Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Szeretném figyelmedbe ajánlani EZT a fórumtémát, itt is hasonló problémát oldottunk meg...
( 16. - 26. hozzászólás )
Köszi!
Közben sikerült megoldani a dolgot Azt akartam elérni, hogy a 4017-es ic a ledek negatív oldalát vezérelje. Találtam hozzá megfelelő tranyót, és múködik. Azért köszi a segítséget:yes: !
Sziasztok!!
Olyan kérdésem lenne,hogy ha van 1 komplett 2oldalas nyákrajzom,akkor abbol hogyan (milyen progival) tudok a legegyszerűbben 1oldalas nyákrajzot készíteni?? Előre is köszi aki tud segíteni
Sziasztok!
Van valakinek adatlapja 250 V-os min. 2 A-es VDR ellenállásokról? Vagy tudtok olyan oldalt ahol VDR ellenállások adatlapjai találhatóak? Ha igen, akkor adhatnátok linket! Előre is kösz! Üdv. Gigant
Hello!
Az teny, hogy meg kezdo vagyok, de nagyon erdekel az elektronika, de ilyet meg nem tapasztaltam.. nem tudom miert.. A kovetkezo eszrevetelem tortent. Egy regi rossz erositobol kiszedtem a trafojat es a kijovo 14 voltos valtoaramot egyeniranyitottam (graetz-es cucc)... Ez igy stimmelt is, megmertem, a kapott eredmeny 14 voltos egyenaram.. node! amikor elektrolit kondenzatorral csillapitani akartam a bugofeszultseget felugrott a mutato 20 voltra raadasul ugy, h egy sima 24 voltos dc motor volt rakotve.. hat ez meg miert volt? ill. van.. es jol kotottem be az elkot, a negativot a negativba a poz. a poz.ba.. Szoval szeretnem, ha valaki elmagyarazna nekem, h ez miert volt, es elmondana, h hogy kapok en 14 volt tiszta egyenaramot csillapitassal graetz kapcsolassal, szuroaramkor nelkul egyelore. aa, remelem ertheto volt, amit irtam, kicsit bosszant ez az egesz... Bocs, h masodszorra is beirtam, de sztem itt inkabb kapok valaszt!
A lényeg az, hogy a váltóáramú fezsülség átlagértéke (effektív értéke) úgy van megállapítva, hogy az, az egyenáram által keltett hőmennyiséggel azonos legyen. Így az átlagfeszülség (továbbiakban váltóáramú feszültség) és a csúcsfeszültség között van némi különbség! Ezt a csúcsfeszültséget a pufferkondenzátor eltárolja, és emiatt lesz az a különbség a váltóáramú feszültség „szűretlen egyenfeszültség” és a szűrt egyenfesz között.
Ez az különbség számszerűsíthető a következő képlettel:
De alkalmazható a képlet az áram kiszámolására is:
Vagy alkalmazzuk fordítva a képletet:
Idézet: „... hogy kapok én 14 volt tiszta egyenáramot csillapítással graetz kapcsolással, szűrőáramkör nélkül egyelőre.” A fenti képletekkel ezt is kitudod számolni. Szűrt egyenáramból csak feszültség stabilizátorral tudsz stadil "alacsonyabb" feszültséget előállítani! Ezeket ellehet készíteni hagyományos alkatrészekből, vagy integrált kivitelben is kaphatók.... Egyszerű feszszabályzó kacsolás PLD: a zénerdiódás, vagy a zénerdiódás + áteresztő-tranzisztoros kapcsolás. A komolyabbak precíz referencia forrást alkalmaznak a zéner helyett. PL: uA723. Sok téma foglalkozik tápegységekkel!. Érdemes körülnézni vagy a Idézet: használni! „Keresőt”
ez az! =D koszi!! ertettem =D bar at kellett olvasgatni parszor =D
Azért mert a müsszerrel a jel effektív középértékét mérted. (A hullámok csúcsit nem tudtad megmérni)
De ha te bele raksz egy jó nagy kondit az csúcs értékre töltődik és ezzel eggyüt a mért fesz is nagyobb lesz. Ez lesz a csúcs fesz. A kondi a "pupok" között biztositja a feszt. Csináltam egy kis rajzocskát, hátha úgy érthetőbb. A bugófesz az mindig meg fog maradni, csak egyre kissebb lesz. De ha terheled akkor elkezd nőni, mert a kondi a "pupok" közőtt nem tudja biztosítani a terhelésnek megfelelő áramot. Ha valamit rosszul tudok akkor javítsatok ki!
Ha valamit nemértessz, nyugodtan kérdezhetsz!
ezek szerint ha egy nagyjabol 10 voltos valtofeszultseget egyeniranyitok egy "kondizok", akkor kapok 14 voltos nem teljesen egyenaramot..ugye?
(csak ugy mellekesen egy 9-16 volt tapfeszultseget igenylo 22 wattos hangfrekvencias erositohoz kene a dolog, hogy ne bugjon. Ha nagyon streber =D vagyok akkor eleg lesz egy 10000 mikrofarados kondi?)
a lenyeg az, h minnel kisebb legyen a bugas
szia,
az attól függ, mely progammal van tervezve a kétoldalas. Azzal megy a terv simán. Ha papírról kell visszafejteni, az cikibb.. de megoldható. (Program? Eagle Proteus...)
Ja es a masik...
Ha talalok egy stereo erosito kapcsolasi rajzot mindig az van oda irva, hogy az a rajz egy csatornara vonatkozik.. hat "oke", de az meg nem stereo. Azt is irja, hogy ha stereot akarok ketszer epitsem meg a csatornat, eddig is oke.. nade megis, hogy kotom ossze es nem teljesen vilagos az sem, h mi az, h ketszer epitsem meg...? akkor ket hangeroszabajzo is lesz. Hogy kossem ossze? tudtok egy peldat rajzolni, hogy lerajzoltok egy darab csatornat kulon es egy masik rajzon ket csatornat egybe (stereo)?
"eleg lesz egy 10000 mikrofarados kondi? " - Elég. Minnél nagyobb annál jobb.
"a lenyeg az, h minnel kisebb legyen a bugas" - Igen, de szerintem sose tünik el. Az akumulátornak nincs bugó fesze! " akkor ket hangeroszabajzo is lesz. Hogy kossem ossze? tudtok egy peldat rajzolni, hogy lerajzoltok egy darab csatornat kulon es egy masik rajzon ket csatornat egybe (stereo)? " - egyszerű. Veszel egy stereo potit. Két potméter van egy tengelyre építve. Az egyik poti a jobb oldal a másik meg a bal oldal.
Hali!
Csináltam (volna) egy termisztoros PC venti szabályzót, de pont fordítva működik. Ahogy nő a hőmérséklet, úgy csökken a venti fordulatszáma. Mit ronthattam el? Csatolom a kapcsrajzát. A termisztor egyébként olyan fajta, ami hő hatására csökkenti az ellenállását. Előre is köszi Krisz
Ja, és nem is változik sokat a ventin mérhető fesz (csak tized V-okat).
Hali!
Ebben az összeállításban még jó, ha az NPN tranzisztorod kiállta a próbát. Vagy tegyél be PNP-t, vagy fordítsd meg a +12 és GND lábakat (értelemszerűen a ventiét is). De szerintem akkor is variálni kell kicsit az ellenállásokkal, mert nagyon kicsi lesz a vezérlő hőmérséklet tartomány, vagyis majdnem kapcsoló üzemben fog működni.
Uhh, de láma vagyok. :no:
BD136-tal már tökéletesen működik. És szerintem jó is lesz, csak a potival kell belőnöm pontosra. Ahogy kezembe vettem a termisztort máris 2V-tal emelkedett a ventin a fesz. Nagyon szépen köszönöm a segítségedet! Krisz
Még annyit kérdeznék, hogy megoldható-e, hogy kisebb tartományban változtassa a kimenetén a feszt?
Most 25°C-on 3V, 50-55°C-on már 12V, de nekem elég lenne, ha ennél a hőmérsékletnél még csak 9-10V lenne. Próbáltam, hogy potit rakok a termisztorral sorba, de ezzel a hidegen kiadott fesz is nagy mértékben csökken (ha meg az eredeti potit tekergetem, akkor megas hőmérsékleten is megemelkedik a fesz). Vagy ez a terv ennél a kapcsolásnál nem kivitelezhető?
Én a termisztorral párhuzamosan kötnék egy ~100k-t! Próba cseresznye!
A termisztor helyére tegyél egy "PLD:470K" trimmert! Álligasd addid amig megfelelőnek nem találod a paramérerét a kapcsolásnak. Ha a megfelelő beállítást megtaláltad meg kell mérned az ideiglenes trimmer minimum és maximum OHM-értékét. Ezzel az értékek megvannak. Ezután azt kell eldöntened, hogy a minimum és maximum OHM-értékekhez hány fok tartozik. Már csak a megfelelő értékű termisztort kell megkeresned!
Előfordulhat, hogy egy ellenállás is sorba kell kötni a termisztorral, hogy a megfelelő vezérlőkarakterisztikát megkapd... Vagy megpróbálhatod a etz az elrendezést.
Deguss és Jani!
Köszi mindkettőtök válaszát! Holnap az lesz az első, hogy kipróbálom ezeket, és beszámolok a fejleményekről.
Jó reggelt!
Akkor tehát a tapasztalatok: 1) Mint már mondtam, a sorba kötött poti is hozott némi sikert, de lehetne jobb is annál. 2) A párhuzamosan kötött ellenállás (én potit használtam) felgyorsította a feszültségváltozást. 3) A Jani által vázolt megoldás (poti közepe-széle közé a termisztor, poti széle-széle a ki-be menet) hozta a legnagyobb sikert. Próbáltam 220k-s és 1M-s potival, előbbi talán jobb volt, lassabb ütemben növekedett a feszültség ugyanakkora hőmérséklet-változásra. 4) Kisebb értékű termisztorral (10k) már a szobahőmérsékletről testhőmérsékletre való emelkedést is a maximális fordulatra való változás követett. Tehát jobb lenne, ha tudnék szerezni 40k-snál nagyobb termisztort. Tehát Jani által mutatott megoldással fogok kísérletezni, mivel a sorbakötésnél jobb (párhuzamostól végképp ), és mert nem találtam nagyobb értékű termisztort. Köszönöm szépen mind Degussnak, mind Janinak az ötletet, mert így ezzel a két, vélhetően jó megoldással, nagyon sok mindenre fény derült! Krisz
A nagyjából elkészült kapcsolást ráraktam a pc videókártyájára (házilag módosított hűtés). Nagyon szépen szabályozza a fordulatszámot.
Már csak annyit kérdeznék ezzel kapcsolatban, hogy árt-e a 12V-os ventillátornak (eredetileg proci hűtőn volt), ha csak pl 3-3.5V-ot kap, de áll, mert ekkora fesznél még nem bír elindulni (kb 4V-nál indul)?
hát nem a legjobb neki, mert az egyik tekercs az melegszik benne elég rendesen, gonolom. nézd, meg egy 5-10 perc után ha forró akkor nem jó neki!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |