Fórum témák
» Több friss téma |
Az áramerősség is csak akkor lesz állandó ha ha a dinamót állandó sebességgel forgatod, egyébként mindig váltakozni fog..
Rászerelhetsz egy kisebb aksit a kerékpárodra amit a dinamóval töltesz, azzal már meg lehetne oldani a világítást.
Akkumulátor nélkül nem hiszem hogy menne.
Az áramerősség természetes, hogy változni fog. Kicsi a fogyasztó ellenállása, nagyobb ára, nagy elenálláson kisebb áram. De a feszültésg marad végig 5,0V (ezért feszültségstabilizátor az az IC)
Világításra meg használhatsz például LEDeket. A gyári lámpák elég jók, nem tudom, hogy el lehet-e érni ugyan azt a minőséget. Esetleg megfelelő halogén izzót tegyél bele. Az ilyen izzóval szerelt lámpám remekül világított, de az elem nem bírta soká. Szóval ha dinamód van, azzal jókat lehet spórolni, csak hajtani kell
Igen. Én is gondoltam erre és meg is probáltam a halogén izzót, de nagyon elszívta a hátsó lámpa erejét és a halogén izzó se világítot lég erősen (még annyival se mint a gyári). Esetleg nem lehetne a 12V-ot feljebb növelni? Ebben a bufferálásban nem vagyok úgy othon, de én egy kisebb trafóra gondoltam. Csak félek hogy leég a dinamó.
Step up konverterrel lehet. többet csinálni, de nem érdemes. Próbálkozz inkább LEDekkel. Autóknál is működik már, és remek LED-es lámpák is kaphatók, azok legalább nem fogyasztanak sokat. De egy akkumulátor beszerelése tényleg sokat segítene.
Aha, étem. Kísérleteztem itthon labortáppal de nem sokat jutottam előre, gyakorlatban meg gondolom még gy se sikerülne. Az akkumulátort illetve, milyet használjak? Gondolom kicso aksit nem bírná telefoné meg gyenge. Ebben kérném a forumtársaimtól útbaigazítást. Amúgy az akumlátor beszerzését jó ötletnek tartom mert a legfelül lévő képen a kondi csak 2 másodpercig bírja a szünetmentességet. Nekem ezért jutott eszembe az aksi de nem tudom milyet használjak. Amúgy a IC előtti kimenű teljesítmény 8V az amper meg a hajtástól függ
Üdv!
Itt az a baj, hogy a dinamó kis teljesítményű és a a teljesítmény függ a fordulatától is. A dinamókat, legalábbis a régebbieket 6V 3W-ra tervezték.( első lámpa 2,7W, hátsó 0,6W) Ezekből többet nem nagyon tudsz kihozni. Hiába növeled meg a feszültséget akár 12V-ra, Az áramerősség fog csökkenni. 6V 3W az 0,5A - a teljesítményt nem tudod változtatni (3W), így 12V-ra növelve csak 0,25A-ra terhelheted. De még ennyivel sem, mert akármivel növeled a feszültséget, vannak veszteségek. Ha akkut teszel bele, akkor is töltened kell majd külső áramforrásról, mert nem fodja bírni a dinamó, ha 3W-nál jobban terheled folyamatosan. Szerintem is esetleg a LED-es világítás jöhet szóba. Az nagy fényerejű, keveset fogyaszt. Működtetheted akkuról és talán annyit tölt is a dinamó. Akkunak 6V-os zselés akkut tudok elképzelni esetleg. Az van azt hiszem van pl: 4Ah-s. Ezt lehet hogy közvetlenül lehetne tölteni feszültség korlátozással, vagy 12V-ost, de ekkor már kell valami fesznövelő kapcsolás. Azért külső töltésre mindkét esetben készülj fel! Üdv! Tomi
Nem a feszültséget kell állandó értéken tartani, hanem az áramot...
Áramgenerátort csinálj, és LED-eket használj...így bizonyos határok között állandó fényerőd lesz. Nézz el ide, ha komolyabban bele akarsz bonyolódni Üdv Inhouse
Köszi a hozzásólásokat. Eddig a ledes megoldás tetszik, és az elolvasott topicból ítélve elég drágák ezek a kis apróságok. Meg h afeszültségre is figyelni kell. De egy akkumlátor beszerelésével meg lehet oldani. Esetled a konvertert érdebes beszerelni? Mert ugye valójában 20V nál többet nem nagyon lehet kicsalni belőle, még talán annyit se. Amúgy ez egy régi típusú dinamó ami elől 2,4W hátul meg 1,8W os izzót használ és darabja 6-6 V. De úgy tudom a fesz itt állandó mivel párhuzamos bekötés. Méter 12 V - ot mondott. Többel is rámértem. Ha azért van egyszerűbb kivitelezési mód akkor nyugodtam írjatok hozzá. Amúgy gondolkodok erősen a konverter alkalmazásán.
Köszi a válaszotokat. Köbzoli megoldása lett a legkönyegyszerűbben megvalósítható. A dinamót azért mindenképp áttekerem mert az a 12V és közel 400 miléjével kicsi. Bár nem tudom amúgy menyi, szokásos dinamós égők (első- hátsó) na meg a legfelső témanyitóban a képen mellékelt áramkör. az 5V-nál kaptam annyit amit lead egy korszerű nokia telefon töltője. Na de így is jó lett. Köszi mindenkinek.
Üdv:Csaba
Nekem két dinamóm van a bringán és két első lámpám.
Egy elemes halogén lámpát alakítottam át dinamósra. AZ egyik dinamóra csak ez az egy van rákötve. A másik dinamóra pedig a másik első és a hátsó lámpa. Igaz elég rendesen visszafog de úgy világítok mint egy reflektor tehát már nincs gondom ha korom sötét van. Sőt a dinamó fejére egy locsolóslag darabot is ráhúztam így az sem fog egyhamar elkopni. De az a kérdésem hogy a dinamó csapágyai mennyire bírják a terhelést? Tehát a dinamótól mekkora élettartamot várhatok? Mert sokaknak ha elkopik a dinamó "feje" akkor kidobják az egészet... de nekem nem kopik el mert védi egy slagdarab, ha az meg elkopik teszek rá másikat. Ja és egy érdekes kérdés: a két dinamó miért nem zavarja egymást? Hiszen az egyik pólus a bicikli vázában megy.... ami a két dinamónál közös... Ja és attól ne féljen senki hogy leég a dinamója, kipróbáltam ha full zárlatra kötöm se lesz semmi baja... Az a 3W teljesítmény nem elég arra hogy bármit is kiégessen... Kilómétereket mentem úgy hogy zárlatos lett a világításom.. zárlat kiiktatva, dinamó ugyanúgy működik tovább.
Szia.
Itt a válasz: ha a két dinamónak a csavaros vagyis a pozitív kimenetét össze kötöd akkor elméletileg az ampered fog megnőni, a feszültség megaz lesz amelyik dinamóé erősebbet ad. Sorosan ugye nem igazán tudod kötni mivel a test (burkolat) közös. De ha a +-t és a --t össze kötöd akkor rövid zárlatot okozol vele. De, ha emg lehetne valahogy oldani h a vázba ne kerüljön be a test akkor szerintem sorosan kötve össze adódna a feszültségei a 2 dinamónak. De ez csak elméleti síkon tudom, nem próbáltam még. meg ne feledd h váltó áramot ad, javaslom h előbb egyenirányítsd le.A bufferálást már ne mtudom, de szerintem úgy kell számolnod h a 2 dinamű összértékét 1 kondihoz számold ki. Hát nem tudom, azért én nem akarok megszakadni, mert végül ez a keró gyors is, könnyen is lehet hajtani, meg hihetetlen hamar eléri a maximumot (50km/h 10 másodpercen belül) - azaz nem akarok sebességcsökkenést, de ez csak egy 5let. Lehet én is kipróbálom mert az én dinamóm ne mfog vissza egyátalán de az izzókat gyakran kicsapja. pontosabban kicsapta,de mióta újra vezetékeltem azóta jó, a testet meg ne a vézon add neki hanem hozd le azt is egy vezetékkel, ha lehet réz.
Sziasztok!
Szokás szerint mindenki elfelejti, hogy a bringán nem dinamó van. Itt jegyezném meg egy hasonló banális tévedés tényét is: manapság nem 380/220V a menő, hanem 400/230V. Persze egyesek azt sem tuják, hogy a "per" mit is jelent. Jó lenne, ha legalább a műszaki, villanyos emberek tárgyilagosak lennének. Yoe Idézet: „Ja és egy érdekes kérdés: a két dinamó miért nem zavarja egymást? Hiszen az egyik pólus a bicikli vázában megy.... ami a két dinamónál közös...” Sok olyan rendszer van, amelyik több fázisú illetve feszültségű, de közös ( föld ) pontjuk van. Ahol mindkét (áram)generátor árama átfolyik, ott képződik zavarjel. Csak a kerékpárváz ellenállása és az áramerősség túl kicsi, hogy a működést befolyásolja. Például egy számítógép-táp -12, +5 és +12 voltot szolgáltat közös földponttal. A világítási hálózatban egy föld és három fázis áll rendelkezésre. A földelés közös, de a földvezeték ellenállása szintén kicsi ahhoz, hogy egy szomszédban, másik fázisra kötött nagy fogyasztó miatt a közös föld feszültsége lényegesen megemelkedjen nálam. Bár vékony, hosszú vezetéknél lehet rá példa. Idézet: „Ja és attól ne féljen senki hogy leég a dinamója, kipróbáltam ha full zárlatra kötöm se lesz semmi baja...” A dinamót rövidrezárva pillanatokon belül megszűnik a gerjesztőáram, így a munkatekercsben sem indukálódik áram. Hosszú állás után a régi Trabantok dinamója lemágneseződik és újra kell mágnesezni, de egy rövid rövidzár után még marad annyi visszamaradó mágnesesség, hogy újrainduljon a gerjeszőáram a dinamóban. A dinamónak előnye, hogy egyenáramot szolgáltat, sajnos a kommutátor szénkeféi gyorsan kopnak. Generátornál lehet állandómágnest használni vagy a kommutátornál sokkal megbízhatóbb csúszógyűrűt. Hátrány, hogy - ha szükséges - egyenirányítani kell ( gépjármű, három fázisos kétutas egyenirányító akkumulátoros üzemhez ). A kerékpártengelyre épített áramfejlesztő az agygenerátor.
Némi infó - legyen közkincs :
Hagyományos "bicajdinamó" csapágya szerencsés esetben kicserélhető pochűtőventill. golyóscsapágyaival. (kis furkálás-ragasztás) Gördülési ellenállása javitható (MTB) ha dörzskerekét puhább gumikerékre cseréljük (bontott játékautó) és a felnin futtatjuk. Cat**e lámpámban gyárilag van supressor dióda, így a "dinamó"nak esélye sincs "túlpörögve" kiégetni Biztonságos kerekezést !
"ha a két dinamónak a csavaros vagyis a pozitív kimenetét össze kötöd akkor elméletileg az ampered fog megnőni, a feszültség megaz lesz amelyik dinamóé erősebbet ad. "
A "kerékpárdinamó", ahogy már írták itt, generátor. Ez azért is érdekes (pontos elnevezésen túl), mert váltakozó feszültséget állít elő. Nincs állandó +, illetve - polaritása, ezért ha két generátor csavaros csatlakozóit összekötjük (párhuzamosan kötjük őket), akkor rövidre zárjuk egyiket a másikkal! Azt lehet csak csinálni, hogy pl. egyik "dinamóról" az első, a másikról a hátsó lámpát tápláljuk. (Sorba kötni sem érdemes őket, mert akkor nem zárják ugyan egymást rövidre, de a feszültségük különböző fázistolása miatt kiolthatják időről-időre egymást, a rájuk kötött izzók fénye időről-időre elhalványulna.)
[offtopic]
Ahhh 50km/h 10 sec alatt? Milyen bicod van? Nekem egy vasbol kezult MTB utanzatom vastag kerek, nagy butykokkel miota kiralydinnye kilyukasztgatta az elozo garniturat. No a 40 km/h tok sima terepen sikerul csak baromi nagy erofeszites aran, hosszu nekifutassal 50km/h-t lejton lefele mar atleptem (Kiscelli kastely elotti lejton, vagy Harmashatarhegy oldalan) csak erzodott, hogy a fekeket mar nem erre mereteztek...
27/1x 1/4-es félverseny. Csak egy kicsit fel van turbózva (monoblokk, fogaskerekek, gumi) na szal tényleg gyorsul piszkosul, még senki se fogott meg vene még a rendőr se
Nekem az egyik dinamóm kb ilyen 40 év körüli extra nagy dinamó. Olyan nehéz mint másnak az egész biciklije. D
De sajnos a 6V, 2,4W-os izzót már nem bírja el, így elöl is egy 4,5V-os van, hátul meg egy 6V-os, 0,6W-os. A 4,5V-os így tökéletesen nagy fényerővel világít bár lejtőn azért fékezek ki ne égjen. Feszültséget leadja de az áramerősséget nem. A másik dinamóm már modernebb de az sem mai, de az bírja az elemes lámpát is sőt régebben egyenirányítással a mobilomat is töltötte. Mindenféle fessszabályzó minden nélkül töltődött a régi nokiám... csak egy egyenirányító aztán a sebességre kellett nagyon odafigyelni. Mert az egyenirányítóban volt kondi is ami akár 18V-al is megküldte a mobilt ha lejtőn gurultam. De a biciklim így is túlsúlyos és nagyon nehéz, szóval 50-nel nem is tudok vele menni, sőt nem is tudok a váltóval sem a maximumra váltani se elöl se hátul. A váltós is ha elromlik akkor úgy kalapálom ki hogy az egyes elöl-hátul meglegyen, nagyobb sebességgel ritkán megyek. Igaz így alig vagyok gyorsabb mintha gyalogolnék... de mégis könnyebb. Szóval én nem megyek nagy sebességgel, van amikor egyesben tudok csak végigtekerni az úticélig. Mert mifelénk nagyon rosszak és járhatatlanok az utak. Szóval árkon, bokron keresztül szar bringával amin mindenféle fölösleges van nem tudok gyorsan menni. De a dinamók még így is igen visszafognak. Amúgy a bringaégők meddig bírják? Ugyanúgy 1000 óra az élettartamuk mint a normál izzóknak? Mert néha hazafele világosban is lusta vagyok kikapcsolni a dinamót így fényes nappal is megy a világítás. Csak így meg tartok tőle hogy a dinamó vagy az izzók a leges legrosszabbkor fognak meghalni. AMúgy nem akarom őket sorba kötni, egyenlőre elég az az áram amit termelnek vagyis termelek, többre sem ők sem én nem vagyok képes. Képzeljétek, a múltkor mentem egy kicsit a régi magyar biciklivel... hát megdöbbentem, úgy hasított mint a villám szinte féltem rajta.... Bár azon se dinamó, se szoruló csapágy, se váltó, semmi fölösleges dolog sőt jóval idősebb mint a montim és mégis jobban megy.
De gondolom nem térdig érő sárban vagy gazban, mellékúton közvilágítás nélkül használod a bringádat télen-nyáron szabad ég alatt tárolva..
Mert sajnos nállam így van. Ha nekem valami szuper turbózott versenykerékpárom lenne akkor vagy gyorsan tönkremenne vagy még azelőtt ellopnák. A te bringádra inkább elemes lámpát javasolnék vagy agydinamót. Komoly biciklis fórumokon már a grammokkat számolgatják az alkatrészeknek, az alapján döntenek hogy melyik a könnyebb... meglátnák az én 1 kilós dinamómat, két kilós lakatot + láncot... stb stb inkább nem is sorolnám. De ennyit számítana az alkatrészek súlya?
kicsit off
"De ennyit számítana az alkatrészek súlya?" igen, és sokat számít a gumi típusa is. pl. eddigi próbáimból : versenybicó kb 15 kg ~ 45-50 km/h max -><- márkás versenygép ~ kb 7 kg 60-70 km/h max MTB slick aszfaltgumi - vidáman 35-45 km/h -><- téli bütykös ballonok max 30-35 km/h Világítást tekintve városba a ledes elemes-akkus cuccot javaslom , vidékre agydinamó + ledes-halogénes fényforrások Boccs Maccs.
Ha már "dinamóról", és ledekről van szó, én így oldottam meg:
Ledes bringalámpa youtube.com - ledlámpa1 youtube.com - ledlámpa2
Az jutott eszembe (többször próbáltak már leszedni a bicikliről) hogy valahogy áram alá helyezem tekerés közben.
Tehát pl dinamóról nagyfeszt küldök a vázra ami ugye engem nem ráz mert rajta vagyok de aki leakar róla szedni azt meg igen. Valami jó ötlet? Pl fordítva bekötött 230/6V-os trafó? Valami nagyon egyszerű kéne mert nem értek hozzá.
Háát.. van egy ötletem...
Először is leversz egy földelőnyársat. Hozzákötsz egy elég vastag drótkötelet (hogy ne szakítsa el a centrifugális erő). Olyan hosszú drótkötelet válassz, amilyen sugarú körben bicajozni szeretnél. A drótkötélhez kötöd a nagyfeszültségű áramforrásod egyik pontját. A másik pontját rákötöd a vázra. Te magad gumiruhával (vagy műanyaggal) leszigeteled magad, hogy leszálláskor (vagy ha le akarnak szedni a bringáról) ne vágjon agyon az áram. A gumiruha külsejét fémbevonattal kellene ellátni, hogy megrázó élmény érje a delikvenst, ha még az után is le akar szedni a bicajról, ha magához tért a röhögéstől Idézet: „Az jutott eszembe (többször próbáltak már leszedni a bicikliről) hogy valahogy áram alá helyezem tekerés közben. Tehát pl dinamóról nagyfeszt küldök a vázra ami ugye engem nem ráz mert rajta vagyok de aki leakar róla szedni azt meg igen” Ezt azért, gondold át. Mert, ha téged fog meg, mind a ketten, áramütést részese lesztek. Ha csak a vázat, fogja meg akkor te nem kapsz, a jóból, csak Ő. A másik amit végig kellene gondolni, ha áram ütést kap, netán ott marad? 1-2 hónappal ezelőtt, öreg úr megelégelte, hogy a kertjéből eltűnik a termés. Villannyal akarta megvédeni. Jöttek is, a látogatók. Csak az egyik ott maradt. A papa még előzetesbe ül. Az nem számított, hogy négy kertet megsértettek, mire odáig eljutottak. Olyan részeg volt, hogy amikor elesett a drótba, még a lábát se tudta odébb tenni. Így sokáig volt, az áramkör része. Isten nyugosztalja. A bíróság nem a tolvajt fogja meg büntetni, hanem a papát, mert a tolvaj a fűbe harapott. A társa, jelen pillanatba is, szabadon, jár, kell, és fosztogat. Meg ér neked annyit a kerékpárod, hogy, több évig ne lásd? üdv.
Hát nem biztos, hogy jó őtlet ez... mert ha véletlenül te érsz hozzá a vázhoz, (márpedig ez elkerülhetetlen) akkor igen megrázó élményben lesz részed, és ez mellesleg balesetveszélyes is menet közben.
Hamár mindenképpen ilyet szertnél, akkor itt egy ötlet... az áramkör csak akkor lépjen működésbe, ha akaratod ellenére eltávoldosz a kerékpárodtól. Ez elég egyszerűen megoldható, ha pl egy darab madzagal kapcsolod be az áramkört... Jet Ski-ken van hasonló, ahol ha leesik a vezető, a testéhez rögzített zsinórral leállítja a motort, hogy ne menjen el a gép a tó másik felébe. Persze az áramkört is ügyesen kell méretezni, hogy csak feszültség legyen, de az áramerősség az a nulla közelében maradjon, máskülönben életeszélyes lesz a szerkezet!!!! Szóval jól gondold meg!!!! fongab is jó példát hozott. (bár az öreg közvetlenül a 230-at vitte ki, de most nem ez a lényeg)
Nem halálos áramra gondoltam...
A villanypásztor is igen nagyot csíp mégse büntetnek meg érte senkit sőt ki se kell írni hogy ott van. Amúgy nem parkolóhelyzetben kell megvédeni a biciklit hanem menetközben. Az nem baj ha engem is megráz, valszeg a támadó jobban meg fog ilyedni mint én. Menetközben hogy rázhatna meg hiszen a madarat sem rázza a vezeték ha rajta ül. Meghal és engem büntetnek meg? Ha nem tudom megcsinálni ezt az áramkört (márpedig 90%-ban nem fogom tudni) akkor marad a villáskulcs stb. Támadnak... puff neki aztán már mindegy hogy az áramtól vagy ütéstől.
"Menetközben hogy rázhatna meg hiszen a madarat sem rázza a vezeték ha rajta ül."
Viszont ha te hozzáérsz a madárhoz, agyoncsap az áram téged és a madarat is.Mindez azért fog megtörténni, mert a madár egy olyan generátorra kapcsolt vezetéken ül, amelynek a másik pólusa le van földelve. (földelőnyárs Akármennyire is képtelenek az előző hozzászólásomban leírtak, műszakilag teljesen korrektek. Az áramkör záródásához neked is kellene egy földelés. (Lehetne ötletelni lelógó lánccal, vezető gumiszalaggal, de ezek földelési hatékonysága eléggé kétséges.) Mindenféle szempontból (jogi, műszaki, balesetvédelmi) szerintem felejtsd el ezt az ötletet... |
Bejelentkezés
Hirdetés |