Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Li-Po - Li-ion akkumulátor és töltője
 
Témaindító: yokesz, idő: Máj 30, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   278 / 327
(#) Macsek71 válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Végre szükség volt egy "útközbeni" töltésre, BT-s headset lemerítette a bankocskát

Feltöltésekor usb-s töltésmérő "műszerem" szerint (~550mA-ról lassan 0-ra csökkenve) 750 mAh töltést vett fel.
Gyári táblája szerint 2200mAh, a cellán nem találtam értelmezhető információt.
Úgy tűnik pici powerbankocskának egyenlőre jó lesz, ha megpurcan (vagy nagyobb kell) teszünk bele új cellát
(#) Macsek71 hozzászólása Máj 31, 2022 /
 
Lenne egy pár -számomra fontos- kérdésem :

Vettem egy új rásegítős kerékpárt, sajna semmi értelmes dokumentációt nem kaptam hozzá.

36 V-os akkupack* van rajta (benne ) gépkönyv szerint 80-100 km-t tud. A kijelző tetején az akku-töltöttség sor ~50 km-nél kezdett fogyni, menet közben egyet fogyott, majd megállás után vissza "nőtt"... A kijelző -állítólag- mér akkufeszültséget (ez kezdetben 38,xV, most 60 km után 36,5V körül mutat) akkucsík még 90% Mikor kellene először töltőre csatlakoztatnom ? (és mennyi időre ?)
A kijelző -állítólag- jelezne még pillanatnyi áramfelvételt - ez egyenlőre konstans 0,0, illetve jelezne hátralevő távolságot - ami szintén 0 .(gondolom itt még meg kéne "tanulnia" a vezérlőnek a paramétereket)

* 36V, 12Ah ~430Wh
(#) uniman válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
A pontos típus megnevezése nélkül mit vársz tőlünk!?
(#) Macsek71 válasza uniman hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Milyen pontos típust szeretnél ?
Milyen cella van benne ? Fingom sincs, netes leírások szerint Tesla .
A kijelzöre (- vezérlő ?) M-5 van írva, a motorra Bafang, a bicaj Ztech. Jobban nem akarom szétszedni - új, egy hete vettük ki a dobozból.


Például olyat :
Használd xx.x voltig utána tedd a töltőre amíg full töltöttséget jelez. (BD-36V "nevű" Li-ion Battery charger-t adtak hozzá)
Esetleg : valószínű az árammérés csak visszatöltéses módban működik - Tudja a géped ?


Bocs mindenki !
Az elérhető leírásokban nem találtam az akku kezeléséről útmutatót.
Vannak ilyen fontos információk : fékezés után forró lehet a féktárcsa - ne nyúlj hozzá...
A kijelzőről-gombokról ennyi : bekapcsolás, rásegítés növelése-csökkentése.
Egyenlőre az új akku beüzemeléséről szerettem volna valami - általános- javasolt szabályt, útmutatást.

Erősödik a gyanúm, hogy szét kell szednem, mert másképp nem jutok a motorvezérlő típusához... de ez már szerintem a villanybicajos topicba való.
(#) Josi777 hozzászólása Máj 31, 2022 /
 
Sziasztok.
Van egy, a képen látható 7.4V-os akkupakk, melynek a töltését kellene megoldanom. Ebben nem vagyok járatos, ezért azt szeretném kérdezni, hogy ti milyen megoldást tudnátok ajánlani. Eredetileg egy 12V-os adapterrel volt töltve egy töltőáramkörön keresztül, de az az elektronika (mást is tartalmazott) tönkrement.
Amire gondoltam, az egy XL4015-4D-STDN-PSU modullal való töltés (mivel könnyen beszerezhető a HEStore-ból), de ha van más ötlet, szívesen veszem.
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2022

akku7_4V.jpg
    
(#) Bakman válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Idézet:
„Egyenlőre az új akku beüzemeléséről szerettem volna valami - általános- javasolt szabályt, útmutatást.”
Feltöltöd. Használod a bicajt, akár szakaszos üzemben is, amíg le nem merül teljesen. Ezután ismét teljesen feltöltöd. Ennyi. A következő töltés előtt nem szükséges teljesen lemeríteni, ugyanakkor érdemes évente egyszer-kétszer kiszipolyozni belőle az energiát, "átmazgatva" egy kicsit.
(#) uniman válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
"egy új rásegítős kerékpárt"...nos leginkább ennek a típusát, a gyártóját már leírtad...:Bővebben: Link
Az M5 is sokat elárult! Számtalan leírása (használati és beüzemelési-"setup") elérhető a neten (persze nem magyar nyelven...és többféle változatban: ver. 1.0...1.1...2.0).
(#) Macsek71 hozzászólása Máj 31, 2022 /
 
Köszi !

Használom, amíg kiabálni nem kezd, majd felteszem töltőre, míg nem jelzi : köszi jóllaktam ...

Gondolom a többi "probléma" visszajelzés, mérés megléte-nemléte; betanulós, illetve programfüggő (a vezérlő hiába tudná, ha a gyártó nem aktiválta - esetleg hackelhető)

uniman:
A gyártó most "ráncfelvarrta" a típust amit választottam, a régi adatai nem igazán használhatók, az új verzióról meg még nem találtam "gyári" leírást. (pl a kijelzőt is megváltoztatták)
Amit találtam azok közt is van ellentmondás - vagy csak rosszul értelmezem
Egyenlőre az új pakk beüzemelése a fontos, a többi majd kiderül-alakul...
(#) Kovidivi válasza Macsek71 hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Amikor elrakod télire, havonta 1x nézz rá, mert az akksi használat nélkül is merítve van (önkisülés, BMS fogyasztása plusz az elektronika). A töltéssel ne nagyon foglalkozz, töltsd amikor akarod. Majd rá fogsz érezni, hány km-t tud a bringa menni, és időben feltöltöd. Balanszer 99%-ra nincs az akksiban, csak sima BMS, de ez nem is baj.
(#) antikzsolt válasza Kovidivi hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Miért is nem baj az hogy nincs balanszer benne? Ez most érdekes.
(#) Kovidivi válasza antikzsolt hozzászólására (») Máj 31, 2022 /
 
Mert a BMS úgyis le fog kapcsolni túltöltés védelem miatt, így a balanszer csak pár mAh-t tudna kiegyenlíteni. Ezen kívül vagy jók a cellák, és bírja a cucc évekig, vagy nem, és akkor a balanszer sem tud segíteni.
Csinálhatsz egy tesztet: balanszeres BMS-t használj, 2A-es töltővel. A balanszernek esélye sem lesz balanszálni, maximum 1 percig, mert utána a nagy áram miatt lekapcsol a BMS, a cella feszültség visszaesik 4.20V alá (vagy ahova a balanszer van állítva), a balanszer pedig nem fog semmit sem csinálni (vagyis fog, 30mAh-t 1percig, ami kb. 0.5mAh...) Az sem normális, ha balanszer kell egy akkupakkhoz. Ez azt jelenti, hogy a cellák önkisülése különböző. Hobby csomagoknál ez könnyen előfordulhat, de a fent leírtak miatt a sima átlagos balanszeres BMS nem fog semmit sem segíteni!
Az aktív balanszer az jó cucc (csak drága), vagy a telefonról beállítható bluetooth-os BMS-es is használhatóak, ahol mondjuk beállíthatsz 4.10V-ot a balanszer alsó feszültségének. De ezek mind 4-10x drágábbak, mint a sima ebay-es 12dolláros balanszeres BMS...
A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2022
(#) areteosz hozzászólása Jún 1, 2022 /
 
Sziasztok!

Xiaomi G9 akkus porszívónk akkuja kb 8 hónap után úgy döntött, hogy ő 3 perc alatt le fog merülni.
Szétszedtem hát. 7 cella ha minden igaz sorba kötve. Lemerülve az első cella 3,1v az utolsó 4v. Kb 20-30 perc alatt azt jelzi, hogy teljesen feltöltött. Ekkor 3,5v és 4,2v-ot mérek az első és utolsó cellán. Ránézésre azt gondolnám, hogy az elektronika ami rajta van még magától is tudna porszívózni, de úgy néz ki, hogy nem. Külföldi fórumok alapján mindnél ez várható hasonló idő múlva. Kiesnek a cellák a balanszból. Mivel a tudásom felületes, ezért rendeltem egy olcsó balanszert aliról azt tervezve, hogy rákötöm és kibalanszolja, aztán legalább egy ideig mehet tovább. Hát most itt elolvasva pár hozzászólást már látom, hogy ez nem igazán így működik.
Valakinek van valami ötlete, hogy hogyan lehetne ezt javítani? Esetleg lehet, hogy valójában maguk a cellák gagyik? Pedig samsungok.

Köszi!
(#) Kovidivi válasza areteosz hozzászólására (») Jún 1, 2022 / 1
 
A legalacsonyabb feszültségű cellát, cellákat kell cserélni, majd minden cellát azonos feszültségre hozni (lehetőleg 4.2V). Ezt megteheted pl. egy egy cellás töltővel, és 2db vezetékkel meg krokodilcsipesszel. Vagy ImaxB6-ra rárakod, balanszer kábellel, és balanszálva töltöd, míg minden cella 4.2V-on nem lesz. Innentől működni fog minden ahogy kell.

Amit megpróbálhatsz, lehet szerencséd lesz: az alacsony feszültségű cellát töltsd fel 4.2V-ig. Ha ezután jó lesz az üzemidő, akkor lehet, hogy a BMS csak az első celláról táplálkozik, így garantálható, hogy az akksi egy előre megszabott idő után nem használható, mert a cellák kiesnek a balanszból. Nem szép dolog a gyártótól, de hát ők is pénzből élnek...
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2022
(#) Régi motoros válasza areteosz hozzászólására (») Jún 1, 2022 / 1
 
Ahhoz, hogy megtudd milyen állapotban vannak a cellák, meg kellene mérni a kapacitásukat és belső ellenállásukat, abból kiderülne, kb milyen állapotban vannak. Ha cserélni akarod a cellákat, mindenképpen mindet cseréld azonosra, mivel nem tudod a használtak állapotát. A problémád ott kezdődik, hogy ez nem egy egyszerű áramkör, simán benne van, hogy programozni kell, ha cellacsere van, amit házilag nem tudsz megoldani, tehát a cellacsere is hiábavaló lesz. Egy próbát ugyan megér, vagy szerencséd lesz, vagy nem. Személy szerint új áramkört és új cellákat is javasolnék (feltéve ha nem tudod rendesen kimérni a használt cellákat), ha a sima cellacsere nem válik be.

Ha tudod, tölts fel minden cellát egyesével, eztán kipróbálhatod meddig tartanak magában a készülékben. Majd ha kimerítetted, mérd meg a cellák feszültségét, kiderül mennyire másznak el. Amint letilt az elektronika, mérj azonnal, úgy azt is ki tudod szűrni melyik cella gyengélkedik ha arról van szó. Még az is lehet, hogy helyreáll a rend (bár erre ne vegyél mérget).

Házilag cellakapacitást kb úgy tudsz mérni, hogy a feltöltött cellákat egyesével leterheled egy 55W -os autó izzóval pl, és folyamatosan feszültséget mérsz, közben indítod a stoppert. Amikor 2.8V -ra csökken a cellafeszültség, felírod a lemért időt, így összehasonlíthatóvá válik, ha nem térnek el nagyon, akár még a régi cellák is használhatóak tovább. Ha lényeges eltérés van köztük, mindet cserélni kell.
Nem az a lényeg mennyire világít az izzó, hanem az, mennyi idő alatt merül az adott cella az alsó küszöbfeszültségre.
A hozzászólás módosítva: Jún 1, 2022
(#) Tomi94 hozzászólása Jún 2, 2022 /
 
Sziasztok!

Nézelődöm akkupakk építés hozzávalói között, egy 5V-os, max. 10W teljesítményfelvételű hordozható hangszóró tápellátására. Ahogy nézem, már anyagköltségben (cellák, BMS, feszültségkonverter, rögzítési megoldás) is lehet, hogy rosszabbul járok, mintha vennék egy hasonló kapacitású telefonhoz gyártott USB-s power bankot (és akkor még az egyedi tervezésbe beleölt órák, biztonsági garanciák hiánya egy másik kérdés..). Van bármi akadálya annak, hogy ilyen célra használjam? (Olyasmire gondolok, hogy pl. a töltendő eszköztől várnak ezek valamiféle indító parancsot az adatvonalakon, ami nélkül, egy szimpla analóg modul tápkondijára rákötve be sem indul? Vagy túl zajos lehet ilyen alkalmazáshoz?)
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2022
(#) areteosz válasza Kovidivi hozzászólására (») Jún 2, 2022 /
 
A cellánkénti feltöltéshez ki kell vegyem a cellákat? Nekem ez tűnik a járható útnak. Vagy arra gondoltam, hogy egyformára merítem mindet. Bazi nagy gáz ez a Xiaomitól, nem ezt vártam a minősége alapján.

Nekem úgy tűnik, hogy a teljes feszültségét figyeli a pakknak mivel hogy a legelső cella se tölt fel soha teljesen, és a legutolsó meg szinte nem is merül semmit.

Esetleg hibás cellákra tudok még gondolni.
(#) areteosz válasza Régi motoros hozzászólására (») Jún 2, 2022 /
 
Addig már eljutottam, hogy cellakapacitást kellene mérni. A gondom most a hirtelen beruházás mértéke. Szeretek megvenni célszerszámokat, de ha egész életembe nem fogom máskor használni akkor nem szívesen költök 40-50-60 ezer forintot kapacitás mérőre, meg ponthegesztőre. Tudom lehet forrasztani is a cellát, csináltam már, de nem tetszik.

Azt el tudom képzelni, hogy építek egy új pakkot. Új cellák, új vezérlő. A bajom itt is a pakk komplexitása. Félek tőle, hogy a porszívóba se csak a 25v megy és jónapot. Túl sok láb van ami csatlakozik. És ha jól olvastam utána, és márpedig a képek ezt igazolták, még a motor se csak feszültséget kap. Ha jól emlékszek 6 vezeték megy abba is

Kipróbálom a cellák feltöltését, aztán veszek itthonról 40ezerért egy új akkut ami remélhetőleg garis, és fél évente gariztatom..
(#) Régi motoros válasza areteosz hozzászólására (») Jún 2, 2022 /
 
Senki nem mondta, hogy X ezer forintokat ruházz be. Olvasd el újra amit írtam, ha nem világos kérdezz.
Egy egy cellás töltő 500-2000Ft, egy autó izzó 1000Ft, multimétered gondolom csak van,
ha már szétszedted az akkut. Ja még egy stopper is kell, az meg ott van a telefonodon...

A motor valószínű BLDC azért van rajta "sok" vezeték.

De egyébként ha még garis, akár vissza is viheted és panaszkodhatsz ott, még az is lehet kicserélik.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2022
(#) Régi motoros válasza Tomi94 hozzászólására (») Jún 2, 2022 /
 
Az 5V kint van az USB csatlakozón, nyugodtan megpróbálhatod, 90%, hogy működni fog.
Az "okos" töltők érzékelik az "okos" készülékeket, és a szerint változtatják a szükséges kimeneti feszültséget. Ha "buta" készüléket csatlakoztatsz az "okos" töltőre, akkor is max csak névleges 5V -ot fog kiadni. A zaj az más kérdés, azt csak akkor tudod meg, ha kipróbálod. Azért egy ON/OFF kapcsolót tegyél rá, ne direktben forraszd a készülékre. Sőt még egy USB aljzatot is tehetsz a készülékre, úgy nem kell beépítened, és a power bankot akár másra is használhatod és tölteni is egyszerűbb.
A hozzászólás módosítva: Jún 2, 2022
(#) Tomi94 válasza Régi motoros hozzászólására (») Jún 2, 2022 /
 
Egyértelműen az aljzatos megoldásra gondoltam én is, akkor univerzális Köszönöm a megerősítést, teszek vele egy próbát.
(#) areteosz válasza Régi motoros hozzászólására (») Jún 3, 2022 /
 
Azt írtam, hogy szeretem megvenni a célszerszámot ahhoz amit csinálok, és ha cellát kéne cserélni, nem biztos, hogy megéri.

Nem is az egy cellás töltő és az autóizzó árával van a bajom.

És le is írtam, hogy a cellák feltöltését kipróbálom. Lehet, hogy a házi kapacitás mérést is.

Sajnos a garit nem igen tudom érvényesíteni, mert aliexpresses vásárlás. És főleg, már megbontottam az akkupakkot.
(#) zaza99 hozzászólása Jún 9, 2022 /
 
Sziasztok!
A képen látható Li-ion elektromos kerékpár töltőt szeretném életre kelteni. A gyári akkuja nincs meg 10db 4.1v li-ion cellát kötöttem sorba /41V ha fel van tölve/ de csak zölden villog. Sokszori csatlakoztatás után átvált pirosra ki is adja a 41V-ot de csak kb fél másodpercre utánn is mét zölden villog.
Ha az NC szálat a plusszal összezárom akkor kattan át a relé és megintcsak fél másodpercre ad ki 41V-ot. Hiába van rajta az akku.
Van ötletetek?
(#) pipi válasza zaza99 hozzászólására (») Jún 9, 2022 /
 
Nem lehet hogy azért nem tölt, mert már töltöttnek hiszi az akkut? Ezt jelzi a zöld...
Merítsd 37V környékére a pakkot, utána nézd meg. De gyanús az a ráírt 36V is hogy értik, biztos 41-42V végfeszre való? Az én rollerem tápjára 42V van írva, és a töltési végfesz is 42V
(#) uniman válasza zaza99 hozzászólására (») Jún 9, 2022 /
 
A csatlakozóját miért nem mutatod!?

csati.jpg
    
(#) zaza99 válasza pipi hozzászólására (») Jún 9, 2022 /
 
Sajnos nem, mert akku helyett egy labortáppal plussz izzó terheléssel sem tudtam működésre bírni semilyen ellenfesszel.
(#) zaza99 válasza uniman hozzászólására (») Jún 9, 2022 /
 
Csatlakozó már nincs rajta, így kaptam. Annyit tudtak mondani róla hogy az NC szálon van egy ellenállás az akku packban.
(#) 444Tibi válasza zaza99 hozzászólására (») Jún 9, 2022 / 2
 
Akkor az a hőérzékelő ntc szála lesz és mivel az meg nincs, tiltja a töltést.
(#) zaza99 válasza 444Tibi hozzászólására (») Jún 9, 2022 /
 
Próbálgattam különböző ellenállásokkal de nem volt jó. Potméterrel még megpróbálom. Aki adta azt mondta hogy a hozzávaló akkut sem töltötte.
Ha az ntc szálat a pozitívval öaszezárom akkor egy pillanatra tölt.
A hozzászólás módosítva: Jún 9, 2022
(#) pipi válasza zaza99 hozzászólására (») Jún 9, 2022 / 2
 
A hőérzékelő sok esetben 10k értékű
(#) user1914 válasza zaza99 hozzászólására (») Jún 10, 2022 / 1
 
Szevasz!
Az NTC szerintem a 8 lábú processzorba megy. Ellenőrizd a panelen. Akkor viszont valószínű, hogy a testre kell kötnie, ha a felhúzó a proci 5-ra megy.
Ha nem terheled le megfelelő árammal, akkor biztos, hogy feltöltést érzékel.
Mérj feszültséget a kapcsoló relé bemenetén. A kimenet pedig valószínű az akku pakra megy.
Üdv. M.
Következő: »»   278 / 327
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem