Fórum témák
» Több friss téma |
Most őszintén, ha most mindenhová 10ohmot mérsz, akkor ha szétveszed a végeket, mi fog változni??? A "csillagpont" belül van elkötve mind két feszültség esetében. Ha szerencséd van, akkor nem cserélgették össze a különálló szálakat egymással, mert akkor egy-egy fél tekercs egymásnak ellene dolgozik és a motor nem fog beindulni. Ha ugyanabban a szigetelőcsőben jönnek össze a szálak és így van kivezetve a három pont, akkor próbáld meg úgy ahogy az előbb említettem, csak érintsd hozzá a fázishoz egy pillanatra a harmadik vezetéket (mint egy nyomógombot), és utána engedd el.
80Vac-l próbáltam, most még jobban búg
Megpörgetve, fesz alá helyezve, azonnal leáll a forgás . Idézet: „ugyanabban a szigetelőcsőben jönnek össze a szálak és így van kivezetve a három pont,” Így van :yes: Idézet: „segédfázis 6 Ω és 0.5 mm a drótja.” Ezt az értéket melyik kivezetések között mérted előzőleg? Javaslat, hogy minden "elemi" szálat ellenőrizz le, hogy része-e a tekercseknek és egyformák-e az értékeik. A kapocsdeknibe kijövő kivezetések már kettesével a szigetelő csőben jönnek ki? Idézet: Ezt az értéket melyik kivezetések között mérted előzőleg?[/quote]„[quote]„segédfázis 6 Ω és 0.5 mm a drótja.”” fals érték volt Idézet: „kapocsdeknibe kijövő kivezetések már kettesével a szigetelő csőben jönnek ki?” Igen, itt a kép róla.
Gyorsan szétdobtad! Nem testel le egyik kivezetés sem? Pedig működnie kellene a kondenzátoros bekötéssel, ha másképpen nem is. Tanácstalan vagyok.
Áááá! Jutott eszembe! Ezek a pajzsok elég rafináltak. Ha nem jól rakod össze, nincs középen a forgórész, képes magához húzni az állórészt és nem fog beindulni. Akkor jó az összerakás, ha súrlódásmentesen (zajtalanul) tudod megforgatni a forgórészt (maximum a csapágyzajt lehet hallani). Idézet: „Gyorsan szétdobtad!” A babapertli a lakktól szétszakadt, muszáj volt szétszedni, egyik kivezetéshez nem fértem hozzá. Idézet: „Nem testel le egyik kivezetés sem” Nem testel le, a fém részek és a kivezetések között nincs kontakt. Rendesen raktam össze, búgás után is forog súrlódás nélkül. Szétszedtem a 3 pár kivezetést.. érdekes! Elnevezem a kivezetéseket, jobban kilehet igazodni (remélem) 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b 1a és 1b között 6 ohm mérhető 2a és 2b között 6 ohm mérhető 1a és 2b között 12 ohm mérhető 3a és 1a között 12 ohm mérhető 1a + 1b és 2a között 11 ohm mérhető 3a + 3b és 2b között 11 ohm mérhető 1a + 1b és 2a + 2b között 10 ohm mérhető
Gondolom 3a-3b között is 6Ω van. Én a 2-s jelölésű kivezetést nevezném ki közösnek (fázis), az 1-s lenne a nulla a kondi meg a maradék. De így sem biztos, hogy menni fog. Azt nem értem, hogy ha 3f-ú lenne és 240V-ról akarnám működtetni, akkor is el kellene tudni indítani. Vagy valami régi 3f-ú törpefeszültségű motor volna (3X42V)? Nem valószínű. Nem tudom.
Sziasztok!
A kérdésem a következő: Van egy 1100W-os 1400RPM 230V-os villanymotorom, mekkora indítókondenzátor kell hozzá? Előre is köszi a választ
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni a képeken látható villanymotor bekötéséhez. 5 vezeték van: barna, piros, csíkos és 2 db fekete. Csíkos és barna között 5,8 Ohm, Csíkos és piros között 3,4 Ohm, Piros és barna között 9,2 Ohm-ot mértem. A 2 fekete vezetéken nem tudtam mérni semmit, és fogalmam sincs, hogy azok mire valók. Mit mihez kössek, hogy ~2800 fordulaton biztonságosan működjön? Forgásirány mindegy. Kondenzátor mekkora kell hozzá, ha egyáltalán szűkség van rá. Szerintem mosógépmotor volt, én viszont köszörűt építenék belőle. Segítségeteket előre is köszönöm!
Egy idétlen kérdés fogalmazódott meg bennem a villanymotorokról. Elképzelhető, hogy nem találom fel a spanyol viaszt, de mint kérdés érdekel a rá adott válasz.
Nevezetesem miért pont akkora és miért olyan alakúak amilyenek a villanymotorok? Ez azért ötlött fel bennem, mert ha mondjuk nagyobb átmérőben készítenék el és rövidebb lenne akkor egy nagyobb átmérő megforgatásához kisebb erő szükségeltetik, szemben a kicsi forgórésszekkel. Tehát ha mondjuk rövidebbek lennének, és jóval nagyobb átmérőjűek akkor talán kisebb erő kellene ugyanolyan forgatónyomatékhoz tengelyszinten. Mondjuk nem vagyok teljesen tisztában a motoron belül zajló mágneses terekről. Ennek pusztán mechanikai és anyagtakarékossági szempontjai vannak, hogy minél kisebbekre készítik őket lehetőleg? Vagy tök vakvágányon vagyok a logikámmal?
Gondolom a nagyobb kerületi sebességhez tartozó nagyobb centrifugális erő miatt nem lehetnének olyan nagy fordulatúak. De egy kis fordulatú motornál jó lehet. Főleg ha nem kell hirtelen változtatni a fordulatszámát, mert az is nehézkesebb volna a nagyobb tömegű lendkerék miatt.
Na igaz...ez a relatíven nagyobb tömeg nem futott át az agyamon, nameg a hatalmas kerületi sebesség sem...nem is értem miért nem. Pedig valószínű ez lehet a rákfenéje amiért olyanok amilyenek.
No meg az is eszembe jutott, hogy a tekercs hasznos része csak az ami a tengelyjel párhuzamos. Egy rövid motornál az arány rosszabb.
Csíkos és piros közé 230V 50Hz, hálózat.
16µF 450V AC 50Hz, állandóan rákötve. Testre földelés. Ha gyorsabb indítást vársz el, akkor az indítás idejére (max néhány másodperc) nagyobb kondit is köthetsz a piros és barna közé 50µF ig, de ezzel ne foglalkozz a köszörűhöz fölösleges! A feketék valószínűleg a kiolvadt hőbizti lábai, de azért szigeteld le őket...
Sziasztok
Egy egyenáramú 12V-os ventillátor motort szeretnék PIC-ről PWM-mel vezérelni (lágyindítás+ fordulatszám szabályzás). A meghajtást nagy áramú FET-tel tervezem. Sajna a motor 10-15A képes felvenni, ezért óvnám az alkatrészeket. Mit javasoltok, milyen fetet használjak és mire kell különösen figyelnem? Esetleg ha valaki tudna áramköri részletet adni, megköszönném!
Sziasztok!
A kérdésem az lenne érdemes-e elektromos gokartot csinálni vagy maradjak a szokásos benzinmotorosnál?
Hogy érdemes -e azt te döntsd el te, de vannak ilyenek.Bővebben: Link
Sziasztok!
Van egy 1 fázisú villanymotorom, ami egy nyomógombbal indul. Szeretném megváltoztatni a forgásirányát, de ahogy a topicot olvasgattam ahhoz 4 kivezetés kéne, nekem pedig 3 van. szétszedtem a motort, és két különböző vastagságú huzalból készült tekercs van benne. Az 1-es kivezetés a nulla, a 3-as a fázis, a 2-es pedig a nyomógombra megy, gondolom az a segédtekercs, a pirossal bekeretezett szigetelő hüvely alatt pedig a fázis van, és rá van kötve mind a két tekercsnek a vége, gondolom innen kellene átkötnöm a segédtekercset a fázisról a nullára. Szóval a főtekercset hagyom a fázison a segédtekercs kivezetését, ami a vékonyabb szálból készült tekercs pedig mondjuk kivezetem, hogy később is lehessen variálni a forgásirányt. Ezt így jól gondolom?
Szia!
Szerintem előbb próbáld meg csak a nyomógombot átkötni a másik szálhoz, 2-1 vagy 2-3 hoz indíts.
Szerintem ez annyira egyszerű, hogy nem kell hozzá rajz. De ha mégis, akkor rajzolok neked egyet. Amire figyelj oda, hogy a FET akkor érzi jól magát, ha jó meredek a vezérlő jele. Pl. IRF540-et ajánlok, az 60A/100V és olcsó, mindenhol kapható. Közvetlenül PIC-el való, PWM jelhez a nagy áram miatt közvetlen FET meghajtást nem ajánlok (ha csak ki/be kapcsolod, pl. fűtés, akkor nem gond), legfőképp azért, mert csak 5V-os a kimenet (vagy 3V, ami meg pláne nem elegendő). Használj egy bármilyen FET/IGBT drivert. Ebből a 3120-ast ajánlom, mert opto bemenete van, bármivel meghajthatod (3V, 5V ... stb.) és ha valahova szükséges a galvanikus leválasztás, akkor pont kéznél is van A gate-re célszerűen egy 10-15 ohmos soros ellenállással csatlakoztasd. Ha több FET-et párhuzamosan kötsz (mert ezeket simán lehet), akkor mindegyikhez külön gate ellenállást használj. Érdemes még a motorral sorba kötni egy pár menetes ferritmagos tekercset, ami csillapítja a tranzienseket.
Mivel két különböző tekercsed van, ezért egyértelműen az egyik a fő fázis, a másik a segéd fázis (létezik egyforma tekercsű motor is). A forgás irány attól függ, hogy egymáshoz képest milyen fázisban vannak a tekercsek. Ezt pedig csak a kivezetéseik felcserélésével lehet megváltoztatni. Tehát a forgásirány úgy változtatható, hogy vagy a főfázis vagy a segédfázis tekercsének kivezetéseit felcseréled. A közösítésnél szétszeded és az egyik tekercs másik kivezetését kötöd össze egymással.
Nem feltétlen kell megbontani a vezetékek bekötését a tekercsfejben,ha a forgás irányt akarod ellentétesre változtatni,csak a forgórészt tedd ellentétesen be az állórészbe az eredetihez képest,ha engedik az oldal deknik és minden maradhat a régiben.Elvileg működik.
Ezeknél a motoroknál nem működik. Gondolj csak bele. Ha a forgórész kalickái el vannak tolva szintenként és megfordítod, akkor is ugyanaz lesz az irány. Az egy tekercses motorral kevered, ahol a vas tartalmaz típustól függően 1-3 rövidre zárt menetet, amivel a mágneses tér van eltorzítva, hogy el tudjon indulni a motor. Annál tényleg működik ez a fordítgatós módszer, de inkább csak az állórész megfordításával, mert a motor tengelye a két oldalon a legtöbbször nem egyforma.
Most jövök rá, mire gondolhattál Ha az állórész megfordítható gépészetileg, akkor használható ez a módszer, amit írtál. Olyankor valóban megfordul a forgásirány a tengely szempontjából.
na... erre nem is gondoltam... nem rossz ötlet, de valószínűleg most már maradok a bonyolultabb megoldásnál, mert már szétbontottam a motor tekercseit, így később csak egy két szál vezeték átkötésével lehet variálni a forgásirányt, és nem kell szétszedni az egész motort.
A nyomógomb a 2-1-re van kötve, úgy indul, ha pedig 2-3-ra kötöm, akkor meg nem, mert ahogy néztem akkor a segédtekercs vagy csak nullát kap, vagy csak fázist, így nem folyik benne áram.
Köszi. Már vettem logic level fetet és megpróbálom pwm-mel hajtani a picről. Kb 10A-rel kellett számolnom 12V-nál.
Sikerült megfordítani a motor forgásirányát. Nem a forgórész forgatós módszert csináltam, hanem a tekercskibontást. A korábbi 3 kivezetés helyett most már 4 kivezetésem van, és így a motor szétszedése nélkül tudom fordítani a forgásirányt. Működik mindkét irányba.
Szervusztok!
Az alábbi kérdésre keresek választ, ha valaki tudna ebben tanácsolni: 3 fázisú asszinkron motornál ha elmegy az egyik fázis, lehetnek e káros következményei a motorra nézve, ha 2 fázisról üzemel? |
Bejelentkezés
Hirdetés |