Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Sziasztok! Van egy routerem, és a 12V-os tápját meghosszabbítottam. Az eredeti dugója bemegy egy fali aljzatba, onnan a falban végig a vezeték, majd szintén fali aljzat. Innen pedig két dugóval csatlakoztatom a routerhez. A "hosszabbítás" kb. 2 m. Kimértem, a tápot a hosszabbítással és anélkül és megegyezik a két érték, tehát nincs veszteség (elméletileg). Azonban, ha használom a hosszabbítóval, akkor folyamatosan újraindul a router. Ha nem használom, akkor jól működik. Valamilyen ötlet esetleg? Hosszabbító vezetéknek 4 eres telefon vezeték 2 erét használom.
"Kimértem, a tápot a hosszabbítással és anélkül és megegyezik a két érték, tehát nincs veszteség" - ezt úgy mérted, hogy mindkét esetben be volt a router dugva, és működött?
Használj vastagabb vezetéket próbából.
Ha nem akarod kicserélni a kábelt, próbálj meg két-két eret párhuzamosan kötni. Az igazi megoldás a vastagabb vezetékek használata és a fali aljzatok-dugók kiiktatása lenne. Túl sok a veszteség a rendszerben.
Lett egy kis probléma.
![]() Egy fekete-fehér megfigyelő-kamera optikáját szereltem, ámde a kamera váratlanul "bekattant" és most már amint ráadom a tápfeszt, azonnal majdnem a totális feketeségig leszabályozza a képet (lásd: gif kép)! ![]() Vajon mit ronthattam el rajta? ![]() A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2020
Sziasztok!
Szeretnék segítséget, véleményt kérni. El tudná valaki mesélni nekem miben különböznek felhasználhatóság szempontjából a szuper kondenzátorok az akkumlátoroktól (Pl.: li-ion, li-po)? Ha jól sejtem a kondenzátorok töltése sokkal gyorsabb lehet mint az akkumlátoroké, és gyorsabban lehet őket meríteni. Valamint egy kondenzátort akár 0 V-ig is meríthetek, míg az akkumlátorokat nem szabad mélykisülésbe vinni. A másik kérdésem, hogy tudom átszámolni, összehasonlítani az energia tárolási képességét Pl.: 3,7V 4 Farad (kondenzátor) és 3,7V 1000mAh (akku). A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2020
Nagyon jól összefoglaltad.
![]() Van egy hasonló, kicsit másként megfogalmazva. Idézet: „hogy tudom átszámolni, összehasonlítani az energia tárolási képességét” Egyszerűen sehogy/nehezen. Például ugyan kisütheted a "szuper" kondenzátort baj nélkül nulla Voltra, hogy elérd az elméleti kapacitást, de nulla Voltról már régen nem fog működni az áramköröd. ![]() Ha nem titok, mihez kell?
Úgy sejtem a kolléga az egy ciklusban eltárolható energia nagyságára kíváncsi.
Hali!
Köszi a linket sok mindent, felhomályosított bennem. Nincs konkrét tervem, csak arra voltam kiváncsi hogy mik a különbségek, előnyök, hátrányok.
Szia! A kondenzátor által tárolt töltés: Q = C * U = I * t.
A kapacitás adott. A feszültségről tudnod kell, hogy mennyit esik/eshet a feltöltött állapotból az áramkör működőképességéig. Az áram idő szorzat pedig azt írja le, mint az akku kapacitás, csak azonos mértékegységre kell váltanod.
Amit leírtál, azok mellé még hozzátenném, hogy a kondenzátort (ha olyan a szerkezete) akárhányszor fel lehet tölteni, illetve kisütni. A szuperkondenzátor ebből a szempontból speciális, mert más technológiával készül, mint a "sima" fém-szigetelő-fém szerkezetű kondenzátorok, ezeknek már lehet élettartama, mint az elektrolit kondenzátoroknak.
A kondenzátor energiája elvileg a W=0,5*C*U2. Tehát egy 3,7V-os, 4 Farados kondenzátor energiája 27,38 Ws. Ehhez hozzá tartozik, hogy ez a teljes energia, tehát teljesen 0 V-ra lemerítve lenne ennyi kivehető belőle. Mivel közben a feszültsége csökken, technikailag nem lehet mit kezdeni egy 1V-os, vagy éppen 0,2V-os feszültségforrással. A valóságban ha pl. a 2V alatti feszültséget már nem tudnánk kezelni, akkor W=0,5*4F*2V*2V= 8Ws energia "benne maradna". Az akkuban tárolt energiát a kapacitás (Ah-ban) és a feszültség (V-ban) szorzata adja. Mivel ennek is csökken a feszültsége (4,2V-ról mondjuk 3V-ig), az átlagos 3,5V-os feszültséggel számolhatunk. Ezzel a feszültséggel és (1000 mAh) 1Ah kapacitással számolva a benne tárolt energia 3,5 Wh, azaz 3,5*3600= 12600 Ws. Tehát 20 órás kisütéssel számolva egy 3,7V-os 1000 mAh-s akkuban tárolt energia 12600 Ws.
A kondenzátorban tárolt energia:
E = 1/2 * C * U^2 = 1/2 * 4 * 3.7^2 = 27.38 J (Joule) Az akkumulátorban tárolt energia: W = C * U = 1 * 3.7 = 3.7 Wh (13 320 J) 1 Wh = 3600 J Fenti két képlet az ideális körülményeket veszi figyelembe! Ami nem látszik a képletekből az az, hogy amíg az akku feszültsége viszonlyag stabil, addig a kondenzátoré folyamatosan csökken, tehát nem tudod kihasználni a tárolt energiát, mert addig csökken a kondenzátor feszültsége, amíg a táplált eszköz le nem áll. Ami kiszámolható a képletből az az, hogy ha helyettesíteni akarod az akkut, akkor kb. 1946 Farádot kell összekalapálnod, nem számolva a feszültségcsökkenés problémájával. Ha az probléma, természetesen probléma, akkor lehet többszörözni a kondenzátorcsomagot.
"Természetesen" nem terheléssel néztem. Azt gondoltam egy routert "elbír" a telefon vezeték. Milyen vastag vezetékkel próbáljam meg? Most húztam be a falba a vezetéket meg minden csatlakozót, de szívesen áthúzom. Tanulópénz volt ismét.
Másképp nem nagyon tudom felvinni a 12V-ot a mennyezet felé úgy, hogy még jól is nézzen ki.
![]()
Mekkora a Router fogyasztása? Ha max. 2 A, akkor 1 mm2-es vezetékeknek jóknak kell lenniük.
Két eres lapos duplán szigetelt vezeték jó lehet.
Bővebben: Link De még meg lehet próbálkozni azzal is, hogy a meglévő (párhuzamosított) telefon vezeték végére, a router csatlakozónál, ráteszel egy 1000-2000 µF-os kondenzátort. Lehet, hogy ennyi is elég lesz neki, és nem indulgat újra.
4-eres telefon vezeték-et használok. Ha jól látom, ez 28AWG-s, ami elvileg 0,8 A-t tud, a tápegység pedig 1,5 A-es. Akkor itt van a kutya elásva.
Az lett volna az igazi teszt, ha működő routerrel méred a feszültséget, közvetlenül a routernál! Terhelés nélkül nem folyik áram, nem esik feszültség, egy 10km hosszú hajszálvékony vezeték végén is 12V lesz! A mai routerek igencsak energiaéhesek, megeszik a 2A-t simán. Használj olyan vastag vezetéket, amilyet csak tudsz! A csatlakozóknak is bírniuk kell ezt az áramot.
Áthúzom a vezetéket, az a kb. 2 m vezeték nem probléma. Csak már elszüttyögtem vele pár órát így is.
![]()
Az, hogy a tápegység 1,5A-es, nem jelenti azt, hogy a router mindig fel is vesz ekkora áramot. Mellesleg párhuzamosan kötve a két-két vezetéket, már 1,6A-t bírna el. Szerintem próbáld ki a kondenzátort a vezeték legvégén, a routerhez minél közelebb.
Én először párhuzamosítanám, az a legegyszerűbb. Ha úgy nem jó, akkor jöhetne a plusz kondenzátor. Ha úgysem jó, még mindig át lehet húzni a vezetéket (az a legmacerásabb). A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2020
Igazad van, ezt fogom tenni. Holnap kipróbálom.
A vékony vezeték nagyobb veszteséget okoz mint a vastagabb, itt nem arról van szó elsősorban, hogy mekkora a vezeték terhelhetősége. Az AWG28 vezeték csak 0,08 mm2 keresztmetszetű, ez nagyon kevés. Talán segít a két-két párhuzamos szál, talán nem. Ha nem, szerezz be 1 mm2 (AWG 17) keresztmetszetű vezetéket, annak már elégnek kell lennie.
Miért nem a 230 Voltot vitted el? Annak vékonyabb vezeték is elég.
Akkor még egy aljzatot és az adaptert is fel kellene vinnie a mennyezetre, és úgy sejtem, hogy még az oda vezető vezetéket sem nagyon szeretné látni...
Idézet: „Másképp nem nagyon tudom felvinni a 12V-ot a mennyezet felé úgy, hogy még jól is nézzen ki.”
Jó napot! A következő kérdésben szeretnék segítséget kérni: A számítógépből kijövő hang jelet kellene 5 darab erősítőre rákötnöm. Ehhez szükségem lenne, egy olyan RCA elosztóra, amelynek van egy sztereo bemenete, és 5 darab sztereo kimenete ami nem átkapcsolós, mert egyszerre jelen kell hogy legyen a hang, mind a 10 kimeneten! Ehhez szeretnék egy kapcsolási rajzot kérni! Sajnos hetek óta keresgélek ilyen elosztót, de sehol nincs! Nagyon köszönöm a segítséget! Üdv. Zsolt Mellékeltem egy képet, valami ilyesmi kellene!
Kedves Kendre256! Sikerült kipróbálnom a felhúzó ellenállás cserét a javaslatod alapján. 1K lett az 5V-os oldalon, így már az áramkör működik, de a jel továbbra is rossz. BSS138-al szebb, de azzal sem négyszögjel (kb. 70KHz)
Ez már a drain-source kapacitás miatt van?
Első körben megpróbálnám simán elosztani a jelet, mindenféle áramkör nélkül. Nyilván az 5 db erősítő bemeneti impedanciája kisebb lesz, mint bármelyiké, de a PC-s hangkártyák ilyen szempontból eléggé igénytelenek.
Jó eséllyel lesz majd földhurkod, amire itt asszem külön topic is van, erre a leválasztótrafó a jó megoldás.
A "sehol nincs"...azért túlzás. Megfelelő megnevezéssel biztosabb a siker...
6 és 10 csatornás létezik, persze leginkább aktív (szinterősítővel)... A hozzászólás módosítva: Feb 16, 2020
Gate-source ellenállás most sincs benne? Én megpróbálnék tenni bele egy 10k-t. Milyen a mikrovezérlő kimenete pontosan?
STM32F0 mikrovezérlő, sajnos már kipróbáltam a bemeneti oldalra is az ellenállást, de a PP kimenet miatt érthető módon semmi hatása nem volt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |