Fórum témák
» Több friss téma |
Ahhoz, hogy ez úgy működjön, ahogy szeretnéd, a jobb oldali opampnak integrátorként kellene működnie. Az az RC tag amit az átlagolásra beleterveztél, csak zajszűrőként funkcionáljon (vagy ki is hagyható), majd további ellenállás az opamp invertáló bemenetére, és egy visszacsatoló kondi is kell rá, hogy integrátor legyen belőle. Tinában simán le lehetne szimulálni a működését.
Kapisgálom már.
Ha rosszul választom meg az integráló rész időállandóját, akkor nagyon sok idő fog kelleni. amíg elérem a kívánt áramot, vagy pedig az áram erősen hullámozni fog. Ezekkel sosem voltam jó barátságban Tehát az kellene, hogy anjobb oldali műveleti erősítő lassan emelje a kimeneti feszültségét, ha pedig elértük a kívánt áramot, kicsit ejtse a kimeneti feszültséget, és indul az egész elölről, de a második körtől kezdve az áram átlagértéke a kívánt érték, és hullámozni fog az integráló tag miatt (legjobb esetben észrevétlenül kicsit). Szuper, köszi a tippet. Tina-val meg lehetne állapítani az időállandókat is, mondjuk ehhez először a háromszögimpulzus periódusideje kellene, ahhoz találtam egy jó kis műveleti erősítős generátort, csak egy négyszögjel kell neki.
Hároszögjelet egy, vagy két opamp-al is lehet csinálni, de akár négyszögjelből is egy RC taggal, ugyanis ehhez nem kell preciz háromszögjel, elég ha hasonlít rá egy kicsit.Ez továbbgondolva, egy schmitt-triggeres kapu, vagy egy NE555 is megfelel a feladatra.
Attól függ mekkora a tervezett pwm frekvencia. Igazából hatásfokról felesleges beszélni, hiszen elfűti az ellenálláson a felvett teljesítményt, ha a FET forró, de nem melegszik túl, akkor semmi gond.
Köszönöm szépen! Az AVR-en valószínűleg lesz szabad PWM kimenet, azt használnám, így a freki is könnyen változtatható marad, ha szükséges.
Elég lesz biztosan, ha lent maradok a frekvenciával (4kHz alatt). A legjobb lenne, ha pl. 2db AO3400-ot használnék SOT23 tokkal, 0.0175Ohm RDS-on (eredő), 4A-nál 0.264W hő fejlődik, tokonként 0.13W.
A kondis áram símításra visszatérve: a 18650-es celláknak a belső ellenállása 30-80mOhm körül van, a terhelő ellenállást 0.68Ohm-ra választanám (2.5V-nál még 3A felett tudok terhelni), tehát ezt elfelezem, közéjük 470µF kondit teszek, akkor az áram 4V esetén (50% 10Khz-es PWM-nél) 3.5A és 4.5A között változik, ami szuper, sokkal jobb, mintha folyna 6A, aztán meg semmi (tehát 50mOhm, 340mOhm, kondi GND-re, 340mOhm, Mosfet gnd-re). Köszönöm a tippet a kondis áramsímításra!
Továbbgondoltam az integrátoros megoldást, le is szimuláltam, működik is frankón! Viszont ha uC-t mindenféleképpen használnék, akkor ki lehet hagyni ezt az egész analóg részt, és rá lehet bízni a uC-re. Egy Atmega8 bőven megoldja a problémát, van elég lába, és olcsó, elterjedt, és gyorsan tudom programozni, megbízhatóan. Arra gondoltam, az jó lenne, ha pici modulokat terveznék, amiket egymás mellé lehet rögzíteni amennyit csakcakarsz, (1 vagy 2 cellát merítene egy modul), ezeket egy sínre felhúzni (táp és kommunikáció), majd hozzá egy akármilyen kijelzős megoldást. Beállítani csak az áramot (1-2-3-4A) és a lekapcsolási feszültséget kellene (2.5V-3.0V), ez két gomb. Minden mást az adatlábakon küldené folyamatosan. A kijelző pedig kiírná az adatokat. A merítés automatikusan indulna, ha cellát rakunk a foglalatba, és csippanna, ha kész, plusz LED is jelezné, az eddig nagyon bejött nekem, hogy csak rá kell pillantani, hogy zöld vagy piros a műszer. Ventilátort egyáltalán nem szeretnék használni, 16W-hoz nem is kell szerintem, az ellenállások nyugodtan lehetnek forróak. Van rengeteg LED-es kijelzőm, lehet még ez is ráférne, 4 számot tud megjeleníteni, elég is lenne. Remélem, lesz időm ezt megvalósítani. A hozzászólás módosítva: Okt 31, 2021
Azért azt is vedd figyelembe, hogy a kondinak is el kell viselnie az áram hullámosságát. Tehát érdemes letesztelni, hogy melegszik-e a kondi. 470µF kevésnek tűnik, hacsak nem valami jófajta polimerkondit használsz, nagyon alacsony ESR-el, ami bírja a strapát. De inkább jóval több kondit használnék.
Ilyen alacsony feszültségen olcsó a kondi, szóval simán be lehet rakni többet, az csak jót tesz. Akár 6-10V-os kondi is használható ha létezik ilyen, az áram hullámossága is kisebb lesz.
Egyébként a töltést és a kisütést is korlátozza a soros 0.3Ohm, mert ott helyezkedne el a kondi. Te is ilyen rajzot küldtél nekem. A hozzászólás módosítva: Nov 1, 2021
Sziasztok!
Összeraktam gyorsan egy merítő készüléket (mondjuk úgy, hogy prototípus! ), hozzá PZEM-013 multifunkcionális mérőt használtam, 0-200V és 10A-es változatot választottam. Jól működik, mér is ahogyan kell, viszont kb. 200mA-rel el van csúszva. Kalibráció maximum szoftverből oldható meg, de nem hiszem, hogy az utólagos kalibrációt megengedi a szoftver. Nincs benne semmi opamp, közvetlenül megy a 0.002Ohm ellenálláson eső feszültség egy speciális MCU-ra, amiben 24bites ADC van (MXM11P62). A söntöt kell kicsit módosítanom, hogy pontos legyen. A terhelés jól működik, 24-72V bemenőből állít elő 2db dc-dc konverter stabil 2x 12V-ot, 10A-ig használhatóak, ezek után teljesítmény ellenállások (1db 1Ohm sorosan, konverterenként), amik melegen nagyobb értékűek lesznek, így jelenleg 70W-tal vagy 140W-tal tudok meríteni (kapcsolóval választható). Tervezem a bővítést, rendeltem 1.5Ohm-ot, ebből 4db-ot használva, plusz 2db dc-dc konvertert beépítve meg lesz a 350-400W. Így pl. egy 1000Wh-s akksit le lehet kb. 3 óra alatt meríteni. A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2021
2db 0.1Ohm a 0.02Ohm hátára meg is oldotta a pontatlan árammérés problémáját! Ezek után tudom ajánlani másnak is, számol Wh-t, mAh-t, időt. A belső ellenállás mérést el lehet felejteni, teljesen hibás. A beállított maximális feszültséghez képest számol, minél jobban merült az akksi, annál nagyobb értéket mutat
Bővebben: Link Alis a link, 13€ volt kb.
Plusz még egy kis infó, mert ez a leghasznosabb tulajdonsága a műszernek, hogy kikapcsoláskor elment minden értéket, és onnan folytatja a mérést, ahol tartott. Tehát ha egy akksit merítünk, amiben van BMS, a BMS lekapcsol, akkor következő bekapcsoláskor azonnal tudni fogjuk, hány percig tartott a merítés és mit tud az akksi. Én mondjuk megtápláltam 10V-tal az aux bemeneten, így mindig látom a mért értéket, de 8V-tól 120V-ig előállítja magának a szükséges 3.3V-ot.
2 este alatt merítettem le egy 22Ah-nak meghirdetett akksit. 13S6P, ha 22Ah-val számolok, egy cellának 3.67Ah-nak kellene lennie, ami lehetetlen. Valós 2.58Ah-t tudnak a cellák egyenként, ami nagyon jó érték, az egész akksi epdig 15.5Ah-t. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2021
Szia! Ennél a kapcsolásnál ami kondi megy a potméterre az 1000 mf vagy 1000nf?
...vagy egyik sem!: 1000 pF (1 nF)
A hozzászólás módosítva: Nov 30, 2021
Sziasztok!
Érdeklődni szeretnék csupán. Egy műterhelésen töröm a fejem. Egy vagy több tranyó párhuzamba kötésével képzelem amit rászerelnék egy nagy hűtőbordára. V-A mérő sztb kiséretében. Van pár 2n5672-es tranyóm hozzá. Épített már közűletek valaki hasonlót?
Én 4db ilyenből építettem hűtőbordára csavarozva. 2-4-8-16 ohm kapcsolható, és bírja a 24 órás tesztüzemet is. Itt-ott elérhető a bolti árnál lényegesen olcsóbban is, ha jól emlékszem 12 ezerért vettem a 4db-ot.
Lehet tranyóból is, de akkor az csak DC műteher lesz!
Nem hinném, hogy ezt egy "amatőr" műhelyben annyira túl kellene komplikálni! Ellenállásokból kell összerakni, több csomagban, hogy a bekötés kombinációkkal különböző értékeket lehessen beállítani! Valamikor én is csináltam talán 3 féle értékű egységekre bontva, de ezt mindenki magának találja ki, hogy mi a jó... Pl: 1, 3, 4 ohm erősítőkhöz...
Én ezt használom néha, működik, bevált. Igényesebb esetekre a FET-es, áramgenerátoros az ajánlott.
Kösznöm Urak!
Nem tudtam hogy létezik ez a topik egy adm/moderátor rakott át ide szövegestül... Elkezdtem olvasni az előzőek hozzászólását és hát nem vagyok egyedül a "problémával. Ami pedig abban áll, hogy szeretném minél több célra használni ezt a terhelést. Tekercselgetek trafókat amikből csöves erősítőket építgetek amiket szeretnék beméregetni. Látható, hogy eléggé komplex a felhasználás AC-DC. Ahogy Így olvasgattam hajlok inkább egy manganin huzalos megoldásra. Feltekerem egy porcelán/sklotextit(G10) rúdra majd pár menetenként leágazok. Az egészet kiöntöm egy alu tálkában cementlével... Aztán vagy kapcsolósorral vagy jumerelve bedobozolom. Természetesen műszerekkel együtt. Járható ez az út szerintetek?
Ha szabályozhatót akarsz, akkor valami félvezetős kellene. Nézd meg pl. ezt: Bővebben: Link, nem árulom már, de össze lehet rakni, aki elszánja magát - program teljes értékű, és letölthető. Vagy kiveszed belőle az analóg részt, és Arduino helyett egy sima potival használod (mondjuk úgy nem lesz se alacsony feszültség-, se hő-, se túlterhelés védelmed. Csak ötletként linkeltem.
Amúgy lehet venni kb. 30€-ért komplettet (mármint electronical load-ot), 200W-ig használhatót hűtővel, kínából. A hozzászólás módosítva: Jan 19, 2022
Sziasztok!
Műterhelést tervezek éppen, klasszikus FET-es, OPA-s áramgenerátorral, annyi csavarral, hogy 3 OPA-val figyelem a terhelendő feszültséget, és ennek nagyságától függően 4 lépcsőben autómatán csökkenti az áramgenerátor OPA referenciafeszültségét, hogy a feszültség növekedésével a maximálisan beállítható terhelőáram, ezáltal a műterhelés maximális disszipációja is csökkenjen, ezáltal amolyan bolondbiztossá téve a műterhelést. A FET-ek IRFP240-ek lesznek, ezekből van itthon jópár darab, a kérdésem az lenne, hogy a katalógusadat szerinti 150W-os disszipációs plafon mennyiren reális? Ha én mondjuk FET-enként 100W-al számolok, akkor az hosszútávon stabil tud maradni? A hűtés megoldott lessz, egy 150*300*100mm-es hűtőborda lessz a készülék hátlapja 2db 12cm-es ventillátorral megtámogatva. 400W összdisszipációt szeretnék maximumnak, ahhoz elég 4db FET?
A Pd=150W 25 fokos tok hőmérsékletre van megadva, ami kb. a bekapcsolás pillanata. Utána a tokhómérséklet ennél csak nagyobb lesz. kb. 50W / TO247 tokos FET, ami inkább reális. És mindegyik külön műveleti erősítővel meghajtva.
A Safe Operating Area diagramot érdemes még megnézni. Ez a FET kapcsolóüzemre van tervezve, nem lineáris üzemre, ezért nincs DC vonal az ábrán, de én berajzoltam kb. pirossal a 100mS ill. DC vonalakat. Amiből látszik, hogy kb 5A/10V vagy 2A/30V ami megengedhető. (Ha jó helyre rajzoltam a vonalat.) Illetve ez az ábra is csalóka, mert 150 fokos félvezető és 25 fokos tok hőmérséklettel számol, amit nem fogsz tudni tartani. ITT korábban már raktam be lineáris FET-ről SOA diagramot, nézd meg az ott leírtakat is.
Köszönöm az értékes választ. Ritkán van szükségem műterhelésre, de akkor nagyon, legtöbbször akkumulátor tesztelés/merítés céljából. Az én igényeimnek egy olyan műterhelés felel meg, ami 10V alatt legalább 30A-t tud, felette olyan 25-26V-ig 15A még kellhet, ennél nagyobb feszültségen pedig nem is nagyon fogom használni, maga a "vezérlő" áramkör jelenleg úgy van méretezve, hogy 12V ig 35A a maximálisan beállítható áramerősség, 13-26V-ig 15A, felette 5A egészen 60V-ig, ahol a terhelőáram leesik 0-ra. Az IRFP240-re az az egyszerű indok, hogy van belőle itthon vagy 25-30 darab egy bontott panelből. A válaszod alapján akkor a teljesítményfokozatot úgy tervezem meg, hogy 12db FET fog osztozni az elfűtendő teljesítményen, így szerintem minden körülmény közepette lessz tartalék a rendszerben.
Egy kérdés lemaradt: ha a FET-ek source ágába bedobok 1-1db 0.1Ohm 25W-os ellenállást (ezekből is adott a bontott panel bőven), akkor is szükséges a külön OPA, vagy akkor az ellenállások majd megoldják a kiegyenlítést? Szintén rendelkezem bontásból olyan OPA-val, aminek a kimenete 160mA-ig terhelhető, ezzel tervezem a FET-ek meghajtását, és mivel itt DC üzem van, ha jól gondolom akkor a FET-ek gate kapacitása nem fog jelentősen beleszólni a meghajtáshoz szükséges áramba.
A hozzászólás módosítva: Okt 15, 2022
Analóg üzemben hajtott FET-eknél kell a külön meghajtás!
Értem, akkor 3db TL084 feszültségkövetőként bekötve a 12 FET-nek megfelel, vagy kimondottan FET meghajtót tegyek be?
Hello! Nem kell, de ne TL-t tegyél bele, hanem LM358-at. Mert a TL-nél nem lehet a bemenettel a GND-re lemenni, kettős tápot meg gondolom nem építenél bele ezért..
Szia! Az egész műterhelés bontott cuccokból épül, az elektronika tápegysége egy kiszuperált asztali DVD játékos tápja, van 3.3, 5, +12, -12, 24V, szóval nem gond a kettős táp, LM358-am csak pár darab van, TL 084-ből pedig van vagy 50 db, szóval akkor megy majd szimmetrikus tápról, köszönöm, hogy figyelmeztettél, ismerem a TL szériát, de ez most új infó volt, köszönöm.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |