Fórum témák
» Több friss téma |
Mikor rövidre zárod a triakkal a tekercseket, akkor azokon a tekercseken és triakokon gyakorlatilag nem áram, hanem benzin folyik. Kerülném ezt a megoldást. Minek pocsékolni az energiát.
A minimális átalakítás lehetne úgy is hogy az egyenirányítók egyik oldala dióda a másik meg tirisztor és akkor nem rövidrezárnád a tekercseket hanem csak a megfelelő félhullámot engednéd át az akku felé .(csk a D5-D6D7 diódát kell elhagynod az eredeti rajzból .
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Mosfet-et kéne használni akkor már, nem?
dióda tirisztor híd kipróbált bevált technika a mosfet nemhiszem hogy tökéletesen működne ebben a felállásban
Van esetleg kapcsolásod?
És a másik tranzisztorra kössem? a megmaradó tirisztorok kapuját? Vagy hogy szabályzom, hogy egy bizonyos feszültség felett ne gyujtson be?
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Ezt egyszerűsítsd vagy használd az általad linkelt "vezérlést" de valószínűleg invertálnod kell a gyújtóimpulzust mert az akkor gyújtott amikor elérte a küszöbfeszültséget , viszont neked addig kell gyujtanod amíg eléri ...
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Nem jó az elgondolás, mert nem fix frekvenciájú, állandó feszültségű a generátor, hanem mindkét adat széles határok közt változik. Ebből következően nagy fordulatszámnál, és kicsi terhelésnél a tekercsfeszültség túlzottan megnövekszik, akár zárlat is keletkezhet.
Nagy, utcai motoroknál, háromfázisú generátorral szerelt kivitelnél 200V-nál nagyobb feszültséget is mértem terhelés és szabályzás nélkül A söntszabályzó tényleg pazarlóan bánik a megtermelt energiával, de nem engedi megszaladni a feszültséget, így nem megy tönkre a szabályzó után kötött fogyasztó.sem. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Most legrosszabb esetben kb 20W energiát pazarlok el. ~5-7 lóerős a motor. Nekem ennyi belefér.
Inkább arra válaszoljon valaki légyszives igennel vagy nemmel, hogy jó a triac vagy két antiparallel-be kötött tirisztort használjak és hogy ehhez hozzá lehet-e állítani megfelelően a tranzisztor párt a potméterrel? A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Kicsit gondolj utána: Ha a vezérlés mindegyik triakot indítja,mikor megemelkedik a feszültség, akkor mindegyik tekercset rövidre zárja, függetlenül attól, hogy éppen mekkora, és milyen irányú feszültség van a tekercsen. A vázolt formában a kapcsolás életképtelen.
De hát ez is ugyan ezt csinálja.
Idézet: „Nem lehet 3 fázisúként egyenirányítani, most írtam le mert szinte egyszerre vannak a fázisok 150 fokon belül.” A szkópábrán két fázis esetén nem ezt látni..
Alapvetően tévedésben vagy... A három tekercs CSILLAGBA van kötve, az egyenírányítás előtt. Így csak mindig az a tirisztor kapcsol be amelyik a legnagyobb feszültségű tekercskivezetésre kapcsolódik a három közül. A rajzodon külön-külön egyenírányítod, de külön-külön is folyík az áram a bekapcsolt triakokon, mihelyt a szabályzás bekapcsol.
A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Akkor valami komparátoros megoldás kéne?
Nem kell elbonyolítani. Az eredeti, faék egyszerűségű megoldást kell megépíteni, használni.
Ha valamiért még sem hozza az elvártat, még mindig lehet változtatni. Az alaplapi tekercsek csillagpontját nem nehéz megbontani, ha mégis külön-külön kellene egyenírányítani, és lehet variálni vég nélkül.
Oké. Sikerült megépítenem egy fesszabályozót a probléma nem is azzal van, hanem a gyújtás résszel.
