Fórum témák
» Több friss téma |
Szerintem sokkal egyszerübb a visszacsatolás tartományát lekorlátozni, azaz ha a beállitott értéken felüli áramot igényel a motor, akkor a komparátor már nem növelje a motorra adott impulzus szélességet. Gyakorlatilag majdnem semilyen extra alkatrész nem kell ehhez.
Idézet: „Természetesen azt sem kell hajszál pontosan tartania.” Szia! Ha nem kell akkora precizitás, én megpróbálnék a nagyon primitív irányba elmenni. Régen, az elektromos írógépekben egy egyszerű röpsúly szaggatta meg a motor áramát, ha elérte a kívánt fordulatot. Mivel mindig max. áram folyt a motoron, míg a röpsúly ki nem nyitott, így a nyomaték mindíg nagy volt. Voltaképp ezt korszerűsíteném egy kicsit. A képen látható encoder annyira primitív, hogy házilag is könnyen elkészíthető. Erről az encoderről egy fordulat alatt 4 jelet tud levenni a PIC. Két jel közt egy számlálót működtetnék, amit egy poti beolvasott jeléről töltenék fel értékkel. Ha a számláló két jel közt lejár, ráadnám az áramot a motorra, ha előbb megérkezik a következő jel, minthogy a számláló lejárna, kikapcsolnám. Ennek elméletileg elég jól kellene tartania a fordulatot, függetlenül a terheléstől.
Hú, próbálom értelmezni amit írtál. Tehát a söntöt Te a fet source ágába raknád, ha jól értelmezem? És a söntön eső feszültséget illesztenéd a müveleti erősítő felé egy kis integrálással? Annak egyébként nincs jelentősége, hogy a sönt a kapcsoló elem melyik oldalán van? Mármint azt értem, hogy ami átfolyik a motoron az a feten is át fog.
Peter65: igen, az áramkorlát probléma lehet, viszont ha Massawa tanácsát megfogadom, akkor -szerintem- akár egy tranzisztorral ugyanerről a söntről megoldható az áramkorlátozás is talán. Nem tudom, hogy a FET meghajtása mennyire jó a műveleti erősítővel. Elvileg ezek a fetek már 9-10V környékén is nyitnak, én 18V-ot próbáltam adni neki. Az mondjuk lehetséges, hogy lezárni nem igazán tud teljesen, vagy nem elég gyorsan. Lehet érdemes lenne P-csatornás fettel próbálkozni, és felhúzni a gatejét?
Ami azt illeti, van encoder, és az nem is primitív. Siemens forgó jeladó TTL szintű kimenettel. Kicsit elvetemült, de a tekercselőben ez van összekötve egy 1-1-es áttétellel (bordásszíjjal). 2048 inkremenst küldd a cucc kifelé 1 fordulatra. Esetleg megpróbálhatom ezt is, bár igazából nálam nem is a fordulatszám pontos megtartása, hanem a nyomaték megtartása lenne a fontos alacsony fordulaton.
Elöször is az nem sönt,hanem méröellenállás. Igen méröellenállás az IRFZ44 Source meg a GND közé valo.
Arrol az ellenállásrol egy 1N4148 diodán át egy kondit töltesz. A kondin megjelenik a motoráramnak megfelelö feszültség. Nyilván, hogy ugyanaz az áram folyik a otoron mint a FETen.elvben lehet a méröellenállás bárhol ebben a körben, csak sokkal egyszerübb a tervezés ha az egyik vége a GND-n van. Ha valoban 10 A áramot fogyaszt a motor, akkor egy 0,1 ohmos ellenálláson 1 V fog esni és ennyi lesz a kondin némileg csökkenve a dioda miatt ( lehet shottky is), de rakhatsz nagyobb ellenállást is. Természetesen ennyivel kevesebb feszültség jut a motorra, de azt majd meglátod ez mennyire baj. A kondin levö feszültséget erösitheted, majd esetleg azután egy ellenállássa, vagy trimmerrel beállithatod a maximális áramot illetve az ahhoz tartozo PWM szélességet. Más megoldás ugyanitt egy zenerrel behátorolni a max motoráramot. ( a trimmer helyett). A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2023
Rendben, megrajzolom és feltöltöm ide ellenőrzésre. Közben eszembe jutott, hogy van nekem egy másik motorvezérlőm is. A rajzát feltöltöttem. Hasonló módon ha jól sejtem el lehet járni ennél is? Tehát mérő ellenállás az alsó fet source ágba, a potmétert jelét és a mérő ellenállsnak a már erősített jelét pedig egy összegző erősítőn keresztül vissza vinni IC1a 7-es lábra? (kell az összegző erősítő?) Csak azért kérdezem, mert ebből a cuccból már van egy készen, szépen működik is. És ebben már megoldott az áramkorlát is. Annyi, hogy nálam 2-2 FET van.
Nem tudom, honnan szerzed ezeket a tulbonyolitott rajzokat.
Itt az én már vagy. 30x megitett megoldásom kimeneti fokozata. ( a vezérlö fokozat más célt szolgált igy azt kihagytam. Láthatod, hogy a méröellenásbol nyerem a visszacsatolási feszültségeket és itt egy külön ICvel intézem el a tulterhelést, és a kimenet lekapcsolását. Az áramköreim kb 5 A-ig mennek. (Az AC trimmert elhagyhatod). A DC trimmerel lehet beállitani a visszacsatolást. Ha nem elég a FET akkor duplázhatod. Az IC4C illeszti a szintet a meghajto fokozathoz ( a te esetedben a PWMhez). Itt a FET a pozitiv tápbol hajtja a motort ( ami az irányválto kapcsolon van) és jön vissza a duplázott méröellenállásra és a GNDre. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2023
Köszi, én is épp erre a megoldásra gondoltam a túlterhelés ellen. Ahogy elnézem, Nálad a motor túlterhelése ellen IC2A véd úgy, hogy lehúzza a kapcsolóelem Gate feszültségét? Hasonlót gondoltam én is, csak nem a gaten avatkoznék be, hanem a beállított kitöltési tényezőbe mondjuk az összegző erősítő előtt a potméternél.
Elkészölt az első rajz. Így képzelted el?
szerk: közben azt nézem, hogy lehet érdemesebb lenne DA1.3 10-es lábán beavatkozni az áramkorláttal. illetve egy meghajtó fokozat is jó lehet a fetnek. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2023
Az áramkorlátozás kialakítása normálisan nem egyszerű, mert egy áramszabályzót kellene felépíteni, amit optimalizálni illene.
Lehet olyat építeni, hogyha elér egy áramértéket, akkor letilt, de akkor megint nincs áramszabályozás, csak egyszerűen letilt, esetleg egy idő után megint megengedi a nagy áramot. Ezért javasoltam az UC384x alapú vezérlőt, mert az áram-módusú vezérlő, és így áramszabályozó nélkül is megoldja az áramkorlátozást azzal, hogy minden pwm periódusban adott értékig engedi a motoron az áramot. Igaz, ez a korlátozás összességében munkapont függő áramot fog jelenteni a motoron, de neked jó lehet. Ráadásul az UC384x-ben minden egyéb benne van; fet-meghajtó, feszültségszabályzó, tápfesz figyelő. A fetek meghajtására a műveleti erősítő önmagában nem alkalmas, mert nem tud elegendő áramot szolgáltatni a fetek gyors be- és kikapcsolásra. Megfelelő kiegészítésekkel már jó lehet. A 18V-os feszültség szint rendben van. Az eredeti problémán nem segít, ha P-csatornás fetet használsz.
Alakítottam még a rajzon. Úgy véltem, jobb lehet, ha az áramkorlátot is jelét is az erősítő kimenetéről veszem. Végül is úgy döntöttem, hogy a háromszög jelet külön OPAMP-pal generálom. Ahogy számoltam ez 1kHz körüli jelet generál. Ez elég lehet?
Hello! Ha szabad beleszólnom, szimuláld le a szabályzókört. Mert ha egy OPA invertáló módban van és a neminvertáló bemenet a GND-n van, valamint pozitív bemenő jelet kap, akkor a kimenet a negatív táp felé megy, ami itt nincs is..
Szia!
Abszolút igazad van! Este rajzoltam, és valóban nem szimuláltam semmit. Az előjeleket nem vettem figyelembe. Látsz más egyéb hibát még a rajzban?
Igy már jobban néz ki.
Milyen az a motor. A permanens mágneses, akkor már sok lehet az 1 kHz. Lehet, hogy ezért nincs erö benne. Nálam a freki kb 150-500 Hz tartományban van. A motorok fordulatszáma 8000 RPM alatt van.
Én különösebben nem analizáltam a dolgot (mert ez után már értelme sincs neki), de az DA1.3-nál is ugyan ez a helyzet.
Milyen programot használtok az analizisre?
Én csak maximum egy demó Tina-t, de csak részletekre..
Kipróbáltam szimulátorban, sajnos nem a legjobb így sem.
Ezt benéztem. Nem is értem, miért akartam differenciál erősítőn átvinni a jelet. A mérő ellenállásról felerősített jelet valójában hozzá kell adni a sebességszabályzó potméter jeléhez. Na ez fejben meg is volt. Valahogy a rajzba nem ez került, mert megtévesztett az eredeti rajz. Ezt leszimuláltam 15A-rel, így jónak mutatkozott. Szimulátorban nem tajzoltam be az áramkorlátot, de bízom benne, hogy az is működik. Talán még az áramszabályzó potinak lehetne a tartományát csökkenteni két ellenállással, de azt most lusta voltam berajzolni.
Üdv!
Megépítettem ezt a kapcsolást IRFZ48 fet-el 12V-ról csak akkor működik ha a 13 láb a 15-höz van kötve. A piros feliratokat nem én raktam rá és nálam pont fordítva működik. A min potméterrel állítom a max fordulatot és ha rákapcsolom a max potmétert azzal a minimumot tudom állítani 24V-os porszívó motorhoz használnám mit kel változtatni a kapcsoláson? Köszönöm. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
A Vc a Ref-el összekötve működött a kapcsolás csak a fet-et nem kapcsolgatta .Oszcilloszkópon megvolt a négyszögjel a 2 dióda kimeneten. Akkus táplálás lenne ( az eredeti panel meghalt És helyette lenne ez).
Bocs én kevertem el
A Vc (13)az a kimenet ( motor) tápja a Vcc (15) meg a bemeneté. Azaz mind a két lábra kell tápfeszültség. A Vref-re (16) meg kimenet 5 V! De ez mind ott van az adatlapon. A hozzászólás módosítva: Feb 26, 2023
Megépítettem a kapcsolást a G-S feszültség csökkentésével (igaz nem tudom mi miért van de valahol olvastam ,hogy egy feszültség szintnél nem lehet magasabb talán 20V?).A 2 db 270 Ohm ellenállással jól működik de max sebességnél nagyon melegszenek (75C).Jobb megoldás lehetne ha 18V-os stabilizátorról működne?
Nem használtam még ezt az IC-t de több fenntartásom is van a rajzhoz. Elsösorban a két kimenet Out A meg az Out B egymáshoz képes fáziseltolásban van, igy a két diodával mit is csinálnak? Eredetileg amit találtam a kék kimenet két tekercset, trafot, léptetömotort hajt meg.
Miért pontosan ezt a meghajtot választottad?
A diódák a 2 kimenetet összegzik így közel 100% a max kitöltés . Ebből adódik, hogy max fordulaton kb 23V van a kimeneten a diódák után és ezzel kel vezérelni a fet-et. Az IRFZ48 vezérlő feszültsége magasabb mint az alap rajzon lévőé ezért nem működött az a kapcsolás nálam.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2023
Így néz ki oszcilloszkópon a vezérlés (1/10 osztóval) a 2 csatorna jele . Az első 49+49% a második 10+10% a harmadik a második összegzése .
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2023
Csak meglévő alkatrészekből próbálom megoldani . Inverteres hegesztő javításból maradt az ic.
A hozzászólás módosítva: Feb 27, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |