Fórum témák
» Több friss téma |
Érdekesek a laptop akkuk. Nemrég szétbontottam kettőt. Egyikben 8 cella volt, a másikban 6.
Páronként voltak párhuzamosan kötve, és utána sorosan. A 6 cellásból 4 cella feszültsége 3,6 és 3,7V volt, 2 cella meg 0,1V Az a kettő kuka, de a másik négy ígéretes. A 8 cellásból 4 cella volt úgy 3,6V, a másik négy cella meg egyformán 1,5V. Mindegyik pakkhoz tartozott BMS, de elég furcsa hogy pár cella gyakorlatilag üres, és ugyanott meg pár cella szinte tökéletes. Ennyire nem tudják kontrollálni a cellák kiegyenlítését, vagy tudatosan így van tervezve?
Nagyon jó kérdés, több akkucsomag bontása után valahogy mindig így jön ki. Ritkán van olyan, hogy mind jó benne, akkor az elektronika halt be. De általában az a forgatókönyv, hogy 2 vagy 4 hal be egy csomagban, és 2 vagy 4 jó. Persze olyan is előfordul ritkán, hogy minden cell döglött benne.
Érdekes, mert ugye ezekbe gyárilag azonos új cellák kerülnek, valahogy mégis aszimetrikus az élettartamuk. Nem igazán tudom elképzelni, hogy gyárilag ekkora szórás lenne köztük. Biztos a tervezett elavulás az oka...
Van néhány tippem:
- a hibás cellák közelebb vannak egy hőforráshoz, ezáltal hamarabb mennek tönkre (akár a BMS által termelt hő is elég lehet, itt hosszú távon gondolkodunk) - a BMS csak az alsó két cellát terheli, ha az akksi nincs töltve. Így lehetséges, hogy mikor hosszú ideig áll az akksi, az alsó két cella 0-1V-ig merül. Töltéskor a BMS kiegyenlíti ezt a kapacitás különbséget. - véletlenszerű meghibásodás. Ugye a cellák azonosak beépítéskor, de a legkisebb eltérés is az évek során egyre több gondot okoz a cella belsejében, így a cellák halála sem ugyanabban az órában történik. A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2021
Valami ilyesmi lehet a dologban. Sajnos az akkupakk BMS áramköréről semmi rajz nincs, így csak találgatni lehet.
Elkezdtem feltölteni a még jónak vélt cellákat. Van egy XTAR 2 csatornás töltőm, és én is gyártottam 2 csatornás töltőket a Hestore-ban kapható akku tartókból, és a filléres töltőáramkörükkel. ( TP4056-1A-MUPR ) Érdekes hogy ezek a modulok kicsit magasabb feszültségig töltenek, mint a gyári XTAR töltő. Aminek viszont a két csatornája nem egyformán viselkedik. Az egyik magasabb szinten kapcsol ki. Nem nagy az eltérés, de érzékelhető. Az akku tartókból a nyákba ültethető a jobb. Könnyebben lehet ki-be rakni a cellákat és a kontaktusuk is stabilabb. A Jumperrel párhuzamosítani lehet a két modult, hogy egy micro USB kábelről menjen mindkét csatorna. A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2021
Na ezekért a zöld színű cellákért kár volt akkut bontani.
1A kisütő árammal 10 percet sem bírtak. Mind kuka sajnos.
Azért ne add fel, lesz ez még jobb is... És könyveld el, hogy most pont belenyúltál a legratyibba.
A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2021
Időközben vettem a hestore-ban Li-Ion cella kapacitásmérő modulokat. Összeraktam nyákon 2 cella egyidejű mérésére alkalmas kis elrendezést.
Adnak hozzá 2db 7,5ohm 5W ellenállást. Azok párhuzamos eredője terheli a cellát. A kütyün be lehet állítani, hogy mekkora feszültség határig merítse a cellát. Én 3V-ot adtam meg. Utána az OK gomb megnyomásával indul a mérés. Mérés alatt 3 értéket mutat váltakozva, az eddig elhasznált kapacitást mAh-ban, az aktuális terhelő áramot, és az aktuális cella feszültséget. A kijelző alatt bújik meg a mikrokontroller, ami a számítást és kijelzést intézi. A feszültség mérés a mikrokontroller AD konverterével simán megy. Az idő mérése is egyszerű, egyedül az áram mérésénél vannak kétségeim. Van a kütyün egy R020 jelű SMD ellenállás, ami akár sönt is lehet. Viszont a két teljesítmény ellenállás baromira melegszik. Nem csoda, 3W körül disszipál. Át fogom alakítani úgy, hogy az ellenállásokat hűtőbordára rakom. A mellékelt fotón a bal oldali az elhasznált kapacitást mutatja éppen, a jobb oldali meg a pillanatnyi cella feszültséget. A mellettük levő ledek villognak, jelezve hogy mit mutat éppen a kijelző. A hestore oldalán megadott adatok alapján kielégítő pontossággal mérheti a cella kapacitását. A cella kapacitást 1A körüli terhelés mellet mutatja így, és viszonylag gyorsan végez. Ha kisebb áram terhelés mellet akarom mérni, akkor variálni kell a terhelő ellenállásokkal. Lehet hogy átépítem úgy, hogy lehessen kapcsolgatni a terhelést 1A, 0,5A, meg esetleg 0,2A körüli értékekre. De akkor tovább tart a mérés.
Én műterhelésként LM317 alapú áramgenerátort használok. Könnyebb hűteni, szabályozni.
Én is csináltam egy áramgenerátoros műterhelést kerek 1,0A áramra, és óra figyeléssel elég jól bevált. Most fejlesztem tovább, illeszeteni akarok hozzá egy Hestore időzítőt, ami addig mér, amíg a komparátor leállítja 3V-nál, stopper üzemmódban, és akkor azzal is elég pontos érték adódik.
Ha elkészül, majd összemérem ezzel a kütyüvel.
Fényképezőgépnek Li-ion akksija (utángyártott) nem töltődik, egyszer-kétszer már rendesen feltöltődött, de most a töltést jelző piros egy idő után pislákolásra vált, és nem tölt. A gyári akksival semmi probléma. Szerintetek már kuka az akksi?
Idézet: „...egyszer-kétszer már rendesen feltöltődött...” Egy utángyártott aksinak is illene működni egy-két évig, feltéve ha nem valami fake aksi. Szóval ha mostanában vetted, és máris behalt, cseréltesd ki. Én nagyon régen egy CRV3 LiIon aksival jártam így, amit a kodak gépemhez vettem. Ment is rendesen vagy két-három (nem tudom pontosan hány) évig, pedig azt is aliról vettem. Aztán mikor elkezdett hülyéskedni, nem lehetett feltölteni rendesen. Ha sikerült is, pár nap múlva megint minimumon volt, úgy hogy nem is használtam a gépet. Szóval szétbontottam, kivettem belőle a védő áramkört ami a tetején van, és készítettem hozzá egy sima érintkezőt egy nyák darabból, arra megfelelően ráforrasztottam az akku füleket. Egy labortáppal feltöltöttem rendesen 4.2V -ra, azóta több éve már tökéletes és használom... Hozzáteszem, ez csak 1S2P elrendezésű, de mivel te nem írtad milyen a tiéd, előbb ezt nézd meg. Ha a tiéd is 1S, akkor megpróbálhatod az előbb leírtakat. Ha több cella van sorba kötve, akkor lehet van benne balanszer áramkör is, akkor azt pótolni kell... A hozzászólás módosítva: Júl 20, 2021
Köszönöm az elmondottakat, érdekes! Az enyém egy Casio NP40, pár fotót mellékelek (...ha átmegy). Az 1S jelet sajnos nem tudom értelmezni, valószínűleg ehhez előbb szét kellene bontanom, hol kezdjem, melyik oldalán?
1S = 1 cella van "sorba kötve". Magyarul nem kettő vagy több. Mivel rá van írva, hogy 3.7V, így ez az aksi is 1S elrendezésű. Egész pontosan 1S1P, egy cella van magában.
(S a sorba kapcsolt cellák számát, a P a párhuzamba kapcsolt cellák számát jelzi egyébként.) Ha lehúzod a külső öntapadós fóliát, meglátod, hogy szét lehet -e szedni, vagy be van fröccsöntve az egész. De szólok előre, nem garantálom, hogy nálad is beválik a módszerem. Szóval innentől csak saját felelősségedre cselekedj és kísérletezz... A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2021
Képek lemaradtak, ha valakit érdekel...
A felső részen a homemade PCB helyett volt a gyári, aminek a hátulján volt a védelem. A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2021
Azért van három érintkezője az "akkupakk" -nak, ami jelen esetben 1 cellából áll, mert van az akku mellett egy hőérzékelő, amit a töltő, és/vagy a fogyasztó áramköre figyel, és 40 °C körül lekapcsol a védelem miatt. Ez is okozhatja, hogy nem tudod tölteni.
A hozzászólás módosítva: Júl 21, 2021
Köszönöm a tanácsot, majd nekifogok pár nap múlva. Nagyobb baj nem lehet, mert különben úgyis kuka lenne...
Az igaz, hogy mostanában a lakásban is 28-29 fok volt, de 40-ig biztos nem ment fel, a bölcsőben sem, amelybe a fényképezőgéppel együtt kell helyezni a töltéshez. Másrészt, a gyári akksit rendesen töltötte. Talán az utángyártott akksi hőérzékelője alacsonyabb hőfokra van kalibrálva?
Köszönöm az észrevételt!
Sziasztok.
Kaptam egy 10S6P akksipakkot, US18650V T V11 cellákkal, neten rákeresve lithium ion akksi, mégpedig lithium metal oxid / carbon. Ismeri ezt valaki? Ebben a csomagban sem volt BMS, mint a LiFePo akksinál (ahova nem is muszáj ezek szerint). Ismeri valaki ezt a típust?
A fent kérdés már nem aktuális, a cellák a speciális kukába valóak.
Van egy ilyen vezérlőm. Lehet ezzel olyant csinálni hogy csak akkor kapcsoljon be a töltés ha 3V ra esik le a feszültség?
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2021
Most mikor kapcsol be? A katalóguslapját láttad?
Nem tudom szerintem 4,2 volt alatt rátölt.
Ezzel önmagában nem tudod megoldani szerintem. Ez olyan mint a telefon töltő, ha bedugod akkor is elkezd tölteni ha a kijelzés szerint 99%-on áll az akku. Csak akkor kapcsol ki ha eléri a max feszültséget.
A lítium aksik nem szeretik, ha mindig nullára merítik. Már pedig a 3V-nál a kapacitása már majdnem nulla. A folyamatos rátöltés már inkább jó nekik. Vagyis ha rajta hagyod a töltő elektronikát jobban jársz, mintha mindig csak 3V-nál kezdenéd tölteni.
Van ennek egy változata akku védelemmel, ugyanilyen filléres darab, én azokat használom. De úgy néz ki ez is befejezi a töltést valahol ( kb 4.15-4.2V ) és nem tölti túl.
Sziasztok,
Egy készülékben lévő LI-Ion akkucsomagot cseréltem. A cellák 18650-esek. Az újakkal sem lett jobb az eszköz. Az egyik menüpontban van egy akku élettartam érték, ami jelenleg 5% (az akku feszültsége 3.6V). A két cella párhuzamosan van kötve, a + és a - két-két vezetéken megy be az eszközbe, és egy plusz vezetéken egy hőmérséklet szenzor van, aminek a másik kivezetése a negatív ponton van. A táp kivezetések között van egy kis panel, valószínűleg ezért nem elég csak a cellákat cserélni. Viszont az eszközhöz semmilyen más vezetékkel nem csatlakozik, csak a táp. 1. kérdés: Mi lehet ez a panel? 2. kérdés: Hogyan közli az akksi élettartamot az eszközzel? Csatolok képeket. A válaszokat előre is köszönöm.
Ha tippelnék, másra nem nagyon futja az adatokból,
1. az alulfeszültség védő áramkör az. A pici IC a feszérzékelő, a nagy a kapcsoló fet. 2. ha csak táp és hőmérő vezeték van, akkor sehogy. A "készülékbe" van programozva egy bizonyos ciklusszám, ha ennyi kisütést elérte, cserésnek minősíti az aksit (tervezett elavulás). Ha van szerviz hálózat, újraprogramozhatják akkucsere alkalmával. Gondolom a "készülék" egy okos kenyérpirító ugyebár... A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2021
Nincs mit kapcsolnia. A panel párhuzamosan van kötve a cellákkal. Az alacsony-feszültség érzékelés még logikus lenne, de nincs külön vezeték rá...
Tölteni tudja a készülék? Felmegy a fesz 4.2V körülire?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |