Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Frekvenciaváltó
 
Témaindító: sultann, idő: Feb 15, 2008
Lapozás: OK   88 / 100
(#) laacika válasza varadi hozzászólására (») Okt 14, 2020 /
 
Csupán csak arra lennék kiváncsi hogy miért nem szabad?Mit tesz a váltóval?
Nem én akarok,nekem természetes hogy hogy kell használni csak valaki megkérdezte tőlem hogy miért nem szabad és elfogadható magyarázatot szeretnék adni nem csak hogy "nem szabad"
(#) ferci válasza laacika hozzászólására (») Okt 14, 2020 /
 
Szia!
Szerintem azért nem, mert lekapcsoláskor az esetleges fék-elektronika nem működne addig sem, ameddig a puffer tudná..- ottani visszakapcsolásnál pedig probléma lenne az esetleg még feszültség alatt lévő frekiváltó miatt...
Ha tiltó kapcsolót akarna bekötni, inkább a betápnál alkalmazza az ismerősöd.
Javításkor pedig cimkézni kell minimum.
A hozzászólás módosítva: Okt 14, 2020
(#) varadi válasza klenósanyi hozzászólására (») Okt 15, 2020 /
 
OK....én nem is gondoltam ekkora motor teljesitményekre, max. az othoni használatos motorok 100W-2KW-os motor frekvenciaváltós meghajtásánál nem gondolom hogy bármiféle kapcsolót kellene beiktatni. Talán ha tűrelmetlen a felhasználó, akkor a fékező ellenálás jól jöhet,...de más értelmét nem látom,....sőt mint fentebb irtam,...ez a kapcsolgatás, a frekiváltó tönkretételét eredményezné.
(#) laacika válasza ferci hozzászólására (») Okt 16, 2020 /
 
Köszi Feribácsi.
A hozzászólás módosítva: Okt 16, 2020
(#) tompower válasza varadi hozzászólására (») Okt 16, 2020 /
 
Fékező ellenállásra példa: régi kuplung nélküli esztergagépet így lassítanak mikor menetvágásnál oda-vissza irányt váltogatják -> súlyos gépidők adódhatnak össze, mikor a menetvágás ideje összemérhető a forgásirányváltás idejével.
(#) jimmi12 hozzászólása Okt 19, 2020 /
 
Sziasztok, a linkelt frekvenciaváltót hogyan lehet bekötni 1 fázisú bemenetre? Sajnos a jelölése nem egyértelmű, a bemeneten L1, L2, L3 (illetve R,ST) jelölések vannak. Az adatlapon sem találtam utalást erre vonatkozóan.Kinco CV20-2S-0004G
(#) Gabó válasza jimmi12 hozzászólására (») Okt 19, 2020 /
 
Hasonlit a feltaera. Az L1 es L2 kell neked elvileg
A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2020
(#) pipi válasza jimmi12 hozzászólására (») Okt 19, 2020 /
 
Ilyenkor elő kell venni az eredeti doksit, és benne van
Bővebben: Link
A nem szagember fordító Mari néni kihagyhat ezt-azt, meg félrefordít...
(#) naptukor válasza ferci hozzászólására (») Okt 19, 2020 /
 
Idézet:
„Ha tiltó kapcsolót akarna bekötni, inkább a betápnál alkalmazza az ismerősöd.”


Előírás, hogy a leválasztó szerviz kapcsolót a motor mellett kell elhelyezni. A frekvenciaváltók rendszerint távol vannak a motortól.
(#) naptukor válasza varadi hozzászólására (») Okt 19, 2020 /
 
Idézet:
„de más értelmét nem látom,....sőt mint fentebb irtam,...ez a kapcsolgatás, a frekiváltó tönkretételét eredményezné.”


Ipari körülmények között sok oka lehet a motor és a f.v. közötti megszakításnak. Ezek sok esetben nem szakítják meg a motor áramát üzemszerűen.

Itt van néhány gyakorlati ok:
- Motorvédő kapcsoló (abban az esetben kötelező ha egy frekvenciaváltó párhuzamosan több motort hajt).

- Biztonsági leválasztó mágneskapcsoló amit a biztonsági relé kapcsol (pl. amikor a frekvenciaváltó nem rendelkezik safety stop funkcióval.

- Amikor egy frekvenciaváltóval két vagy több olyan motort hajtanak üzemszerűen, amelyek soha nem működnek egyszerre. Ezzel megspórolható egy vagy több frekvenciaváltó.

- A már említett leválasztó szervizkapcsoló aminek a kiépítése a motor közelében esetenként előírás (nálunk 500kW-os frekvenciaváltón is van ilyen).

- Bypas (kerülő) kapcsoló. Ezzel "mission critical" motorok a frekvenciaváltó meghibásodása esetén gyorsan átkapcsolhatóak közvetlen hálózati üzemre.
(#) varadi válasza naptukor hozzászólására (») Okt 22, 2020 /
 
Szia.
Igen! OK!
De én az othoni hobby körűlményekről beszéltem...
Űdv varadi
(#) csibai hozzászólása Nov 15, 2020 /
 
Tisztelt itt fórumozó Társak!

Készülő félben van a vejemnél egy univerzális faipari "gépcsalád". (Szalagcsiszoló, tárcsás csiszoló, szalagfűrész és egyebek.) A meghajtó motorok 1,5 Kw körüliek. Ezeknek a fordulatszabályzását kellene megoldanom, (esetleg irányváltást is) mert pl. nagy fordulatnál hajlamos a csiszolandó anyag óvatos csiszolás mellett is megégni. Gondolom frekvenciaváltó lenne a megoldás, de azért szeretném a tanácsotokat kérni, mint tőlem jobban hozzáértő társaktól. Mit javasolnátok?
Esetleg ha valakinek van a célomnak megfelelő frekiváltója az értesíthetne elfogadható áron.
Javaslataitokat előre is köszönöm.
Üdvözlettel: csibai
(#) Gafly válasza csibai hozzászólására (») Nov 15, 2020 /
 
Ha a motorjaik 3 fázisról mennek, akkor örülés, mert ekkora frekvenciaváltót még itt is kaptok 20 alatt.
Ha 1 fázisról beszélünk, akkor aranyárban sem. És akkor kezd el gondolkozni az ember fia az akciós kofferes esztergán, mert annak legalább nem kell frekvenciaváltó....
A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2020
(#) k_i_j válasza Gafly hozzászólására (») Nov 15, 2020 /
 
Még játéknak is komolytalan. Pláne ennyi pénzért.
(#) Gafly válasza k_i_j hozzászólására (») Nov 15, 2020 /
 
Mondom 1 fázisú frekvenciaváltót (aminek a kimenete 1 fázisú) nem kapsz ennyiért...
(#) k_i_j válasza Gafly hozzászólására (») Nov 15, 2020 /
 
"Készülő félben van a vejemnél egy univerzális faipari "gépcsalád"."

GÉPCSALÁD.
(#) k_i_j válasza csibai hozzászólására (») Nov 15, 2020 /
 
Adódik a kérdés, hogy miért akarnád szabályozni a fordulatszámukat?
Értelmetlen.
Ettől a kérdés persze kérdés marad, mert ezt akarod megoldani.
A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2020
(#) csibai hozzászólása Nov 15, 2020 /
 
Tisztelt hozzászóló Társaim!

Hangszerkészítő (+csellóművész) a vejem, és ehhez a munkához nem fejsze, meg körfűrész a használatos eszköz.
Sokféle szerszámot használ és ezért próbáltam Tőletek ötleteket kérni. Egyébként normál 230 voltos hálózatról üzemelő gépekről van szó.
Azért köszönöm a válaszaitokat.
(#) Gafly válasza csibai hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Én értem (érteni vélem ) a problémát, és pont azért mondtam, hogy ne vegyél "ész nélkül" frekvenciaváltót...
(#) csibai válasza Gafly hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Kedves "Gafly" társam!

Nem is akarok csak úgy belevágni semmi költséges kiadásba, épp ezért kérem a tanácsaitokat.

Üdvözlettel: csibai
(#) Gafly válasza csibai hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Én már ennél többet nem tudok hozzáadni a témához.
Vigyázat, az ára 6 számjegyű...
(#) csibai válasza Gafly hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Kedves "Kolléga"!

Köszönöm tanácsaidat. Azt gondolom akkor maradok a sima ékszíjas áttétel módosításoknál!

Szép napot Neked!

Üdv: csibai
(#) GPeti1977 hozzászólása Nov 16, 2020 /
 
Mennyibe kerül az egyfázisú frekvenciaváltó? Sehol nem találtam árat.
Meg mitől olyan drága? Nem sokkal bonyolultabb (3 helyett 4 hídág) két 90fokos szinusz jelet előállítani mint három 120fokosat, és még kondenzátor sem kell hozzá.
(#) Gafly válasza GPeti1977 hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Hat számjegy.
(#) majkimester válasza Gafly hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Itt gondolom az eladott darabszám határozza meg az árat.

Belenéztem a leirásába, hogyan csinálja (Én is próbáltam frekiváltót csinálni 1 fázisú motorhoz is, ezért érdekelt.) Itt nem 3 vagy 4 hídág van, hanem gyakorlatilag kettő, mert a motort az üzemi kondenzátorral együtt kell rákötni. Gyakorlatilag bármelyik három fázisra tervezett V/f vezérlést alkalmazó készülék tudhatná ugyanezt a megfelelő szoftverrel.

A trükk csak annyi, hogy az elinduláskor (alap paraméterekkel nézve) 5 másodpercig 50Hz-et ad ki növekvő feszültséggel, majd ezzel gyakorlatilag elérve a névleges fordulatszámot, onnan visszalassít a kívánt fordulatszámra.

Ha az üzemi kondi be van kötve az egyébként induláskor a kis frekvencián gyakorlatilag kiiktatná a segédfázist, és el sem tudna indulni, de így a motor felpörgethető, majd visszalassítható. Persze menet közben is frekvencia függő az a kondi, így minél kisebb a fordulatszám annál kevésbé segít a segédfázis, azaz gyakorlatban gyengébb lesz a motor. Kisebb fordulatszámon emiatt nem tudja leadni a névleges nyomatékot.

GPeti1977 által irt kondi elhagyás és külön vezérelni a két tekercset az jobb megoldás: Kisebb fordulatszámon is állandó nyomaték, lehet forgásirányt is váltani stb, de persze annak is vannak problémái. Ilyent láttatok már gyáriban?
(#) kzozo hozzászólása Nov 16, 2020 /
 
Sziasztok. Érdekes dologgal találkoztam egy frekvenciaváltó javítása közben. Azzal a hibával került hozzám, hogy a motort nem forgatja. Megvizsgálva az IGBT-t, az hibátlannak tűnt. Viszont a meghajtó IC-k közül egynek a kimenete rövidzár volt, sőt annak az IC-nek (MC34152p) a táp vonalai is rövidzárban voltak. Ezt kicserélve pár óráig megint működött, aztán ugyanaz a hiba jött elő. Újra kicseréltem, és ismét csak pár óráig bírta. Olyan mintha az IGBT a gate felé átvezetne, és amikor a felső tag zár, onnan kapja a kb 310V-ot, amitől tönkremegy. Az IGBT-t többször is átmértem, semmi hibás értéket nem találtam. Végül kicseréltem azt is, és azóta rendben működik. Létezhet olyan, hogy egy FET/IGBT a gate felé átvezet?
(#) Gafly válasza majkimester hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Pár éve volt az RT évkönyvben erről egy cikk. Abban volt egyfázisú kondenzátor nélküli motorhoz való frekvencia váltó is.
(#) majkimester válasza Gafly hozzászólására (») Nov 16, 2020 /
 
Olvastam azt a cikket (2016 Inverter blog), de az egy tanulási görbe ami alapján a nulláról eljutott egy szintre. De ott még messze a cél a gyakorlatban is jól használható frekvenciaváltóig.

Én 2009-ben kísérleteztem egyfázisú frekvenciaváltóval a 3 fázisú áramköröm átalakításával, ami kondenzátor nélkül hajtja meg a motort. 0..30Hz között jól is működött, de felette kevés a 230V egyenirányításával kapott 325V. Akkor félre is tettem, hogy nem gazdaságos megcsinálni, úgy hogy tudja a 0..50Hz tartományt, mert több és drágább alkatrész kell bele mint egy 3 fázisúba, és a 3 fázisú sok mindenben úgy is jobb lenne.

Csak kíváncsi vagyok mégis csinált-e valamely gyártó kondenzátor nélküli bekötéshez frekiváltót, vagy ők is mindig erre a következtetésre jutnak?

A kondenzátoros bekötés adja magát, mert az gyakorlatilag azonos a 3 fázisú áramkörrel, csak 3 hídág helyett kettő kell. Meg egy kis szoftvere módosítás. Gyakorlatilag a meglévő 3F áramkört eladhatják egy szűk szegmensnek nagyon drágán. De az eredmény azért elég kompromisszumos.
(#) GPeti1977 válasza majkimester hozzászólására (») Nov 17, 2020 /
 
Ha megvan még az áramkör érdemes lenne aktív PFC áramkörrel egyenirányítani, így a feszültség felvihető 400V DC körülire.
(#) majkimester válasza GPeti1977 hozzászólására (») Nov 17, 2020 /
 
Az is kevés sajnos.

Kondi nélkül több lehetőség van:

1.
A két tekercs közös pontja féltápfeszre (sorban két puffer annak a felére), majd 1-1 félhíd. Ez a legrosszabb, mert itt csak eleve 325/2/gyok2 = 115Veff-et lehet csinálni a motor tekercsekre.
A bemenet két dióda két kondis feszültségduplázó-val megnövelhető a 325V kb. 650V-ra, csak akkor az IGBT-knek és meghajtásnak 1200V-osnak kell lennie.

2.
4 hídág. 2 a főfázisnak 2 a segédfázisnak. Ekkor 230Veff-et ki lehet termelni. (PFC-vel többet is, mert a segédfázisnak több kell.) Jó megoldás, csak a legtöbb meghajtó meg IPM 3 félhidat tartalmaz. (IR2130 vagy IRAMxxxx), így a 4 félhíd csak diszkrét IGBT-kből lehet, áganként külön meghajtás. Ez bonyolultabbá teszi és drágábbá.

3.
3 hidág, mint a 3 fázisú, 1-re a közös, másik kettőre a főfázis és segédfázis. A megfelelő vezérléssel kihozható a 90 fokos eltolás, meg még a FF - SF közötti feszültség arány is állítható. Én ilyet csináltam, de ezzel a 325V-ból max. 138Veff feszültséget lehet kivenni, amivel 30Hz-ig lehet felmenni. PFC-vel 400...450V fölé növelve max 42Hz-ig. Efelett, lehet a bemenet két dióda két kondis feszültségduplázó, de akkor meg kevés a 600V-os IGBT/meghajtás.

Tehát mindegyik megoldható, de több vagy drágább alkatrészekből mint egy 3 fázisú.
Következő: »»   88 / 100
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem