Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
Nálam 11V esik az ugyanolyan ellenálláson, de ez nem sokat jelent, mert így csak valami effektív értéket lehet mérni. Az óráról jó lenne ha tennél fel videót és képet, hogy a jelenséget meg tudjuk nézni. Viszonyításnak tettem fel az enyémről egy pár kockát. Az egyik órának ugyan az a szoftvere, a másiknak pedig a kijelzője egyezik meg a tieddel. Az eredeti szoftverben 4MHz kvarccal 1 mp alatt 1000000 utasítást végez el az óra. A kijelző rutin 1000-et vár minden szám kijelzése között, az kb. 1mS és ezt 6x teszi meg csövenként egyszer. Tehát kb 166Hz-es a kijelzés frekvenciája. Azt nem kellene látnod. Lehet hogy kialszanak a csövek egy pillanatra, vagy interferenciát látsz egy másik kioltási frekvenciával. (Ha növelni akarod a frekit, csökkenteni kell az 1000-ig számoló részt a delay rutinban, akkor lehet, hogy a csövek fognak fütyülni )
Szia!
Próbálgattam az ellenállások variálását az anódoknál...illetve a multimétert is sorba kötöttem vele. Ha 11 kOhmos ellenállást rakok be,kb 200 V puffernél 1 mA-t mérek. Ez valós érték lehet? Illetve a csőnek mi a normál/max feszültségértéke? Mert félek hogy azért vibrál picit mert annyira alacsony feszültségről jár. 210 fölé nem mentem..nekem a 240 Vos pufferrel szerelt órádon van ilyen cső? Mert akkor feljebb megyek én is bátran,az az igazság hogy nem használtam még ilyet,nem tudom mi mikor jó. Szerintem nekem a vibrálás egyébként olyan 50-60 Hz körüli,viszont félek hogy a videó nem fogja visszaadni. Holnap tudok csinálni dokumentációt,képeket és videót is. (Ha te is ilyen csöveket használsz 240 V pufferrel,és még az ellenállások is stimmelnek,akkor bátran feljebb megyek a feszültséggel. (450V-os a pufferkondi) Szerintem a szoftverbe nem kell belepiszkálni ha másnál nincs ilyen jelenség...
Ez az óra...már megint szivat!
Gondoltam,összerakom most,holnap reggel tudjak fényképezni...és megint nem megy. Most minden csőben 0 meg 1 világít,egyszerűen nem tud elindulni szerintem a PIC. Egyet már megölt,remélem ezt nem vitte át a másvilágra... Még egy PIC-em van,de nemtudom mitől halnak el...stabic - puffer meg 100 nF... Esetleg van ötleted?
A stabil IC-t nézted már? Jó lenne ránézni szkóppal is.
Igen, ahogy írtam is az IN-12b-s óra 240V-os pufferrel megy. A z570m-es az eredeti Tom025 féle óra utánépítése, a másikon a Vicsys féle óra szoftverének egy módosított verziója fut. (Az új óráimban vannak a dc-dc konverteres tápok, ez a kettő még trafós táppal működik) Folyamatos működés esetén 170V és 2,5-3 mA ír a használati utasítás. A csőnek 200V tápfeszt ajánl a leírás minimum, ha szakaszosan üzemel, (annyit ír, hogy nem kevesebb mint 200V.) Sajnos nem azokat a terminológiákat használták az oroszok, mint amik a német csöveknél megszokottak. Keresek még más leírást, hátha valahol van egy összehasonlító táblázat.
Nem kéne kicsinálnia a pic-eket, nézd át a nagyfesz kapcsoló tranzisztoros részt, hogy nincs-e ott valami zárlat.
Sziasztok!
A stabIC-t nem néztem,mit nézzek rajta? a kimeneti 5 V-t? Hogy mennyire stabil? Akkor a puffertől nem félek,feljeb megyek 210-220 V-ig simán.Átnézem azt a részt,én sem értem hogy miért halt meg az első PIC. A PicKit sem ismeri már fel...ezt még felismeri csak nem működik...félek hogy ennek is ez lesz a sorsa...
Pl. azt, hogy nincs-e rajta nagyfesz tüske...
Szia!
Szkópra kötve az 5V-os kimenetet,gyönyörű szép vízszintes vonal látható. Egy apró tüskét sem látok... Az előbbi 'nem megy' rész megoldódott,egy biztosíték volt a ludas : a sok próbálkozás alatt sikerült túllépni valószínűleg a 250 mA-t : igazából nem is néztem hogy milyen értékű mikor beraktam,mondván úgysem megy ki mert labortápról élesztem. Tehát most ott vagyok hogy a nagyfesz rész jó. A puffert feljebb tekerem...működik az LDR is : csupán nagyobb áramfelvételnél resetel a PIC. (hirtelen szembevilágítottam 10W-os leddel )Ahogy olvastam,tápfesz probléma vagy melegedés...holnap ezeket fogom felderíteni. Azt hogy az első PIC miért halt meg,nem tudom...még átnézem a nagyfeszt kapcsoló részt is.
Szia!
Nekem van egy ilyen ic-m de még nem volt időm kipróbálni.
Sziasztok!
Érdekes ez az óra nekem,van valami rejtett problémája. Bekapcsolásnál van amikor rendesen bekapcsol és megy,nincs vele semmi gond órákon át. Viszont van amikor bekapcsolom,az utolsó digiten valami szám világít és semmi sehova. Van amikor elindul és 10-20 másodpercen belül teljesen önkényesen ugyan úgy 'bevált' egy számot az utolsó digiten,a többi pedig kikapcsol. Van két kép,sajnos a gép lemerült,így nem tudok csinálni normális videót. Feltöltöm és igyekszem készíteni olyat,ahol látható a hibajelenség... (kicsit off de az avi file-t mivel tudom tovább tömöríteni? pár másodperces videó is 5 mb körüli...) A nyák nem volt ilyen szétforrasztott,csak sajnos a sok kísérletezés...
Szia, ehhez kéne a nyákterv is, mert igencsak véknyak a szigetelő sávok és nem hiszem, hogy a nagyfeszültségű részeken ez megfelelő lenne. Én lekötném róla a nagyfeszt és úgy megnézném, hogy jól működik-e az óra, ledekkel a kimenetein, minden digitet külön külön tesztelve. A nagyfesz ha visszajut a pichez akkor biztos, hogy kiüti. Én erre a vonalvezetésre nemhogy a 240V-ot, de még a 150-et se engedném rá. :no:
Szia!
Csatolom a nyáktervet... Az érdekes az hogy ha elindul és be is tudom állítani rendesen,akkor nincs vele gond. Onnantól biztosan jár...csak az indulás nagy nehézkes. Akkor ezzel mit lehet kezdeni szerinted? Rossz az egész? Elég sok munka benne van...
Tyűha! Ez a 0,4mm-es szigetelési távolság nagyon, de nagyon kevés! Illik hagyni (ilyen tervnél) 0,9...1mm távot. Ráadásul a nagyfesz résznél még ki is takarnám egy inverz területtel.
Szerintem kellene egy új nyák.
Szia!
Jaj de fáááj... Esetleg van tipped hogy mi történthet ilyenkor,indulás előtt? Mert akkor gondolom a nagyfeszültségű rész zavar be a PIC-nek...esetleg nem lehet valahogy árnyékolni a PIC-et? Vagy ha mondjuk az MPSA tranyóknál egyszerűen egy függőleges vonallal elválasztanám az egészet,az segíthet? Vagy a nagyfeszt előállító résznél is problémás a szigetelés?
Szerintem elég egy kis kosz a panelon, már a PIC oszcija is beáll. A nagyfesz részről már nem is beszélve. Ott tnylég muszáj a szigetelési távolság. Tehát az árnyékolás nem valószínű, hogy sokat segít.
Vigasztaljon a tudat, hogy a gyakorlat teszi a mestert!
A kvarc melletti kondik elhelyezése is okozhat galibát, azoknak közvetlenül a kvarc lábán kéne lennie a föld felé. Ki kellene szedegetni nagyfesz vezetékek közül a földelő sávokat, ez így utólag igen nehézkes. És ha meggyőződtél, hogy sehol nincs zárlat (akár egy ón vagy szennyezett gyantacsepp is vezethet) le kellene lakkozni azt a területet, hogy minimális szigetelés legyen. Lehet hogy tényleg egyszerűbb új nyákot tervezni, ahol a nagyfeszt teljesen elkülöníted.
Hülye kérdés de arra rá lehet mérni? Mert mikor jár rendesen az óra,ha rámérek akkor a kijelzés megáll és a szkópon nem látok semmilyen jelalakot,csak egyenes vonalt. Kb a tápfeszültség nagyságával megegyező vonal...
Sajnos azt látom hogy bármi meg tudja zavarni,és újraindul,ha egyáltalán hajlandó indulni,most pl nem tudom 'felébreszteni' . Ötlet: tervezek egy új panelt,ami három részből fog állni,vizikailag is. Azt megnéznéd hogy a nagyfeszt előállító résznél,hogyha megnövelem a szigetelési távolságot az egyenirányító dióda után, (tehát ahol jelen van ténylegesen a többszáz Volt),akkor ez a rész maradhat így? Tehát nem kell átrendezni az alkatrészeket vagy ilyesmi? Mert akkor ez lenne egy panel,a másik a katódmeghajtó rész,7805+PIC+KA155 Ic-vel,illetve a harmadik pedig a nagyfeszt kapcoslgató rész,a bázisellenállásoktól kezdve. (mivel 3 a magar igazság,egy a ráadás,így a mostani panelből egyszerűen levágnám a jobb oldali RGB ledmeghajtót,ez lenne a +1. ) Mondjuk ha azt mondod hogy ez így megfelelő,akkor mielőtt nekiállok gyártani,mindenképp kérek egy ellenőrzést majd!
Én rövid és vaskos vezetékeket használnék. Ez a módszer nem jó, hogy körbe-karikába viszed a hosszú vezetékeket. A nagyfesz résznél használj 0,6...1W-os ellenállásokat (RM7,5 vagy nagyobb) és RM5 kondikat.
A kvarcra nem tudsz rámérni, ott egy kis kapacitásváltozás is leállítja az oszcillátort. Nem tudom nézted-e a vicsys féle overkill óra nyákját vagy a Mule1,2 és az eredeti Tom025 féle óra nyákjait azok elég sűrűre vannak tervezve, de nem okoz problémát a működésükben. Az auto gnd itt nagyon bekevert neked.
Akkor a kvarccal nem próbálkozom.
Viszont akkor hogy lehet megnézni hogy a külső kvarcos PIC megkapja-e az órajelet? Megfogadom a sok hasznos tanácsot,megpróbálom modulárisan,kis méretben és kompaktan megtervezni a nyákokat. Az boldogságra ad okot hogy azért elindult az óra,láttam működés közben.. Bevallom,kicsit féltem tőle mikor nekiálltam,már csak a csövek miatt is. De megéri,az biztos! Csodás látvány! Az új paneleknek van egy nagy előnyük,tudok hozzá tervezni pofás kis dobozt. A kijelző rész már 'dobozolva' van,az egyszer bemutatott labortápom 'hangulatát' veszi át az óra is,már ami a borítást illeti. Nyáknak a vicsys féle Overkill órát is áttanulmányoztam,illetve a Tom025 féle nyáktervet is nézegettem,nem gondoltam volna hogy a saját ötletek-tervek ekkora galibát okoznak majd. A nagyfesz részhez mindenhova fémréteg ellenállásokat használtam most is,a tranyókhoz 0.6 W-osakat,az anódellenállások pedig 1 W-osak.
Az biztos, hogy belemérni szkóppal vagy frekimérővel nem lehet. A videón nem látszik teljesen, de a másik lábon is meghülyül és villódzni kezd a kijelző. Nem próbálod meg áttenni a kondikat a másik oldalra? A kimerevedés nagyon arra utal, hogy leáll az oszcillátor.
Sziasztok!
Meg lehetne mérni a 14. lábon (CLKOUT), de ahhoz az a bozonyos "nagyfrekvenciás / kis kapacitású mérőfej" kellene, ami a jele a tizedére osztja. Sajnos normális vezetékekkel a szkóp bemeneti kapacitása leterheli a kimenetet, a rezgés leáll. Más megoldás lehet egy CMOS kapu a CLKOUT lábra és a kapu kimenetét mérni, de a kapacitások miatt torzulna a jel - majdnem szinuszt lehetne mérni...
Látom neked is kimerevedett egyszer az egyik digit,nálam is ez a jelenség.
Sajnos most fel kell mennem Pestre,kezdődik a suli...de a hét végén megpróbálom,csak még addig kitalálom hogy hogyan. Viszont ahogy mondtátok,több alapvető hiba is van a nyákon szóval ... Köszönöm szépen
Sziasztok!
Volt egy kis időm,az új tanácsokat figyelembe véve elkezdtem az új nyákok tervezését. A táp rész nagyjából összeállt,még finomítások - csatlakozók illetve a feliratok hiányoznak : Kérdezném hogy eddig megfelelő lesz-e a panel? Lenne végülis ezen kívül egy PIC-es panel,a katódmeghajtóval együtt...illetve a 3. pedig a nagyfesz rész. Így a PIC-es vezérlés biztos hogy nem kapja meg a nagyfeszültséget,mivel arra a panelre azt rá sem kell vezetni. Köszönöm szépen!
Szia! Ez a tápegység rész már jobbnak tűnik Szeretném megjegyezni, hogy katódmeghajtás ugyan a "gnd"-t kapcsolgatja, de attól az SN74141 kimeneti lábain ugyanúgy nagyfeszültséget lehet mérni, tehát eljut a nagyfesz a másik panelodra. Ha a katódvezérlésnél nem hagysz megfelelő szigetelési távolságot ugyan úgy gondot okozhat majd. Alapjában véve nem az volt a másiknál a baj, hogy egy panelon volt, hanem, hogy midenütt extrém kicsi szigetelési távolság volt rajta és a nagyfesz/kisfesz nem különültek el egymástól.
Szia!
Köszönöm a választ! Akkor lehetséges hogy egy panelra rakom őket,alkalmazva a szigetelési távolságokat is. Távolabb is viszem valamennyivel a vezetékeket,a köztük levő szigetelési távolságot is növelem...és akkor talán jó lesz. Ma folytatom majd a terveket és jövök megint...
Sziasztok!
Próbáltam összeállítani egy jó nyák tervet : ez lett belőle. A PIC-es részen nem nagyon változtattam,a kvarnál a kondikat átraktam közvetlen a lábakhoz. Megnöveltem a szigetelési távolságot illetve igyekeztem a kifeszültségű részt és a nagyfeszültségtű tápot nem egymás mellett vezetni. Most sajnos nem megy olyan kreatívan a tervezés..remélem azért jó lesz ez.
Azt nem értem, hogy miért ragaszkodsz a 0,4-es távhoz. Egy csomó helyen még mindig ekkora... A PIC-et is nyugodtam elforgathatod, hogy ne kelljen körbe vinni a sávokat.
Szia!
Azok a 100nF kerámia kondenzátorok most sincsenek a helyükön... A 74141 Nixie csőre menő lábain 60-70V -ra felmehet a feszültség. A terven ott megy mellette a pic egy-két vonala. El kellene őket választani, úgy hogy mindenütt egy vékony föld vezeték menjen el köztük... |
Bejelentkezés
Hirdetés |