Meghagytam a gyújtótrafót, az 1-es érintkezőnek feszt a gyújtáskapcsoló 15/51-es csatlakozójáról adtam. A 15-ös érintkezőre rákötöttem egy vadi új kondit és egy vadi új megszakítót. Megszakító 1.5mm-rel a fhp-t előtt nyit. Maximális nyitása 0.4mm. A motor beindul, alapjáratot tartja. Gázadásra felpörögne, de visszafullad. A gyújtótrafóból színtelen/szagtalan folyadék szivárog???? Semmi se melegszik. Gyújtótrafó egyébként egy utángyártott 12V-os BZM, elvileg jó trabant/wartburg/barkas/simson bármelyikébe. Minden segítséget hálásan köszönök. ui.: A szikra olyan szép lila, szinte vakít A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2023
Miért kötötted be fordítva a trafót? 15 a gyújtás+, 1 a megszakító.
Ezért. https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_502854.html#502854
Ja várj. Rosszúl írtam. Te írod jól. Úgy van bekötve. A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2023
Nem biztos hogy a gyújtás miatt nem forog ki. A trafóban elvileg olaj van, de lehet már mást használnak. Ha ereszti az szerintem gond. Kondiból sok rossz minőségűt kapni, a régi sokszor jobb mint az új.
Én a kondit kizárnám mert a megszakító nem szikrázik. Esetleg próbáljam ki egy más autó trafójával?
Szia. Nekem a zsiguli trafót is vitte a simson gond nélkül. A megszakítóból a régit rakd vissza esetleg egy kicsit csiszold fel finom vízpapirral. Ha azzal kipörög akkor az új megszakító hibás . Sajnos már jártam így én is.
Bevallom, hogy nem jártam a motor 160 kilométeres közelében március 5. óta és szerintem még legalább egy hónapig nem is fogok.
De, utánajárogattam azért a dolgoknak az elmúlt 10 napban. Olyan autó trafót ami jó lehet értelmes árban nem találok. Bontó plázában értelmesnek kinéző nem nagyon van. Unix/Bárdi pedig 12.000-40.000-ig minden megszakítós típushoz ugyan olyan trafókat ajánl. Ez már kicsit túl van a lélektani határon. Most tisztázzuk a dolgokat azért, mert kicsit meghülyülök. GYAKORLATBAN: Ha egy simson gyújtótrafót sorbakötök egy kondival párhuzamba kötött megszakítóval, akkor annak patikán működnie kell, NEM? Vagy mindenképp kell egy tranzisztoros elektronika? Mert ha rákeresek az interneten csak olyat találok ahol egyértelműen leírják, hogy egyedi tranyós elektronikát vezérelnek a megszakítóról. Senki se próbálta még meg csak úgy szűzen aksiról, direktben táplálni azt a fránya gyújtótrafót?
Miért kéne neked egy motorra autóhoz való trafó? A motorra az a trafó kell amit a gyárban rátettek. Nem tudom manapság milyen árak vannak, de sok éve amikor én vettem egy simson trafó néhány ezer forint volt.
A simsonhoz egyébként kétfajta trafó létezett, egyik a megszakítóhoz annak 12V-os primerje volt, a másik az elektronikus gyújtáshoz annak meg 6 vagy 9V-os nem emlékszem már, de lehet hogy fordítva volt. A hagyományos gyújtás az úgy működik ahogy le is írtad, a trafóval sorba van kötve a megszakító, azzal meg párhuzamosan a kondi. A megszakító beköti az áramkörbe a trafót, amikor megszakít akkor pedig a trafóból visszaalakuló energia a kondenzátor segítségével egy nagyobb feszültségű csillapodó rezgést hoz létre, az transzformálódik át a trafó szekunderére és lesz belőle a gyertyában szikra. Az elektronikus gyújtás az teljesen más, ahhoz kell egy jeladós állórész meg egy nagyfeszültségű töltőtekercs ami feltölti a kondenzátort néhány száz voltra amit aztán a tirisztor rövidre zár a trafó primerével. CDI rajz, majdnem egy az egyben ugyanez az áramkör van a simsonban is. A megszakítóhoz nem kell semmilyen elektronika. Valamikor a 80-as években valaki nagyon unatkozott és kitalálta, hogy milyen jó a megszakítóra elektronikát tenni, mert az tehermentesíti magát a megszakítót a rajta folyó nagy áramtól ennél fogva az sosem fog beégni. Épp csak azt felejtette el, hogy a megszakítónak arra az áramra szüksége van, mivel épp az tisztítja meg az oxidációtól. A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2023
Bocsi de itt neked van pár tárgyi tévedésed. Először is le szeretném szögezni, hogy ha tekercsről beszélek akkor az alaplapi tekercsre gondolok, ha trafóról akkor pedig minden esetben 12V-os megszakítós trafóról. A hagyományos gyújtásnál a trafó primerjével a megszakító nem sorba hanem párhuzamba van kötve.
Ha megnézed itt egy S51B kapcsolása vagy egy régi egybetrafós star kapcsolása. A megszakító minden esetben párhuzamosan van a primer résszel. Tehát zárt állapotban a gyújtótekercset rövidre zárja, a gyújtótrafóban nem folyik áram. Amikor viszont kinyit, a gyújtótekercs árama a gyújtótrafó primerjén keresztül talál magának utat és így indukál szikrát. Na most ha én ezt akkumulátorról akarom üzemeltetni, nem pedig gyújtótekercsről akkor a Simson trafó alkalmas arra, hogy a megszakítóval sorba kötve megfelelő szikrát hozzon létre minden fordulaton? Mert nekem úgy tűnik, hogy valami van abban a bizonyos palacsintában. Vagy lehet, hogy csak a II. osztályú gyújtótrafó szívat meg és kéne vennem egy normális utángyártottat? A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2023
Erősen kétlem hogy nekem bármi tévedésem volna, mivel elég sok ilyet javítottam illetve alakítottam át az elmúlt 30 évben, neked viszont szemmel láthatóan lövésed sincs az egészről. Minden szükséges információt leírtam az előző hozzászólásban, nyilván, kell valamilyen szintű alapképzettség is a megértéséhez.
A hagyományos megszakítós simson gyújtás áll 1db megszakítóból, 1db kondenzátorból és a gyújtótrafóból, már ha az egyebeket mint kábelek, gyújtáskapcsoló kihagyjuk. Semmi más nem kell hozzá, alaplap sem, ha van valami egyéb feszültségforrás.
Idézet: „A hagyományos gyújtásnál a trafó primerjével a megszakító nem sorba hanem párhuzamba van kötve. Ha megnézed itt egy S51B kapcsolása vagy egy régi egybetrafós star kapcsolása.” Nem tudom hogy jutottál erre a következtetésre, de pont nem igaz... Gee! Idézet: „mert az tehermentesíti magát a megszakítót a rajta folyó nagy áramtól ennél fogva az sosem fog beégni. Épp csak azt felejtette el, hogy a megszakítónak arra az áramra szüksége van, mivel épp az tisztítja meg az oxidációtól.” Akinek volt egy hangyányi esze, egy szép nagy teljesítmény ellenálláson keresztül adott áramot a megszakítónak, pont ezért! Én egy Corsára csináltam ilyen elektronikus megszakítást, teljesen jól működött, kivéve 1x mikor kocsimosás során ellepte az icéket a víz... A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2023
Én is évekig használtam egy tranzisztoros-megszakítós elektronikát, de semmi bajom nem volt vele. Bár akkuval ajánlották használni, de a töltő tekercset egyenirányítva és szabályozva akku nélkül is frankón működött, csak nem első átfordulásra indult, hanem rendes rúgásra, hogy a kis tápegység életre keljen.
Utána meg kapott egy PVL (gyári S53, 12V/60W) állórészt a hozzátartozó forgóval és a tönkrement gyári CDI után egy Ducati CDI-t, amivel ugyanolyan tökéletes. Imádom... A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2023
Igazság szerint, ameddig két alkatrészről beszélünk, aminek két kivezetése van, nehéz eldönteni hogy soros vagy párhuzamos kapcsolás.
Szerencsére van róla sok rajz, ahol az is látszik, hogy kettőnél több alkatrész van, és döntő többségük egyik kivezetése testre megy.
A hagyományos megszakítós simson gyújtásnak van még egy létfontosságú alkatrésze, a gyújtótekercs. Trafó 15 pont földelve van, az 1 pont pedig meg a párhuzamosan között gyújtótekercs-megszakító-kondi hármasra. Akkus gyújtásnál a gyújtótekercs kiesik és a 15 pontot az akku pluszra kell kötni. Mindkettő megoldásnak működnie kell.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |