Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Rohloff agyváltó elektromosítása
Témaindító: Karoly1981, idő: Aug 25, 2021
Témakörök:
Sziasztok!
A Rohloff agyváltómhoz szeretnék egy elektromos váltót gyártani házilag. Keresgéltem az interneten, de nem igazán találtam használható megoldást. Amikre ráleltem és elkészítettem/próbálkoztam vele: https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=102122 Ezzel a megoldással a szervómotor a kulcsprobléma, próbáltam több fajtát is de sajnos nem nagyon jártam sikerrel. Általában 120 fokos szervókat lehet kapni, elvétve van 180 fokos. Az illető által megvalósított rendszerben egy 270 fokos szervó van használva, ami 20kg-os húzóerőt tud, de ezzel is csak 10 sebességnek a váltását tudta megoldani. Amit ír, hogy a 14 fokozatnak a léptetéséhez/váltásához egy 360 fokos szervó kellene, na már most azt is vettem de az meg körbe-körbe forog, szóval nem jó. Egy kicsit jobban utánajártam, és lehet kapni állítólag 360 fokos, nem folyamatosan forgó szervót is. Azt már nem merem megrendelni és próbálgatni. Az én megoldásomban, az ő általa megadott kapcsolási rajzzal, Arduinos programjával, paneljével és egy 180 fokos, 35 kg-os szervóval oldottam meg a mechanikát. Nyilván a 180 fokos szervó nem tud 360 fokot, de mivel van egy 3D-s nyomtatóm így a fogaskerék áttételezéssel megoldottam ezt. Viszont nem jó, nem az igazi, nem nagyon tudom finomhangolni, az áttételezés miatt sok erő el is veszik a motorból és nem is tűnik túl pontosnak. Plusz az áttételezésnél jelentkezik holtjáték is. **************** Amit szeretnék, hogy egy komolyabb teljesítményű léptetőmotorral való megoldást a váltásra, természetesen manuálisan, a gomb megnyomására történne a váltás, és nem automatikusan. Ehhez szükséges lenne egy LCD-s visszajelzés is, hogy lássam éppen hanyadik fokozatban van a váltó. Ha valaki tud ebben segíteni kérem, hogy jelezze, természetesen nem kívánom ingyen, biztos, hogy meg fogunk tudni állapodni. Amire gondolok: egy kapcsolási rajz, programkód, teljes anyaglista, ill. ami szükséges még hozzá akármi… Előre is köszönöm a segítségeteket. Üdv.: Károly
Idézet: „komolyabb teljesítményű léptetőmotorral való megoldást” Adott térfogatban a léptetőmotorok gyengébbek a kefés motoroknál!!
Ha a mechanika/motor nagyobb az nem fontos. Nem a szerkezet nagyságán van a hangsúly hanem a működésén...
Léptetőmotor helyett inkább valami enkóderes dc motort használnék, létezik belőle szöghajtásos is. Pl. hirtelen ráguglizva: Bővebben: Link Egy végállás kapcsolóval néha kalibrálná magát aztán a motortengely elfordulásokat számolva megvannak a sebességek. Vagy akár a váltótengelyre is lehetne gyártani egyedi visszajelzést, pl egy kódtárcsa és optokapuk, és akkor kalibrálgatni sem kell, egyértelműen jelzi a fokozatot.
Szia Moltam!
Ez a megoldás jól hangzik, viszont én nem vagyok egy nagy elektronikai zseni. Meg tudnánk beszélni esetleg, hogy ezt nekem részletesen leírnád. Belefoglalva az alkatrészlistát, programkódot, vezérlőt, (ha kellenek) kapcsolási rajzot... Ha működhet a dolog, akkor a részleteket privátban is meg tudjuk beszélni.
Bocsi, kicsit csúnya leszek
Miért akarsz elektromos - motoros váltót építeni ? Nem jó az eredeti váltókar ? Van egy ( szerintem és az én zsebem szerint) egy marha drága cuccod, amihez valószínűsítem van gyári villanyosítás . 1,Ha "csak" a fokozat visszajelzést szeretnéd felvinni egy egyedi "műszerfal" lcd-re, egyszerűbb a helyzeted... 2,Nem jó az eredeti váltókar ? Vagy csak nem tetszik a csavargatás - jobb lenne gombnyomással váltani? 3,A bowdeneket váltanád ki jobban elrejthető vezetékre ? 1, a bowden elmozdulása általában arányos a váltó fokozatával ( vagy a váltókarban van ilyen alkatrész* ) le kell vadászni egy jelet, -> meg lehet jeleníteni 2,nincs a piacon neked megfelelő "gyári" váltókar ? 3, hová szereled a "hardvert" ? (motor - áttétel - érzékelők ? ) A linkelt videón szereplő adatokat ellenőrizted ? Milyen erővel, milyen hosszon kell mozgatni a váltót vezérlő mechanikát ?(mekkora teljesítmény kell) Mekkora erő kell fokozatban tartani a váltóművet ?(szervó - léptető - lineális motor) * SH**NO sok-sok éve forgalmazott olyan váltókar - km óra triót ami meg tudta jeleníteni az aktuális fokozatokat - sőt pedálszenzorral váltási javaslatot is adott
Szia Macsek71!
Köszönöm a részletes hozzászólást, én azt szeretném megvalósítani amit leírtam se többet se kevesebbet. A manuális gyári váltókar is remekül működik, de azt már ismerjük. Van hozzá gyári megoldás ami az E-14-re hallgat, de a beszerzése nagyon körülményes, a beszerelése meg mégkörülményesebb, és az ára annyi, ha nem több mint maga a komplett váltó. Az indok, hogy miért szeretném ezt, mert ehhez van kedvem, ki szeretném próbálni, ennyi az ok. ******* Kérem olyan írjon akinek van egy jó ötlete a megvalósításra, abban vagy ahhoz hasonló formában, mint ahogyan azt az első hozzászólásomban jeleztem, leírtam. Moltam ötlete szerintem egy működőképes dolog, ha sikerül vele megegyeznem, akkor azt megpróbálom/megpróbálnám.
Idézet: „ezt nekem részletesen leírnád. Belefoglalva az alkatrészlistát, programkódot, vezérlőt, (ha kellenek) kapcsolási rajzot...” Most én is csúnya leszek! Tulajdonképp meg is csinálhatnánk az egészet helyetted, mert se a mechanikai, se a villamossági, de még a programozási részéhez sem értesz! Megfelelő adatok tudatában, amit már Macsek71 meg is kérdezett, de válasz még sehol, lehetne méretezni hozzá megfelelő szervót, megtervezni a rögzítését. Szervó után meg lehetne tervezni a vezérlőt, és annak tápellátását! Ezután pedig meg lehetne írni rá a programot! Mind3 feladat megoldása egyenként tízezreket ér,még számla nélkül is, plusz a felhasznált anyagok !! Tehát az egész projekt bőven el fogja érni a 100e Ft kiadást! Persze részötletekkel szívesen, és ingyen szolgálunk!
Tisztelt db_thunder!
Ha idézel akkor ne csak részben tedd, hanem az egészet idézd, ne csak a te mondandódba jobban illeszkedő részt. Előtte is van egy mondat... ****** Szóval, továbbra is annyit tudok mondani, hogy a legelső hozzászólásomban leírtam a problémámat és amit szeretnék. Az is bele van foglalva, hogy nem ingyen kérem a segítséget, természetesen aki tud megoldást van egy elképzelése az jelentkezzen és a részleteket meg tudnánk beszélni. Továbbra is mondom, hogy nem ingyen várom el.. Csak egyáltalán jó lenne már olyan valaki hozzászóló aki vállalná ezt a projektet, ebben való segítséget. Az első hozzászólásomban le van írva minden amit tudok a dologról. A segítséget azért kértem mert én elakadtam, elmondtam mi az amire szükségem van, erre keresek egy megoldást ötletet. A javazást sem két gombóc fagylaltban gondoltam, tisztában vagyok a feladat súlyával/komolyságával. Csak tényleg jó lenne már elindulni... Moltam ötlete továbbra is tetszik, ha esetleg olvassa akkor szívesen beszélnék vele a részletekről. Vagy megkeresem privátban ha esetleg nem olvasná.
Akkor árulj el részleteket is, ne a segítőknek kelljen bújni a rohlof váltó haszutmellémaforját és szervizkönyvét.
Én, ha a shimano agyváltómhoz kérnék ilyen segítséget, hát elmondanám, hogy: -tengelyirányú mozgatással történik a váltás -háromsebességes a váltó -megmérném, hogy minden egyes fokozathoz mekkora elmozdulása van a tüskének -megmérném pontosan, mekkora erőhatás kell. (Mert ha a shimano-t egy ujjal tudom arrébbkapcsolni, az a tüskén sem 30 kg -hüvelykujjal be tudom nyomni, ha van rajtam gyűszű. Ha nincs is, csak akkor fáj.) - jól körbefényképezném, hogy lássák, mit hová, és miért. Nem pénzt kell felkínálni, hobbifórum, ha mindezeket megteszed, szívesen segítenek -nekem is szoktak. A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2021
Gondolhattam volna, hogy te megteszed, valószínűleg segíteni akarsz, meg érdekes is a téma. De egy elektronikai fórumon nem várhatjuk el (én sem) hogy a biciklialkatrészekkel (és pláne azokkal, amik nem is minden biciklin vannak), sőt, azok működésével, beállításaival, sajátosságaival mindenki tisztában legyen.
A segítséget kérőnek kéne ezeket elmondania A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2021
A komplett megvalósítást nem tudom vállalni de segíteni szívesen segítek, el tudom mondani hogy csinálnám. Az egyes sebességi fokozatnak feltennék egy végálláskapcsolót, ez lenne a kiindulási referenciapont. Ezt a váltó vezérlője minden bekapcsoláskor megkeresné, visszaforogna 1. fokozatba. Aztán pedig megmérném hány enkóder jel eltolással vannak a további sebességek. A linkelt motor fordulatonként 11 et ad, a 10 RPM verzióban 600 as redukciós áttétel van, így 360 fok elfordulás 6600 jel, a felbontás szerintem elegendő. A vezérlőben rögzíteném a sebességfokozat-enkóder lépés táblázatot, és gombnyomásra fix tartományt forogna oda/vissza. Vezérlő kontrollernek hirtelen STM32 BluePill t mondanék, van benne hardveres encoder kezelés, lehet ágyúval verébre de kényelmes és további fejlesztéseket is enged. Kell még egy H híd a motor meghajtásához és valamilyen tápellátás, kijelző ízlés szerint ledes vagy karakteres. Esetlegesen ami még utólag eszembejutott a szobabiciklik erősség állító motorja. Az is áttételes és két bowdent húzogat, van benne visszajelző potméter is. Csak műanyag az egész, nemtudom mennyire strapabíró és hogy elég erős e.
A hozzászólás módosítva: Aug 25, 2021
Szia Moltam!
Erről esetleg tudnál-e csinálni egy kapcsolási rajzot, hogy pontosan milyen alkatrészek kellenének, és hogyan kellene bekötni. Az összerakást és a mechanikai részét megoldom, az nem gond. De a vezérlés, és/vagy az esetlegesen szükséges program a vezérléshez elengedhetetlen. Plusz pontosan miből milyen alkatrész kell, és hogyan kell őket összerakni az szükséges lenne. Ezt ha esetleg vállalnád akkor, privátban meg tudnánk beszélni a többit. Ez nyilván neked is meló lenne, ezért a részleteket meg tudnánk beszélni ha időd engedi.
„sőt pedálszenzorral váltási javaslatot is adott”
Mondjuk válthatna automatikusan is, ha adott idő telik el a javaslat óta, és nem csökken a pedálfordulat.
A dolgok jelenlegi állása.
Az eredeti, legelső hozzászólásomban megadott linken elérhető ötletet finomítgattam/módosítgattam, és úgy néz ki, hogy most egy gyors teszt után mintha működne! Nagyjából ilyen lett/lesz: Vettem egy szervót (sokadjára, majdnem miden eddigit leégettem), viszont most ez egy 35 kg-os, és ugye ez csak 180 fokot tud(ott). Szétszedtem, az 5 kOhm-os trimmert kiszedtem belőle, és kivölről oldottam meg az áttételezést, így ennek köszönhetően a szervó akárhány fokos is lehet. A szervó teljesítményét nem csökkenti, mivel a vezérlő trimmere lett áttételezve. Inventorral terveztem fogaskerék áttételezést, és egy váltómechanika vázat (ez még készül). Az elkészült cuciról készítek képeket és/vagy videot, majd azokat megosztom, akit érdekel megtekintheti. Viszont továbbra is érdekel más megoldás is, ha van ötletetek, akkor kérlek jelezzétek.
Sziasztok!
Töltöttem fel a drive-ra egy pár képet a prototípusról, itt találhatóak: https://drive.google.com/drive/folders/1b2LpuBB2zKnnep8z-cYyE92ephc...haring Már lassan olyan lesz mint a Voralberg féle automaták. Ma többször is teszteltem, felemás eredmények születtek. Egy pár sebességet jól vált, oda-vissza, egy párat csak oda de vissza már nem tud, szóval nem a legjobb. A mechanikai vázszerkezet még nem a végső, ez még csökkenni fog. Két szervó látható a képen a másiknak nincsen szervó funkciója, az csak egy ideiglenes konzol a kiszerelt trimmernek... Valakinek van valami ötlete, hogy hogyan lehetne a legelső hozzászólásban megadott kódon finomítgatni, hogy a váltás egyértelmű legyen és minden sebességet tudjon venni oda-vissza? Beszerelés nélkül is tesztelgettem természetesen, olyan furcsa jelenséget tapasztaltam, hogy pl. oda - vissza 1-től 7-ig minden fordulat egyenletes és szabályos. Amint átugorja a 7. fokozatot 8.-ra és onnan vissza akarok váltani akkor nagyobb fordulatot tesz meg visszafelé... Nem lehet azt beállítani, hogy mind a 14. fokozatot egyenletesen vegye oda-vissza? Pl, hogy minden egyes gombnyomásra 21 fokot forduljon el, előre is és visszafelé is, ilyet lehet?
Szia!
Korábban már említették a léptetőmotort. Viszont minden megoldás elfordulás alapú. Én inkább egy ilyennel oldanám meg. A váltó leírásában az áll, hogy a bovdenek teljes elmozdulása közel 10cm. Egy lineáris aktuátornak ez nem tétel. A vázra rögzítve kevés helyet foglal. A menetorsó komoly mértékben felerősíti a motor nyomatékát. ( Lehet, kisebb motor is elég lenne. Ezt fejelném meg valamilyen encoderrel. De lehet, hogy elég lenne csak egy végállás kapcsoló, és kiszámolt impulzusmennyiséggel vezérelni a motort. A hozzászólás módosítva: Szept 1, 2021
Szia Sonajkniz!
Az ötlet jól hangzik, még próbálkozom ezzel amit elkezdtem, már a végére akarok járni, hogy mit lehet belőle kihozni.. Ha nem úgy sikerülne ahogyan én azt szeretném (erre elég nagy az esély), akkor mindenképpen szólok, megkélek, hogy az általad javasolt megoldást beszéljük meg részletesebben.
Töltöttem fel új képeket és egy videot a Voralberg féle automatáról (elektromos váltómeghajtásról).
A feltöltött anyag itt található: https://drive.google.com/drive/folders/1pdE5fTSdvh278UZrwDXBzr6wxM8nIQlD Ez már az 1.2-es változat, a mechanika váza úgy lett kialakítva, hogy egyszerűbben lehessen csatlakoztatni az agyváltóhoz. Nyomtattam hozzá egy mérőtárcsát is, amely nyújt valamennyi segítséget a váltó finomhagolásához. Jobb a helyzet mint a legelső verziónál, de nem nagyon tudom egyenletesre beállítani. Vagy 1-7 -ig működik egyenletesen, vagy 7-14 ig. A videon látszik, hogy van némi eltérés, nem teljesen szabályos fordulatokat tesz meg a fentebb említett sebességfokozatok közt.
Ha a hardver már jónak látszik, lássuk a vezérlő szoftvert !
Feltételezem a 7. fokozat van a szervó középállása közelében. Érdekelne, miért nem jó "fent", ha "lent" jó és fordítva
Ennek szerintem viszonylag egyszerű a magyarázata.
Mivel az alap az, hogy a modellszervót egy PWM jel működteti, ami 20msec hosszúságú és a két végkitérés úgy néz ki, hogy 1msec kitöltés egyik végpozíció, 2msec kitöltés másik végpozíció, így könnyen belátható, hogy az arduino "könyvtári" modellszervó szoftverének a felbontása nem ad elég precizitást. Az összeadódó elcsúszásokat pedig a jelek szerint a váltó 7 váltás után már nem tudja kompenzálni. Viszont a modellszervó nem ragaszkodik szigorúan a 20msec-enként történő frissítéshez. Tapasztalataim alapján 4msec-ig le lehet menni vele. Így már az 1-2msec kitöltési tartományban 5-ször nagyobb felbontás érhető el. Sajna ez nem lehet a "behívom a könyvtári fájlt" módszerrel leprogramozni. Ráadásul a modellszervókat nem is erre a precizitásra találták ki.
Szia Macsek71!
A vezérlő szoftvernek az elérhetősége, a legelső hozzászólásban van belinkelve. Az, hogy miért nem egyenletes a váltás amikor ugrik a 7. fölé vagy alá, azt én sem tudom. A leírt probléma látszik az általam feltöltött videoban. Lehet, hogy valamiért elcsúszik, elmászik? Pontatlan potméter? Hibás programkód? Vagy csak még mindig nem tökéletesen beállított értékek? Nem tudom melyik lehet, ezt lenne jó kideríteni.
Szia Sonajkniz!
Az általad leírt megoldást nehéz megvalósítani, hogy a 4msec frissítés legyen a 20ms helyett?
Szia!
Aki profin tud arduinot programozni, annak biztosan gyerekjáték. Számomra is az PIC assemblyben. Sajna arduinóhoz semennyit sem konyítok.
Részlet a kódból:
Fejlemények!
Kicsit még hangolgattam a két trimmeren és gondoltam, hogy már a bringára felszerelve is kipróbálom. Váltogatok le-fel és megint egyes fokozatokat veszi, a másikakat meg nem… Viszont a mechanika vázát most direkt úgy terveztem meg, hogy a csatlakozásnál is legyen benne egy kis analóg állítási lehetőség. Megint elkezdtem a váltogatás le-fel, és működik! De nem is, hogy működik hanem patentre veszi a fokozatokat, nem gondolkozik! Kimondottan szerintem nagyon komoly hangja is van a kis mechanikának, és még így burkolat nélkül is egész pofásra sikeredett a meghajtás. Itt megtekinthetitek az élesben készült tesztről a videokat és fotókat: https://drive.google.com/drive/folders/11Pwo8HoP2o5kUvo5CNSnkcgtJPw...haring FONTOS! Amikor a váltó 7.-ről a 8.-ra vált nem ad ki hangot, az gyári állapotban is hang nélkül zajlik le! 8.-ról 7.-re viszont már a váltó belső mechanikája ad ki hangot! Minden más fokozatba történő váltásnak (oda-vissza) hallható a mechanika hangja!
Lassan elkészül a vezérlés dobozkája és összeszerelése.
Egy dobozban lesz elhelyezve az LCD panel, az Arduino minicomputer, a két külön dual-akkupakk és a két oldalt látható akkumulátor merültség visszajelző. Plusz a DC-DC konverter amely fixen 5,8V és 2A -re van beállítva. Ami még hiányzik: Egy kormányra rögzíthető tartó/konzol, amely a vezérlésnek a dobozkáját rögzíti, és egy le-fel váltó kis egység, amiben a váltáshoz szükséges 2 mikrokapcsoló kap majd helyet. A dobozkát is saját magam terveztem a-tól z-ig és nyomtattam ki, nem letöltött, vagy vásárolt. Amit észrevettem, hogy az LCD kijelző oldalról nézve elég halvány és rosszul olvasható. Amikor pl. váltok akkor meg remeg/villog is. Ha teljesen elölről nézem akkor éles, sima, tisztán látható/olvasható. Ennek mi lehet az oka? A legolcsóbb LCD kijelzőt vettem ezt: https://www.hestore.hu/prod_10036401.html Lehetséges, hogy silány minőség és ezért nem ad ki kifogástalan megjelenítést? Melyik az az LCD ami minden szögből, elölről, gyönyörűen olvasható és nem villog/rezeg a képe? Az elkészült vezérlő-dobozka fotók itt találhatóak: https://drive.google.com/drive/folders/19a7ccpY-4pzwWg9RBWu6UUqVtSG...haring
Most sikerült élesben menet közben is kipróbálnom a váltót, gyönyörűen működik.
Nagy élmény így menni a bringával és váltani. Készítettem fotókat amiket itt érhettek el: https://drive.google.com/drive/folders/1dKBwkg3il3C8_SevaCex4ReeBI3SWLSd A kábelezés természetesen még nem a legvégső elrendezés/megoldás..... A jövőben majd tervezem egy kisebb vezérlődoboz kialakítását, meg a váltómechanika burkolat is még készül. De a rendszer már használható és napi használatban is lesz! Ha egy nagyobb fejlesztés/módosítás történik a jövőben a szerkezettel, akkor azt itt a fórumon jelzem, közzéteszem.
Szia!
Én leginkább a nyomtatott alkatrészek tartósságára leszek kíváncsi. Érdekelne az is, milyen nyomtatószállal, milyen beállításokkal készítetted a fogaskerekeket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |