Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   2814 / 3982
(#) Balabmw válasza kadarist hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Meg is indokolnád?
Meg szeretném érteni, hogy miért.
(#) kadarist válasza Balabmw hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
A 17 és az 5 V közti különbséget el kell fűteni, az pedig nem kis teljesítmény, plusz a hasznos kimenő áram.
(#) kadarist válasza Balabmw hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Mert hogy is működik egy ilyen szabályzó? Úgy változtatja az ellenállását, hogy a rajta átfolyó áramtól függetlenül tartsa a kimenetén a kívánt feszültséget. Ezen az ellenálláson akkor keletkezik több hőmennyiség, ha nagy a bemenete és a kimenete közti feszültségkülönbség, valamint az átfolyó áram is jelentős. A konkrét veszteséget Ohm-törvénye alapján ki lehet számolni. A gyári berendezések trafói nincsenek túlméretezve egy ilyen nagy veszteséggel működő áramkör ellátására, mert a gyári kapcsolás nem is igényel ilyet.
(#) Petya58 hozzászólása Júl 1, 2016 /
 
Üdv mindenkinek. Szeretném megkérdezni hogy a LENCÓ L830DD tipusu lemezjátszónak a lemez végén vissza kell mennie a helyére?? Mert vettem egy ilyen gépet, és meglepődve láttam hogy még csak fel sem emeli a kart. Előre is köszi a válaszokat.
(#) moderboy hozzászólása Júl 1, 2016 /
 
Üdv!

Ismét lenne néhány kérdésem a készülő eszközömmel kapcsolatban.
Az első képen látható a tervezett digitális bemeneti fokozat, a kapcsolás védő diódák nélkül már le lett tesztelve, kiválóan teljesíti amire szántam. A bemenetre 12-96V jelet vár, a VREF vezetékre kerül a mérendő relé kör tápfeszültsége referencia célból, hogy körül-belül a tápfeszültség felénél kapcsoljon. A két diódából az egyik visszajelzési célokat szolgál, a másik az opto LEDje.

A fő kérdés ezzel kapcsolatban az lenne, hogy a bemeneten szeretném megoldani a túlfeszültség impulzusok elleni védelmet (150V zener lett berajzolva, a tranyók 300 voltosak), illetve a fordított polaritású bekötése ellen is tenni szeretnék. Így most az én elgondolásom szerint fordított polaritásnál kinyit az 1N4148, majd a PPTC limitálja a zárlati áramot 20-50mA körül.
Mennyire helyes ez a gondolatmenet? Mennyire szól ebbe bele a zener nyitóirányban? Nézegettem a szupresszor diódákat is, de nem jutottam előlrébb a témában.

A másik, hogy szeretnék leválasztott analóg bemeneteket is néhányat, de nem vagyok túl jó barátságban a műveleti erősítőkkel. A csatolt rajzon a HCNR200 adatlapja által javasolt kapcsolás van, ezt meg is építettem, kiválóan működik, a problémám csak annyi, hogy a bemeneti mondjuk maximum 55V feszültségemet 3,3V szintre kellene hoznom az A/D konverzióhoz. Ezt hogyan tudnám megoldani? Próbálkoztam 1-1 feszültségosztóval, a bemeneti és kimeneti oldalon, működött is a dolog, de nem vagyok biztos benne hogy ez a legelegánsabb megoldás.
(#) Scaevola válasza Csupasz hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Nem minden kínai sz@r.
Nekem ez van - több, mint két éve vettem - és tökéletes.
(#) Csupasz válasza Scaevola hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Bocsáss meg, de nem ezt írtam!
Egyébként is ez egy "márkás" termék, nem a gagyi kategória.
De mérete alapján ez sincs 10000mAh kapacitású. Egy akkora akksi nem férne bele!
(#) moderboy válasza Csupasz hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Mire alapozod hogy nem fér bele? Szélessége alapján belefér 3 darab 18650-es cella, az már 9000mAh, de nem látunk bele így nem lehet tudni.
(#) sandor npluszegy hozzászólása Júl 1, 2016 /
 
Bocsánat a hozzászolásért, nem vagyok elektronikus, se compjuteres, hanem valamennyit értek az erősáramhoz, meg huszonévig biciklis vállalkozó voltam, szóval a világon azt hiszem ki van találva, az az érzékelő ami a kerekekben lévő levegő szivárgását érzékeli a hang alapján, mert ugye pl: kerékpárnál kész a ragasztás irány a viz alá és nem jön a buborék, visszaszereljük és egy két napon belül leereszt- erre jó lenne a müszer, mert el lehetne dönteni, hogy a felfújt kerék ereszt vagy sem. Kérnék szépen a "nagyokosoktól" hozzászólást, előre is köszönöm.
(#) Balabmw válasza kadarist hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Szétnéztem jobban a panelon és megértettem.
Köszönöm!

Rengeteg ilyen rossz panelt javítok,szinte mindegyiken az MC34063 megy tönkre. Rossz méretezés lehet az oka;
vagy ezekről általánosságban elmondható, hogy sok gond van velük?
(#) kadarist válasza Balabmw hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Ha rosszul van méretezve, vagy túlterhelődik a kimenete, akkor bizony könnyen meghibásodhat a túldisszipációtól.
(#) proli007 válasza moderboy hozzászólására (») Júl 1, 2016 / 1
 
Hello! Én azért meglepődtem, hogy "kiválóan teljesíti amire szántam". Mert az R20 mérhetetlenül elrontja az áramgenerátor jellegét. Az, hogy "kapcsol", legnagyobb jóindulattal sem lehet ráfogni. De..
- A zéner nyitó irányban szinte ugyan olyan mint egy dióda. Így a 4148 felesleges. Egyébiránt a 4148 100V-os, tehát 150V esetén tönkremegy.
- A zéner 1,5W-os. 150V könyökfeszültség mellett, maximum 10mA a zénerárama. 50mA mellet meg fog pusztulni.
- A PTC biztik, általában 60V-osak, így 150V-ra nem lehet használni. Az ellenállása egy ilyennek párszor 10ohm hidegen. Tehát tranziens jelleggel, nagyságrendekkel nagyobb áramot adna zénerre, mire el kezdene korlátozni.
- Egy soros dióda a körben sokkal ígéretesebb fordított feszültség védelemre. De ha van egy körben soros ellenállás (R20) akkor már célszerű az után tenni a védelmet.
- Az optocsatoló működik egyébként ilyen kis árammal? Mert az R18=1k maximum 600uA áramot engedne meg az opto-nak és Led-nek.

De leszimuláltam az átviteli függvényét 24V esetén, hogy ne csak beszéd legyen a dolog.

Traszfer.png
    
(#) pont válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Erre van a nyomasmero, vagy akkor nem jol ertettem a problemat.
(#) gkari válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Nem hang alapján működnek. Vagy indirekt, akkor a kerék ford. számát egy preciz elektronika méri, ha csökken a guminyomás, csökken a gördülési sugár, -adott sebesség esetén - emelkedik a ford.szám. A direkt módszer már nyomást mér, de azt a kerék (-ek) re a szelep(-ek)el egybeépített szenzor érzékeli, rádiójelet ad, ha a jármű BC-je ezt tudja, akkor a konzolon ezt ki is jelezheti. Novembertől - állítólag- új autót csak ilyen rendszerrel felszerelve lehet eladni. Házilag ilyet készíteni csaknem lehetetlen.
(#) RoliNyh válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
És konkrétan milyen hozzászólást kérsz?

Ez nem derült ki, vagy csak én vagyok gyengeelmélyű...

Ilyen eszközt "Tire pressure monitor system" (és hasonló) néven találsz ezerszámra ebay, aliexpress, stb oldalakon az occótól a jó drágáig......

És valóban nyomásmérő van benne, ami rádiós úton kommunikál a kijelzővel...
(#) moderboy válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Köszönöm az építő jellegű és alapos kritikát!
Én is leszimuláltam Tinával, ez az eredmény jött ki. Így is lett méretezve, a TCMD4000 adatlapja szerint 100uA nyitó irányú áramnál 200uA a kollektor áram, az MCP23S17 bemenetei 100kOhm ellenállással vannak belsőleg felhúzva 3,3 Voltra, ez 33uA. Igyekeztem mindent a minimumra szorítani a robosztusság miatt. Mondjuk az opto adatlap nem nyilatkozik 0°C alatti értékekről, ez kicsit aggaszt. Eddig azt vettem leginkább figyelembe hogy nyáron akár 60-70°C is lehet a környezeti hőmérséklet.

A 4148 a tokozás mérete miatt került a rajzba, 250V-os 250mA-es dióda van betervezve, zenerből lehet kapni 3 Wattosat is ezzel a típusszámmal.
PPTC-vel kapcsolatosan azt olvastam hogy RMS értékben van megadva a feszültségtűrésük és találtam 240-250 Voltosakat is.

Az alapáramkört (diódák nélkül egy darab piros 3mm LED-el) lemértem 3 alkatrész készlettel is, de az eredmények most nincsenek nálam, de igazolták a számításokat. Nem esküdnék meg rá a papír nélkül, de a feszültség osztó is szerepelt benne (R19-R20). Viszont most jut eszembe, hogy a billenési szintet nem néztem, egy tápfeszültségen (0-60V) mértem, jövőhéten pótlom. Ha jól emlékszem a LED-en folyó áram 5V-on 500uA, 60V-on 5mA körül alakult, ennél feljebb nem mentem a táppal.

Rajzot most nem tudok adni, de akkor az alsó ágban egy soros dióda és ez után a zener megfelelő ellenállással jobb lehet? Ezzel a megoldással a nem kisméretű jelfogók ( Integra típ. az oldal alján ) által keltett tranzienseket milyen dióda viselné el? Visszatérve oda ahol idézőjelben írtad azt hogy kapcsol, a jelfogó adatainál láthatod hogy a minimális működési idő 40msec, tehát nem kell csúcssebességűnek lenni az áramkörnek.
Egyébként működik a dolog (opto), juttattam már el jelet a bemenetről a sorosportra.

Ha kialakul a végleges kapcsolás akkor tervezek komolyabb méréseket is elvégezni, szkóphoz és nagyfeszültségű táphoz nem tudok hozzáférni akármikor.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2016
(#) moderboy válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Szerintem itt közrejátszhat a ragasztás nagymértékben, mert attól hogy a gyorsfolt mondjuk 20 perc múlva látható módon nem bugyborékól attól még kismértékben ereszthet. Másrészt nem gondolom hogy ott minden kémiai folyamat a példánál maradva 20 perc alatt végbemenne, akár romolhat is a ragasztás minősége szerintem.

Én kíváncsiságból valamilyen piezós megoldással megnézném milyen hangja van egy eresztő guminak, de attól félek nem lehetne megfelelően kizárni a külső hatásokat a víztartályból.
(#) bbalazs_ válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Felhasznalokent szolnek csak hozza. Szerintem manapsag egy uj belso a ragasztas araval es elomunka-igenyevel osszevetheto koltseg. Ergo par szaz ft max a kulonbseg.
Magyaran egy ilyen keszulek soha be nem hozna az arat.

Ha megis a ragasztas mellett dontesz, akkor valoszinuleg a technologia az, ami segit kizarni a hibat. Itthon fel napot kell konyorogni az utcankban levo bringaszerelonek, hogy egy hetre vallaljon el valamit - igy nyilvan mi ugyesedunk a gumicsere/ragasztas alatt.

Nepalban voltam egy evig, ott jo vacak utak vannak, gyakori a defekt. A gumijavito egy hokedli egy bolt oldalaban es egy satu. A srac kezeben csavarhuzo, mellette egy lavor viz es egy kompresszor.
Odagurulsz, mondod mi a baj, (a kereket le sem szedi) leengedi, benyul a csavarhuzoval, kihuzza a gumit, felfujja kicsit, lavorba belenyomkodja, lyukat megkeresi. Szaritja a kompresszorral, megdorzsoli smirglivel, a foltot korbekeni ragasztoval, foltot ra, satuba az egeszet beszoritja. kb 1 percig ott tartja. Utana gumi vissza, kompresszorral felfuj, viszlat. Kert erte 60 forintnak megfelelo rupiat es ebben a folt es a ragaszto koltsegen kivul a munkadij is benne volt.
Kb 3 defektem volt, mindig igy jartak el. Az egeszet tovabb tart elolvasni, mint megcsinalni.
(egyebkent villamgyorsan centiroznak is, remek minosegben).
Szerintem a krucialis pont a ragaszto minosege es a nyomas alkalmazasa.
(#) proli007 válasza moderboy hozzászólására (») Júl 1, 2016 / 1
 
Én csak a papírt tudom nézegetni, így csak az aggályaimat tudom leírni.
- A túl kicsi áram az optónál, nem túl tetszetős számomra. A CTR paramétert is 1mA mellett adják meg.
- A sötétáram 100nA, de a hőfokfüggést bölcsen elhallgatják.
- Ez egy darlington kimenetű opto, aminek ugyan magas a CTR paramétere, viszont a szaturációs értéke 1V. Igaz, ezt 20mA Led-áram mellett adják meg és 5mA kollektoráram mellett. A belső felhúzás (D070) 40..115uA. A bement "L" szintű küszöbértéke (D031) 0,2Vdd vagy is 3,3V táp mellett 660mV. Tehát számomra egy sima tranyós opto szimpatikusabb lenne.
- A "kapcsolást" nem a sebességre értettem, hanem a traszfer görbére.
- Tekintve, hogy referenciaként az akármi tápfeszültségét szeretnéd használni, így az áramkör bemenete galvanikusan össze lesz kötve a relék tápjával. Tehát a negatív oldalra ("alsó ág" nem tennék semmit.
- Egy áramkörben az áramgenerátor azért lenne, hogy lehetőleg a tápfesztől független legyen az áram. (0,5..5mA)

Én minden esetre a következőképpen oldanám meg a kapcsolást..
(#) Andralin hozzászólása Júl 1, 2016 /
 
Sziasztok!

Lenne egy nagyon amatőr kérdésem.

Van egy kapcsolóm, amelynek a kapcsolóárama az adatlapja szerint 6A/250V AC illetve 10A/125V AC.

Ezzel a kapcsolóval szeretnék 16A-t kapcsolni 12V DC feszültségen. Szerintetek ezt fogja bírni, érdemes kipróbálni, vagy nagyon necces a dolog?
(#) proli007 válasza Andralin hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Hello! Nem necces, hanem nem jó.. Ezek a kapcsolók ráadásul váltóáramra való kontaktus anyaggal vannak szerelve.
De ha Te egy zsákot fel tudsz vinni a padlásra, akkor kettőt is a hátadra rakhatok?
(#) Andralin válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Józan paraszti ésszel gondolkodva a zsákos kérdésedre úgy logikáznék, hogy ha arra vagyok hitelesítve, hogy egy darab 10 kg-os zsákot fel tudok vinni a padlásra és te megkérsz, hogy 2 darab 5 kg-osat vigyek fel, akkor azt mondom, hogy OK, bevállalom.

Én úgy gondolnám, hogy a gond a túlmelegedéssel lehet, a hőveszteség az elektromos teljesítménnyel arányos, a teljesítmény pedig függ az áramtól és a feszültségtől is. Szóval ha a feszültség egy teljes nagyságrenddel kisebb, akkor az áram egy picivel talán lehet nagyobb a megengedettnél.
Nagyon rossz nyomon járok ezzel a gondolatmenettel?
(#) proli007 válasza Andralin hozzászólására (») Júl 1, 2016 /
 
Az utolsó mondatban van az igazság..
(#) RoliNyh válasza proli007 hozzászólására (») Júl 1, 2016 1 /
 
Én ahány kapcsolót láttam szétszedve, mindben egy tömör réz szegecs volt a kontaktus...
Világosíts már fel, milyen az a DC áramú kapcsolóban lévő kontaktus?
(#) sandor npluszegy válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 2, 2016 /
 
Mivel, ha ereszt a gumi, szivárog a levegő, amit a hang alapján létezik érzékelni. Ezen hanghatás alapján kéne eszlelni a szivárgást, ezt valamikor valahol igy olvastam. Ilyen müszer van is valahol szerintem, lehet nem is kéne most feltalálni. Odatartom a gumihoz az meg jelzi, hogy szigeteli a nyomás alatt lévő levegőt vagy sem, erre gondoltam. Köszönöm a válaszokat.
(#) Gafly válasza RoliNyh hozzászólására (») Júl 2, 2016 / 2
 
Javaslom a linkelt tankönyv "A villamos érintkezők anyagai" fejezetét.
De az egész könyvet is érdemes elolvasni, mert könnyen olvasható és nagyon tanulságos.
(#) moderboy válasza proli007 hozzászólására (») Júl 2, 2016 /
 
Köszönöm a választ, amint lesz időm megvizsgálom ezt a megoldást is.
Az optonak nem feltétlenül kell ennek maradnia, amikor alkatrészt rendeltem akkor választottam ezt szimplán azért, mert ez viselte el a legnagyobb LED áramot és négyesével van tokozva.
A másik még amin el fogok gondolkodni, hogy úgy hallottam optoból is van amiben antiparalell LED-ek vannak, ennek is utána szeretnék még nézni hátha így meg lehet oldani teljesen polaritás függetlenül az egészet.
(#) pont válasza sandor npluszegy hozzászólására (») Júl 2, 2016 /
 
Hogy hanggal érzékeld ahhoz először is kellene egy süketszoba, hogy más zavart ki lehessen zárni. De miért nem jó a minden más gumis által használt nyomásmérő? Szerel, megmér, óra múlva megmér, ha csökkent rossz a ragasztás? Nyilván, csak a belsőhöz valami mbar-os mérő kell. A gázszerelők sem fülre ellenőrzik a munkájukat pl. ez is része ezer éve nyomáspróbának.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2016
(#) Gas Monkey hozzászólása Júl 2, 2016 /
 
Az ellenállások és az IC , felületszerelt alkatrészek?
(#) bbalazs_ válasza Gas Monkey hozzászólására (») Júl 2, 2016 /
 
Igen. Ilyenkor a nyomtatott aramkorrel azonos oldalra forrasztjak oket.
Lehet egyoldalas vagy ketoldalas. Ketoldalasnal a nyomtatott aramkor mindket oldalan lehetnek alkatreszek, de inkabb az jellemzo, hogy itt csak ujabb vezetosavokat talalunk es kis (aranyozott) karikabol mennek at a masik oldalra.
A te esetedben ugy latom, vannak benne sima, atmeno labas alkatreszek is, pl. elektrolitkondik, csatlakozok, amiket a masik oldalrol tesznek be.
Következő: »»   2814 / 3982
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem