Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok. Az érdekel, hogy fémszórót házilag lehetne -e készíteni?
konkréten mi az a "fémszóró" és mit csinál?
Vannak a fórumban hegesztéssel kapcsolatos témák, ezért gondoltam valaki tud segíteni.
Maga a berendezés nem lehet nagyon bonyolult. Két elektromosan feltöltött fémszál fut bele egy pisztolyba, ahol a villamos ív hatására megolvad és a légnyomás a kezelendő felületre fújja. A fémszálak feltöltésére gondolom egy hegesztő trafó megfelelő lenne......
Nehéz ügy. Én azon szerencsések közé tartozom aki elvégezte Ausztriában Bad Vöslauban az Interweld tanfolyamát és a gyakorlatban is foglalkoztam fémszórással. A készülék tkp. egy különleges pisztoly, ami két huzalt nyom előre egymásra kb 15 fokos szögben. A két huzal között van két dűzni, amin 12-16 atm nyomással jön ki a levegő, ami a fémet a munkadarabra fújja. Ehhez jön egy egyenáramú hegesztőgép, ami 600-650 Ampert szolgáltat. A két fémfuzal elolvad és ezt az olvadt fémet fújja a munkadarabra a levegő. Alapozáskor mindenképpen wolframhuzalt kell használni, mert a wolframnak a kristálya tüskés mint a bogáncs és abba már könnyebb a következő réteget felvinni. A fémszórás - elektromos - egy olyan felületre történik (hengernél) amire "menetet" vágnak. Nagyon lényeges, hogy a menetélek hegyesek legyenek. Házilag megcsinálni szerintem nem érdemes. Létezik fémszórás autogénnel is, a Castolin foglalkozik vele, itt egy hegesztőpisztoly van, aminél az oxigénáramba nagyon finom fémport kevernek. Ezzel akár egy zsebkés élét is fel lehet szórni.
Üdv!
Azt esetleg meg lehet tudni, mire jó ez az eljárás?
Nagyértékű alkatrészeket lehet vele gazdaságosan felújitani. Főtengely, és más erősen igénybevett alkatrészek kopott felületeit felszórják, majd megmunkálják, és igy az eredeti tengely árának tört rész a felújitás.
Van amikor csak kopásálló réteget fújnak egy alkatrészre.
Van már 25 éve, hogy az Interweld alkalmazottjaként Székesfehérváron egy 36 tonnás hengert újitottam fel egy társammal. Végig fejpajzs volt a fejünkön, de nagyon erős volt a szórt fény mert minden falfelületen aluminiumlemez volt és reggelre rendesen "begyógyult" a szemünk. Kézenfogva és vakon kerestük az első orvosi rendelőt és az az első sarkon befordulva az orosz őrség a hasunkba nyomta a Kalasnyikovot. Egy orosz laktanya volt. Szerencsére volt az őrségen egy értelmes tiszt, látta, hogy mi az ábra és adott mellénk egy kiskatonát aki elkisért minket az orvoshoz.
Bocs, ez OFF volt.
"erősen igénybevett alkatrészek"
Bárcsak így lenne. Akkor mindent ezzel az eljárással újíttatnák fel. Sajnos a tapadási szilárdsága messze nem éri el az eredeti anyag szilárdságát, azaz egyszerűen leválik vagy lekopik. A (hideg) fémszórás kis felületi terhelésű helyeken használható. pl. kikopott a tengely a gördülő csapágy alatt, kikoptatta a szimering a tengelyt Sajnos borsos áron végzik a cégek a felújítási munkákat, ami érthető mert az ők költségei is nagyok. pl. átm.600 x 1700 görgő S=0,2mm Wolframkarbiddal megközelíti az 1000eFt-ot. Ezt a munkát a kollégám végezteti az ő területén. Én nagy tisztaságú vörösrézből készült tengelyt szoktam fémszórással felújíttatni, mert olcsóbb mint újat gyártatni. Egy szóval a felhasználási területe erősen korlátozott. Sokszor olcsóbban legyártatom az alkatrészt, mint felszórással felújíttatnám. A (meleg) felszórás annyiban különbözik a hidegtől hogy a felvitt réteget utólag beolvasztják. Sajnos ezzel kapcsolatban nincsenek tapasztalataim. Valószínűleg a réteg jobban tapadhat ennél az eljárásnál és kevésbé porózus.
Még annyit hogy inkább a felhegesztést részesítjük előnyben a fémszórással szemben. Szerintem otthoni körülmények között egy felhegesztő robotot még könnyebb elkészíteni mint akármelyik felszóró berendezést.
Valójában persze jó lenne tudni, hogy a kérdező mire is akarja használni, milyen anyagot, alkatrészt akar felújitani. Melegtechnológiás szórási eljárásnál és felhegesztésnél is figyelembe kell venni, hogy az alapanyag kristályszerkezete előnytelenül megváltozhat, ami későbbi törés forrása is lehet. Utólagos hőkezelés, normalizálás, felületi edzés is szükséges lehet, persze mindez a felujitandó anyag tömegének függvényében. Nagyon régen csináltuk pl. a MÁV nak, a mozdonymotorok hüvelyeinek külső fémszórását a hűtőviz kavitációja ellen. Az bevált tudtommal.
A bevitt hő az problémát jelenhet felhegesztésnél. Sajnos emiatt gyakoriak a törések. Utólagos hőkezelésre ugyanis sokszor nincs lehetőség. (1200mm átmérőjű dob amelynek csak a csapjait kell felhegeszteni)
A hidegfémszórásnál ez kevésbé jelentős. Előnye még hogy akármilyen anyag felvihető. Gondolok itt pl.a kerámiákra. Más eljárást nem tudok, amivel ezt meg lehetne tenni. A fémszórás egy hátránya hogy az alapfém nem lehet túl kemény. Sajnos nálunk leggyakrabban 45HRC felett van azoknak a nemesíthető acélból készült alkatrészeknek a keménysége, amelyeket fel szeretnénk újíttatni. A felszóró cégek ennek nem örülnek. A kollégám ezért pl. a görgőjét kénytelen hőkezelés nélkül legyártatni (280-320HB). Aztán ha lekopik a wolframkarbid róla és figyelmetlen, akkor a görgő mehet a konténerbe. 1 évet szokott neki kibírni. Van előnye és hátránya. Ki kell próbálni, aztán mérlegelni hogy melyik eljárás használata térül meg. |
Bejelentkezés
Hirdetés |