Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3493 / 3994
(#) Tom52 válasza granpa hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Megpróbálom ezzel a módszerrel,köszönöm!
(#) granpa válasza Tom52 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Csak finoman! Az igazi, ha valami akkora csőben tudod préselni, mint a külső ármérő, két alátét között, egy eredeti lyukátmérőjű rúdon. Persze simán összenyomva is hosszú életű lesz, bár csak a két vége lesz igazán passzos. Utána finoman tengelyméretre igazítani.
(#) zombee válasza proli007 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Köszönöm, alkatrészmennyiség szempontjából ez a legjobb,azonban macera a szétszedés és áttekerés. DC-n egyszerű lenne tirisztorral, ez most pont nem játszik. Elektronikus megoldás érdekelne, relével. Első ötlet egy 20mOhm sönt, rail2rail erősítő, 5V-os kondi+graetzsegédtáp az erősítő és relé táplálására. A segédtáp a kimeneti oldalra kapcsolódik, így üres állásban nem vesz fel áramot.
(#) jocka0012 hozzászólása Aug 20, 2020 /
 
Üdv!

Van egy megszakítós gyújtással szerelt csónakmotorom. Szeretném átalakítani elektromos gyújtásra olyan módon, hogy a megszakítót meghagynám és az adná a jelet a gyújtáshoz. Egy tranzisztoros áramkört kezdtem el összerakni,ami a képen is látható. Az npn tranzisztor invertálja a megszakítótól jövő jelet és utána erre rá van kötve egy n csatornás MOSFET. Be lett rakva egy kis értékű ellenállás (R2) a primer elé ami korlátozza a primeren átfolyó áramot. A diódával sorba kötöttem egy ellenállást, mert anélkül melegedett. Azt szeretném kérdezni, hogy ez az elképzelés működőképes? Sajnos az R2-es ellenállás nagyon melegszik, de ha kiveszem az áramkörből és rövidzárral helyettesítem, akkor a MOSFET melegszik illetve egy idő után a trafó is.

Köszönök mindenféle javaslatot és segítséget előre is!

ignition.PNG
    
(#) proli007 válasza zombee hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Hello! Ilyesmire gondoltál? Egyetlen kellemetlensége van, hogy nagy áramú relé és nyomógomb kell hozzá..
(#) bitmixer válasza jocka0012 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Szia!
Feltételezve, hogy a megszakítód jó jelet ad (azaz megfelelő zárásszöggel működik), az általad tervezett kapcsolás jó lehet, de:
- nem kell a dióda, mert itt nem kell (sőt, nem is szabad) levágni a túllövést. Ettől lesz ugyanis a szekunder oldalon nagyfesz pulzus. Itt (tehát a drainen) gyújtáskor kialakul 300-500 V-os tüske, ennek megfelelően kell megválasztani a FET típusát. Nálam nagyon jól bevált az IRF460 illetve az IRF840.
- nem írtad ugyan, de ha a trafó marad az, amelyik eredetileg is volt a megszakítóval, akkor áramkorlátozásról nem kell gondoskodni.
- a FET meghajtása 10 kohm-on keresztül nagyon gyenge, ezért lassan nyitna, melegedne. Lemehetsz vele néhány száz Ohmig.
- hiányolom a tranyó felhúzó bázisellenállását, mert anélkül mikor lesz nyitva? Mármint nem a szimulátorban, mert ott OK a dolog

Végül: ha profi megoldást szeretnél, vegyél egy CPI1280 típusú "elektronikus gyújtótrafót". Nagyon átgondolt konstrukció, nem kell foglalkoznod többé zárásszöggel, beégéssel. Erre lett kitalálva, csak már nehezen kapható. Plusz előny lenne esetedben a kisebb fogyasztás (mind benzinben, mind akku Ah-ban).
(#) jocka0012 válasza bitmixer hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
A mostani konstrukció az olyan, hogy a lendkerék alatt van egy trafó. De nem tudtam teljesen megfejteni, hogy a belsejébe mi van. Én eddig olyan motorokkal találkoztam ahol volt egy trafó meg külön egy gerjesztő tekercs, ami a tápfeszültséget állította elő a gyújtásnak. Ennél a csónakmotornál nincs külön gerjesztő tekercs hanem csak a trafó van a lendkerék alatt. Lehetséges, hogy ebben a trafóban megtalálható külön egy gerjesztő tekercs is? Egyébként elfelejtettem írni, de szeretném leváltani a gyári trafót, hogy ne legyen a lendkerék alatt. Szeretném kivezetni a lendkerék alól és erre van egy yamaha jog gyújtástrafóm, amit feltudnék használni. Ez jó lesz így szerinted?
(#) bitmixer válasza jocka0012 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Ajjjjaj!
Ezek szerint nem akkumulátoros gyújtásod van. Én csak azokat ismerem, ezért nemigen tudok segíteni a te speciális esetedben . Egyetlen egyszer volt csak dolgom salakmotor-gyújtással, heteket szenvedtem, mire előgyújtás-vezérlést applikáltam bele.
(#) jocka0012 válasza bitmixer hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
De most ha átalakítanám, akkor mehetne akkumulátorról. Kipróbáltam a módosításokat amiket mondtál. Kicseréltem a 10k felhúzó ellenállást 470 ohm-ra és kivettem a diódát meg a soros kis értékű ellenállást a primer tekercsnél. A FET nagyon melegszik így, de az gondolom azért, mert irfz44-et használok és ez csak 60V D-S feszültséget képes elviselni. Viszont ami aggasztóbb az az, hogy a trafó is melegszik. Biztos nem szükséges a soros áramkorlátozó ellenállás? Lehet, hogy a yamaha jog trafó nem jó ehhez a fajta megoldáshoz?(Yamaha jog se akkumulátoros gyújtású, hanem van külön gerjesztő tekercs.)
(#) bitmixer válasza jocka0012 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Mérd meg annak a Yamaha trafónak az ellenállását. Ha kevesebb 2 Ohm-nál, akkor azt nemigen fogod tudni használni, hacsak nem valamilyen áramkorlátozós (célszerűen gyári) gyújtómodullal.
IRFZ44 pedig persze hogy nem jó! Az nyeli el majdnem az összes energiát, ami a trafóból felszabadul! Azért kell 500V-os FET, hogy a primer fesz fel tudjon szaladni akár 450 V-ig anélkül, hogy a FET vezetni kezdene.
(#) jocka0012 válasza bitmixer hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Megmértem 2 ohm-nál kevesebb az ellenállás a primer tekercsnek. Akkor ezt áramkorlátozás nélkül nem tudom használni? Szerinted az lehetséges, hogy veszek egy yamaha jog gyári cdi-t, ami induktiv jeladós gyújtáshoz való és azt használnám fel arra, hogy kapcsolja a trafót? Lehetséges lenne, hogy az induktív jeladó helyett egy megszakítós adná a gyújtás jelet neki?
(#) jocka0012 válasza jocka0012 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Most belegondolva az nem lehetséges, mert az akkumulátor feszültség nem elég hozzá.
(#) Gafly válasza proli007 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Ha ezt kérte, akkor ezt kapja.
Fog vele szivni a kolléga...
(#) gkari válasza jocka0012 hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Hajdan, a '70, '80-as években az RT jó néhány tranzisztoros gyújtást közölt - megszakítóval, és normál gyújtótrafóval. A lényeges alkatrész valamilyen BU.... tranzisztor volt. Én is építettem ilyet pl. Wartburgba, nagyon jól működött.
(#) Profisixx hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Jó napot mindenkinek!
Van ötlete valakinek, hogy mi lehet az elsődleges hiba ebben a konverterben? A gyári jelöléseket leradírozták az alkatrészekről, a 12 V-ot érzékeli, LED világít, biztosíték elégett, új behelyezésére sincs nagyfeszültség.
(#) jocka0012 hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Köszönöm a segítséget mindenkinek!
(#) whit33r hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Sziasztok!

Szeretnék segítséget kérni, adott egy Bosch TES60321RW/09 Automata kávéfőző.

Bekapcsolásra azonnal elindul a daráló része, és meg sem áll amíg ki nem kapcsolom. Gondolom valami ennek vezérlésében mehetett el. Mellékeltem képet a hsz-ben, nem igazán értek hozzá, a daráló egy graetz-hez csatlakozik, ami egy TOP256YN-hez.

Valakinek lenne javaslata, hol induljak el a hiba feltárásában?

Üdv, whit33r
(#) janigel válasza whit33r hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Lehet, hogy beragadt valamelyik relé érintkező.
Kihúzott tápzsinór mellett megméred a relék érintkezőit, és ahol rövidzár van, az gyanús.
Én ilyenkor erősen rákoppintok minden relére többször is, és újra rámérek.
Sansz van rá, hogy máskor is be fog ragadni, a csere a jó megoldás.
Ha ez nem jön be, akkor kell tovább lépni.
(#) janigel válasza janigel hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Csak egy relé van benne.
Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2020
(#) Bakman válasza whit33r hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Nekem úgy tűnik, hogy a jelzett kapcsolóelem lehet zárlatos. Ha jól látom, az egyik jelzett vezetősáv ahhoz kapcsolódik.

Daralo.png
    
(#) szs válasza Profisixx hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Én arra gondolnék: a trafó lett oda, és ő vitte magával a bizosítékot.
(#) whit33r válasza Bakman hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Kicseréltem egy másik FET-re, ami azonnal megsült, és továbbra is ment a daráló.
(#) Bakman válasza whit33r hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Én azt gondoltam, csere előtt azért méregetsz ezt-azt. Pl. azt, hogy a Gate lába mekkora feszültséget kap. Adatlapokon általában max. ± 20 V-ot adnak meg. Ha ez a feszültség felszalad valami miatt, akkor az azonnal kiüti a FET-et a nyeregből.

Vedd ki a cseredarabot és mérj egy UGS feszültséget első lépésként.
(#) whit33r válasza Bakman hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Hát a Gate lábon igen sokat mérek, 316 V-ot
(#) doominogame hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Üdv!

Abban szeretnék tanácsot kérni, hogy szükségem lenne egy 12V-s, erős, fordulatszámcsökkentős villanymotorra, amelynek kb 100/perc kimenő tengelye lenne, fontos, hogy párhuzamos legyen a tengely, vagyis az ablaktörlő motor felépítésű nem fér el, ahova gondolom. Lehetn kb 6-8cm átmérőjű, 10-12 cm hosszú és masszív, kb 50-70W-os. Hogyan keressek ilyet és hol, vagy miből tudnék kimenteni valami hasonlót? Nincs ötletem.
(#) Bakman válasza doominogame hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Google keresőbe ezt pötyögd be: hajtóműves DC motor. Ha ismert, hogy mekkora hely áll rendelkezésre, már tudsz választani.
(#) doominogame hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Köszönöm, de ezen már túl vagyok. A teljes Internet azt feltételezi, hogy modellt akarok építeni, mert csak ilyen picsányiak vannak, 4mm-es tengellyel, 20g összsúllyal. Nekem egy masszív, öklömnyi motor kellene, mert nagy dolga lenne majd a helyén.
(#) lelkes amatőr válasza doominogame hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Valami hasonlóra gondoltál?

CAM_0523.JPG
    
(#) Bakman válasza doominogame hozzászólására (») Aug 21, 2020 /
 
Nem néztél körbe eléggé. Első és legfontosabb szempont, ami hiányzik, hogy mekkora forgatónyomaték kell.
(#) doominogame hozzászólása Aug 21, 2020 /
 
Ez az a motorocska, amelyik pont picike. Ahogy látom az adatait, 10W-os és elenyésző az ereje. Ilyenekkel van tömve az Ebay. Nekem olyan kell, amelyik nagyon erős, kb. akkora forgatónyomaték kellene, mint egy ablaktörlő motoré. Kb 80W és 2Nm a forgatónyomaték. Mibel lehet ilyen? Akár lehetne egy picike robogó (50ccm) öníndítója is. De abban nincs áttétel.
Következő: »»   3493 / 3994
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem