Fórum témák
» Több friss téma |
uC logikusabb lenne, de semmim nincs hozzá. Van egy Ardunino-m, de azt nem szeretném beépíteni. Kéne IC, programozó, na meg programozási hajlam (6 megszakítás programozása).
Ettől függetlenül az Arduino-mon kipróbálom, meddig jutok vele. Minimális annak az esélye, hogy pont jeladás közben szorul meg. Egy kb. 25 centi átmérőjű fogaskerék oldalára hegesztett, kb. 1 centi átmérőjű fémdarab zárja a végálláskapcsolót, minden egyes fordulatnál egy pillanatra. Üdv!
Talán így ? Ez inkább vetésellenőrző amit 2014 ben programoztam , a gép méretei alapján a megművelt területet is mutatja a kijelző (szántás módban elég egy érzékelő )
A hozzászólás módosítva: Feb 25, 2018
Esetleg villogna a led, nem tudom mekkora a fordulatszám mennyire lenne látható rövid idejű villanás, de ez monostabillal nyújtható pld.: 3db. 556 ic.. Akkor látszana, ha megáll pont nyomott kapcsolónál, nem villog.
Érdekes videó, köszönöm!
556-tal is néztem kapcsolásokat, alkatrészeket tekintve nem sokkal kevesebb, így ennél a változatnál maradtam. Erős fényű LED-eket terveztem betenni, remélhetőleg így is feltűnő lesz. Hangjelzésen gondolkodtam, szerintetek hogy a legegyszerűbb utólag kiegészíteni a rajzot vele? Elviekben egy 6 bemenetű VAGY kapu tűnik a legcélravezetőbbnek, de nem tudom ez mennyire illethető a kimenetemre. A lenti kapcsoláshoz már NYÁK rajzot is készítettem, így nem szeretnék túlságosan belenyúlni. Olyan megoldás kéne, ami a jobb oldali kimenetekre illeszthető. Üdv!
Parancsolj. A zümmer 5 V-os, aktív típus.
A hangjelzés csak akkor kell ha hiba van , így mindig csipog a piezó . A traktoros az első körben ököllel fogja szétverni a cuccost ...
A komparátorok kimenetére kötve nem szólna folyamatosan, csak hibajelzés esetén.
Viszont leállás (tehát nem hiba) esetén a hibajelző hang folyamatosan szólna... Ennek kiküszöbölésére próbáltam egy monostabil multivibrátort a diódák és a piezó közé tenni, de nehezebb mint gondoltam. A komparátorok ugye nem tápot adnak, hanem földre húznak hiba esetén. A monostabil kapcsolásoknak ellenben feszültség impulzusra van szükségük. Próbáltam PNP tranzisztorral bementi jelet varázsolni a komparátorok kimenetéből, de a szimulátor szerint így nem működőképes a kapcsolás...
Megnéztem a kapcsolást és a bemenetekre "képzeltem " a kapcsolókat erre reagáltam , nem vettem észre hogy ez már "csak" a kijelzőrész és nem a teljes kapcsolás, viszont ez akkor csak a hibát jelzi ? nem villog nem csipog csak ha hiba van ?
Nem biztos, hogy ki kell kapcsolni a hangot, ha az összes együtt nem forog. Olyan hiba nem lehet, hogy a hajtás szakad meg valahol, semelyik sem vet?
Sziasztok!
Igen, az áramkör alapesetben nem ad semmilyen jelzést, csak ha hiba van. Vannak ennél összetettebb megoldások is, itt csak ez a cél. A hangot semmilyen állapotban sem szeretném kikapcsolni. A LED-ek külön-külön vannak a kimeneten, azonban a piezo-nak közösítve vannak, így ha valamelyik, vagy akár az összes hibát jelez, a hang megszólal (VAGY kapcsolatban vannak). A rajzon a monostabil helyére bármilyen áramkör alkalmas lenne, ami a hibajelzés hosszától függetlenül néhány másodpercre kapcsolná a piezót.
Késznek mondható rajz. Feltettem, hátha másnak is hasznára lesz.
Rövid magyarázat: A bemeneteken lévő kapcsolóval bénítható egy-egy kocsi, amely akkor hasznos, ha nem az összes vetőkocsi van használatban (pl. beszegés). A kimenetek a LED-eken felül diódákkal közösítve vannak, amelyek egy buzzert működtetnek. A közbeiktatott 555-ös monostabil multivibrátor feladata a hangjelzés leállítása néhány másodperc után, ha a hiba nem szűnik meg. NYÁK rajz is folyamatban (kézzel, meguntam a próbálkozgatást EGALE-lel ) Üdv!
Olyan gyorsan azért még ne tervezz nyákot. Lehet az EAGLE nem véletlenül tiltakozott. Az 555 részt próbáltad? Mintha azt 0 szinttel lehetne triggerelni. Azt meg alapban megkapja... A kimenete is igen furcsa. Az a buzzer tuti nem szól.. ( vagyis lehet hogy fog szólni, mert átütött a tranzisztor, ha az ic kimeneten 0V van.). Lehet rosszul gondolom, a komparátorok kimenetén jel esetén folyamatos magas szint van. (a - láb alacsonyabb a pozitívnál ) ha kimarad az impulzus akkor vált a kimenet alacsonyra. Ebben az esetben a diódázás hiába való, amíg az összes le nem állt, nincs jelzés. A másik észrevétel, a komparátor ebben az üzemmódban még némi fejtörést okozhat, ugyanis a bemenete nem lehet tápfeszültségen ( leáll a jeladód, akkor a kondenzátor tápfeszültségre töltődik.) A tápfeszültség közeli bemeneten nem működik normálisan az ic. Harmadik: a tranzisztorod olyan villámgyorsan nem fogja kisütni a kondenzátort, mert a 69Kohm bázisellenállás igen csak sok . Ha 300 as a tranzisztor bétával is csak 30-40mA. Bár ez lehet nem probléma, mert elég ideig zár a kapcsoló. ( A kondenzátort sem fogja 1V alá kisütni, ami miatt az időzítés rövidül.)
Köszönöm a részletes választ!
Első Az 555 részt próbáltam próbapanelen, ha a trigger ágat a diódák közösítési pontjánál földre kötöttem, megjelent a kimeneti jel a buzzer-nél. Az 555 kimenetén lévő tranzisztor NPN, csak meg van fordítva a rajz kedvéért. A buzzer gerjesztő áramkörrel rendelkezik, ami az áramot is korlátozza (kb. 20mA), így a tranzisztor nem hiszem, hogy átüt. Második A komparátor bementi feszültség problémára esetleg megoldás lehet, ha a komparátorokat a 9V-os stabilizátorról táplálom. Harmadik A 69kohm-os ellenállás csak tölt, a kisütést a tranzisztor kollektor-emitter körében lévő 22ohm-os ellenállás végzi. Saját A diódák a fenti rajzon fordítva vannak bekötve, javítom. Üdv!
Nem túl bonyolult a nyákja, 1 oldalasra tervezve is max 3 átkötés van benne..
Pedig nem is töltöttem fel projekt fájlokat, csak képet....elképesztő
Ha nem törölted ki a rajzot, megtennéd nekem, hogy a komparátorok tápját a 7808-ra kötöd? A vezetőcsíkok/távolságok is lehetnek nagyobbak, 130x130-as dobozba kell neki beférni. Sajnos nyáktervezéssel soha nem foglalkoztam (eddig minden kapcsolásom lyukraszteres lapra készült....), és elvesztem az EAGLE beállításaiban, ennek köszönhetően általában káosz az, amit az autoroute után kapok... Ui. Ilyen részletességű rajzot van esélyem műnyomós, vasalós módszerrel NYÁK lapra maratni? Örök hálám! A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
A komparátor kimenete nyitott kollektoros. Magas kimeneti szint esetén a kimenet tulajdonképpen nagy impedanciás állapotban van.
Hello!
A legvékonyabb sáv is elbír 2 A-nél többet, ezért szerintem felesleges vastagítani. Minden táp vonal legalább 3A-es. És egy ilyen sűrűségű nyákot simán meglehet oldani bármilyen technikával, Eagle autoroute semmire nem jó, max 3 alkatrészt összekötni Táp modolva..
Állításaimat fent tartom. Ne építsd meg, nem lesz jó.
A kondenzátor kisütő tranzisztor bázisárama 1K opto 68K +8v ág szerintem egyértelműen adja a 69K bázisellenást aminek 300 as B vel ( ami már igen jó) is csak 30-40mA kisütőáramot ad a 22 ohm meg dísz.. Az 1K utáni optot inkább + 5V vagy +8V ra kötném, akkor a kondit is jobban kisütné.. Az 555 kimenete ha 5V-on van, a tranzisztorod akkor sem kap nyitófeszültséget az 5V táphoz képest. Nem tudom honnét vetted ezt a kombináljuk az IC kimenetet az 5V meg a 8V közé, de nagyon szerencsétlen ötlet. Azt a tranzisztort tedd a föld felé, a kollektoráról meg vagy az 5V vagy a 8V vagy a stabilizálatlan bemenet felé el lesz a zümmer. Az 555 bemenetén az ellenállást áttenném a pozitív oldalra, hamár a diódák úgyis le húzzák a bemenetet.. Az ic-nek katalógus szerint a bemenet meg a tápfeszültség közé 2V kell, a 9V stab kevés.Lehet inkább az 5V ot emelném 8V-ra ezzel tölteném a kondikat, erre kötném a referencia feszültséget. Az IC-t és az összes többi részt meg stabilizálatlanról vagy stabilizáltról járatnám. ( az akku lehet 15 fölé megy azt meg az 555 nem tolerálja. Ha abból 18V os változatot veszel, akkor stabilizátor sem kell. ) A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
Sziasztok!
A 69k bázisellenállás lehet valóban sok, itt a problémát ki tudom küszöbölni azzal, ha az opto kimeneti tranzisztorának kollektorát a 68k-s ellenállás elé kötöm be. Így a szimuláció szerint már biztos kiürül. A buzzert elkötöttem, tény és való. Nem figyeltem, és a 8V-os ágra raktam a csomópontot a föld helyett (mivel a rajzon egymás mellett fut a kettő). Amiben nem értek egyet: Ha a komparátor bemenete/referencia 5V, a tápfeszültség pedig 8, az már 3V fesz. különbség, ami elvileg elég. Nem merném a traktor generátor zajával szennyezett akksijára kötni közvetlen. A komparátoros részről készítettem egy szimulációt: Link A szimuláció alapján a komparátor bemeneti/ref lába pont fordítva van, mint a korábbi rajzaimon. Eredetileg a szimulációhoz hasonlóan kötöttem be, de aztán kaptam egy javaslatot, hogy cseréljem... kokozo: Az általad küldött rajzok is Eagle-lel vannak? Alkatrészek kézzel felpakolva, aztán kézi huzalozás? Üdv!
A bal felső sarokban az egy PTC (regenerálódó) biztosíték akar lenni. A rajzról lemaradt, de célszerű lenne a (8)9V-os stabilizátor után is tenni egyet.
Erre való a próbapanel. Az egész hercehurca elkerülhető lenne egy kontrollerrel de az nem opció.
A buzzer haragszik rád. Sehogy sem akar sikerülni.
A tápellátást utólag is módosíthatod stabilizátor cserével. (10V, 8V még szerintem belefér.) A hozzászólás módosítva: Márc 1, 2018
Szia!
Kibékültem a buzzerrel.....elvileg. 9V -> buzzer -> NPN kollektor -> NPN emitter -> föld Rendbe raktam a komparátorok bemenetét is, mert kicsit össze-vissza álltak. A rajzon 8V-os stab szerepel, de 7809-et terveztem bele tenni (van itthon), 5V-9V között remélhetőleg már működőképes az áramkör. Próbapanellel tényleg egyszerűbb lenne az élet, egy-egy részletet meg is építettem rajta, de komparátorom még nincs, így az a rész egyelőre elméleti csak. Van itt egy gyenge pont, az pedig a kocsiktól érkező impulzus. Jelenlegi megoldással a táp megy ki a kapcsolókra, majd amelyik kapcsoló éppen kapcsol, ott visszajön a táp. Ezzel a megoldással viszont egy vezetéksérülés esetén elszáll a 9V-os stab. Célszerűbb lenne a tápot fixálni az optokapuk bemenetén, és a földet kapcsolgatni. Na igen, de ha az otpo bemeneti anódjára rákötöm a 9V-ot, az katódon meg ott lóg több méter vezeték a kapcsolóig, akkor az nem fog "virtuális földpont" módjára viselkedni, és világítani folyamatosan a LED a kapuban? Üdv! A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Soros áramkörben az áram minden alkatrészen azonos....Más kérdés, ha stabil, és terhelhető gombjaid vannak, simán rakható az optoval párhuzamosan is egy ellenállás, ha zavarérzékenység probléma. Ha ilyen aggályaid vannak bontsd két részre a soros ellenállást. Kecske is jól lakik, meg bajt sem csinálsz vele.
Az utóbbi mellett döntöttem. Kap a kimenő táp is egy ellenállást sorosan, ami korlátozza az esetleges zárlati áramot.
Pl. az optokapu elé 180R, a kimenő ág pedig kap egy 100Ohm-osat. Így a kapu LED-jéhez megfelelő az előtét (9V táp 280R előtét (+ kapcsoló, vezeték ellenállás) 1.3V fesz. eséssel számolva 27mA), és külső vezetékzárlat esetén is max. 90mA a zárlati áram (az ellenállás fog melegedni a stab helyett). EAGLE helyett Sprint Layout, reméljük a legjobbakat A hozzászólás módosítva: Márc 2, 2018
Egy áramkört nyáktervezés előtt "deszkamodellként" drótozva ajánlatos megtervezni kipróbálni, elég csak egy csatornát, ha jó, mehet a nyáktervezés. Anélkül lesz nyáktervezés, maratás beültetés, nem jó, kiforrasztás, következő nyáktervezés, maratás, beültetés, és így tovább, annyiszor, amíg jó nem lesz. Ajánlom így.
555 kör, valamint a kondenzátor töltő-kisütő kör meg lett építve próbapanelen, ezek működnek. A komparátoros rész az, ami egyelőre csak szimulátorban futott, meg a táp.
Természetesen maratás előtt még kipróbálok ezt-azt..-
A gyári vetés ellenőrző, úgy működött, (1980-as évek elején készült) volt bent 3db SN74123-as monofopp. Az időzítése úgy volt állítva, hogy időzítési időn belül adjon legalább egy jelet az érzékelő. A kijelző csatornánként 2 lámpa, egy zöld -a vetést-, egy piros -a vetés kimaradását- jelezte.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |