Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » BLDC brushless motorok működése
 
Témaindító: Pixi, idő: Jan 1, 2020
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 4
(#) Pixi hozzászólása Jan 1, 2020 /
 
Sziasztok,
Mivel nem találtam olyan topikot amiben a BLDC brushless motor működése lenne a téma, így gondoltam indítok egy témát ezzel a címmel, remélem nem gond.
Van egy BL gimbal motor aminél a 3 fázis úgy van bekötve, hogy a 9 mag közül 3-3-3 egy tekercs, és csillagban vannak kötve, és a képen látható, hogy van két "tranyó" és egy kondi, és így jön ki a 3-3-3 osztás, mert a 3 egymást követő mag van együtt. A forgó résznél pedig vasporral próbáltam a mágnes gyűrű pólusait megjeleníteni. Nem igazán értem a működését, és nem találok a neten róla semmit sem. A lényeg, hogy valahonnan tudja az elektronika, hogy merre van az előre. De ha másik motorról teszem át a forgó részt, akkor már nem tudja merre van és nem úgy működik mint az eredeti mágnessel.
Esetleg tud valaki segíteni ebben?
Köszönöm!
üdv, PIXI
A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2020
(#) (Felhasználó 1947) válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Az a két tranyó hall elem lesz....És már tudja is az irányokat...
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Maga a motor egy háromfázisú szinkron motor. A hozzá épített elektronikától lesz BLDC motor.
Az elektronika dolga, hogy előállítsa az egyenfeszültségből a három fázisú forgóáramot.
Ezt sokféleképpen el lehet érni, így a tényleges megvalósítások meglehetősen széleskörűek.
(#) Pixi válasza (Felhasználó 1947) hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Azokat próbáltam mérni forgatás közben, de végig 510 körüli érték van a multin mind a kettő esetén.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Azt multiméterrel nem tudod mérni. Amikor a tekercs átfordul a holtponton, akkor kapcsol egy pillanatra, amiről az elektronika tudja, hogy át kell adni a meghajtást a következő tekercsre.
(#) Pixi válasza pucuka hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Ugye ez úgymond tartó motor, mert egy gimbalban van ami kamerát stabilizál egy drónon. Csak arra nem jövök rá, és sok más sem a nagyvilágban, hogy ilyen sok pólus esetén miért nem áll be másik forgó résszel ugyan oda az adott motor.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Fogalmam sincs, de általában egy adott feladatra készült céleszköz ritkán működi egy idegen alkatrésszel. Feltehetően még akkor sem, ha egy másik hasonló eszközből származik a cseredarab.
(#) Pixi válasza pucuka hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Hát ez az! Amúgy nem idegen, mert ugyan olyan alkatrész, csak nem abban a gimbalban volt gyárilag. Sőt, van amelyik új motor teljesen. Ott ugye nincs átrakás sem, mert kompletten kerül be a gépbe a régi helyett.
(#) Pixi hozzászólása Jan 1, 2020 /
 
Ebből van kettő a tekercsek közt, és alul pedig 100nF kondi van.
(#) pucuka válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Nem vagyok otthon a gimbalok világában, de feltételezem, hogy van a szerkezetben egy giroszkóp, és ennek a jelei alapján mozgatja a szinkronmotort, hasonlóan, mint a szelszineknél. Nem ugyanaz egészen, de a szelszin tengelye is a meghajtás fázisviszonyainak megfelelő helyzetbe áll be.
A gimbal esetében is ez történik. Ezt takarja az általad tartó motornak nevezett dolog.
Ezért a vezérlő áramkör egy elég bonyolult dolog, és a motorod sem egy közönséges BLDC motor.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Miután azok a motorok joval kevesebb mint 180 fokot fordulnak, eleve nem az a feladatuk, hogy forogjanak, hanem az, hogy szervoként figyeljék a kamera pozicioját és azt mindig az adott szögben tartsák. A kamera tarto elemen van valahol egy szenzor ami a vizszintes állást méri és a processzor ugy vezérli a 2 motort, hogy azok a kamerát (szenzort) vizszintesen tartsák. Azaz nem is BLDC motorrol van szo hanem inkább digitális szervorol. (Azért megy bele egy halom vezeték). Valoszinü a két hall szenzor csak a mágneses tér pillanatnyi állását méri és hasonlitja össze a vizszintet mérö szenzor jelével. A különbség a kameramozgato jel.
(#) Pixi válasza Massawa hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
3 tengelyes a gimbal, és a kamera mellett van a giroszkóp chip. A motorba 8 szál megy, a 3 fázis, és az 5-ből kettő ugyan az, a két hallból ugye 2-2 ugyan az, és a 2 hall kimenő. Így jön ki a 8.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Ez rendben van. A BLDC motorban nincs hall szenzor és csak 3 kivezetése van. Itt a motor csak ugy van vezérelve "mintha forogna" ( a 3 fázis teszi ezt lehetövé ami itt 3x3 polusra van osztva, azaz 120 helyett 40 fok a polusok osztása) de végül is nem forog, hanem a három fázisba annyi áramot adnak egyenként hogy oda billenjen ahova kell. A hall szenzorok jelzik vissza ezt az állapotot.
(#) Pixi válasza Massawa hozzászólására (») Jan 1, 2020 /
 
Igen, ezt tudom, csak azt nem tudjuk, hogy miért csak a gyárilag összerakott forgó résszel áll be a megfelelő alap pozícióba. Mert nem csak egy pólus pár van, hanem elvileg 8.
(#) Massawa válasza Pixi hozzászólására (») Jan 1, 2020 1 /
 
Mert az digitális szervo ( már irtam) és nem motor. A BLDC motorban az adott pillanatban 1 vagy két tekercs van áram alatt, itt mind a 3. Az eredö mágnes tér adja a forgorész pozicioját. (Éppen kerestem az enyémet, csak nem tudom hol van a darurol leszedtem és jol eltettem. . ) nézd meg jobban, hogyan van az a forgorész mágnesesen kialakitva. A BLDC motorban csak 2 mágneses polusa szokott lenni.
(#) Peter65 válasza Pixi hozzászólására (») Jan 2, 2020 /
 
Szia!
Meglepő, hogy nem találtál anyagot. A motor felépítéséről nekem legtöbbet a modellező oldalakon található anyagok adták, mert a modellezők gyakran tekercselnek/építenek az egyéni igényeiknek megfelelő motorokat akár CD-romokból kibontott vasmagokra. Bővebben: Link
A működési elvről, a vezérlési módokról a legtöbb mikrovezérlő gyártónak van valamilyen App Note-je, és példája, hogy az ő vezérlőivel hogyan is lehet ilyet csinálni. A Microchipnek különösen sok ilyen irodalma van: Bővebben: Link
A konkrét kérdéseddel kapcsolatban több probléma is felmerülhet:
1. Nem írtad, hogyan a kettő forgórész "mágnesporos" vizsgálata megegyezik-e. Ha nem, akkor simán lehet másmilyen pólusszámú a kialakítás. Csatolok egy ábrát, amin a különféle fogszámok és tekercselrendezések, tekercselési irányok szerint hány pólusú mágnessel bírhatók valamilyen működésre.
2. Lehet nagyon pici mechanikai eltérés is probléma; ha a forgórész mágneses terét nem jól látják a Hall szenzorok, akkor máris nem fog működni a motor.
(#) Pixi válasza Peter65 hozzászólására (») Jan 2, 2020 /
 
Szia,
Találtam több félét, csak pont ezt a 9 tüske 8 pólus verziót nem. Köszi a képet.
A másik forgórész is pont ugyan ilyen, ugyan úgy 8 pólus. Itt már csak arra tudok gondolni, hogy minimálisan el van fordulva a gyűrű, és nem nézték a beragasztáskor, hogy azonos legyen mind, hanem hozzá állították a vezérlőt. Majd amikor motor csere van, nem lehet hozzá tanítani az új pólus állást. Néztem a hall leírását, és ha jól értettem, elég tág bemenő fesszel működik, de a kimenő mágesesség függvényében 0-2V közt változik. De ezt majd le is poróbálom ha sikerül kivezetékelnem egy hallt. Valahol tuti meg van adva, hogy hány volton kell neki egyenesen állni, vagyis mennyinál van a középállás. Arra már rájöttek, hogy ha hátsó karokra állítva csinálnak egy autó kalibrálást a gimbalon, és az egyik kar alá magasítást tesznek, akkor azzal ellentétesen fog arányosan kitérni a középállástól. Vagyis valamennyire tanítható az elektronika, mert utána minden bekapcsoláskor ugyan ott lesz a középállás.
Amúgy egy DJI Phantom 4 Pro gépről van szó.
(#) drozi hozzászólása Jan 17, 2020 /
 
Szia! Gimbalok amivel éneddig találkoztam az úgy nézet ki hogy a kamera környékén(tehát a mozgási lánc legvégén, lehetőleg távol a motoroktól) van egy gíró, iránytű, gyorsulásmérő (egyetlen alkatrészbe belefér). Ennek a jelei alapján szabályozza a rendszer a motorokat (vagy fázisokat ha úgy jobban tetszik). A másik kritikus tényező a vezérlőben az adot motorhoz(tengely) beéllított PID paraméter. Úgyan olyan (azonos gyártó és gyártmány) motoroknál is érdemes finomhangolni ezeket a paramétereket ha meg teljesen más BLDC motorra cseréled akkor megkerülhetetlen a PID beálítása. Gondolom ilyesmit nem lehet piszkálni a Phantomon paraméterei között.
(#) DJozso hozzászólása Ápr 27, 2020 /
 
Sziasztok! Én mostanában ismerkedem ezen motor típussal, és felkeltette az érdeklődésemet. Van a kisfiamnak egy elektromos gyerek quadja, amit 2 db RS550-es kefés motor hajt(2*45W). Ahogy nő a gyerek, egyre kisebb neki a szufla, amit a kis motor tud. Mostanában beszereztem nagyobb kefés motrot, RS795 (180W) 2 db-ot. A beépítés viszont most elakadt, mert lehet hogy ez a kefe nélküli 3 fázisú motorral jobban járnék? Azt gondolom, hogy nagyobb a nyomatéka, de lehet jó nekem a fenti célra? Az ár az most másodlagos(mindent az egyszem gyerekért). Gondoltam vennék 2db motort, olyan 30-50A tartományban, ami 11.1V-on legalább 14000rpm forog(ennyit forgott a régi kefés motor), elé 1-1 ESC, amit egy PIC-cel szabályoznék, a pic bemenetére menne a hall IC-s gázkar. Szerintetek, lehet így jó?
(#) foxi63 válasza DJozso hozzászólására (») Ápr 29, 2020 / 1
 
Szia!
jó lehet, de a szénkefés motort sokkal könnyebb "kézben tartani" nyomaték és teljesítmény szempontjából egy egyszerű pwm szabályzással. (Főleg, ha már megvannak a motorok)
A mikrokontrollerrel pedig inkább a gyorsulás ,végsebesség, max. áramfelvételt és az akku lemerültség figyelését oldanám meg.
A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2020
(#) DJozso válasza foxi63 hozzászólására (») Máj 1, 2020 /
 
Köszi az infót, akkor maradok a kefés motornál.
(#) csavarkulcs hozzászólása Jún 13, 2020 /
 
Sziasztok!
Van egy akkus Makita láncfűrészem. Amit lehetett azt kicseréltem rajta, hogy erősebb legyen, így is erős, de szeretném ha kicsit még izmosabb legyen. Új, keskenyebb stihl vezetőt kapott, kisebb lánckereket, 1/4 stihl láncot, és a hűtését is megcsináltam, az akkumlátornak is.
24m/s ról csökkent a sebessége, a láncfűrésznek ideális 16-20m/sec re.
Bldc motor van benne, és 5 ah 18v akkumlátor hajtja. Milyen vezérőt kéne belerakni hogy erősebb legyen?
Az akkumlátor bírni fogja? Most is melegedik néha amikor jobban hajtom,(azaz csumán hajtom amíg lemerül) de le fogok állni vele, mert csak egy egy vágásra fog kelleni, alpinozáshoz. Lesz ideje visszahűlni.
A hozzászólás módosítva: Jún 13, 2020
(#) GPeti1977 hozzászólása Aug 9, 2020 /
 
A BLDC motorokban levő HALL pozíció érzékelő az unipoláris vagy bipoláris?
(#) staci123 válasza GPeti1977 hozzászólására (») Aug 9, 2020 / 1
 
Szevasztok,
sokfajta, különböző méretű mocit láttam, van itthon
20 körül, a válasz is - is.
A háromkivezetéses példányok bipolárissak,
beépített Smith trigerrel, a kimenet nyitott kolektoros...
(#) Levyy hozzászólása Jan 31, 2021 /
 
Sziasztok. Kis segítséget szeretnék kérni. van nekem  ilyen vélhetően BLDC motor. Bizubh 500 nyomtalan dolgozott (a tekercsek ránézésre csillagban vannak bekötve) El tudná nekem laikusnak magyarázni   ezt hogy tudom beinditani ?  Minden választ előre is köszönök.
(#) Gafly válasza Levyy hozzászólására (») Jan 31, 2021 /
 
Csak a motort, vagy az egész panelt akarod használni?
(#) Medve válasza Levyy hozzászólására (») Jan 31, 2021 /
 
Szia, én úgy csinálnám, hogy a PGND-t és az S-Gnd-t összekötném, ezekhez képest megadnám neki a tápot a +24V-ot és a +5V-ot a jelölt helyeken, majd a start-stop lábat egy 10kiloohmos ellenálláson keresztül testre, vagy a +5V-ra kötném. Ha nem indul el, akkor tovább kell gondolkodni. Lehet, kell neki majd pár kHz-es, 5V-os órajel a CLK lábon. Vélhetőleg az fogja meghatározni a fordulatszámot. Mi a nagyobb IC típusa?
Csak a motort úgy használnám, hogy vennék kínából egy modellezésben használatos "BLDC motor controller"-t, valamint egy "servo tester"-t, ezzel a setuppal meg lehet forgatni pl a winchester motorokat. Ez is biztos menne róla
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2021
(#) Levyy válasza Gafly hozzászólására (») Jan 31, 2021 /
 
Első sorban a motort szeretném használni. Csak gondoltam első körben meg kéne mozitani. hogy   "mi tud"   
(#) Levyy válasza Medve hozzászólására (») Jan 31, 2021 /
 
Szia Köszi az infót ki fogom próbálni. az SGND az ha jól sejtem a 24 V - negativja ?  A másik ami nem tiszta az 5 - ja  is az SGND re kerül ? vagy azt hova ? kösem ?
Tehát az SGND az közös test negativ  a 24 V nak és az 5V nak is ?

itt a kép az ngy IC öl jobban nem tudtam csinálni eléggé el van mosódva.

BLCD 04.jpg
    
(#) Medve válasza Levyy hozzászólására (») Jan 31, 2021 /
 
Az S a signal, az a vezérlés testje, "gyengeáramú" a P -power- a meghajtás testje, ott erősebb áramok folynak. Ezek közösítése kritikus lehet, de próbaképp kösd össze csak úgy.
A hozzászólás módosítva: Jan 31, 2021
Következő: »»   1 / 4
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem