Fórum témák
» Több friss téma |
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal! - Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni! - És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Ha lágyindítód van, akkor egy 6,3A-es lomha biztosíték jó lehet. Két biztit rakj minkét primer tápágba egyet, a kapcsoló elé. A lágyindítóhoz nem kell külön biztosíték, én nem látom értelmét.
Rendben köszönöm szépen!
Olyan a lágyindító kapcsolás hogy a panelon helyet foglal egy biztosíték is ezért kell oda is egy! Köszönöm szépen a válaszod!
Szia!
Talán a polírozókrém ami neked kel! http://www.choiceful.com/prod_image/52239_m.jpgTurtle Wax [/url] néven fut amit mi használunk és elég jól bevált jól bedörgölöd vele a felületet ha végeztél áttörlöd egy száraz rongyal és kész is!
Van néhány gondom a mostani erősítő készítésnél. A TDA2005 ös erősítő torzít.. A "bridge amplifier application" nevű kapcsolást csináltam meg. Miért torzíthat? Vagy ez csak egy elméleti rajz?
A rajz jó. Mekkora a tápfeszültséged? Elkó polaritások?
Alkatrészeket lehet rászerelni forrasztással. Ajánlok egy jó könyvet, kifejezetten Neked: Bővebben: Link. Így nagyobb hatékonysággal tudsz ismerkedni az elektronika alapjaival.
Kb 17V. Jók a polaritásokis szerintem. Elküldöm a nyákrajzot is.
Ezt a fájlt nem tudom megnyitni. Kis hangerőn is torzít?
Uhh akkor megpróbálom majd máshogy elküldeni. Hát kis hangerőn nemhallottam.
Lehet, hogy a normál torzítást hallod nagy hangerőn. JPG-ben töltsd fel a rajzot.
Lehet, hogy gerjed. Csináld meg a nyákot az adatlap szerinti elrendezésben, vagy ez alapján: Bővebben: Link.
Szerintem megcsinálom ami a linkben szerepel. Köszönöm, majd szólok a továbbiakról.
Hello!
Ez a "késleltetve reagál" kifejezés, nem éppen a legszerencsésebb esetünkben. Mert a "késleltetve" alatt, az ember, időbeli késleltetést (avagy "később"-et) ért. Itt pontosabban azt kel érteni, hogy más feszültségszinten kapcsol be, mint ki. - De egy relé esetében ez önmagától teljesül. Hiszen egy 12V-os relé, átlagosan 9V környékén húz meg, és 6V környékén ejt el. (Pontosabban a gerjesztő áram az érdekes, de ezt általában feszültségben szoktuk megadni, mert az beszédesebb.) - Ezt a "hiszterézist" az adja, ahogy a rugó erőt legyőzi az elektromágnes húzóereje. Aztán ha már behúzott, a felmágneseződött vas, kissé "betapad", ezért már kisebb áram is elegendő a vas benntartásához. Ez után, mikor a visszahúzó rugó ezt az erőt is legyőzi, elejt a relé. - Természetesen egy integráló, és egy hiszterézises komparátor áramkörrel, ez a feladat korrektebben megoldható. Csak annak már külső tápfeszültség igénye is lesz. - Elég érdekes, hogy a Led-en szépen látod, hogy nő és csökken a fényereje, a relé meg kattog. Ha tényleg impulzusok vannak a szabályzó kimenetén, akkor annak működését, a Led-en is látni kellene. Persze, ott van a szem tehetetlensége. Ha a változások elég gyorsak, akkor nem a villogást, hanem ennek integrált átlagértékét látod, ami folyamatos fényváltozásnak tűnhet. - A relének is van mechanikai tehetetlensége, Tehát nem képes egy bizonyos sebesség felett húzogatni. Ilyenkor "zenélni" szokott a relé. Egy átlagos kisrelé, meghúzási/ejtési ideje, 20..100ms között van. Adott esetben ez is segíti integrálni a változásokat. - Meg kell próbálni, a relé elé kötni egy egyszerű RC integráló tagot. (LC jobb lenne, de az macerásabb) Tehát sorba kell kötni a relével egy ellenállást, és a relé kapcsira pedig egy kondenzátort kötni. Ha megfelelő az RC tag időállandója. Ha az (R*C)>>mint a kapcsolgatás, akkor ez átlagolni fogja a kapcsolgatásokat, a relé meg mint hiszterézise elem fog működni. - Az előtét ellenálláson a relé árama feszültséget ejt, de az nem lehet nagyobb, mint 3V, hiszen akkor a relére nem jut a meghúzáshoz szükséges feszültség.Tehát ez az ellenállás, a relé ellenállásának legfeljebb 20%-a lehet. Ekkor kb. 10V feszültség jut a relére a 12V-ból. - Kondenzátornak akkora értéket kel választani, hogy a relé már ne kattogjon. A kondi kapacitását, meg valahol a 100µF-tól kell kipróbálni. Azt tudni kell, hogy a szabályzóra jutó OHM-os terhelés a soros ellenállás miatt kisebb lesz, de az impulzusok terhelése a kondenzátor alkalmazása miatt nagyobb. Tehát illik a szabályzónak ekkor nagyobb áramot is tudni meghajtani, mint egy relé. Hiszen a kondenzátor váltakozóáramú ellenállása nulla, így a szabályzó, csak a soros előtété ellenállással találkozik, ami 20%-a a relé ellenállásának. - Azt el is felejtettem kérdezni, hogy a relén van-e reverzdióda. Mert a relé kikapcsolásakor a tekercsben ellenindukált feszültség keletkezik, ami megzavarhatja a szabályzó működését. (Mert lehet egyszerűen, csak ennek hiánya okozza a problémád.) A dióda rövidre zárja (visszavezeti a tekercsbe) az ellenindukált feszültséget, de a kondi alkalmazása esetén már felesleges, mert a kondi miatti lassú feszültségváltozás, már nem okoz jelentős ellenindukált feszültséget. Remélem nem zavart össze hirtelen a sok információ. üdv! proli007
Helló!
Vajon a félvezetőknek van "kopása"? Tehát ha építek egy erősítőt, vagy kapcsoló üzemű tápot, akkor lehet arra számolni, hogy 2-10év múlva mondjuk magától zárlatba megy a félvezető, mint pl. ahogy egy kuplungtárcsa az autóban tönkremegy? Vagy ezek, ha nincsenek a határadat környékén járatva, örök életűek? A másik, mi van akkor, ha egy félvezető 30V-ig használható katalógusadat szerint folyamatosan, viszont kap néha 1ms-ig 60V-ot, akkor mondjuk a 100. ilyen impulzus után kifekszik a félvezető? Köszönöm!
Sziasztok!
Van egy régi Ganz–MÁVAGos Wattmérőműszerem, csak nem vagyok biztos benne hogy kéne bekötni. A bal oldali két csatinál I van, gondolom az az Áramerősség tekercse, a középső két csatinál pedig U van, az lehet a feszültség tekercs. Hogyan kössem be hogy jó legyen? Az előző tulaj azt tanácsolta hogy a Feszültség tekercset párhuzamosan, az Áramerősség tekercset pedig sorosan kössem rá. kép mellékletként csatolva. Előre is köszönöm a segítséget! keresés miatt: analóg mérőműszer bekötés wattmérőműszer wattmérő műszer
Jól mondja, a bekötés is jó. Mérésnél figyelj arra, nehogy túlterheld a műszert. És 50 Hz en mér hitelesen, de max 400 Hz -ig lehet mérni vele.
Hello!
Félvezető élettartamra vannak számítások, de szigorúan a paraméterein belül. De ha ki akarod próbálni, lehet a tied kevés lesz hozzá. Gyakorlatilag előbb avul el, mint tönkremegy. Kapcsolóüzemű tápok nem tartanak a végtelenségig. De helyes méretezése és használata esetén, (még ha a félvezető is hibásodik meg) nem a tranyók fognak tönkremenni, hanem a kondik. Azok élettartama hosszú életű kondi esetén is, kb. 2000 óra. (persze ha a hőmérsékleti határok közelében működik) De miért is kell a 30V-os tranyóra 60V-ot küldeni akármeddig? Nem célszerű akkor nagyobb tranyót, vagy védelmet használni? Paraméterin kívül nem meghatározható a viselkedése és ne is várd, hogy valaki is deklarálja, vagy jótáll érte.. (Ha két zsákot a hátadra teszek, Te hány zsák után fekszel ki?) üdv! proli007
Hi
Kösz a kiadós magyarázatot ![]() Majd holnap kipróbálom az RC -tagot, egyébként van a relén dióda. Más ha most a relére mint induktivitásra rakok egy kapacitást akkor nem fognak ott "összeveszni" azaz nagy feszültség indukálni? (Csak mintha rémlene ilyesmi) Köszönöm még egyszer a választ,segítséget.
Hello!
Te egy rezgőkör rezonancia frekvenciájára gondolsz. De a relé veszteségi (OHM-os és egyéb) ellenállása elég sok, ehhez. A kondi viszont túl nagy. A tekercs nyitási indukciója lehet nagy. De ez csak akkor jelentős, ha az áram kikapcsolási sebessége igen gyors, és a terhelő impedancia közel végtelen nagy (mint egy gyorsan kikapcsolt tranyó esetében). üdv! proli007
Szia!
Idézet: „A másik, mi van akkor, ha egy félvezető 30V-ig használható katalógusadat szerint folyamatosan, viszont kap néha 1ms-ig 60V-ot, akkor mondjuk a 100. ilyen impulzus után kifekszik a félvezető?” Ha a félvezető másodlagos letörési feszültsége kisebb mint a 60V valószínű azonnal tönkre megy. Az, hogy egy tranzisztor a katalógusban megadott értékeket milyen mértékben teljesíti az a gyártótól is függ. Lehet, hogy a 30V-osnak reklámozott alkatrész letörési feszültsége bőven felette van a 30V-nak, de lehet hogy csak éppen annyi. Mindenesetre rizikós a katalógus adatokat átlépni. Ha érdekel egy kicsit a tranzisztorok paramétereinek szórása azonos típuson belül más-más gyártótól, nézz be a hamis-tranzisztoros topikba, és keresd meg Libus méréseit a 2N3055-ös tranzisztorokról.
Ez csak elméleti kérdés volt. A kondi nekem is eszembe jutott, hamarabb szárad ki, mint bármelyik már alkatrész tönkre megy. Ezek alapján akár 50év múlva is felhasználhatom a most megépített erősítőm félvezetőit, ha addig nem teszem őket tönkre. Ennek nagyon örülök! Hamarabb rohad el egy fa doboz.
![]()
Hali!
nem tudom hogy ide tartozik e de valaki akinek van a tulajdonában próbapanel elmondaná miből áll? Egy téglalap alakú műanyag lukakkal? a lukak simák vagy olyanok mint az IC foglalat? Van benne érintkezőszerű valami? Koszi
Sziasztok!
Volna egy kérdésem: Adott egy modem, amibe egy 12v; dc; 1a; -es adapter volt, csak ez elromlott. Mi történik, ha a modembe egy 12V; DC; -és nem 1A-es, hanem mondjuk csak 300miliA-es adaptert tennék? A válaszokat előre is köszönöm.
Igen, a lyukak alatt vannak érintkező sávok, amik a felszínén lévő rajzok szerint vannak elhelyezve. A lábtávolságok megfelelnek a DIP tokozású IC-k lábtávolságaival.
És akkor egy rajz pl vonal mentén a lukak össze vannak kötve vagy sem? Azért kérdezek ennyit mert házilag akarok egyet csinálni!
Valószinű, hogy huzamosabb ideig használva leégne a dugasztápod
|
Bejelentkezés
Hirdetés |