Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Szivattyú és szelepek kapcsolása félvezetővel
Témaindító: Tetye, idő: Nov 21, 2007
Témakörök:
Sziasztok!
Szeretnék vezérelni AVR ről 1-2 kacatot pontosabban 3 db keringetö szivattyút ami darabonként nem nagy teljesitmény 1 db MYSON (100W MAX) ,1 db Grundfos UPS 25-60 (90W MAX), meg egy nagyobb WILO (190W MAX), és van egy gáz kazán alaktromosan vezérelt szeleppel ami fogyazt max 10W ot.. . és ezeket szeretném az AVR el vezérelni ha lehet rellék nélkül. Én ugy gondoltam hogy kapnának 1-1 tic206 os triakot csak meg akartam kérdezni hogy az birná-e az indokciot a szelep tekercse és a szivatyuk tekercsei miatt??? szerintetek mivel lenne célszerübb esetleg rajz?
Hello!
Én szilárdtest relét alkalmaznék (a múltkor a Vaterán igen olcsón hozzá lehetett jutni.), persze az nemigen szereti az induktív terhelést csupaszon, ezért, valami fázisjavító RC tagot (kellene párhuzamosan kötni a motorral és esetleg egy túlfeszvédőt VDR-t. De a a TIC206-ot választod, akkor is ugyan ez a helyzet. Viszont galvanikus leválasztásról nem ártana gondoskodni. (De akkor megint a szilárdtest relénél vagyunk) Ja, az a 100W, inkább 100VA. üdv! proli007
Hello, Az én elméletem az, hogy ugye egy közönséges triacot kikapcsolni nem lehet bármikor, az a gate feszültség hiányánál a nullátmenetnél következik be. Ebben az esetben indukciós feszültséglökés nincs.
magyarul ha a triacra rá akasztom a szivttyúkat akkor birni fogja ?
igy:? amugy a 100w az 100w az adatlap szerint
Inkább úgy irnám,hogy a triac kikapcsolása akkor következik be,ha a gatevezérlés megszűnik.és a triacon átfolyó áram a tartóárama alá csökken,ami induktiv terhelésnél nem esik egybe a szinusz nullaátmenetével.
Igaz, igy előfordulhat az is talán, hogy ki sem lehet kapcsolni?
Ferci! Hiba van a rajzban?
... és negatív félhullámnál a rajz szerint nem lesz elég energiatartaléka a gyújtáshoz és DC lehet...
Általában abban a negyedben nagyobb gate-áram is kell.
hmm a kapcsolás jól bevált már izzóval... a a keringetö sziv. ennyire befolyásolná?
Próbáld meg, de valahogyan ellenőrizd, hogy megvan-e mindkét félhullám... a TIC206 elég érzékeny, de oda kell figyelni...
és milyen másik tipust ajánlanál erre a célra?
én eddig ezzel probálkoztam azért gondoltam erre..
Nem a típusról van szó... ha izzóval próbálod és szerinted jó, akkor nézd meg, hogy menet közben rövidre zárva a triacot , nincs-e nagy fényerőváltozás... akkor oké.
Ugyanezt motorral nehezebb érzékelni, de gyorsnak kell lenned... vagy beraksz sorba egy ampermérőt és nézed az áramváltozást, hogy van-e, vagy leválasztva, leosztva szkóppal nézed, milyen a hullámforma, stb...
Találsz a fórumon rajzokat szerintem, MOC 3062 v. hasonlóval gyújts inkább.
Védelmet meg tegyél be, RC párhuzamosan.
Na ez a legjobb megoldás a szivattyú kapcsolására szerintem is , az RC tag mindenképpen kell.Nálam egy szilárdtest relé kapcsolja egy villanymotor áramkörét és tettem vele párhuzamosan RC tagot már hosszú ideje működik hiba nélkül pedig több mint két ammpert kaqpcsolgat. Az a MOC-os optocsatoló is nagyon jó megoldásnak tűnik, ráadásul egyszerű is.
az rc párhuzamosan azt a szivattyú két kivezetésére érted a szivivel párhuzamosan ugye? milyen értékeket kéne oda tenni? és akkor a moc-triak-moci ugy jó lenne?
Nos, örömmel látom, elérkeztetek oda,ahonnan elindultunk. Csak néhány gondolatom van még a témához.
- Igen, az RC tagot a szivattyúval párhuzamosan kapcsoljad, de ha triac-al kapcsolod párhuzamosan, az eredmény szinte ugyan az. (csak kikapcsolás után is lesz áramfelvétel) - Ne valami gagyi kondit és ellenállást használj, mert annak nem szokott jó vége lenni. A Te esetedben szerintem 100nFx100ohm megfelelő értéket ad.PLd. a RIFA gyártmányú "zavarszűrő kondit" (Conrad 45 61 44-50) A DC-s kondik erre a célra nem megfelelőek, mindenképpen legyen rajta a 250V~. Az ellenállás is ha külön van legjobb, ha "tömör", nem valami köszörűlt vacak. Az impulzusokat bírnia kell. (Régen a REMIX is gyártott ilyeneket M3001 típusszámmal) - A triac-ok negatív gyújtóáramra érzékenyebbek, mint a pozitívra. (bármely polaritású anódfeszültség esetén) Az ember keze rááll a pozitív gyújtásra, de nem ez a legjobb megoldás. A MOC viszont megfelelőnek tűnik. - Induktív fogyasztónál a profik, a biztos gyújtás érdekében csoport impulzust alkalmaznak. Ezzel nem lépik túl a Gate vezérlő teljesítményét, viszont többször "belerúgnak", hogy a gyújtás a fáziskésés ne befolyásolja annyira. De a Te kis motorodnál, valószínűleg olyanok a veszteségek, hogy nem tiszta induktív jellegű a tekercs, sőt... - Ha kész, mindenképpen érdemes megnézni szkóppal, hogy a gyújtás, mind két periódusban azonos jellel jelentkezik-e, mert ha nem szimmetrikus, akkor DC összetevő lesz, amire a motor jobban fog melegedni. Persze üzem közben összehasonlíthatod a motor hőfokot a sima és a triac-os kapcsoló mellett. Hát ennyit szerettem volna hozzáfűzni. üdv! proli007
A triac-kal párhuzamosan kell az RC-tag.
Mi az a moc-triac-moci ? MOC+triac..
ugy értettem hogy a moc kapcsolja a triakot a triak meg a mocit. amin van a triakkal párhuzamos de egymásal soros R-C. igyn ézne ki jól?
Ja... hogy a moci a motor, hi... elfelejtettem....
OK.... így.
na már csak egy a kérdés a modik szét dobják a pontokat ferci és proli007 közt mert mind 2en sokat segitettek.. amugy jólett.. müxik
nem melegszi a szivatyu sem.. köszi
Hello!
A motoros szelepben is motor van nem?... üdv! proli007
Szia,
még régebben egyszer ki akartam váltani reléket 3pont vezérlésű 230V-os motoros szelepnél szilárdtest relékre, és nem igazán működött. A vezérlést rendesen megkapta, el is kezdte kinyitni a szelepet, de bezárni már nem tudta. Tápfesz elvétel-visszaadás után be tudta zárni, de kinyitni meg már nem. Pedig a szilárdtest relék állítólag nullpontnál kapcsolnak ki. Igazából nem volt olyan veszélyes a dolog, így hagytam a francba, visszatettem a reléket, csak elegánsabb lett volna, ha nem kattog... Meg is örültem ,hogy ez a topic pont ilyenekkel foglalkozik. A válaszod most tulajdonképpen azt jelenti, hogy kipróbáltad és működik, vagy csak elméletileg, hiszen a szelepben is motor van? (csak egy kicsit másfajta, pl. középen megcsatolt, a két végén egy bazi nagy kondenzátorral...) Zol
Egyik barátom kérdezte:a keringetőszivattyúját szeretné áramkimaradás esetén egy UPS-ről táplálni. Mennyire életképes, biztonságos ez a megoldás? Mit szól a motor a trapéz alakú feszültségformához?
Ha valakinek üzemel ilyen megoldás, kérem ossza meg a tapasztalatát.
A motor maga egy hangyányit jobban melegszik, és a kábelezés egy kis 50Hz ... 1 kHz-es elektromágneses zavarjelet termel. Eddigi tapasztalatok alapján nincs jelentősége.
Pl. a frekvenciaváltók is négyszög-trapéz jeleket adnak ki magukból, csak van a kimenetükön egy aluláteresztő szűrő. A vegyes tüzelésű kazán felforralásának nagyobb kockázati tényezője van... Zol
Nagyon függ attól, hogy mekkora a motor.
Egyébként a motorok az induktív terhelés jellegüknél fogva a magasabb frekvenciájú összetevőkkel szemben /ez a "trapéz sarka"/ nagyobb ellenállást képviselnek, így az áram valamivel jobban fog hasonlítani a szinuszhoz, mint ohmos terhelés esetén. A biztonságról pedig annyit, hogy ha a táp leválasztást is ad, akkor még jobb is, mint a közönséges 230-as hálózatról hajtott motor.
Pontosan a kockázati tényező miatt kérdeztem, mivel nekem nincs tapasztalatom a kváziszínuszos működtetés területén. Való igaz, hogy a frekiváltók is ilyen jelalakot adnak ki, de nem szeretnék rossz tanácsot adni egy az elektronikában teljesen járatlan személynek. Másik tényező a kényelem, (ugye az UPS-ben az akkut töltő áramkör is benne van), de egy autós színuszinverter töltését külön kell megoldani, és az átkapcsoláshoz is kell járulékos elektronika. Szóval még mindig várom a tapasztalatok megosztását.
Előre is köszönöm. mex
Hello!
Természetesen csak elméletileg mondtam. Ahajtás amit említesz, általánosan alkalmazott kondis segédfázisú motor. A gond, az erősen induktív fogyasztóval van. Az igaz, hogy a szilárdtest relék nullpontnál kapcsolnak, csak a feszültség és az áram között jelentős fázistolás lehetséges. Így pont, a nullpont kapcsolókat nem ajánlják induktív terhelésre.. A megoldás lehet általában, széles impulzussal történő gyújtás, vagy impulzus csoporttal (ez nagyobb áramú, és kisebb Gate disszipációt okozhat). De megoldást jelenthet, a fogyasztó fázisjavítása is. De a kondival sorba kötendő ellenállás is, mert kinyírhatja a triac-ot. Kis teljesítményű, erősen induktív terhelés mellé kötött kiegészítő OHM-os fogyasztó is megoldás lehet. (Nem szép, de hasznos) üdv! proli007
Üdv!
Én ki próbáltam a kvázisinusos ups-t is meg a sinusosat is. Működik mind 2, de huzamosabb időre szerintem sinusos kell pl apc smart, nekem az van rajta mióta kb a topicot megnyitottam és hibátlanul megy próbáltam apc back-el az nem sinus, azzal is működik de melegszik búg, nem jó annyira neki. De még az is jobb mint ha felforr a víz benne, úgyis csak addig kapja a nem sinust amíg akkuról megy.
Nekem működtetnek a triakok kisebb nagyobb keringető szivatyúkat, és mosógép vízbeeresztő mágnes szelepeket, gáz kazánon lévő gáz mágnes szelepeket.
Kb 2007 november óta működik a technika hibátlanul ill egyszer át programoztam mert az 1w buszra még felfűztem pár hőmérőt pluszba és ezek adatait rs485 ön küldöm el egy pc adatbázisába. De most ethernet-en gondolkodom webes fűtés management. |
Bejelentkezés
Hirdetés |