Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Feszültség- stabilizátor probléma
Terhelve sem állt be sőt... De meg van a hiba.
Egy kondi nem úgy volt a nyákban mint a rajzon, és csak most láttam meg hogy hol a lába miután a 4. stabot koptatom... Emberi figyelmetlenség ami már napok óta fokozódik. 17 vac csak a + ágon volt, és van 100n is csak nincs a rajzon. Köszi.
Sziasztok. Építettem egy feszültségstabilizátort műveleti erősítővel. Az eredeti kapcsoláson csak egy npn tranyó van a kimeneten, de gondoltam egy kicsit nagyobb teljesítményhez építem meg, úgyhogy kapott két tranzisztort a végére párhuzamba. Az a bajom vele, hogy ha terhelést kap, mondjuk 1ampert, akkor leesik a feszültsége 0,55voltot mindíg. 0,3 ampernél is ennyit esik. Szabályozható a potival, nem fix táp. Mi lehet a baj? Segítségeteket előre is köszönöm.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2012
Időközben rájöttem, hogy a zener nem valami stabil, a tranzisztorok meg igencsak hőfüggőek.
Hello. Nem kicsi, csak a zener dióda, nem valami stabil, főleg ha terhelésnél 8voltot is esik a bemenőfeszültség Kicseréltem egy ZN458A-(2,45V) referenciafeszültségre, és tökéletes. 0,01voltot sem mozdul. Igaz nem éppen ez a legolcsóbb referencia,(500.-) de lehet hogy olcsóbbal is ilyen. A hőmérséklet, meg már nem számít. A pótméterek átmelegedtek, mert szinte rá voltak rakva a hűtőbordára. Ezért csúszott az egész. Azért tetszik, mert nagyon olcsó, és nagy áramú stabot kap az ember.
Kéne nekem egy +7 és egy -7 voltos fesz. stab. ic, de ilyet nem találok sehol, illetve a gyáriakból csak az egyik rendelhető, de az túl drága.
A lényeg az, hogy kaptam 1 infót, hogy egy pl. 5 voltost is meglehet csinálni úgy, hogy trimmert kötök az egyik lábára és beállítom. Elmagyarázná valaki, hogy pontosan mi a dolgom és, hogy hogyan csináljam? ( Bocs, ha kicsit pontatlan vagyok, de még kezdő vagyok elektróból! )
Szia.
Szerintem: 1. Amikor megszólítjuk a többieket: Sziasztok 2. Nem követelődzünk: Szeretnék egy... VAGY: Keresek egy 3. amennyiben nem sértődtél meg (nem állt szándékomban, hogy megsértselek): A +7V és a -7V könnyen előállítható akár fiókban található alkatrészekből. A pozitív feszültséghez a 7805 (+5V), a negatívhoz pedig a 7905 (-5V) szükséges. A 7V előállításához pedig a stabilizátor testpontját kell megemelni soros diódákkal. A diódákon eső fezültség (~0,6V) összeadódik és ennyivel több feszültséget ad ki a kapcsolás. Viszont a zárlatvédelme megváltozik! 7805 1db diódával. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
Jogos a felszólalásod, BOCSÁNAT.
Erről a hifi-ről lenne szó: http://elektrotanya.com/sony_hcd-h771.pdf/download.html a 92. oldalon az ic1004 és az ic1003 az amit helyettesítenem kéne. Pontosan, hogyan?
Megnéztem a doksit.
Valóban 7807 és 7907 van benne. Nem igazán beszerezhető, vagy ~600Ft-nak megfelelő aranyáron. Próbáld meg 7805/7905 alkalmazásával és 4-4db diódával. Vagy 7806/7906 és 3-3 db dióda beépítésével. 7806 HEStore 7808 HEStore A HEStore kínálatában még 7808 is van. Kérdés, hogy a 7,7V helyett amit az eredeti tudott, milyen a 8V. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
Üdv!
Valóban 7 voltos stabok, de soros diódával meg van emelve 0,7V-tal. Szerintem simán tedd bele a 7808-at és a 7908-at. A két diódát pedig zárd rövidre. ( D1009, D1010) Nem hiszem, hogy a 0,3V különbség számít.
Mivel a talppont megemelésre kerül, ezért a zárlatvédelme nem igazán működik megfelelően.
De ez a gyári megoldásra is igaz volt. Lehet ezért lenne jó a 7808/7908 alkalmazása. Az 7,7V helyett 8V-ot ad ki. De itt elég lehetne az elmenő 8V-os tápfeszültség körbe egy soros gyors-dióda (az IC 3-as lábával sorosan!), mert ezen kevesebb feszültség esne. Így az IC talppontja közvetlen testre köthető dióda nélkül, működne a védelme is. A B1009 és B1010 dióda helyére pedig mehetne rövid-zár. HOPP: Már más is megírta, miközben írtam a hozzászólást. A hozzászólás módosítva: Feb 28, 2014
Sziasztok!
Mennyire normális az, hogy egy l7812cv már 10mp használat után, egy 5*10 cm-es bordával( inkább csak lap mint borda)+egy 8cm es ventivel hűtve is annyira meleg, hogy alig lehet megfogni? A bemenő fesz 20v, egyenirányítva, szűrve, hidegítő kondik rendben. Ha számít, egy 4*22W-os autórádiót hajtok vele... Köszönöm a válszokat.
Te megnézted már az áramfelvételét a rádiódnak? Kicsit több mint amit tud a kis feszszabályzó.
Ez teljesen természetes. Szegény stabilizátor csak 1.5A stabilizálására képes max. A rádió meg ha tényleg tudja a ráírt teljesítményt akkor 9-10A-t szeretne felvenni 12V-ról. Egy megfelelően méretezett tápegységet kapcsolj rá. Mondjuk egy PC tápot az 5V-os részével egy kicsit terhelve.
A hozzászólás módosítva: Aug 3, 2014
Esetleg az adatlapon jelzett módon megfejeled 1-2 bika tranyóval.
Nem vesz fel annyit, mert a négy kimenetből csak egyet használok, azon is csak egy 5w-os hangszóró van. Meg az lcd, es a gombok háttérvilágítsa sem működik. De köszönöm, mindenképp meg fogom próbálni amit mondtál.
Ha majd lesz időm, megveszem a szükséges alkatrészeket, és megpróbálom megépíteni az áramkört... (kezdő vagyok)
Kb 0,6-0,8A az alapfogyasztása a legtöbb rádiónak ( hangszóró nélkül is ! ) , ha így nézzük a minimum fűtés az 5 W de inkább több. 20V bemenet esetén.
Segítséget szeretnék kérni. Van egy 7550N-1 stabilizátor és nem találok ilyet. Ilyen lábkiosztásút se.Nem tudna valaki segiteni hogy melyik stabbal lehetne ezt helyettesíteni?
Szia!
78L05 ami jó lehet helyette. Bár más a lábkiosztás, de be lehet forgatni.
Akármelyik 78L05 stabilizátor tudja ezeket a paramétereket, és mindenhol kapható. Na jó, némely gyártóénak alacsonyabb a bemenő feszültsége, de az adatlapból kiderül. A lábkiosztás meg úgy forgatható, ahova kell.
Köszönöm a segítséget! Erre nem gondoltam hogy a lábait forgassam.
Sziasztok!
Megterveztem és megépítettem egy áramkort, amiben két feszültségszabályzó IC-t használtam: 78S05 és 78S12. Mind a kettő 2A-es. Az áramkör egy kvízjáték. Tartalmaz 7 nyomógombot, meg egy 100mm-es 7 szegmenses LED kijelzőt. Aki hamarabb megnyomja a gombját annak a sorszáma van kijelezve. Mivel egy szegmens 20mA-re van méretezve, számításaim szerint, ha mind világít maximum 160mA-t fogyaszt a kijelző. Ezt a kijelzőt hajtja meg a 12V-os IC. Azt tapasztaltam, hogy ha valamelyik szegmens világít (pl: 1-es kijelzése estén 2db), akkor nagyon hamar felmelegszik a 12V-os IC olyan hőmérsékletre, hogy megéget, ha véletlenül hozzáérek. Ha ki van kapcsolva, akkor visszahül. Ez mennyire természetes jelenség? Rosszul köthettem valamit, vagy hűtőbordát kéne rá raknom? Azt gondolnám, hogy 160mA terhelés esetén egy 2A-es IC-re nem kéne hűtőborda! Az 5V-os IC az összes többi elemet látja el. Ezen nem tapasztaltam komolyabb hőmérséklet emelkedést. Mire kéne odafigyelnem? Előre is köszönöm a segítségeteket!
Mennyi a bemenő feszültséged, amire a 12V stabkockát kötötted?
Mekkora teljesítményt kell el fűteni a 78S12 -nek? Kiszámoltad?
Számoljunk:
A 12V -os tápegységet 160mA átam terheli. A 78S12 stabilizátoron (Ube-12)*It = (Ube-12)*0.16 W teljesítmény alakul hővé. Adatlapja szerint az Rthja (termikus ellenállás a lapka és a környezet között) TO220 tokozás esetén 50 °C/W. Ha 1W teljesítményt alakít hővé, akkor a lapka hőmérséklete 50 °C -kal emelkedik. Az Rthjc (termikus ellenállás a lapka és a tokozás között) 5 °C/W, a tok hőmérséklete tehát 45 °C -kal emelkedik W -onként. Mekkora a 78S12 bemenő feszültsége?
A bemenő feszültség mind a két stabilizátorhoz 24V. Az előző képlet alapján ha jól számolom, akkor 1,92W. Magyarul majdnem 90 °C-al emelkedik a hőmérséklet? Ezek szerint jól köthettem be? Méreteznem kell rá egy hűtőbordát?
Köszönöm szépen a segítséget!
Én valami módon csökkenteném azt a 24V -ot.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |