Fórum témák
» Több friss téma |
Hello! Fogalmam sincs hogy milyen motor van egy ilyen lépcsőmozgatóban, de a mikrokapcsoló választását alapvetően három tényező befolyásolja.
- A motor áramfelvétele, mert 1..3A esetén megfelelő lehet a mikrokapcsoló is, de 10A-ok esetén már relét célszerű beiktatni. - A környezeti hatások, hogy mennyire érhetii a kapcsolót víz-sár egyebek. Ez, az elhelyezéstől függhet. - A működtetés kialakítása, pld nyomós-görgős-rugós-bowdenes mozgatás. Tehát hogy/miképpen kapcsolódik a mechanikához. Jobb esetben magában az áttételi részben alakítják ki gyárilag a mikrokapcsolót, ilyenkor akár nyomatékra is bonthat a végállás. Pld. Áttételi csiga tengelyirányú elmozdulása esetén ad rugó elleni nyomatékot. De hogy egy ilyen kialakítás mennyire precíz/gagyi azt nem tudom, de félő hogy az utóbbi felé hajlik a dolog. Minden esetre ha szabadban van a szerkezet és nem hermetikus burkolatban, akkor tokozott tömszelencés mikrokapcsolót kell választani, mert hosszúéletű nem lesz a dolog. "Értelmesebb darabok" persze ma már aranyárban vannak. Ez még az olcsóbbak közüli.. Végállások A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2023
Szia!
Köszi a tippeket. Kb. 3A az áramfelvétele a motornak. Egy fogaslécet mozgat a motor, annak a két végállásába raknék kapcsolót. Gondoltam arra is, hogy ilyen ajtókapcsolóval oldanám meg a végállás kapcsolást, mivel elég szűkös a hely. Vagy ezek nem bírnák a 3A-t?
Hello! Én ugyan nem ismerem ezen a kapcsolók paramétereit, de nem bíznék rá egy motor áramát.
Leginkább azért mert a kontaktusnak biztos nincs hiszterézise, vagy is nem átbillen és gyorsan bont, hanem feltételezhetően csak egy mezei bontó nyomógomb. De egy relé kapcsolására biztos hogy alkalmas. Azzal kilehetne egészíteni a kapcsolást. Tehát az ablakműködtető nyomógomb és két ilyen végállás kapcsoló működtethetné a két váltóérintkezős relét.
Egyre ügyelj. Ilyen esetekben a kapcsolot nem ugy kell felszerelni, hogy mechanikus korlátot is alkosson, azaz ne a mozgo rud nyomja be ( a végállásban) hanem ugy, hogy a kapcsolot a rud oldalára szerelt rugo csuszomozgással kapcsolja be. Az ilyen mechanikus szerkezeteknél, soha nem lehet tudni milyen a tehetetlensége meg a mozgása ( hidegben lassubb melegbe. gyorsabb stb.)
3 A motoráram nem a világ még a legkisebb mikrokapcsolok is tudnak ennyit. De vannak profi vizmentes, kosztürö kivitelben is. A képen láthato kapcsolo pl 10 A-t kapcsolhat, teljesen védett. És oldalról lehet szerelni, hogy a görgöt nyomja be a fogasléc oldala. Rengeteg hasonlo kivitel van. A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2023
Köszi a segítséget, most már valamit csak összehozok.
A két végállásban van mechanikus ütköző, a végállás kapcsoló arra kell, hogy a motor ne égjen le vagy a fogaskerék ne darálja le a fogaslécet.
Ezért kell a végállás kapcsolokat ugy szerelni, hogy a mozgo alkatrész az ütközö elött még biztosan megálljon, azaz a végálláskapcsolo nem lehet azonos helyen a mechanikus ütközövel.
Ha tökéletes biztonságra akarsz menni akkor esetleg érdemes a motorral sorbakötni egy 20-50W-s autoizzot. Ez az izzó normális müködés közben nem csinál semmit, de ha a motor valami miatt megakad, akkor az izzó elkezd világitani, és a motor ereje legyengül és károsodás nélkül leáll. Az izzo meg kijelzi, hogy baj van. Ki kell probálni milyen teljesitményü izzo az optimális a motorhoz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |