Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
hehe , ez a legegyszerűbb
Hát nekem a Coolink 350W-os tápomban is a 12 tekercséről szedték a -12V-ot....... és az 1000 éves AT-s tápomban is így van. A mostani tápomban meg már egyáltalán nincs is -12V...
Ezzel nincs is baj, csak a "+12V-ból csinálják a -12V-ot" dologgal, zárjuk le.
Üdv Inhouse
Egye értek, hogy azt zárjuk le, de nem tudná nekem megmondani valaki, hogy az miért lehetséges, hogy egy AT-s táp nem kapcsol be. Vagyis bekapcsol kb. fél sec-re, aztán semmi, ha kikapcsolom akkor mielőtt kisülne teljesen a kondi benne ismét fullon működik. Ha rádugok egy AT-s alaplapot akkor meg simán működik. Valami védelemre tippelek, de eddig én még ilyet nemtapasztaltam egyik tápnál sem. Ha valakinek van erre valami jó ötlete, hogy ezt hogy lehetne áthidalni (mmint a védelmet), nagyon megköszönném, ha megosztaná velem is.
Az azért van mert terhelés nélkül szegény nem tud menni........ ha ráraksz egy 5W-os pár ohmos ellenálást az egyik kimenetre akkor szépen fog menni. csakhát az ott fűt a nagyvilágba.......
Van amelyiknek elég a ventillátor, mint terhelés, de van amelyiknek kell a +5V-ra pl. egy izzó.
Üdv Inhouse
Találtam otthon egy bontott apró PC tápot, 65W-os. AT-s, de nem a 230V-al kell ki/be kapcsolni, hanem van egy plussz csatija, 3 lábbal, kettőn +5V, eggyen test van készenlétben. Az egyik 5V-ot kell testre zárni és elindul. Valami HP lapos gépben volt. Csak érdekességképpen írtam. Hp-ék szeretnek különcködni, mi?
Üdv Inhouse
Köszi szépen srácokAmúgy előtte is próbálkoztam ilyenekkel, de ugy látszik nem volt neki elég a terhelés, de most, hogy rákötöttem egy 12v 5W-os izzót az 5v-os vezetékre működik
Igen, ez azért van, mert az egyetlen stabilizált kimenet a +5V, innen van a feszfigyelő visszacsatolás a TL494 1-es lábára. Ha ezen a kimeneten nincs 1 minimális terhelés, akkor a többi kimenet feszültsége is megváltozik, amit komparátorok érzékelnek és letiltják a TL-t a 4-es lábon.
:help:
Kérem hozzáértőbb szakik reakcióját: (meg hátha sikerül beélesztenem ezt a topicot ) Adott egy kisebb AT-s táp amiről meg kellene hajtanom egy 16 portos switchet. A probléma ott kezdődik hogy a Switch +5V os és +3,3Vos tápot kíván. Az +5Volttal semmi probléma ámde a +3,3V még nincs az AT-s tápokban. Át szeretném "hangolni" a panelt (és ebben kérem a segítségeteket) egyrészt a kihívás miatt másrészt meg ha stabit teszek rá az nayobb áramnál (márpedig egy ilyen dög fogyaszt böcsülettel) nagyon fűt ami hosszú üzem esetén nem előnyös. Nos legfőbb infók a tápról: Vezérlője KA7500B nevű ic (egyetlen ic a panelon) ami valószínűsíthetőleg vezérli a hűtúbordán lévő két E13007 fetet. (A másik bordán két szembedióda van de az sztem nem lényeg ilyen szempontból).Első kérdés: Hogyan logikusabb : A +5V-t lehangolni +3,3ra és a +12-t pedig +5re vagy kapásból a +12-t +3,3-ra csak ott meg nem túl nagy a különbség? Minenkinek várom bármilyen jellegű hozzászólását.
1-2 at tápot szétszedem már és párban a 12V az stab kocka volt, sztem ki kellene hajítani, ha van benne persze és egy 7833-t berakni, nem tom h menne -e így.. ilyen eccerűen.. háát :nemtudom:
majd a nagyok, kijavítanak..
csak egyy a probléma : nincsen benne 78-as stabi. Sőt átfürkésztem minden félvezetőt benne és még 78L tipus sincsen benne. Valami ravaszabb megoldásra lenne szükség.
mint irtam
Idézet: és ezt is mintha irtam volna „ha van benne persze” Idézet: „párban a xxV az stab kocka volt”
Esetleg nem tud valaki nem külső stabi smegoldást mert addig énis eljutottam :S
Valaki nagyon okos csak megtudja mondani hogy hogy lehet az ic szabályzókörét átállítani
Valami ötlet estleg ???
valamelyik trafóról le kell tekerni a megfelelő tekercs, megfelelő menettét, h 3,3v-ot kapj, de hogy melyiket :nemtudom: keres a táphoz kapcsrajzot.
más mint feszszabályzó sztem akkor nincs bent... de csinálj 1-2 képet h lássuk mivan. az ic az csak kapcsüzi frekit generálja sztem.. üdv
A 12V-ra tegyél egy LM2576 buck-konvertert (kapcs.üzemű fesz.csökkentő).
Azt már soxor írtam, hogy az egyetlen stabil kimenete a tápnak az +5V, mert erről megy a visszacsatolás a TL494 (KA7500,IR3M02) 1-es lábára. Emiatt arra ügyelni kell, hogy ez a kimenet mindig kellően terhelve legyen, különben a komparátoros túlfeszvédelem lekapcsol. Ha meg van adva pl:5V20A, 12V8A, akorr kb ezt az aránytkell a terhelésekkel tartani, tehát durván a fele áramot veheted ki a +12-ből, mint a +5 aktuális terhelése.
Szerintem PC-tápban max 7912 lehetett, 7812 nem annyira, mivel az AT tápoknál több ampert tud a 12V is (8A).
off: A kis 65W-os AT tápom már egy kis maszek CD játszót hajt (CD-Rom-ból). Reinkarnáció... Üdv Inhouse
Íme a kép róla
A kábeleket leforrsztottam róla hogy ne zavarjon a tanulmányozásban. Tettem mellé egy bkv jegyet is (mint látjátok) hogy lássátok az arányokat hogy ez egy nem hétköznapi szbványméretű táp. Ez olyan kis takaros. Pont amekkora kell
Úgy látom, ez a halálra ítélt PC tápok fóruma. Persze túlélhet egy PC táp egy ilyen beavatkozást, mert a dilettáns konstruktőr mindjárt az elején halálos áramütést is kaphat. De a táp így is a kukában végzi.
Szóval, kitűnő akkutöltöt lehet készíteni egy PC tápból, mindenféle áttekercselési trükkök nélkül is, de ez némi felkészültséget igényel. Meg kell ugyanis érteni, hogyan működik a konkrét darab, és pontosan kell tudni, hogyan működjön az átalakítás után. Aki más utat akar választani ne olvassa tovább. A táp hálózati kábelét biztos helyre rejtsd el. sokáig nem lesz rá szükség.Az átalakítandó tápról nincs rajz. Vagy ugyan húsz másikról, de a tied egész biztos nem olyan. A saját tápodról neked kell felvenni a kapcsi rajzot. Ha ezt a feladatot keresztrejtvény fejtésnek tekinted, van esélyed. A vezérlő IC és az egyéb ismeretlen alkatrészek leírását töltsd le. Olvast el az adatlapokat, és találd ki, hogy a konstruktőr hogyan valósította meg a gyári ajánlásokat a te darabodnál. Értsd meg a rajzból, hogyan történik a kimeneti feszültség szabályzása, az impulzus szélesség szabályzáson keresztül. Különös figyelmet szentelj a lágy indítást biztosító áramköri részletek megértésére, mert töltő kimeneti áramának szabályzásához majd ez kell. Az átalakítást kis lépésenként végezd. Előbb gy 12V-os szabályzott tápot csinálj. Távolítsd el a felesleges áramköri elemeket, melyek a többi kimeneti fesszel kapcsolatosak.. A figyelőfeszültség osztójába iktass potit. Külső táppal szimuláld az üzemi állapotot a vezérlő elektronikának, és szkóppal vzsgáld, hogy az impulzus szélesség a vártnak megfelelően változik-e. Ezt ellenőrizd a kapcsolótranzisztorok bázisa és emittere között is. Ha a szabályzókőr jó, köss egy védőellenállást a primer kör elkója és a kapcsolótranyó(k) közé, hogy hiba esetén ne szálljon el a teljesitményelektronika. A kimenetet ne terheld. Adj rövid ideig leválasztótrafón keresztül 220-at a tápnak. Ha mindent jól csináltál lesz szabályozható 12V-od. Nézd meg, mekkora a kimeneti elkók max feszültsége. Legyen 25V-os. Emeld a potival a kimeneti feszültséget a kívánt értékig, a 16 V-ra Lassitsd le a lágy indítást egy 100 mkF kondival, hogy megfigyelhesd a bekapcsolási lágy indítás meglétét szkópon. Az impulzusszélesség korlátozás lábra tegyél potit. Vedd ki a védőellenállást a primer körből. terheld a tápot, és figyeld az impulzusszélesség korlátozás változtatásának hatását. A terhelésen változni fog a feszültség, és az áram. Az IC tiltó lábát felhasználhatod a töltés leállítására. Csak ennyi kell hozzá.
ezt 1 szlovák lapban láttam. jónak tünik, megcsinálnám de nincs használható tápom
Hali!
Van egy ilyen AT-s tápom, amin szeretném kipróbálni azt az átalakítást, amivel meg lehet emelni a kimenő feszültséget (meg esetleg a visszacsatolást átrakni a 12V-os (vagy hát majd amennyi lesz majd) ágra. Követtem az 5V-os ágat, és eljutottam az R1-es 150k-s ellenállásig (a képen a mutatóujjamnál), majd van egy másik ellenállás vele sorban, ez megy tovább a testre, a közös pedig abba a SMD alkatrészekkel telezsúfolt panelba (ami a képen nem igazán látszik, csak az éle), onnan pedig két optocsatolón keresztül a vezérlő IC-be (UC3842BN). Kicseréltem potira a feszosztó 5V ill közepe közötti ellenállást, de hiába állítottam 100-160k között, nem változott a kimeneti fesz. Mit csinálhattam rosszul? Egyáltalán az lehet a feszosztó? Ez a "5V-ról leszedem, 12V-ra átrakom a visszacsatolást", az tényleg ilyen egyszerű, hogy csak át kell kötni oda (meg a feszosztót változtatni), vagy ennél bonyolúltabb? Üdv Krisz
akku töltönek pc tápot átalakitani felesleges
De millen fajta akut akarsz majd tölteni ????? egy régi c64 es floppi drive megoldaná a problémádat mert erös a trafo tud 12v ot 5 v ot és ha jol tom 24 v ot commodore disk drive 1541
tudni tud, (én valahogy 12-t és 15-t számoltam- majd kipróbálom) csak 1,4 ohm a belső ellenállása mindkét szekundernek, ez pedig végzetes (5A-nál pl: 25 x 1,4=35W-tal fűt )
Akksi töltéshez kb 8-15A-ra van szükség nem??? Arra jó a PC táp, mert bírja, bár nekem egy kicsit másfajtából van, nem ilyen leszorító van az elején
Hagyjuk ezt az AT-s tápot. Inkább egy Codegen ATX-el próbálkozom (asszem sikerrel). Ebben "iffr8p0249e" a vezérlő IC, és a feszosztót is sikerült megtalálni. Az 5V-ra 22k kapcsolódik, a testre 2db ellenállás megy (nem mértem az értéküket), a közös pont pedig a 14-es lábra megy. A 22k-t lecseréltem egy 20k-s potira + 5.6k-s ellenállásra. Ha növelem az értéket, növekszik a kimeneti feszültség. 22k-val 12.1V, 20+5.6k-val 12.7V.
Ez eddig jó, tudom mit kell állítani, de nem tudom meddig mehetek fel. 20-25V belefér még? Kondikat kicserélem, de jó-e hozzá a "sima, mezei" elkó? Vagy alacsony ESR értékű kell bele? Ha már így átalakítom, akkor a 12V-os (vagy majd amennyi lesz) ágra kellene átrakni a visszacsatolást. Ez akkor azt jelenti, hogy a feszosztó felső (tápfeszre menő) felét most már nem 5V-ra kötöm, hanem a 12V-ra? Az nem baj, ha majd az osztó állítgatásával változik ez a fesz? Ilyenkor mekkora értékkel próbálkozzak a 22k helyett? Bocsi a sok kérdésért, de ilyen tápegységben még csak most turkálok először ilyen mélyen. Üdv Krisz
Megmértem a feszosztó másik tagjának értékét is:
Az 5V felől 22k van, mint előbb is irtam, a test felől pedig 12.6k (két párhuzamos ellenállás eredője). Ha jól számolom, akkor a 22k-on 3.18V, a másikon pedig 1.82V esik, ha 5V-ra van kötve. Hogyan változtassam a feszosztót, ha 12V-ra kötöm? Arra törekedjek, hogy a feszosztó felső tagján ugyanakkora fesz essen? Tehát kb egy 4.7k-s ellenállást rakjak helyette (alul marad a 12.6k)? Vagy pont a másik tag a fontos (a feszosztó alja ekkor kicsit több, mint 3.3k, ha fent 22k marad)? Lenne még valami, ami csak most tűnt fel: a kimeneteken hiányoznak a tekercsek, helyettük csak átkötés van. Ez mennyire gond? (Nem gányolt, gyárilag ilyen: Codegen)
Uhh, nem is Codegenről van szó, hanem JNC (Vargáné) tápról. Mindegy, a lényegen nem változtat, sz*r mindkettő, de "labortápnak" még megteszi.
Megint én!
Egy másik tápból (az már mőködésképtelen) átrakhatom a kimeneten lévő megfelelő tekercseket ebbe a működőképes tápba? Főként az 5 ill 12V-os ághoz...
Kondi: elvileg alacsony ESR-ű kondikat kell használni. De mivel úgyis az induktivitás után vannak, ezért majdnem mindegy. Az átalakított PC tápmban hagyományos Elkók vannak. De ha jól emlékszek a PC-tápban is azok vannak...
Idézet: „Ha már így átalakítom, akkor a 12V-os (vagy majd amennyi lesz) ágra kellene átrakni a visszacsatolást. Ez akkor azt jelenti, hogy a feszosztó felső (tápfeszre menő) felét most már nem 5V-ra kötöm, hanem a 12V-ra?” Pontosan... az 5V meg a többi most nem számít nekünk ezért a 12Vra kötöd. Hogy mekkora értékkel próbálkozz? Kísérletezz, rakj be potit, tekergesd, + műszerrel mérd. Elrontani nem tudod ha a kondikat előtte kicserélted.... Idézet: „Lenne még valami, ami csak most tűnt fel: a kimeneteken hiányoznak a tekercsek, helyettük csak átkötés van. Ez mennyire gond? (Nem gányolt, gyárilag ilyen: Codegen)” Hát a vargáné és társa még a Codegánynál is rosszabb. Rakj bele szűrést ha van tekercsed A feszültségosztóról konkrétat nem tudok mondani, rakj bele potit vagy trimmert (mondjuk egy 50k-sat, az egyik láb a földre a másik a 12-re a közép meg az IC-re) És állítgasd óvatosan. Vigyázz a PC venti 20V fölött könnyen halálozik |
Bejelentkezés
Hirdetés |