Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp javítása
Piros körrel jelöltem. Most látom, hogy nem vitte fel a képet, pedig akkor feltöltöttem. Most meg kezdhetem elölről, mert nem annál a gépnél ülök.
A hozzászólás módosítva: Dec 4, 2022
Hello!
Ilyen táppal még nekem sem volt dolgom, bár jóegypár speciális is járt már nálam. Én ebben az esetben a kapcsolás visszarajzolásával kezdeném, ugyanis ilyen hibát szinte bármi okozhat - nem csak kondenzátor, hanem akármelyik félvezető is. A rajz alapján viszont már következtetni lehet bizonyos dolgokra. Mindenesetre - egy lágyvasas mérőműszer, valamit egy oszcilloszkóp nagyon fog neked hiányozni, ide egy egyszerű multiméter már nem elég. (egyébként ajánlatos volna azzal a 400 (450) voltos fő pufferrel kezdeni - ezek kivezetése gyakran belül rohad el, azonkívül gyanúsan púposnak tűnik a teteje)
A fiódákat, tranzisztorokat, FET-eket ellenőriztem. Mindenki működik. A Zenereket nem bántottam még.
A nagy kondenzátor nem púpos. Egy műanyag lap van szerelve az aljára, furán csillan rajta a fény. Egyébként kidorrasztottam, a kapacitást tartotta, más külsérelmi nyomot nem találtam rajta. Oszcilloszkópom van. Kettő orosz, katódsugárcsöves, ill. a multiméterem is képes ilyen jellegű vizsgálatra. A probléma itt a szakértelem. Sajnos nem szakmám az elektrotechnika. Amit tudok, autodidakta módon tanultam.
A primer oldalon a transzformátor lábain 340V körüli, 10kHz nagyságrendű négyszögjelet kellene találjak?
A szekunder oldalon hasonló frekvenciával hány voltnak kellene lenni?
A 340V körüli érték jó, a 10kHz biztos nem (több kellene legyen) ugyanis a gyártók arra kínosan vigyáznak, hogy az alapfrekvencia ne essen a hallható tartományba. A kimeneti feszültség a trafó áttételétől függ, jellemzően 12, 5, és 3 Volt. Egyes gyártók a 3V-os tekercset elhagyják, helyette egy úgynevezett áramváltóval oldják meg a 3V előállítását az 5V-ból. Ezeket a feszültségeket a kettős diódákon is tudod mérni, ott is meg kell legyenek.
A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2022
Hát, ezen a tápon úgy tűnik, hogy egy-egy pri-sec kör van a transzformátoron. :-o Legalábbis 4 láb van beforrasztva. A 10kHz-et nagyságrendileg gondoltam, tehát akkor az helyes. Ha az iróasztalom közelébe kerülök, akkor megmérem, hogy mit látok a nevezett pontokon, aztán beszámolok róla.
Melyik transzformátoron méred a frekvenciát? Gondolom, nem a nagyon, mert az nem megy. A kicsin akár 100 kHz is lehet. A táp kivitele alapján 20+ éves vagy ha mégse, a konstrukció elég régi. Ha megy, a nagyon 35-50 kHz körüli lehet a frekvencia. A doboz oldalán lévő adatlap olvasható még? Nem ártana arról is egy kép.
Azon a transzformátoron, amelyik az egyenirányított, szaggatott nagyfeszből letranszformálja a feszültséget. Már ha pontosak az ismereteim a működését illetően.
A digi szkópom 1MHz-es elvileg, azzal meg kellene tudnom mérni. Az adatlapja ilyesmi: Adatlap (Nincs itt, nem tudom lefotózni, de ugyan ezek az adatok vannak rajta.
Erre a transzformátorra gondoltam.
Azon, addig, amíg meg nem javítod, csak zajt, "áthallást", a primer pufferén levő feszültség hullámosságát tudod mérni.
Elvben az SB feszültsége, még ha nem is pont 12 V, be tudná kapcsolni a főáramkört. Ha nem teszi, ott kell tovább keresgélni. Ahhoz viszont már nem ártana ismerni a bekapcsolást végző IC "lelkivilágát". Le kell nyomozni, hova megy a zöld vezeték és mi az IC típusa. Azt sajnos, innen nem látni. Annyit látok, hogy a zöld vezeték R79 ellenálláson keresztül rámegy a nagyobbik IC harmadik lábára (5-ös?). Azon a ponton tudsz-e mérni valamilyen feszültséget és mi történik, ha testrezárod? Az egyik optocsatolón keresztül kellene jelet adnia a nagyfeszültségű oldal felé. A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2022
:-o Teljesen jogos, ezt nem gondoltam végig teljesen.
A zöld vezeték a bekapcsolást intézi. Testre kell húzni, és indul(na) a táp. A többit ellenőrzöm, ha a panel közelébe kerülök. Ha jól emlékszem, amikor áram alá helyezem a tápot, akkor azonnal sipákolni kezd a gép. Ezt egy idő után feladja, és ha megnymom a bekapcsoló gombot, akkor újra elkezdi. Itt felmerül bennem kérdésként, hogyha a SB fesz. megvan, és semmi más fesz. nem jelenik meg, akkor az alaplap honnan tudja, hogy nem jó, amíg nem kapcsolom be?! A hozzászólás módosítva: Dec 5, 2022
Ezt nem tudom, de talán még a leírásában sincs benne. Ma már nem szokás a sípoló hibakódok ismertetése.
Lehet, hogy a BIOS-ban úgy van beállítva, hogy áram alá helyezve egyből kapcsoljon be, vagy úgy, hogy az utolsó állapotban induljon, és az utolsó érvényes állapot az "ON" állapot volt.
Ilyenkor, ahogy megkapja a delejt, egyből indítaná a tápot, de mivel nem kapja vissza a "power good" jelet, vagyis hogy a fő táp elindult, így bánatában sipákol.
Biztosan nem. Kipróbáltam egy működő táppal, azzal nem indult automatikusan.
Ma sikerült szereznem kölcsönbe még két ugyanilyen tápegységet. Természetesen a belseje egyiknek sem egyezik az enyémmel.
Igen, mert a HP soha az életben nem gyártott tápegységet, mindig gyártatja valakivel, hol ezzel - hol azzal. A tiéd Bestec gyártmányú, a többi valószínűleg más. A gond, hogy így kapcsolási rajzot találni róla lehetetlen.
Nem véletlenül írtam, hogy én ilyen esetekben mindig a visszarajzolással kezdek. Macerás az igaz, de amiről van rajz, azt meg is lehet javítani - anélkül csak találgatás van. Harmadszor - mindig a legelső legyen egy alapos portalanítás (lehetőleg kompresszorral, az mindehonnan kiviszi), valamint az IC-k tetejének megtakarítása, hogy legalább a típusát le lehessen olvasni. Ilyen dzsuvában azt sem látod, hogy mit csinálsz... A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2022
Ezek közül az első, a lépcsős kivitelű talán jó lehetne neked. Annak is 12V a stand by feszültsége.
Persze, nyilván nem gyártott. Jobb is... Annyiból örültem volna, ha sikerül egy ugyanolyat szereznem, hogy össze tudtam volna hasonlítani őket. Úgy talán gyorsabb lett volna a hibakeresés.
Még sosem rajzoltam vissza. Lehet megpróbálom. Az tény, hogy rajzzal sokkal egyszerűbb lenne. Így csak próbálgatni lehet az alkatrészeket. Ez nagyjából ki van pucolva. Amúgy se volt sok por benne. Az alkatrészoldalt telekenték haláltakonnyal, arra van rátapadva némi porcica.
Jó lenne! A gép működése jelenleg megoldott egy kölcsöntáppal, és másik kettő sorakozik még az asztalon, de ebben az esetben két másik cél felülírja a cseretáp megoldást:
-szeretném megismerni a működésüket -a cseretáp annyiból félmegoldás, hogy azok is öregek, mint az országút. Vagyis bármikor letérdelhetnek, és nem biztos, hogy megúszom annyival, hogy csak elsötétül az egész. Lehet a következő táphiba hazavágja az alaplapot, és akkor mehetek vissza a revübe ugrálni. Ha ennek megtalálom a baját, akkor rendbeteszem annyira, hogy egy darabig ne legyen vele probléma.
Kukkants rá ezekre atx táp hátha valamelyik rajz hasonlít a tápra.
A hozzászólás módosítva: Dec 6, 2022
Mivel ez nem sokfeszültségű ATX táp, hanem még az SB is 12 V-os, így esélye sincs.
„...-a cseretáp annyiból félmegoldás, hogy azok is öregek, mint az országút. Vagyis bármikor letérdelhetnek”
Ebben tökéletesen igazad van. Viszont, ha egy ilyen öreg, de működő tápegységben kicseréled az összes elektrolit kondenzátort (persze csak megfelelő, szigorúan LOW-ESR típusúakra! - mérni sem kell őket, mert itt nem javítás a cél), akkor lesz egy tökéletes, a gyári újjal egyenértékű tápegységed - ami ugyanannyi ideig szolgálhat még. Ebben már 100%-osan meg lehet bízni, ugyanis ha a túlfeszültséget kizárjuk, egy tápegység csak a kondenzátorok hibájából mehet tönkre. És még a félvezető hibák is nagyrészt ebből adódnak - kiszárad a főpuffer, zárlatos lesz, megy az egyenirányító és a kapcsoló fet-ek. Kiszárad a készenléti kör kondenzátora, megemelkedik, megszalad a feszültség, mehet a dióda, tranzisztor, vezérlő IC. Így van ez...
Kezdem feladni. A mérhető alkatrészek mind jónak tűnnek. A kondenzátorokat kicseréltem. Sajnos 99%-ban hangyafasznyi smd ellenállások vannak rajta, amiket nincs idegrendszerem leforrasztani, mérni, és mikroszkóp alatt vizsgálni.
Rosszul mondtam korábban, nem indul automatikusan. (Nem tudom miért gondoltam ezt.) Ha bekapcsolom, 1 másodpercen belül fütyül a gép. Mikroampernyi áram sem jön belőle, a ventilátor sem indul. Így már csak valamelyik integrált áramkör hibájára tudok gondolni. Pl. a WT7576-nak még adatlapját sem találtam, nemhogy megvásárolható példányt.
A WT a házmester ic, bekapcsóló jel, powergood, feszültségek elelnőrzése és ha hiba van leállítás amit kezel. Amíg a standby táp nem áll stabilan, addig az nem fontos. Vag ymost kiderült a standby ténylegesen 12V és terhelhető is és csa a fő táp nem indul?
Én a helyedben a fentebb leírtak alapján járnék el - feljavítanám az egyik tápegységet (rövid fél óra munka), és elfelejteném az egészet...
Az újabb HP tápokban valóban 12V a standby feszültség. ( Nemrég megmértem több fajtát is. ) Az ATX szabványúakban maradt az 5V, de a HP is, meg több más BRAND gyártó is elhagyta az ATX szabványt, és kisebb, gazdaságosabb csatlakozásra tértek át. Nagyon sok gépnél már nem a tápegységekből kapják a SATA eszközök a tápot, hanem az alaplapról, és alaplapi csatlakozók vannak erre a célra.
A standby szerintem rendben van. Bár csak 11,4V-ot mérek, de a többi cseretápban is ekörüliek az értékek. Még annyit megnézek, hogy a PWM rész mit csinál. Lehet az halálozott el, mert gyanúsan nagy a csend. Még egy biztosítésk sem ment tönkre. Ha jól értelmezem, akkor a standby ettől is független, tehát lehet itt a probléma.
A kölcsöntápegységek tulajdonosai nem biztos, hogy örülnének ennek, így előbb veszek egy cseretápot, és majd azt fogom feljavítani.
Ebben is így működik. Az alaplapról kapják a sata eszközök a villanyt.
Halkan mondom, hogy bár csak 240W-os a táp, másik, ehhez hasonló gépben használtam Geforce 1660-as videókártyát. Ami játékot az öreg I5-ös processzor vitt, ott a 1660 is működött. A lábamnál kellemes meleg volt a géptől, de ennek ellenére azóta is működik (Bár a 1660 átkerült egy szintjének megfelelő konfigba.). |
Bejelentkezés
Hirdetés |