Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC-modellautó elektronika
 
Témaindító: Robi82, idő: Jan 27, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   36 / 39
(#) Kovidivi hozzászólása Aug 22, 2017 /
 
Sziasztok!
Lehet, hogy befürödtem az Ebay-es vásárlásommal? ESC-t vettem, 30A-est, ilyet: Bővebben: Link, és azt tapasztalom, hogy nem nagyon akar hátrafelé menni az autó. Logikusan úgy gondoltam, ha már minden rendelkezésre áll, akkor a programban is elérhetővé teszik a tolatást, de ahogy nézem youtube-on, maximum féket tudok programozással beállítani. Járt más is így?
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Nem jártam még igy, mert vétel elött el szoktam olvasni, hogy mire valo meg mit tud a cucc:
1. Ez quadhoz valo - azaz nem auto. ( a repülö ESC-k soha nem tudnak irányt váltani, mert az ott katasztrofával egyenlö.)
2. Ha nem vagyok biztos mit tud meg szoktam kérdezni.
3. A kétirányu ESC-k mindig drágábbak, igy nem lehet mindenáron az olcsobbat venni.

(Amugy egy barátom ugyanigy járt egy neves modellboltban, ott is rásozták az egyirányu BLDC repülö ESC-t, pedig neki kefés motorjai vannak és hajoba kellett volna . A boltos - mint késöbb kiderült - nem is tudta, hogy más ESC is van, mint amit árul).
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Ezeket azért vettem, hogy kefés motorokhoz legyen 30A-es H-hidam, meg hogy majd átalakítgassam. Ha a hardver tudja a hátrafelé menetet (maximum a hűtést kell növelni), akkor a programot már össze tudom hozni. Aztán majd meglátjuk, mi lesz a kifizetődőbb: leprogramozni a hátramenetet (esetleg egy nyílt firmware-ből), vagy venni egy megfelelő ESC-t.
(#) tothbela válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Amit linkeltél, az kefe nélküli motorhoz való. Ez nem H híd.
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Te tényleg elhiszed, hogy egy 3 dolláros kacat ugyanazt tudja mint egy 22 dolláros jol müködö ESC?
(#) Kovidivi válasza tothbela hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
3db fél híd van benne. Ebből kettőt használva lesz egy H-hidad. Átalakításról beszéltem.
Massawa: a hűtésen kívül nem sok különbség van köztük. Találtam 5-6$-ért ugyanilyen sárga zsugorfóliás ESC-t, de ott már szerepelt az RC car is, mint ajánlott felhasználás. Azért vettem, mert 3-4€-ból nem tudsz kihozni egy Atmega8-at, 7805-öt, 6db N FET-et, hűtéssel, nyákkal együtt. Adja magát, hogy át legyen programozva.
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Hidd el, én végigpásztásztáztam rengetegszer a netet, egy elöre - hátra müködö kefés motorhoz valo ESC nem igen van 20 dollár alatt. A 17 dolláros is egy kicsit beteg (van egy).
Már a barátom miatt is, illetve amikor felvilágositottuk a tanácsado szakembert a neves modellboltban ö még a 20 dolláros ESC-re sem talált rá. Összesen vagy 15-20 darabot vettem magamnak meg a kis baráti körnek, és mind ugy müködik ahogy kell.
De sok sikert majd az átalakitáshoz, ahhoz nem igen tudok hozzászolni.
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Aug 23, 2017 /
 
Köszi. Az játéknak jó lesz. Megpróbálok szerezni valami jó kis ESC-t hűtéssel. A távirányítót és a vevőt már lecseréltem nRF24-re meg Arduino nano-ra. Jobb, mint a gyári összeállítás.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Sziasztok.
Kipróbáltam egyébként ezt a 4$-os ESC-t az autóval. A maximális sebesség negyedét értem csak el, gondolom a max. RPM szám korlátozva van az ESC-ben, vagy hasonló lehetett a probléma (a drónoknál nincs áttétel a motor és a propeller között, autónál van). 30A-es elvileg az ESC, de pár perc után felforrt, még ezzel a csiga tempóval is, pedig csak 2S akksipakkal teszteltem, nem lehet valami szuper FET benne (adatlap szerint 9-16mohm lenne az RDSon). Akárhogy próbáltam a gázkart kalibrálni az ESC-hez, nem akart nagyobb fordulatszámra kapcsolni sehogy... Tanulságnak jó volt! Rendeltem egy 120A-est, reméljük nem pukkan el 3S pakkról egy nagyobb gázadáskor, mint a gyári 35A-es. Azt írja az Ebay eladó, hogy csúcsban 760A-t tud Kiváncsi leszek!
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2017
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Rendelj egy tisztességest és ne ilyen BLDC meghajtot. Itt a frekvencia van függvényben a fordulatszámmal neked meg PWM kell fix freki mellett.
Ráadásul az automotorok nagyságrenddel gyorsabban forognak mint a dron- vagy repülömotorok ( ott szétszakadna a propeller, ha azt több 10000rpm-l hajtanád.)
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Nem teljesen értem ezt a fix freki melletti PWM dolgot. Ha a freki fix, akkor a fordulatszám is fix. Ha ezt megbolondítjuk egy kis PWM-mel, akkor a fordulatszám változni fog, tehát a frekvencia is. Nem?
Én még most is azt mondom, hogy ez a sárga kis csoda lehetne egyenértékű is akár (a szavaiddal élve) tisztességes BLDC meghajtó is, ha a FET-ekből több lenne párhuzamban, vagy kisebb csatorna ellenállású lenne berakva. Ekkor a 50A mellett sem képződne jelentős hő, de erre talán még nincs felkészülve a mai technológia, plusz olcsóbb és egyszerűbb is hűteni a félvezetőket.
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2017
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Azt montad, hogy kefés motorod van. Annak a fordulatszáma az átvitt energia függvénye, azaz a PWM kitöltési tényezöjétöl függ. A frekit meg olyanra kell állitani amit a motor leginkább szeret. 50-1000Hzig és semmi köze a fordulatszámhoz. A legnagyobb fordulatszámot 100% kitöltésnél azaz DC-nél éred el. Ilyen állapot a BLDC meghajtoban nincs.
A BLDC motoroknál a kitöltési tényezö másodlagos, ott a fordulatszám a jelek/kimenetek frekvenciájátol függ. Azaz a vezérlö a szervojeleket frekvenciává alakitja egy adott/fix kitöltési tényezö/algoritmus szerint, hogy a motorok megkapják a 3 fázist.
A BLDC meghajton ( ha még benne van a prociban az algoritmus) nem tudsz semmit változtatni csak a frekvenciát. A belsö elektronika határozza meg, hogy a 3 lábon mikor mi jelenik meg, ezért az nem tudja hajtani a kefés motort. Azt csak két lábhoz tudod kötni a 3. kimarad. Azaz 1/3 a jeleknek elveszik.
Ráadásul a BLDC motor deltába van kötve, igy el lehet játszadozni a 3 tekercs viszonylagos gerjesztésével is - ami szintén teljesen felesleges a kefés motorhoz. Igy lehet hogy az energia 1/6 marad csak meg a 2 kivezetésen, amit a kefés motor használni tud. Az meg édeskevés.
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2017
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Nem. Kefe nélküli motoros autóm van, amivel kipróbáltam a sárga zsugorcsöves ESC-t, és mivel gyenge, így át fogom alakítani, hogy kefés motorokat tudjon meghajtani, mégpedig a 3 félhídból kettőt felhasználva, ugyanis van jópár kefés motoros autóm is.
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2017
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Aug 28, 2017 /
 
Bocs akkor félreértettem mit akarsz. Ezek szerint akkor a motorod nem passzol az ESC-hez.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 1, 2017 /
 
Eljutottam odáig, hogy az ESC programját lehet frissíteni és módosítani is. SimonK-t rakok fel rá, csak át kell írni egy define sort, hogy "RC CAR Style" módjára működjön a kontroller. Meglátjuk mire elég ez a 30A. A FET-ek adatlap szerint 9mohm-ot tudnak. Egy ventit még be tudok áldozni, ami a FET-ek képébe fújja a levegőt, ezen ne múljon. A hétvégén talán a teszt is sorra kerül.
A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2017
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 1, 2017 /
 
Alapvető probléma a firmware-rel, hogy ha tolatok, utána a előre szeretnék menni, akkor amíg meg nem áll az autó (vagy lelassul nagyon), addig nem csinál semmit az ESC. Ha lelassult az autó, utána megy előre szépen. Fordított esetben, ha előre gurulok még, a tolatás parancsra szerintem nem történik fékezés, hanem a gázkar állásának megfelelő tolatás történik (ami fékez először), utána természetesen tolat rendesen. Ez a firmware nem valami kiforrott RC autókhoz. Most úgy állítottam be, hogy a motorfék be van kapcsolva, tehát ha elengedem a gázkart, fékez. Így nem tud az autó elgurulni, nem úgy, mint az első esetben tolatás közben. Sebaj, nemsokára megjön a megfelelő ESC. Addig tesztelgetni ez is jó.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Megtörtént a teszt, 3S akksipakkal (eddigi 2S helyett). Először direkt óvatosan autóztam, 10 percig rendben is volt, drifteltem is, de a maximális sebességről csak óvatosan lassítottam. Aztán megtörtént egy fékezés elég nagy sebességről, és pukk Szerepelt a firmware-ben egy definíció, ami meghatározta, hogy mekkora maximális fékező erő lehet nagy sebességen, ez az érték valószínűleg propelleres motorhoz volt kitalálva (akrobata repülő mutatványokhoz speciális propellerhez), így gondot okozott a több, mint 1.5kg-nyi mozgó tömeg. Sőt, lehet nem is középállásba volt a gázkar, hanem reflexből tolatásban (normál esetben fékezés, amíg meg nem áll az autó), és ha az ESC rákapcsolta a motorra a fordított feszültséget, akkor nem csodálkozok, hogy a 35A-es FET kidurrant. Egyébként kapott egy 12V-os ventit, ami a FET-ekre fújta a levegőt, és langyosra melegedett csak az ESC kímélőbb használat során. Jónak tartom egyébként. Tudom, Massawa, vegyek rendes ESC-t (úton van már), de talán van más olyan elvetemült is, akit érdekel az ESC működése mélyebben is.
Ha az eredeti kód nem ASM-ben lenne, talán ki tudnám javítani, de ahhoz is rengeteg próbálkozás kellene, pl. mekkora legyen a kezdeti fékezési erő? Rengeteg mindentől függ, és ha túl nagyot választok, akkor egy nagyobb fékezéskor elszállhat a vezérlő...
Plusz pont az ESC-nek, hogy csak egy pukkanás volt, majd leállt az autó, nem úgy, mint az előző Reely 30A-es, hogy piros-rózsaszín füstöt eregetve majdnem felgyújtotta az autót és az akksipakkot is... már fel voltam készülve, a burkolatot tartó fém pöckökre raktam kisebb vezetékdarabot, hogy azonnal le tudjam a tetőt kapni, és szét tudjam az akksi csatlakozót húzni.
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Nekem csak a Quadban vannak BLDC motorok minden másban kefés motorjaim vannak, igy nem tudok sok mindent mondani, hogy mi történhetett. Nem tudom hogyan viselkednek a BLDC motorok fékezéskor, nem valoszinü, hogy hasonloan mint a kefés motor.
Egy kicsit aggaszt, hogy a BLDC motorok esetében ennyire melegednek a FETek. Szerintem ez nem normális ott még valamit tenni kellene.
Mint már irtam a repülömotoroknál nincs hátramenet, igy valoban nem igen tudom mit csinál az ESC-d.
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2017
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
A melegedés az normális. A gyári ESC-n is egy kis venti hűti a FET-eket folyamatosan. A képződő hő 30A esetén 0.01ohm RDS_on-nál: 9W, ez oszlik meg a 6 FET-en. Az adatlapban szereplő max. 19mohm-mal számolva 17W. Ez csúcsban, maximális terhelésen. Fékezésnél a FET-eknek nem kellene többet melegediük, hiszen a motor tekercseit zárják rövidre PWM-mel, ez határozza meg a fékerőt is. Ami probléma lehet, hogy ha pörög a motor szabadon, az indukálódó feszültség szerintem nagyobb is lehet mint az akksi feszültsége, de legalább annyi (12V jelen esetben), a 25V-os FET-nek pedig rosszul esik, ha ilyenkor hátramenetet szeretne az ESC, ugyanis ilyenkor 24V-ot kellene kapcsolnia, ami rövid ideig tartó impulzusban is a határon van, és átüt. Vagy egy ütközés során az autó motorja szinte megáll, az ESC pedig még maximumon szeretné a motort pörgetni, fellép ugyanez a probléma. Ez mind programozás technikával megoldható dolgok (lennének).
Az ESC hardware-e nem volt elég erős.
Van autód is, vagy csak quadod és hajód?
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 3, 2017 /
 
Már autom nincs, csak hajoim vannak meg a nagy quadrocopter. Az 30 percet (3S) repül, a motorok melegek de az ESC-k nem annyira, hogy eddig különösebben észrevettem volna, de az is igaz, hogy ott a motor nem igen vág vissza.
A hajoimban 60 A-s ESC van az meg kimondottan hideg 1ora hajokázás után is ( általában teligázon).
Az egyik hajomban eredetileg egy 160 W-s motor volt meg fogaskerék áttétel 2 hajocsavarra. Ott az áttétel fogaskerekei nem birták a terhelés ( eltörtek). Igy most 2 motor van benne - sokkal jobban megy (majdnem 8kg a hajo maga) szinte ki tudják a motorok emelni a vizböl.
(#) Sanyi74 válasza Massawa hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Szia! A 3S, 30 perces quad-ról írhatnál többet is.
(#) Massawa válasza Sanyi74 hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Nem saját gyártmány, de ez eddig a legstabilabb amivel dolgoztam. Csak munkára használom, csak a minap meghalt az akkuja ( még gariban volt), és már várom hogy visszahozzák.
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 9, 2017 /
 
Gondoltam egyet, lecseréltem a kipukkadt ESC-n a FET-eket, IRFZ44N-re. Mind a 6 kuka volt, ebből 2 lyukas is Változtattam a firmware-en, max. fék erő 75% helyett 25%. Kézbe fogva felpörgettem a kerekeket, majd fék. Bírta egy ideig, folyamatosan nagyobb fordulatról fékeztem, majd jött a szikra Eddig 20V-os FET-ek voltak bent, az IRF pedig 55V-os, tehát csak arra tudok gondolni, hogy 49A-nál több szeretett volna folyni. Viszont ha belegondolunk, akkor szegény AVR 5V-tal eteti a gate-et, ami nem túl szerencsés... Elképzelhető lenne, hogy ha a gate 5V, akkor 10-20A-nál többet nem tud kezelni a FET, és pukkan? Grafikonból saccolva ilyenkor 0.05ohm az RDS-on, a motor 10T-s, tehát annak is lehet hasra 0.1ohm ellenállása, tehát az indukálódó feszültség elég nagy része esik a FET-re? Spafi beszállhatna a gondolodásba
Normál üzemmódnál minimális a melegedés, sőt, nagy sebességre gyorsításkor sem pukkan a FET, csak fékezéskor... Lehet, hogy megoldás lenne egy tranzisztoros meghajtás az AVR és a FET közé? Azért érdekel a téma, mert engem egyáltalán nem zavarna, ha 6db TO-220-as FET állna ki a nyákból, amit ventivel fújok (hűtőborda sem kellene), csak meg kellene értenem, hogy melyik az a paramétere a FET-nek, ami javításra szorul...
Amit rendeltem 120A-es TSKY ESC 17$-ért nem valószínű, hogy tudja kezelni a 3S pakkot, sok helyen írják, hogy túlmelegszik és elszáll... Ez viszont csak úgy derülne ki, ha meghajtom rendesen az autót, és futok, ha füstöl, majd ismét várhatok egy hónapot... 60-90€-t pedig nem tervezek kiadni egy "normál" ESC-re, ami ugyanígy behalhat... Maximum visszaviszem Conradba, és talán kapok másikat, ami szintúgy kipukkad, vagy ráfizetek még többet, és kapok erősebbet (talán)...
2S pakkal megbírkózik ez a TSKY is, de én szeretném 3S-sel is hajtani...
Érdekesség még, hogy sima 2db 7805 van az ESC-ben, így 8.4V-ról még lesz 5V-om, de 7V-ról már nem igazán... Ez problémát okoz, mert az Arduini mini pro resetel, még ha kikapcsolom az alacsony feszültség védelmét, plusz diódával leválasztom a tápját, utána kondi 2200uF, mert a szervó annyira megrántja a tápot, hogy bepislan a piros LED (5V-ból lesz kb. 3V). A gyári megrottyant szervó lassabb, vele nincs gond (kevesebb áramot eszik). Ilyenkor ha 3S-ről tápláltam az ESC-t, semmi baj nem adódott, a szervó sem rántotta le az 5V-ot. Külső BEC-et már próbáltam, de neki is kell a 2-3V plusz....
A hozzászólás módosítva: Szept 9, 2017
(#) Massawa válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 9, 2017 /
 
Érdemes lenne pontosan megvizsgálni a FETek pukkanásának a pillanatát. Mert ha csa árammal terheled tul olyankor a pukkanáshoz kell némi idö mire ott minden felmelgeszik és elég. (Forro lesz).
Ha a pukkanás azonnal bekövetkezik akkor feszültség tulterhelésröl lehet szo. Az egyszerüen átüti a szubsztrátot és ugy ég el. Általában nem lesz meleg.
(#) Kovidivi válasza Massawa hozzászólására (») Szept 9, 2017 /
 
Lehet próbálkozok még ezzel az ESC-vel, de már csak játék szintjén, és csak 2S pakkal.
Nézem a youtube-on levő videókat a TSKY ESC-ről, amelyik tönkremegy, ott 3S pakkal akarták használni, kivéve egy videó, de ott a motor tekercse 18T-s, tehát 18 menetet tartalmaz, 1700KV-s, az én motorom pedig 3250KV-s, és 10T-s, tehát 90%, hogy 3S pakkal elfüstölne az ESC... Nem éri meg a kockázatot, hogy tönkremegy, mert akkor már minimum 30$ menne el csak ESC-re, ennél kicsit többért pedig már lehet kapni X-car 120A ESC-t, ami tényleg bírja a 3S pakkot.
Szétnéztem, és találtam több low drop stabilizátort 5V-ra, akár 3A-es kivitelben is, 600Ft db-ja. Kell rá egy kicsi borda, és már meg is van az 5V 3A BEC-em, aminek 3A esetén 1.5V a dropja, 1A esetén 0.9V. Kielégítő.
A 3S 2.8Ah-s pakkommal meg lesz valami... Sajnálom, hogy nem tudom használni, de majd meglátom, eladom-e, vagy megkapja a 24 éves Tyco Scorcher
(#) Kovidivi válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 11, 2017 /
 
Egy próbát még megér, 40V, 2mohm-os FET, IRLB3034. Ebayről 10db 5$. Csúcsban 1.3kA-t tud kapcsolni (1370A) , 4.5V gate feszültségnél már majdnem teljesen nyitva van . Először letesztelem, tényleg 2mohm-e a csatorna ellenállás. Ha ezt is kiüti egy fékezés, akkor ott valami nagy gond van, vagy a szoftverrel, vagy a meghajtással. Ha lesz időm, akasztok oszcilloszkópot is az ESC-re a teszt idején.
(#) Lucifer válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 11, 2017 /
 
Van normális FET meghajtó az ESC-dben?
(#) Kovidivi válasza Lucifer hozzászólására (») Szept 11, 2017 /
 
Nincs. Én úgy gondolom, hogy 2S pakknál, a fékerőt 25%-ra visszavéve nincs szükség ennél komolyabb FET meghajtásra. Az IRFZ44N biztosan nem volt teljesen kinyitva, de 0.05ohm RDS-on azért így sem olyan rossz érték.
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2017
(#) Lucifer válasza Kovidivi hozzászólására (») Szept 11, 2017 /
 
Felső FET-ek meghajtása hogyan van megoldva? A stepupos komparátoros móka vagy a sose használj 100% PWM-et megoldás?
(#) Kovidivi válasza Lucifer hozzászólására (») Szept 11, 2017 /
 
Sose használj 100% pwm-et
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2017
Következő: »»   36 / 39
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem