Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LED az autóban
Hajrá!! Én nem tudtam normális kisérletet végrehajtani, mert esett az eső és rájöttem, hogy diódával le kell választani az áramkört, mert vagy a vele párhuzamosan lévő izzó söntöli le, vagy egy másik melléhelyezett áramgenerátoros Led meghajtó! Értetlenkedésem közepette sikerült még a pótbiztosítékot is kivágnom
Ha SMD IC-t vettél akkor vedd figyelembe hogy csak 625mW-ot tud disszipálni, de az eddigi mérések szerint kb 200-300mW ami diszipálódik rajta max!
Jó ötlet a dióda, a lába lehetne a kivezetés. Nálunk is esett, úgyhogy terveztem papíron egy újabb, "univerzálisabb" nyákot, csak gépen is meg kellene rajzolnom
Valami gigszer történt nálam, lehet elszált valami az ic-be az autós kisérlet miatt. Nem akarja meghajtani 650mA-rel ahogy eddig ment. Holnap építek egy ujjat azzal meglátom mi a helyzet.
ááá az én voltam!
Tanúság: Ne nyulkáj a foglalatba csavarhúzóval, bekapcsolt helyzetjelző mellett!
Tervezgettem Ez csak fék/helyzetjelző (esetleg később tolató/irányjelző). Úgy terveztem, hogy fordítva is vezetékelhető legyen... Kétrétegű 14,9*15,9 mm-es, a három kisebb furat átvezetés a másik oldalra. Hátulra került a Shottky, a tekercs és a kimenő tantál. 1. IC felől, 2. tekercs felől (fordítva!!!) 3. ültetve IC felől. Milyen?
Jó lesz a nyák, de az SMD ellenálásokat nyugottan ragd egészen egymás mellé, így több helyed lesz a vezetékeknek!
Rájöttem mi volt a gond! Kh-s volt ez a nyanvatt műszer! Nem vagyok ám idegbajos Azér voltak ilyen szépek az eredmények! Most csak 77% tudok kihozni belőle amit a kissebik tok nem igazán visel el(21W-nál!) A nagyobbik gond, hogy nehezen lehet a LED-ket hűteni, rendesen forrósodik 700mA-en! Ezer bocs a téves eredményért! Még fejlesztgetem, hogy kihozzam a maximumot! Idézet: „Kh-s volt ez a nyanvatt műszer!” Milyen?!? Idézet: „A nagyobbik gond, hogy nehezen lehet a LED-ket hűteni, rendesen forrósodik 700mA-en!” Két huszonakárhány mm-es (amekkora keresztben az izzó búrája), kör alakú, 1,5 mm vastag alu lapocska 2 mm hézaggal/távtartóval szerintem megoldja. Ha kevés, akkor a foglalat irányába még valamennyit lehet menni oldalt vékony alulemez csíkokkal. Vagy sokágú csillag, keskenyebbre szabott szárai behajtva a foglalat felé ugyancsak. Idézet: „Most csak 77% tudok kihozni belőle” Szerintem így is előrelépés egy LM317-hez képest Hajrá a fejlesztéssel
Kontakt-hibás!
Egy U alakú ónozott lemezre forrasztottam rá a ledeket amit szintén ráforrasztottam a bajonettzárra. Úgy néz ki mint egy torzszülött béka! Van már ujjabb ötletem a tunningra, de előbb tüzetesen tesztelem nehogy ismét átverjen valami. A nyákkal kapcsolatban: szerintem nyugottan csinálhatod nagyobbra a bura irányába, mert ugy is üresen maradna ott a hely. Hétvégén tapasztaltam, hogy kell valami fogás is a foglalatba helyezéshez. (ez többnyire a Led hűtés lemezei lesznek)
Nagy érdeklődéssel figyelem ez a projektet. Én is gondolkodtam már lecserélni az első helyzetjelzőimet, amik már szinte narancssárgán világítanak...
Idézet: „A nyákkal kapcsolatban: szerintem nyugottan csinálhatod nagyobbra a bura irányába, mert ugy is üresen maradna ott a hely. Hétvégén tapasztaltam, hogy kell valami fogás is a foglalatba helyezéshez. (ez többnyire a Led hűtés lemezei lesznek)” Asszem pár hsz-ek ezelőtt írtam, hogy a meghajtó ák felé irányuló led fényének azt a sávját, amit a foglalat "nyelne" el vissza kellene verni egy darab alufóliával/lemezzel/tükörfóliával. Készítettem szabadkézi rajzot erről, de nincs most nálam a fényképezőm, se scanner (számítógépes rajzban meg nem vagyok jó ). Kör alakú alu lapot képzelj el, melyben két bevágás lenne párhuzamosan kb. a középpontjának vonaláig + a bevágások segítségével derékszögben lehajlítanánk. A lehajlított rész hűtené az IC-t, a kör alakú maradék lapjára derékszögben lehetne vékony, kb. 15 mm hosszú távtartókat szerelni az ugyancsak kör alakú led-hűtőfelületek felé haladáshoz... A foglalatot ezután műgyantával kiöntve elég stabil lenne az egész cucc -> dp=|#, azaz led kifelé - alu lap - pici távtartó - alu lap - led befelé - hosszabb távtartó - alu lap - foglalat Persze nem muszáj így
Az első helyzetjelzők foglalata nagyon-nagyon pici! Szerintem ez az egész kapcsolóüzemű-áramgenerátoros-ledmeghajtó cucc nem fér bele... Külön dobozkába lehetne és előre szerintem 1 db körsugárzó lenne jó.
Teljesen jó az elgondolás, ebben az esetben tényleg a foglalatba kell beépíteni az egészet.
Mi célt szolgálna a hátrafelé fordított led? Nagyobb szórást akarszt elérni vele? Én arra gondoltam hogy vizszintesen nézve kb 60fokos szögben helyezem el a ledeket az U alakon, így vizszintesen több mint 180 fok a szórása, függőlegesen meg elég a 120fok, nem beszélve a búra domporulatairól amik szintén szétszórják a fényt mégjobban. Emiatt nálam nagyobb hely jut a nyáknak is. Idézet: „Mi célt szolgálna a hátrafelé fordított led? Nagyobb szórást akarszt elérni vele?” Gondolj azokra a búrákra is, amelyek teljesen simák belülről is - ott a foncsor van sok részre domborítva. Az ötleted teljesen jó hagyományos búrák esetén, de az újabbaknál (pl. Astra G) már nem világítaná be a foncsort. Vagy nézd a Corsa C-t, aminél lefelé több a felület, mint oldalra... Ha sorozatban szeretnénk "gyártani", akkor univerzális kell Szerintem
Aha..erre nem is gondoltam!
A megtuningolt áramköröm szépen műkszik, szinte nem is melegszik. 20 percig ment folyamatosba turbóventilátorral hűtve a ledeket egy másik sarokban és éphogy langyoska volt 615mA-nél! Konkrétat majd alapos teszt után mondok! A baj hogy kicsit több alkatrészt tartalmaz és e miatt a nyáknak is meg kell nőnie. Egy ötlet a LED-hűtésre: 15mm átmérőjű rézcsőből 10mm-es darabbal meghosszabítva a bajonetzár majd bevagdosva a led hűtőfelületének szélességében, és arra mehet a led. Ez jó hütés + fogási felület lenne + ledek rögzítése is megoldott + elfér a hosszabb nyák. A probléma itt is viszont a foncsor jó megvilágítása az előzőekben tárgyaltak miatt. Rakok fel két képet a lehetséges nyáktervről. Mennyire kivitelezhető ez otthon? Idézet: „Rakok fel két képet a lehetséges nyáktervről. Mennyire kivitelezhető ez otthon?” Utoljára kb. 10 éve csináltam nyákot itthon lakkfilccel és vaskloriddal A vasalásos technikát kellene kipróbálnom, meg a másik fajta vegyszert. Egy kapcsrajzot mellékelnél, ez nem túl egyértelmű számomra
Oksa, rakok fel, de még fejlesztődik a dolog!
Felrakom azt a változatot ami neked kell. Még ezt se vedd készpénznek de alakul a dolog!
Nem olyan bonyolult ez mint aminek látszik! A feteket azért csaptam hozzá mert az IC-ben lévő tranyó maradék feszültsége (Uce) 1V és nagyából 1,4A kapcsolgat 80% kitöltéssel, szóval 1W környékén van a diszipáció. Elég lenne egy fet is, de vagy egy fetet rakok SO-8 tokkal, vagy kettőt SO-8 al. Hamá lúd akkor legyen kövér . Így a két fet átmeneti ellenálása kevesebb mint 0,05 Ohm lesz! Lehet számolni! A T1 tranyós megoldással feszültséggenerátoros üzemmódból áramgenerátorosba kapcsol át. Így sokkal egyszerűbb megoldani a polaritás fordítást is. A dióda meg leválassza a két funkciót egymástól, egyben megoldja hogy izzóval párhuzamosan ne történjen olyan káosz, mint múlt hétvégén velem esett. Tulajdonképpen a kombinált izzó kiváltásánál nem nagyon lesz szükség fordított polaritásra, mivel a negatív testelésű autók kapcsolói a pozitívot kapcsolgatják. Eltekintve ettől vannak pozitív testelésű autók is, de példát most hirtelen nem tudnék mondani Viszont nagyon tetszik, hogy megoldottad Igazából csak annyit szeretnék megérteni, hogy az egyszerűbbik kapcsolásban mi befolyásolja az áram erősségét? Keresgéltem az IC ajánlott kapcsolásai között, de nem találtam meg - igazából "step-down" kapcsolásra hasonlít a rajzod + van benne egy ellenállás az 5-ös láb és a táp között. Ha változik a tápfesz, akkor mi történik? (mondjuk kamion, ahol 24V van)
A gugli a jóbarátom
Step-down converter=induktív töltőáramkörös feszültségcsökkentő áramkör. Hülyeséget írtam, nem 5-ös, hanem 7-es láb Mondjuk ettől még mindíg nem értem annak az ellenállásnak a szerepét
Így van ez egy step-down konverter! Ha nézed a katalógust akkor az NPN tranzisztorral megtoldott s.-d. konverter nézd. A külömbség annyi, hogy én fetet alkalmazok tranyó helyett.
Az ellenálás szerepe: a 6-os lábon kapja az IC a táplálást ez egyben egy referencia pontja is. A 6-os és 7-es láb közé elhelyezett ellenálláson megfelelő áram esetén eseik 0,3V feszültség, vagyis Vcc-0,3V nál az IC-ben lévő komparátor rőgvest letiltja a kimenetet. Ez kapcsolós táp esetén anyit jelent hogy csökkenti a bekapcsolási időt -> csökken a kimenő fesz a megfelelő áramértékhez. Az 5-ös lábra kötött ellenálás osztó is ugyanígy működik csak ott 1,25V a ref és a kimeneti fesz fügvényében kapcsolgat. Készítettem képet a 21W-os tesztről, kb 600mA ledmeghajtással járó motornál! Gyengébb a fénye a lednek, viszont messzebről sokkal feltünőbb, egyfajta "lézer effektusa van".
Köszönöm a magyarázatot, próbálom feldolgozni
Lesz még kérdésem, de most hétvégére elhúzok kelet-magyarországra... A képen ha jól sejtem, akkor a jobb oldali az izzó Ugyanolyan beállítással fényképezted (záridő/blende)? Mert a jobb oldal mintha eleve kicsit világosabb lenne.
(Csak gyanítom, de majd DRKonor megerősíti, vagy elveti: Ugyan annak az autónak a hátulja, egyben fotózva, csak a közepe "kivágva" a képnek.)
Igen ez egy kép aminek közepét kivágtam, ezzel próbáltam azonos feltételeket kialakítani!
Közben alaposabb tesztet hajtottam végre és felhúztam a ledeket is 680mA-ig. Az előző képet valószínüleg tul alacsonyról fotóztam és azért tűnik gyengébnek a led. Most nagyából szem magasságból készítettem mintha egy másik autóban ülnék. Úgy néz ki pont jó lesz! A Lednek szúró fénye van és feltünően élénk piros, míg az izzó csak világít narancssárgán. (járó motornál!!). Rakok fel egy videófelvételt is. Borzasztóan tanulságos! Ha tudjátok léptessétek kockáról kockára! Készitek még távolról éjszakai képet is, hogy akkor mi a különbség! Úgy tünik jó lesz!
Hümm-hümm! Valóban tanulságos! (Mielőtt 1/2re értené valaki: Elgondolkodtató!)
Szóval ha jól sejtem, akkor a LED-es oldal kb. 0,5mp-cel hamarabb villant fel, mint a lámpás... Na, EZ a nem semmi, pestiesen szólva! (Mmint a video tanúsága szerit.)
Javaslom, mentsd le a fórum hsz-eit, nyomtasd ki, mentsd rá telefonra a videot (ha tudod), és ha az útszéli biztos nem elég biztos, hogy a fejlesztés jó és megalapozott, mutasd meg neki a fórumot, meg a telefonon a videot! Magáért beszél.
És ha még ez se lenne elég, találtam egy remek összefoglalást az izzó kontra led -el kapcsolatban.
Ezek után azt mondom elég a két led és nagyon célszerű használni! Nagyban növeli a biztonságot!:yes: Led kontra Izzó |
Bejelentkezés
Hirdetés |