Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC-modellautó elektronika
 
Témaindító: Robi82, idő: Jan 27, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 39
(#) Robi82 hozzászólása Jan 27, 2007 /
 
Sziasztok!

Segitséget szeretnék kérni!

Vásároltam egy Rc autót(elektromos.......Elég kis komoly,(difi,elektronikus vez kanyarodás,elektronikus gyorsitás stb.....)elég jól is megy,de szeretném,ha kb 15% al gyorsabb lenne.Barátaimmal versenyezünk,mindenkinek van egy kis gépe,az enyém nagyon jól irányitható,viszont vegsebességben picit elmaradok.......Egy 6v 750mah akumulátor az energia forrás.Kb 1h-át megy vele,nem bánnám ha a játékidő,illetve az akumulátor kapacitása csökkenne csak egy picit lenne gyorsabb.Egy Ic vezérli az egész rendszert,hogyan tudnék egy kis plussz energiát juttatni a motorra,gyorsitáskor....Tud rá valaki valami jó megoldást????, nagyon fontos lenne a számomra és rendkivül hálás lennék,ha valaki segitene::::.
Üdv:KovácsRóbert
(#) Lucifer válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 27, 2007 /
 
Üdv!
A végtranzisztorokat kicseréled FET -ekre, teszel bele egy kisebb körszámú motrot.
(#) Robi82 válasza Lucifer hozzászólására (») Jan 27, 2007 /
 
Köszönöm,de csak egy Ic-t látok a panelon?
a motor csere túl bonyolult lenne elég speckósan néz ki,és egy új motor kb 15000Ft ba kerülne,ami jó is bele?A fgaskerekek rézből vannak azok módositása sem lehetséges egykönnyen,valami mást nem tudnál kitalálni
(#) Lucifer válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 27, 2007 /
 
1 IC-vel van megoldva a vezérlés?
Na az nem gyenge Egy fényképet dobj már fel róla hadd csodálkozzak.
Amúgy hol akarsz te 15K-ért motrot venni?
(#) Robi82 válasza Lucifer hozzászólására (») Jan 27, 2007 /
 
Hát rosszul fejeztem ki magam és kérlek ne itélj el a hozzá nem értésemért!!!!!Van még rajta sok pici ellenállás is.A motort pedig az egyik ismerősöm rendelte az övéhez 15000ért egy Thamia tipusu rc autóhoz......Ha gondolod ne segits én csak ugy kérdeztem hátha tudnál.....,de te egy picit rosszindulatúan vetted a dolgot,sajnálom ha valami rosszat mondtam.....üdv:robi
(#) dobo hozzászólása Jan 27, 2007 /
 
Na ne vitatkozzato ez itt nem annak a helye

Ha jól értem akkor végsebességet akarsz növelni elektronikus úton!!!
Ezt ha ismereteim nem csalnak egyenáramu motornál megteheted ugy hogy kicsit több feszt adsz a motornak!!
De ehez kellene tudni az eredeti kapcsolást hogy hol lehet belenyulni a dologba.

Alternatív megoldás mint a Raly-ban sulycsökkentés Pl:könnyebb aksi!
Milyen aksi van benne?
Vagy kerék átmétő növelés itt már 1-2 mm is sokat jelenthet
Hát én ennyit tudtam okoskodni!!!
(fujtasd keményebre a gumit!!!)
(#) Gatery válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 27, 2007 / 4
 
Szia!

Jó lenne ha tudnál típust mondani, vagy küldeni képet.

Ha használtan vetted akkor érdemes megnézni az egyes forgó alkatrészeket, tengelyeket, hogy feltekeredett e rájuk valami (általában hajszál meg szöszök szoktak). Mindenképpen érdemes egy kicsit megzsírozni az egyes részeket, még a motor csapágyait is (Különösen ha van valahol csúszó csapány) (vigyázni kell, a túl sok zsír is lassíthat...válazd az arany középutat.)

Érdemes megnézni a fogaskereket mozgás közben, ha egy kicsit jobban összetartanak akkor az lassíthatja a járgányt.

Érdemes beállítani a kerék távolásgokat is, az első kerekeknek kicsit (1-2mm-re) összefelé kell hogy álljanak, a hátsó kerekeknek meg teljesen párhuzamosan. (ha nem így van akkor azok komoly másodperceket veszthetsz és nem egyenletesen fognak kopni a gumijaid.)

A kerékátmérő növelése tényleg jó ötlet.


(itt megjegyzem, hogy egy középkategóriás verseny villanymotor igenis 15 körül van! Az ócsóbbik fajta 7e, a drágábbik meg 27....na de mind1..)

Ja igen! Verseny közben válaszd az ideális ívet
(#) Robi82 válasza Gatery hozzászólására (») Jan 27, 2007 /
 
Új volt Angliából való az X-treme electronic a gyártó egy Citroen Xara Wrc ,elvileg 30 km/h kellene mennie,de olyan 20-at mehet kb:Minden mozgó alkatrészt beolajoztam.Csapágyak vannak mindenhol és jól funkcionálnak(simán csúsznak)......
A kereket nem tudom növelni.........mert a telók miatt beleérnének a sárvédőbe..Az első kerekeket most a tanácsodra beljebb állitottam.. a gumik kemények(de nem levegősek sima tömör.
Az akumulátor könnyü kb 15-20 dkg Az egész autó 87dkg (1:16) arányú a gép....ha lefényképezem a panelt részletesen akkor tudnánk valamit bütykölni rajta?????????????, ???????????????
Sajnos csak hátsó kerekes.
(#) Robi82 hozzászólása Jan 28, 2007 /
 
Valami olyan megoldás nem lenne,hogy a motor elé tennénk valami kis elektronikát,ami Plusszz energiát adna?(EZ EGY LAIKUS KÉRDÉSE)??????????????????
(#) mefi01 hozzászólása Jan 28, 2007 /
 
mérd le mőködés közben azt hogy a motorba mennyi áram jut és ha azt megkétszerezed elbírja-e a motor mert tudok felrakni fesz2szerező áramkört és azt pedig a motor elé kötni.

most nem találom a 2szerezőt de majd megkeresem.
(#) Gatery válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
Az alap kérdés az azaz hogy mennyire melegszik a motor működés közben...ha tűzforró ne is gondolj a fesz kétszerezésre.

A másik, a motoron kell lennie kell valami típus számnak ha ezt megadod...vagy megnézed a google-n, akkor megadja hogy hány wattos a motor, mekkora feszt és áramot bír (az adatlapjában említettnél többet nem érdemes.)

Esetleg a motorra egy-két puffer kondi ráforrasztása segíthet....mondjuk 330uF, mind a két irányból, mert ugye polaritást cserél...de a motor ellenállásából pontosabb értéket tudok mondani.
(#) dobo hozzászólása Jan 28, 2007 /
 
Hát igen a suly adatokat elnézve nem hiszem hogy a moror tul lenne méretezve.Szerintem biztos hogy a kétszeres fesz sok neki!!!
Viszont a pufferkondi az egéssz jó megoldásnak tűnik mert ide talán elég az 1-2 voltos kapocsfeszültség emelkedés is.
(#) Robi82 válasza mefi01 hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
5.2V van rajta teljes sebességnél előremenetben,egyáltalán nem melegszik 10 perc üzemóra után sem.
(#) Robi82 válasza Gatery hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
Nincs rajta semmilyen adat,,,,volt de a tartó amivel le van szoritva ledörzsölhette....Kiolvashatatlan....sajna........ A motorra van kötve két kondi narancssárga és az van rá irva,h 140 én nem értek hozzá ez az a buffer kondi amit irtatok?????Nem melegszik a motor,,,egyáltalán...........


segits!!!!!!!!!!!!
(#) Gatery válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
Ez érdekes. Tehát a tápod 6V, a motoron meg 5,2-van. Ami azt jelenti hogy a tápod nem bírja. Mindenképpen ajánlom a puffer kondikat. Vagy lehet, hogy jobb lenne egy izmosabb aksi, mondjuk a duplája...

Érdemes lenne egy árammérést csinilálni, illete lemérni a motor tekercsének az ellenállását (simán a két pólusa között, mikor le van húzva róla az elektonika).
(#) Last_Scout hozzászólása Jan 28, 2007 /
 
hát nem tudom, megduplázni a feszültséget, az lehet, hogy kicsit hirtelen ugrás, megaztán, ha megduplázod a feszültséget, akkor nagyobb áramot is szeretne, és azt meg már nem biztos, hogy elbírja az elektronika, kijön belőle a füst, aztán leshecc...
de télleg jól jönne valami fénykép a vezérlésről, hogy lássuk, hogy vajon télleg közvetlenül az ic kimenetére van kötve a motor (amit nem hiszek) vagy van valami még utána...
(#) Robi82 válasza Gatery hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
És hogy induljak neki???????Milyet kell vennem?Ami most rá van forrasztva a motorra,az buffer?Hogyan kérjem és milyen értékűt?
(#) Gatery válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
Tényleg jó lenne ha lemérnéd a motor ellenállását, és fogyasztását.....

Ami most rá van forrasztva az egy kicsi sárga kondi ha nem tévedek, az zavar szűrésre van. A puffer kondenzátor lényege, hogy mikor rákapcsolod a feszt megtelik, egészen a tápfeszig, mikor a motor tejesítménye megnő --> és leesne a tápfesz akkor, ezt a kondi egy bizonyos ideig pótolja.
Tehát minél nagyobb a kondi annál tovább tudja segíteni a motort.

De ha túl nagy a kondi és fel van töltődve, és elindul a kocsi a másik irányba, akkor ugye polaritás fordulás van, na ekkor a kondi méretének megfelelően lesz egy kis "rövidzár" amíg kisül a kondi. Ha tudod hogy nem használsz hátramenetet, akkor bátran rakj rá nagyobbat, ha viszint igen akkor szerintem kb olyan 330mikroFahrados elektrolit kondenzátort. Ezeket a kondikat polaritás helyesen kell felrakni, tehát előre menet közben beméred a motort hogy melyik a pozitív sarka és már heggeszted is, persze rakhatsz két kondit is fordított polaritással és akkor nem kell mérned

De azért ettől a kondis dologtól ne várd azt hogy te most az utak ördöge leszel....ennek az a lényege hogy mikor elindul a motor akkor teljes áramot vesz fel, forgás közben a motor elenállása megváltozik és ilyenkor kevesebbet is fogyaszt.
Szóval ez az induláskor segít egy picit hogy hamarabb elérje a maximális fordulatszámot, meg olyan esetekben mikor kicsit jobban terhelődik a motor, pl kanyarokban......

De szerintem inkább az hozna radikálisabb változást ha nagyobb tápot vennél neki..mert ez a közel egy voltos feszültség esés azért nem semmi..

Érdemes lenne mondjuk csak kipróbálni a gépet egy külső 7voltos izmosabb tápról...csak hogy mielőtt megveszed az aksit rényleg jelent e valamit, vagy azt a közel egy voltot valami dióda eszi le....

(#) Robi82 hozzászólása Jan 28, 2007 /
 
Igazán hálás vagyok a rengeteg segitségedért!!!!Holnap kipróbálom ,a zavarszűrő kondikat kiforrasszam?????
(#) Gatery válasza Robi82 hozzászólására (») Jan 28, 2007 /
 
ne
(#) witti hozzászólása Feb 6, 2007 /
 
Hello! Vettem tavaly egy kis nagyon egyszerű távirányítós autót. 9V-os elem kell a távirányítóba és 4x1,5V-os a kocsiba. A gondom, hogy a szoba másik végéből már nem igazán veszi a jelet a kocsi, max. 3,5méter a hatótávolsága. Valamennyire értek az elektronikához meg szoktam forrasztgatni is. Szóval tudna valaki olyan néhány apróságot amivel fel lehet erősíteni a jelet, vagyis hogy messzebbről is lehessen irányítani!
Előre is köszi! :help:
(#) watt válasza Robi82 hozzászólására (») Feb 6, 2007 /
 
Robi82!
Azt látom kérték, hogy mérd meg a motoron a feszt. Most azt is meg kéne mérned, hogy miközben a motoron üzem közben 5,1V(vagy mennyi), aközben az akkun mekkora a fesz? Próbáld meg kicsit terhelni is a mocit és úgy is mérni mindkét ponton! (ebből fontos következtetéseket lehet tenni!)

Jó lenne valóban egy kép a vezérlő elektronikáról, mert lehet, hogy valahogy meg lehetne fejelni FET-ekkel, feltéve, hogy az IC-s vezérlőn esik le az a majdnem 1V és nem az akkufesz esik össze! (az üzemidőből ítélve nem hiszem, hogy nagy áram folyna amúgy! Az én Tamiyam 8percig bírja, de megy is! ))

Ha jól vettem ki, 6V-os lenne az akkud? Hány cellából áll(5?)? Vagy ez olyan lapos, kintről nem látszik?

A motorról is készíthetnél egy képet, mert lehet, hogy nem is szabványos méretű, azaz nem kapnál bele nagyobbat! Esetleges motor csere esetén az elektronikát áramra mindenképpen fel kéne tuningolni, ez sem egyszerű.

Kíváncsian várom válaszod! (próbálj meg mindenre válaszolni! )
(#) mefi01 hozzászólása Feb 6, 2007 /
 
valaki fel tudna rakni 1 minirc autó kapcsolási rajzát?
(#) Eaglee hozzászólása Szept 14, 2007 /
 
Üdv Néktek!

Bővebben: Link
Bővebben: Link
Bővebben: Link

Az 1*űbbek ilyenek. Nem szervós....
A tranzisztorok FET-re cserélhetők. Én játszottam ilyennel...egy "mendegélős" autóból drifting állat lett. Ha jól emléxem, IRF3803 + IRF4905 FEteket használtam /ez volt kéznél/, + 555-ös meghajtó áramkörökkel. Persze a vezetékeket sem /motor, akku/ árt lecserélni, mert a kínai pókhálón is tud villany esni... kondit a motorra, sz.tem marhaság, már bocsánat... Esetleg az akksival párhuzamosan pár 1000 µF low ESR!

Ennyi...
(#) Lucifer válasza Eaglee hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
A motorra kondik igenis kellenek a zavarszűrés miatt.
(#) Novak hozzászólása Szept 14, 2007 / 1
 
Üdv mindenkinek!

Hát nemtudom, hogy eddig miért nem szólt bele senki, de a korábbi hozzászólások kicsit sántítanak. Ha veszel mondjuk 330 mikrós kondit, azt ugye csak elektrolit kivitelben tudod megvenni. Namármost az elektrolit kondik kb 1,5-2 V-ig bírják el a fordított tápfeszültséget. Ha csak az egyik irányt használod akkor ok, de az tuti hogy nem fog működni, hogy 2-t, egymással ellentétes polaritással bekötsz. A legjobb dolog amit ezzel elérhetsz, hogy induláskor egy szépet fog durranni az egyik kondi. Szóval ez a 2 db elkó egymással szemben elég butaság (már bocsi, de tényleg). A másik meg, hogy indulásnál sem nagyon fog segíteni, mert ugye amikor állsz, a motorra 0 V közeli feszültség jut => a kondi sem töltődik fel => amikor indulsz feszt kap a motor, akkor az elején a kondi rövidzárként funkcionál, majndem amíg fel nem töltődik. Szóval inkább még vissza is vesz egy kicsit a gyorsulás mértékéből.
Na mindegy, a lényeg, hogy rá ne tegyél 2 kondit fordított polaritással, mert ha nincs szerencséd akkor úgy fog eldurranni, hogy kárt tesz az eredeti elektronikában vagy az autóban!

Minden jót!
(#) Gatery válasza Novak hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Szia!

A meglátásaid helyesek, igen két kondi szembe fordítva tényleg furán hangozhat, de mivel ezek nem akkora értékűek ezért túl nagy problémát nem okoznak. A másik, hogy ezt két diódával lazán orvosolni lehet szóval szerintem bátran a kondival. Nagyobb érték esetén pedig mindenképpen kell dióda...de akár kissebb esetben is lehet.

Indításkor meg az van hogy előszőr a kondi töltődik fel aztán segíti a motor indulását, de hát a töltősési ideje szinte 0
(#) witti válasza witti hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Hello! engem még mindig érdekelne az előzőekben felvetett probélmámra a megoldás! Miként tudnék javítani azon, hogy a kisautóm ne csak a szoba feléig működjön, hanem azért egy 5-10 méterrel távolabb is!?
(#) Macsek71 válasza witti hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Nézd meg az antennákat, rendesen érintkezzenek.

Ha a kocsin hajlékony "drót" antenna van, fűzd bele egy szívószálba(lehetőleg közel függőlegesen)
(#) Macsek71 válasza Robi82 hozzászólására (») Szept 14, 2007 /
 
Robi82!

Az "elektronikus gyorsítás" azt jelenti, hogy a vezérlő-panelről lejön két derót a motorhoz....?

Vagy esetleg, mint a komolyabbaknál a "gáz" mozgatására egy szervó mozgat kapcsolókat ellenállatok közt ?

Utóbbi esetben ki kell váltani a szervót és az ellenállatokat egy elektronikus szabályzóval...

Üdv M
Következő: »»   1 / 39
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem