályzó. Először lássuk, hogy milyen feszültséget várhatunk el a generátorodtól, majd ez után lehet gondolkodni a LED-ről és táplálásáról.
Következő: »»   2443 / 3993
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem