Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Nézegettem a termosztátos témákat a forumon, főleg a beközéssel, ill. más által tervezett termosztátok megvalosításával foglalkoznak. Szertnék építeni egy minden elvárásnak megfelelő kompromisszumoktól mentes termoszátot. Alapvetően a következő funkciókra gondoltam: - Figyelje a kinti hőmérsékletet is, reagáljon, mielőtt bent csökkene a hőmérséklet - Teljesen digitális hőmérséklet érzékelés pl. ds 18b20-al 0.0625 C felbontással + Mega8-as avr - 2 soros LCD kijelzés - Intelligens programozhatóság: beállítható legyen pl. hogy reggel ébredéskor magasabb hőmérsékletre álljon be...stb. - Havi fütési idő kijelzése, kb-i gázfogyasztás számítás - Energiatakarékosság, lángmoduláció - Szellőztetés érzékelés - Hőmérsékletek memoriában tárolása, napi hőingás - Esetleg külső kapcsolat pc-vel A hardver rész elvileg elég egyszerű, a hőmérő rész több helyen is fent van a forumon, a kiment egy relé, ami kapcsolgatja a kazánt. A gond az érzékelő algoritmusok megírásával van. Nem akarom egyszerű tiggeresre. Inkább a hőmérsékleti görbe meredekségét figyelné a rendszer, ennek alapján eldönteni, hogy szükséges-e a fűtés. Nekem Vaillant VU240-es kazánunk van (bár tipusjezést nem találtam rajta, de a leírás szerint ilyen), egy alap termosztáttal. 3 vezeték megy a falban ebből 2 van bekötve, amin 220V van, ezt kapcsolja egy relé. A 3. a lángmoduláció beállítására szolgál. Ez lényegesen energiatakarékosabb felhasználás, a gond csak az, hogy nem találtam részletes információt róla. Áll. 24 volt kell neki. Állított már be valaki ilyen termoszátot? Tudjátok, hogy a 24V mit állít pontosan? Üdv
Találkoztam 24 V-os 3 vezetékes termosztáttal Junkers kazánnál.
1. GND 2.+24 VDC kazán vezérlő adja! 3. Vezérlés a kazánhoz A termosztát átkapcsolható (belül) állásos illetve arányos szabályzásra, kimenete nyitott kollektoros NPN tr. Ha a termosztátod 230V AC -ra van kötve és ezt kapja a kazán közvetlenül valószínűleg nem használhatsz innen lángmodulációt. Ha közbenső relé van ami a 24V DC-t kapcsolja talán megoldható. A házi kazánokat nem tuningra tervezik! Ahogy Isten megalkotta úgy használd! Isten= Gyártó A terved egyébkét jó de sok buktatója van. Az első hogy nem nagyon lehet doksit találni ezekhez a vezérlőkhöz még a a szervizesek is csak annyit tudnak róluk hogy ha hibás a panel => csere. (Vagy nagyon titkolják) A beépített uC sokszor nálunk ismeretlen család egyszerprogramozható tipusa. Nem áll rendelkezésre a gázvezérlő szelep teljes doksija így csak találgatni illetve méréssel lehetne felvenni a jellemzőit. Gyakran ez áll a többi érzékelőre is. Gyújtásvezérlő rendszerről jobbára annyit tudni hogy "Nem javíthatő!"nem kapható, csak szervíz cserélheti. STB..... Ha meg tudod szerezni a gázarmatúra és az érzékelők teljes doksiját egy új vezérlőt érdemesebb inkább csinálni neki. Én is szívok egy hasonló cirkóval (Saunier Duval - Vailant) ebben már benne van a külső höm függő szabályozás is. Van némi tapasztalatom a témában, ha tudok segítek!
Köszönöm válaszod!
Mikor a hivatalos Vaillant szerelő telepítette, ő mondta, hogy ez a kazán tudja a lángmodulációt, csak a termosztát nem - ami egyébként nem Vaillant tipus. 3 kábel megy a falban, de csak 2 van bekötve, azon DC 230V van. Azt mondta, hogy a termosztát csak ezt kapcsolja ki vagy be. Mondta, hogy a 3. vezeték a lángmoduláció szabályozására szolgál és ez 24V-on megy. Kimértem a kazán bemeneteit, ahol a 24 V-t jelzi. 3 bemenet van. DC 230V-251V-254V a termosztát 0-jához képest. Szerintem a jobb termosztátok, csak hőmérsékletnek/hőigénynek(?) megfelelő feszültséget adnak ki, a többit a kazán csinálja. Szóval azt kellene tudnom, hogy a feszültség hogyan arányul a hőmérséklethez. (230-254 között változik vagy 254 és 251 között?) A kazán belső részének újraépítése igen nagy feladat lenne, nem merném vállalni, nem is rendelkezem elég infóval hozzá. Belepiszkálni sem merek, csak ha biztosan tudok minden szükséges adatot, de ez a mostani termosztát 22 C-nál tovább nem szabályoz, vagy be vagy ki és ez nem állapot. Ha bármi infóval tudsz segíteni, annak nagyon örülnék. Üdv
Sziasztok!
Világosítsátok már fel a tudatlant! Mi az a lángmoduláció? Netán egy szabályzó mágnesszelep, ami a gázt szabályozza? Ez a 230-254 elég titokzatosan hangzik, de a sapkámat megeszem, ha valaki ilyen feszültségszintekkel készít bemenetet. Ennyire abnormális nem lehet. Nem lehet, hogy nem a kazán 0-jához kell ezt mérni? Nembeszélve arról, hogy a 230 és a 254 között véletlenül pont 24V van. üdv! proli007
Szia!
Teljesen igazad van, nem a kazán nullájához kell mérni, az egyértelműség kedvéért írtam így, mivel a 24V önmagában semmit nem mond(mihez képest?). Szóval a mérésból kiderült, hogy a "tápfesz"-hez képest. Ráadásul ott van a 21 V, amivel nem tudok mit kezdeni. Lehet, hogy az a 3V szabályoz? Amennyire tudom a lángmodulációs felhasználás energiatakarékosabb, a kazán nem csak ki/be kapcsol, hanem köztes értéken is fűt. Nem mindegy, hogy felfűtöd a keringető vizet 60 fokra és 5 percig ott tartod, vagy felfűtöd 30 fokra és egy órát ott tartod. Hogy hogyan csinálja a kazán, azt nem tudom, de biztos van a fórumon, aki igen. Üdv
Sziasztok!
ez tetszetős projekt---de nem épitenék semmit-----Az elmult 3 évben 2db ilyen vaillant szuper vacakot dobtam ki--bedöglött --az utólsó a kerités hegesztésekor....a szerelő is igy kezdte :hegesztés? Azóta a "fatengelyes" bimetalos van feltéve ---ráadásul leesett a gázfogyasztás ! ! ha esetleg valaki felhomályositana az okokról? ? köszi...
Az égő nyomás szabályzását hívják lángmodulációnak. Szerintem pontatlan, legalábbis elektromos szemel nézve.
Tulajdonképpen a vezérlő elektronika a hőszükséglet függvényében szabályozza az égő gázellátását. Például 8-24 kW (égőnyomás 2,5-12 mBar) hőteljesítmény tartományban folyamatosan szabályozható a teljesítmény, így pl a melegvíz höfoka a csap kinyitásától függetlenül a beállított höfokon tartható.
A termosztátok többsége csak állásos szabályzást végez ki-be kivétel eddig az emlitett példa, de az arányossági tartomány ennél is csak néhány fok.
A többi a kazán vezérlés dolga, többek között az időjárásfüggő szabályozás is. Ez a funkció a külső hőmérséklet függvényében állítja az előremenő fütővíz hőmérsékletét. Ipari kazánoknál a vezérlés figyelembe veheti szél, napsugárzás, és akár egyéb értékeket is.(Ez a gyakori) Ha sikerül megszerezni a gázarmatúra és a gyújtó egység doksiját nem ördöngösség jobb vezérlőt készíteni akár analógot akár digitálist. Egy tipp: Ezekben kazánokban gyakori a Honeywell gázarmatúra érzékelők és gyújtó egység használata ezekhez részletes doksi tölthető le. Nézd meg mi van benne és tipusra lehet keresni. (Gyakori a VK4105G gázarmatúra- S4565 gyújtásvezérlő párosítás) Ami a mért értékeket illeti nekem az az érzésem hogy valami nem stimmel! Nincs véletlenül felcserélve a fázis - 0 a hálózati bekötésnél ?? Ekkor ugyanis stimmel a 24V termosztát! 0- vezérlés +24V a 24 V Amit említettem termosztát ugyanis Vailant! Esetleg a kedves szerelő a vezérlést úgy oldotta meg mint a régi FÉG ZC cirkónál van fesz -nincs fesz ??
Termosztátot v. kazánt cseréltél ennyit? Egyébként ez a uC előnye! Minden túlfeszültségre érzékeny, és sértetten elszáll, még redbull sem kell hozzá!
A termosztát amiről beszéltem!
szia!
csak termosztátot --de az is húzós árban volt ......
Annyira azért nem érzenyek ezek, ha tisztességesen van megépítve az áramkör. Csak a gyártónak természetesen nem érdeke, hogy sose menjen tönkre... De azért az tényleg durva, hogy hegesztéstől tönkrement
Sziasztok!Vettem egy conrad-os termosztátot aminek érintőkijelzője van és egy kék háttér világítása(szerintem nagyon jó kis szerkezet)viszont a kijelző csak akkor világit ha hozzáérek!A fényképen látszik ,hogy egy ledes világító lap van az lcd alatt (piros-fekete vezeték megy a ledekre)egyébként 2db ceruzaelemről működik!Úgy szeretném megcsinálni ,hogy 12voltom van a kazánnál azt behozom a termosztátba és a kijelző halványan világitson ha a hozzáérek a kijelzőhöz akkor teljes fényerővel!Szerintetek ,hogy csináljam meg!
Hello!
Meg kel mérni a telepcsatlakozóhoz képest, hogy melyik felét kapcsolja tranyó a Led-ekre, és hol van az előtét ellenállás (persze ha hozzáférhető). Aztán már csak a tranyóra kell tenni párhuzamosan egy ellenállást, amiből "haloványan" világít. A 12V-ot nem csalnám bele közvetlen a világításba, hátha megharagszik a kütyü. üdv! proli007
Köszi a segítséget!Megvan a tranyó is meg az ellenállás csak külső táp nélkül meddig bírja vajon a két ceruza?????
Hello!
A két ceruza feszültségét megerősíted a 12V-ról egy táppal, és akkor bírni fogja. üdv! proli007
Üdv! Én szobatermosztát kapcsolási rajzot keresnék,minden lehetőséget szívesen látnék.Konkrét tervem nincs,meglátjuk ki milyen rajzot dob fel. Köszönettel.
Régi a téma, de hátha nézegetik a szakik.
Van egy 24 kW-os Junkers Eurostar kazánunk, TR200-as szobatermosztáttal. Nagyjából egy hete a termosztát nappali üzeme "feladta", hiába csavarom akár 30 °C-ra is a beállítandó hőfokot, 20 °C-nál befejeződik a fűtés - ez pedig pont az éjjeli szabályzó értéke. Ha az éjjelit felveszem 25-re, addig fog fűteni. A beprogramozott időszakokat felismeri, a megfelelő időpontokban be / kikapcsolja a nappali módot jelző ledet, de alapértéknek csak az éjszakait veszi figyelembe. Egyéb gondja vagy látható "elváltozása" a termosztát-panelnek nincs. A kazán felé három vezeték megy, +24 V, GND, illetve jel; ez utóbbival kapcsolatban kérnék némi információt. Gépkönyv szerint a termoszát folytonos teljesítményszabályzást valósít meg; rámérve a jelvezetékre, fűtési parancs nélkül kb. 21 V, aktív fűtésnél kb. 11 V mérhető rajta, lehúzott termosztátnál szintén kb. 21 V. Relé nincs, nyitott kollektorosra tippelem a termosztát kimenetét, és a beállt feszültség lenne eszerint a szabályzójel. Kérdésem a következő: nem tévedtem-e túl nagyot a fentiekben, illetve ha nem, van-e valakinek információja arról, milyen összefüggés van a szabályzóvonalon mérhető feszültség, illetve a kazán aktuális hőteljesítménye között? Ha ezt tudnám, viszonylag gyorsan össze tudnék dobni egy új szabályzót, saját ízlés szerinti programozhatósággal (a mostani elég korlátozott lehetőségeket ad). Előre is köszönöm a válaszokat, illetve, nem veszek másikat
Hello!
Én ebbe a topikba tettem volna fel a kérdést. Mostanában elég mozgalmas, és vannak benne "illetékesek" is. üdv! proli007
Köszönöm, de most már mindegy, meg végül is inkább építésről szól, mint javításról.
Legrosszabb esetben nem válaszol senki...
Üdv!
Egy olyan termosztátot szeretnék építeni, amin állítható a be/kikapcsolási hőfok, állítható a hiszterézis, a hőmérséklet függvényében emeli/csökkenti a fordulatszámot. Egy 24V -os buszventillátort kéne majd szabályozni vele. Kb. -10°C -tól +120°C -ig bírnia kell a hőmérsékletet ill. egy olyan hőmérő is jó lenne, ami ebben a tartományban képes mérni és kijelezni a hőmérsékletet (sörkollektorba kell majd). PIC nélkül szeretném kivitelezni, AVR jöhet, mert hamarosan elkezdem építeni az AVR-Doperemet is! Köszönöm
Üdv Mindenki!
Nekem nem teljesen idevágó kérdésem lenne, na de lehet, hogy mégis tudtok segíteni. Van egy gyári Eberle instat 2 szoba termosztátom, ami a gázkazánt vezérelné, csak megadta magát és össze vissza kapcsolgatta a kazánt, mert össze-vissza érzékeli az aktuális hőmérsékletet. Szétszedtem és megaláltam benne a hőfok érzékelő diódát/ellenálást nem tudom mi a neve nem értek ennyire hozzá, a lényeg ha kiforasztom onnan 0C°-ot ír ki forrasztás közben meg felugrott 40°Cra tehát gondolom, hogy ez bohóckodik benne, hol jól érzékel hol nem. De nem tudom honnan tudnék másik ilyen kis pöcköt beszerezni, hogy beleforasszam. Tud valaki ebben segíteni?
Sziasztok!
Valaki elmagyarázná nekem, hogy ez a termosztát hogy szabályoz? Az 1;2;3 pontokon megy be 3 vezeték, a K1 kapcsolón hold és nap van. Mit befolyásol a kapcsoló, és az ellenállások értéke, és hogy?
Hello!
Ha nem "fejjel lefelé rajzolod le, könnyebb értelmezni a működését. - Egy bimetallos hőfokkapcsolónak elég nagy hiszterézise van. Ezért alkalmazzák Rf ellenállást, ami az Rt-vel párhuzamosan működik. Vagy is, ha a hőmérséklet csökken, a bimetall bekapcsolja Rt-t és vele együtt Rf-et is. Mivel ekkor Rf kissé fűt, a bimetall melegebbet érez a valóságnál, ezért előbb kapcsol ki. Vagy is csökkent a hiszterézise. - A "hold" kapcsoló, az éjszaki üzemmódot szimbolizálja. Bekapcsol az Rs ellenállás és fűti a környezetét. Ezért a bimetall alacsonyabb hőfokon fog kapcsolgatni. Vagy is a hőfokszabályzó elállítása nélkül, is alacsonyabb lesz az éjszaki hőmérséklet. - Hogy az ellenállás értékei ezek után hogyan befolyásolják, azt már ki tudod találni magad is. üdv! proli007
Igen, köszönöm!
Így már világos. Azért rajzoltam így, mert a doboz belsején lévő rajzot másoltam le úgy ahogy azon van. Gondoltam egy programozható termosztáttal lehetne csökkenteni a fűtés számlát, de a digitális termosztátok hiszterézise csak 0,2-0,4°C. Nem mértem meg, hogy ennek a bimetálosnak mennyi, de ha 2°C-al számolok, és 0,4°C hiszterézisű digitális termosztáttal hasonlítom össze, akkor a digitálisnak kb. 3,5-ször tovább kéne fűttetnie egy nap alatt, mint a bimetálosnak. Jól látom a dolgot?
Hello!
Elég érdekes elmélet, csak éppen nem igaz. A szükséges hőmennyiséget a külső-belső hőmérsékleti különbség, és a hőveszteségi tényező adja. Az teljesen mindegy, hogy a hiszterézis 2°C, vagy nulla, mert a hőmérsékleti különbséget a hőmérsékletek átlagértéke adja. Vagy is ha +-1fokot ingadozik a 22 fok, akkor is 22 fok az átlagértéke. De ha csak egyszerű paraszt ésszel gondolkodol, miért törekednének a hiszterézis csökkentésére a gyártók, ha ezzel növelné a fűtés teljesítményét, vagy is az energia igényt. Egyébként a digitális szabályzók, öntanuló programmal rendelkeznek, ami megtanulja a fűtési rendszer tehetetlenségeit, és ennek megfelelően úgynevezett "előreszabályoznak". Pont azért hogy a hőingadozás minél kisebb legyen. Alapvetően nem közvetlenül a hőmérsékletet figyeli, hanem a tendenciákat, és ebből extrapolálnak. Vagy is "megjósolják" előre mi lesz. Az tény, hogy egyszerű kétállásos szabályzónál ha kisebb a hiszterézis, többször kapcsol ki-be a kazán, de időben nem működik többet, mert akkor több teljesítményt állítana elő. Egyébként így kellett volna lerajzolni, akkor sokkal érthetőbb. üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |