Fórum témák
» Több friss téma |
Ezt az egészet nem értem hogy hogy akadályozzák meg ,hogy ne gerjedjen. Már csak azért is szúrja a szemem hogy bakelitről megy a zene a discoba és a fülem meg bereped hogyan ez? Halottam eq-zást is akkor hogy 2 részben van előerősítve a jel, ezt is kipróbáltam semmi nem jött össze. vagy még fázisfordítás lehet ebben... Eltolást is próbáltam már bár szerintem ez lehet a háttérben, az utóbbi kettő.
Üdv.
Egy terem hangosításában kértek tőlem segítséget, mert rendszeresen begerjed a szinpadon lévő mikrofon, nem lehet értelmes hangerőt kivitelezni. Megmértem egy spektrumanalizátorral, és kiderült, hogy nagyon gerjedékeny 270Hz-en. Gondolom a terem akusztikája ezen a frekvencián gyenge. Viszont a keverőbe épített hangszínszabályozón csak 80Hz és 350Hz van, és egyik sincs hatással a gerjedésre. Minkettő teljesen le van véve és úgy is hallatszik. Arra gondoltam, hogy készítek egy 270Hz-re hangolt hangszínszabályozót, valami passzívat. Szerintetek ez járható út, vagy valami mással kéne próbálkoznom?
Minden teremnek adott akusztikai jellemzői vannak. Elsősorban ezeket kell befolyásolnod, legalábbis akkor ha a hangosítási feladat rendszeres. Ezeket a falakra elhelyezett csillapító anyagokkal érheted el, pl. függönyök, hangterelő lemezek, stb.
A hangosítás módja, a hangsugárzók elhelyezésével is befolyásolhatod. több kis hangsugárzó, viszonylag kis teljesítménnyel meghajtva, a mikrofonok elhelyezése, mozgásterük határolása stb Használhatsz még "grafikus hangszínszabályzót" equalizert is, bár ez a minőséget jelentősen befolyásolja, de csillapítást tudsz elérni a term rezonanciáján.
A hangsugárzás feladatát 9db menyezetre szerelt hangsugárzó végzi, amik lefelé néznek. A szinpad mögötti falon sötétítő függöny lóg harmónikába hajtogatva.
Valószínűleg ez akadályozza meg a magas hangok gerjedését, mert ha a mikrofont lehozzuk a szinpadról, már több Khz-en sípol be hamarabb, nem az ominózus 270Hz-en. Rendszeres a hangosítási feladat, heti több alkalom is előfordul.
Akkor a helységet akusztikailag csillapítani kell. Padlószőnyeg, kárpitozott székek, az oldalfalakra is drapéria, lehetőleg vastagabb anyagból, Helmholtz rezonátoros panelek, stb.
Csak egyszer kell rendesen megcsinálni.
A leggyakoribb eset, hogy rossz a szinpad padlozata, az veszi fel a hangot és az állvány továbbitja a mikrofonra. ( ezt nem lehet elektronikus eszközökkel kiszürni)
Ez egyben azt is mutatja, hogy rossz a mikrofonod, nincs benne semilyen kézzajcsillapitás. Nem irod, vannak hangszorok a szinpad felett is? Ez elég komplex ügy egyböl jo megoldást adni. Elvben mindent ki kellene cserélni ( probaképpen). Egy jobb mikrofont ha kézbe veszel és enyhén ütöd a testét - nem a kosarát - ezt a zajt nem hallod az erösitöben. Utánna az állványt kell megnézni - soknak olyan a konstrukcioja, hogy minden padlozajt felvisz a mikrofonig. ( kidobando) A padloval a legnehezebb valamit kezdeni, hatalmas felület, nem könnyü masszivabbá tenni. Egy nagyon régi szinházban az átépités folyamán mintegy 10 cm-s betont öntettünk a régi padlora, majd erre jött az uj - megszünt a dobogás és az egyébb akusztikus baj.
Ok, próbálom leírni minél pontosabban a körülményeket.
A szinpad betonból van, ennél masszívabbat nem lehet A szinpad felett pedig nincsenek hangszórók. A mikrofon állványon van. Padlószőnyeg van az egész teremben, beleértve a szinpadot is. A szinpad két oldalán fal van, tehát mintha be lenne süllyesztve a falba, nem a terem teljes szélességéig tart. Lehet, hogy ez az "odu" képzi ezt a rezonanciát?
Az is lehet. A színpad melletti fal burkolva van?
De az, ha az odu falak párhuzamosak, akkor megette a fene. A párhuzamos falakat és a plafont ilyen esetben kerülni kell.
Elég egy két fok és megszünik az oduhang. Elég ha a hátso szélesség 20-30 cm-rel kevesebb. A kulissza nem segit, azt tömör anyagbol (Tégla) kell kialakitani.
A jelenség létrejöttének egyik legkényesebb pontja a mikrofon, ebben egyetértek az előttem szólókkal. A tapasztalat az, hogy az ilyen beruházásoknál a mikrofonokon szeretnek a megrendelők a legjobban spórolni, pedig egy 3-6 ezres gagyival csak szívni lehet! Ezt sajnos nem egy alkalommal megtapasztaltam. Ugyanilyen gerjedéssel kínlódtunk az olcsó somogyis hulladékokkal, de nem akarta elhinni a tulaj. Bevittem a 37ezres Beyerdinamic mikrofonomat, és voila! vége lett a kongásnak, gerjedésnek, kitisztult a kép.
A másik ami segíthet, hogy a sok egyforma mennyezeti hangsugárzó felét másik típusra cserélnétek, máris a sugárzók rezonanciapontja jobban szétszóródna, nem mindegyik ugyanott rezonál, csökken a gerjedésveszély. Nagyon fontos a mikrofonokkal szemben lévő üreges teremrész csillapítása függöny vagy más drapéria segítségével. Aztán ha már úgy tűnik, semmi sem segít, meg lehet próbálni az erre a célra fejlesztett céleszközöket, pl. egy Behringer FBQ100-at, nem is olyan veszélyes az ára.
Én is jártam már igy majdnem két tucat olcsobb Shure-ral, mindenki csak bámult, amikor kicseréltem öket egy kicsit drágábbra, minden baj egy csapásra megszünt.
Nincs tökéletes gerjedés kizárás, kivétel a magnóra való felvétel és ennek a bejátszása. De itt nem erről van szó. Be kell látni, hogy úgynevezett "süket" mikrofonokra közvetlenül a szánk közelében, nagy hangerővel beszélve, énekelve, kiabálva segít a gerjedés létrejöttének megakadályozásában. Fokozza a gerjedés csökkenését, ha a hangszórók és mikrofon(ok) távolságát növeljük, és a mikrofon közelében kis (kisebb) teljesítményű hangszórók vannak. Az is csökkenti a gerjedést, hogy kisebb teljesítménnyel hangosítunk, nem úgy mint a diszkókban, fülsüketítő, gyomor rezgető hangerőn. A terem akusztika javítási eljárásokat helyesen leírtátok az eddigi hozzászólásokban.
Még egy kiegészítés. Nekem is van egy több százezer forintos elektromos gerjedés gátló készülékem. Nem vagyok elragadtatva tőle, mert a frekvencia szűrés miatt eltorzul a hang. Valószínű hogy ennél is bonyolultabb, drágább milliós készülékek jobbak, de a hangosítás költségeibe be kell számítani. Túl drágán hangosítók nem kapnak munkát.
Nem párhuzamosak a falai, elég nagy szögben, kb 30fokban meg vannak döntve.
Minden teremben sőt szabad téren is van légtéri rezonancia. Ez segíti a gerjedés létrejöttét. Terem akusztikai burkolásokkal, hangtechnikai rendszer elhelyezésekkel, más technikával ez csökkenthető. Alapvetően csak play-back technikával zárható ki. Sokan a szakmában a mikrofon márkák és erősítő technika vonatkozásában mondanak nagy okosságokat, amivel legtöbbször az adott helyszínen az adott technikával rosszul lehet megoldani a problémát. Lecsavart hangerőnél, (nulla watt teljesítménynél) nincs gerjedés. (Legfeljebb elektromos.) Ha növeljük a hangerőt nullától a maxig, akkor egy teljesítmény szinten bekövetkezik a gerjedés. Ezt hívják gerjedési szintnek. Ha a gerjedési szint teljesítményénél kisebb teljesítménnyel a rendezvényt ki tudjuk hangosítani a mikrofonnal akkor szerencsénk van. Ha ennél nagyobb teljesítménnyel akarunk hangosítani, akkor biztosan sikertelenség lesz. Korlátlanul nagy teljesítménnyel nem lehet mikrofonos hangosítást csinálni. Ez csak magnóval vagy rádió közvetítéssel megy. Elnézést a kissé kioktató írásért. Nem ez a szándékom. Ha valakit megsértettem volna elnézést kérek. Egyszerűen fogadjuk el azt a tényt, hogy a mai szakmai tudásunk és technikai rendszerünkkel nem zárható ki a gerjedés.
Sok év távlatából...
Én is sokat keresgéltem a megoldást, amivel amatőr szinten megoldható a dolog. Persze csak elméletben, nem építettem meg semmit ezzel kapcsolatban. Anno az első ilyen karaoke-s házibulin egész jól működött a dolog. Kommersz dinamikus mikrofon, vezetékes. Volt egy bulidoboz, egész jól szólt, erről ment a zene. Mivel keverő nem volt, áthidaló megoldásként egy kis gitárerősítőről ment a mikrofon. Egész jól ki lehetett hangosítani a szobát, mindenki hallhatta a saját hangját és a zene is hangos volt. Aztán lett keverő és sosem lehetett így beállítani a hangrendszert. Egyetlen félmegoldás az volt, hogy a hallgatósággal szemben állt az énekes és a hangszórók is csak nekik szóltak. Így működött valamennyire, de nem hozta az első próbálkozás "minőségét". Nekem egy kommersz dupla mikrofonos szettem van, kis fekete doboz, a zenét keveri 2 mikrofonnal. Ha jó minőségű cuccra van kötve, elégtelen a gerjedés nélküli hangerő. Aztán beugrott az évekkel ezelőtti próba. Épp volt nálam javításra egy kis BT box, hasonló minőséggel, mint a gitárerősítő, 2 utas, papírszélű 20cm-es "méllyel". Kipróbáltam és hasonlóan jó eredményt, adott mint az az első próbálkozás. Mivel ez nem az enyém, kerestem más megoldást, a lényeg, hogy kicsit bután szóljon. Van egy kis aktív dobozom, lekötöttem a saját hangszóróit (túl jók ide) és egy gagyi minihifi dobozait kötöttem rá. Erre ment a mikrofonos cucc, de a zene nem innen szól, hanem egy külön jobb rendszeren. És lőn "csoda", teljesen letekert mélyekkel és kicsit lejjebb húzott magasakkal elérhető lett a szobában a megfelelő hangerő, mind a zene (jó minőségben), mind az ének hangjának. Nem stúdió minőség, de egy szilveszteri karaoke bulihoz éppen elég. Gyakorlatilag valószínűleg egy a mikrofon körbe kötött EQ-val is meg lehetne talán csinálni, de ez így már meg van és működik azon a szinten, ami kell. Anno gondolkoztam több sávos lyukszűrőben, digitális késleltetésben, meg folyamatosan fázist váltó áramkörben...
Ehhez a témához nincs semmi tapasztalatom, csak egy ötlet: Az énekes vagy beszélő kezében levő mikrofon 2db mikrofont tartalmaz egymásnak háttal. A két mikrofon jelét ellentétes fázisban összekeverjük és akkor a távoli hangok ki lesznek oltva, mivel mindkettő ugyanazt hallja. A közeli hangforrás az első mikrofonnál erősebb lesz és csak ezt erősítjük. Így nem kell mindenféle szűrést, frekvenciatorzítást bevinni a rendszerbe és a környezet sem befolyásolja. Én így gondolom, de lehet, hogy rosszul!
Igen, ez elméletben nagyon jó. Gyakorlatban meg az látszik, hogy ezt DSP nélkül nem túl egyszerű hatásosan megépíteni. Legalábbis, ahogy én láttam.
Ez elméletben sem jó... Ez nem ilyen egyszerű, mert a hátsó mikrofon is "hallja" az "énekes beszélőt" , ahogy az "első" mikrofon is veszi a háttérzajt!
A mikrofonok hasznos és a háttérzaj jelét pedig nem tudod azonos szintre alakítani...a fáziskéséseket nem említve. Léteznek kültéri zajok "kiölésére" (jó drága) cuccok, de azok a zárt térben dolgoznak a beszivárgó kültéri zajok ellen. A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2021
Azzal kezdtem, hogy ez-ügyben nincs semmi tapasztalatom, de a lényeg éppen az volt, hogy a "háttérzajt" ahogy írtad veszi mind a két mikrofon, tehát kiolthatják egymás jelét. Az "énekes beszélő" a szájához közelebbi mikrofonon fog nagyobb jelet produkálni. Szerintem elvi hiba nincs benne, de a gyakorlatban működhet-e arról sejtésem sincs. Inhause megjegyzését simán elfogadom.
Akkor már nem egyszerübb, föleg ha beszédröl van szo, berakni a jel utjába egy kis késleltetöt ( pár ms hosszban) ami kizárja a visszacsatolást
Ez nem ugyanaz! A csávó nem beszél és senki sem kíváncsi a hangjára...
A "halgatóság" meg be van zárva a hangszigetelt kagyló alá és idegen helyről származó hanganyagot hallgat. "Nemtudományosan..." A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2021
Hogy neked semmi sem jó igy az év utolsó napján.
Kár volt elüldözni a fórumról aki ezzel foglalkozott, illetve aki meg maradt, az meg szerintem nem ér rá ilyenkor/fontosabb dolga is van mint észt osztani... Olvasni/nézni való (sajnos angol): Hagyományos tanácsok (Shure). Rövid kütyü. Hosszú kütyü. BUÉK
"Filmekben" konkrétam már én is meghaltam...többször is! Prosit!
A hozzászólás módosítva: Dec 31, 2021
Ez ugyan nem Kék villám szintű, de dolgoznak rajta.
Mellesleg egyik kedvencem volt ez a film...
Bocs hogy belevauvau de lehet kapni nem túl drágán gerjedés gátlót.. PL.: Ezt..
30 évnyi rendezvény hangosítással a hátam mögött azt mondom, hogy ha amatőr szinten maradsz, vagy elbacod a hangot valami olcsó keverőpulttal - és attól még ugyanúgy fogsz szívni a gerjedéssel, csak más frekvenciákon - vagy valami kütyüvel próbálkozol, pl a Behringer FBX is ilyen.
Ha valós megoldást keresel, veszel egy tényleg jó keverőpultot - praktikusan valós kezelőfelület nélküli digitális jószágot lehet relatív olcsón venni, pl a Soundcraft Ui24 ilyen, vagy egy Sabine FBX nevű kütyü a megoldás. A Behringer eliratú cuccok zajosak is, el is baccák a hangot, nem szívesen ajánlom. Ha viszont tényleg valami relatíve kisköltségvetésű rendszerben kell gondolkozni, akkor még szóba jöhetnek az ultrakompakt hangrendszerek. Amit használtam és tapasztalatból tudom, hogy valóban nem gerjed, az a BOSE L1Pro rendszer. Mondjuk újonnan az sem olcsó, viszont nagyon jól szól, praktikus, könnyű, gyorsan telepíthető, jól pakolható. A hozzászólás módosítva: Jan 1, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |