Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Engem az érdekelne, h van-e olyan program(vagy Eagle-ben hogyan oldható meg), h egy jpg formátumú képből(amin a kapcsolási rajz van), megtervezze nekem automatikusan a NYÁK rajzot...tehát amit szeretnék...ez a kép:
http://electro.zolee.hu/upload/12377510751605.jpg és ebből a kapcsolási rajzból szeretnék NYÁKrajzot előállítani, de ez nem igazán megy...tehát van vmi olyan program ami igy automatába össze tudja nekem rakni?
Nincs! Sajna ezt neked kell megcsinálni .
Ha berajzolod a kapcsrajzot, tud a program nyákot tervezni. Sajna nem lesz sem szép sem elég hatékony...
Hát nem lett a legszebb. Nem lehet hogy inkább sok a 4perc, vagy vékony a lakkréteg, mert ott ahol nem kell lemarni, ott is megkezdte. Én P20 lakkot használok, és vaskloridban maratok. A nyomtatást lézernyomtatóval írásvetítő fóliára nyomtatom. Egyébként milyen levilágítód van?
Nekem 14:30 perc kell a levilágításhoz. 2db 9W-os UVA csövet használok. Azért mart bele, mert a fólián a nagyobb fekete részek ilyen pontszerűen lukacsosak.
Nálam ilyen a fólia, de ez sem a legszebb.
Én meg nem hívtam elő a rajzot rendesen, és dobhatom el a panelt. De majd csak bele jövök már..
Én ezért szoktam azt csinálni hogy, egy normál és egy tükrözött filmet nyomtatok , egymásra fordítom a festékes felével és átküldöm a laminálón .
Az miért jó, hogy utána átmelegíted? Levilágításkor a fóliavastagsággal távolabb kerül a rajzolat a paneltól. Alávilágítás vékony vonalaknál nem látszik? A lamináló nem csúsztatja el a két filmet egymástól?
Nekem az van. A bátyámnak profi színes lézere van (400000Ft) és nem sokkal jobb a helyzet.
Én meg ezért csináltatom nyomdában. Ti mind additív módszerrel dolgoztok, ami soha nem lehet olyan jó mint kivonó módszer. A nyomdai film alapban fekete (korom fekete) és ott lesz átlátszó ahol a lézer megvilágítja.
Ez van, a fotózáshoz jó film kell. A videómban meg lehet nézni a nyomdai film milyen. A többi csak helyettesítő házi megoldás. A pauszos nem rosz, de nyúlhat a pausz főleg ha megfújjátok sötétítővel, a sima papír meg 20 30 perc ott ahol a nyomdai film max 5, de akkor már levakarni sem lehet, csak a tömény lemosó viszi le.
A laminálótól összetapad a két fólia , és sokkal fényzáróbb lesz mintha csak egymásra volna téve , vastagabb vonalaknál nincs selentősége az alávilágításnak (ha fénycsővel dolgozol) A sokledes
5mm -es vagy szuperflux -levilágítók viszont nem világítanak alá , mert szinte "pontszerűen világítanak . Egyébként , nagyon igaza van Gulasoft-nak én is most próbálok nyomdát találni a filmkészítésre .
Otthoni körülmények között is lehet szép nyákot gyártani, csak ki kell tapasztalni mit hogyan kell, és mennyi ideig. Nem az első kudarc után feladni és futni a nyomdába A két fólia sosem lesz olyan, mint az egy, szinte lehetetlen úgy egymásra tenni, hogy ne csússzon el. A laminálásról meg ne is beszéljünk. (nem nyák gyártásra való technika, hanem csak bohóckodásra)
Jó dolog a nyomda... De, én vidéken lakom és a fejlesztés során van úgy, hogy 3-4 nyákot is kell készítenem, mire elérek valami megoldáshoz. Aztán megint módosítani kell, mert nem kapok valamilyen betervezett alkatrészt és más kell helyette. Aztán előjön valami egyéb kívánság és megint módosítok. Aztán... Nem is tudom, hogy pl. Székesfehérváron hol van olyan nyomda, aki el tudná készíteni (normális áron) a kontakt filmet...?
Vágom amit mondasz, már 1000-szer volt tárgyalva. Viszont én ezzel a módszerrel is tudok szép nyákokat csinálni, és nem fogok szaladgálni a nyomdába mindig, ha kell valami. A melóhelyemmel úgy se tudnám össze egyeztetni, hogy nyitvatartási időn belül oda érjek. 0.3mm vezetősávokat már jól tudok csinálni. A Misinek meg azért írtam, mert azt hiszi, hogy a lézeres nyomtató az isten. Én a tintasugarasommal sokkal jobb maszkot tudtam csinálni mint a lézerekkel. A gáz az, hogy a tintasugaras maszkra nagyon vigyázni kell, mert nagyon sérülékeny, és drágább is a patron, meg a fólia is. A lézer az gazdaságosabb.
Ezt a két állításodat cáfolnám ! Már kb 5-8 éve készítek nyákokat és minden fellelhető technikát kipróbáltam !
filctoll-P20 - gyári lakos panel - laminálás - és most a dry fólia ! Mindegyikkel lehet otthoni körülmények között szép nyákot csinálni . Ha tökéletes eredményt akarsz , akkor tökéletes anyagokkal szerszámokkal kell dolgoznod . A film elkészíttetése nyomdában már egy kész terv ,vagy egy megrendelésre készülő nyák ELENGEDHETETLEN kelléke .
Tényleg most hogy mondod (a nővérem menyit kereste a lakkját amit elcsórtam) Mentségemre legyen mondva , ennek már 30 éve !
Sziasztok ! Ugye azért nem marta ki a panelt a vk, mert nem hívtam elő rendesen a lemezt. Azaz kimarta, de egy és fél óra alatt. Nagyon lassan marta, meg hibás is lett a marás.
Lehet, hogy zsíros volt a panel(összefogdostad), ha nem hívtad volna renndessen elő szerintem semennyire se marta volna le, mert ha jól tudom a P20-at nem viszi le a marató.
Látom, nem nagyon értesz hozzá, már bocsi. Én nem p20-al dolgozok, hanem gyári nyákkal. :yes:
Az előhívás után, ha beledobod a maratóba, az üres részek, szinte azonnal bebarnulnak. Szép egyenletesen, ott ahol maratni kell. Ha nem így van, akkor 2 lehetőség van: Kevés a levilágítási idő, vagy túl messze van a cső. A másik, hogy túl híg az előhívó vagy nem elég ideig hívtad. Előhívás közben, finoman át oszoktam masszírozni egy puha ecsettel. Ilyenkor már látszik a fényes réz réteg. Ezután le kell mosni és víz alatt áttörölgetni (pl. az előbb használt ecsettel), hogy kimosódjon a rárakódott leoldott fotolakk. Ezután jön a maratás. Én sósav+hidrogénperoxid változatot használok.
Szerintem az volt a baj, hogy nem volt rendes előhívva. Most sokat hívtam elő, már a szöveg is kezdett halványulni, és egyből megoxidálódott a réz. Remélem beválik most már a folyamat. Köszi fiúk!
Egy ilyen kaliberű nyákhoz bőven jó a tintasugaras nyomtatóval készült fólia, nemis ilyen nyákoknak fogok filmet csináltatni nyomdában
Itt a kész nyák dry fólia és 30 sec levilágítás egy darab 8 wattos fénycsővel
Úr isten. Én 2 18w-ossal szoktam dolgozni, de 40 percig csinálom...
Sziasztok
Gulasoftnak igaza van, a nyomdai fóliával gyakorlatilag nem kell a levilágítási időre figyelni. Én egy réteg tintasugaras fóliát használok (HP psc4280, eredeti tintával) 1 perc 15 mp a levilágítási időm 2db cree leddel 15 centiről maratásálló fóliával, lötstopnál ugyanez, csak ott 2 perc a levilágítás. A fólia nem fed eléggé mégis lehetséges vele 0,22-es vonalakat is csinálni. (Ugyanezzel a módszerrel a 2005 decemberben lejárt p20-at 8 perc alatt tökéletesre világítom, de ezzel csak a furatokat szoktam feljelölni) Ezeket csak azért írtam le, hogy lássátok nem akkora misztikum és nem kellenek laborkörülmények sem, valamint a lejárt p20-at sem kell kidobni, viszont nem árt hűtőben tartani. A sokak által várt furatgalván: (a zárójelbe írt időtartamok közelítő értékek, de nagyjából pontosak) 1. lépés: a nyák méretre vágása (végső méret + technológiai keret) fúrása, tisztítása: Fúrni mindenki amivel tud, én kézi állványos géppel csinálom, wolframkarbid fúrókkal, a hss eléggé sorjáz, furatgalvánhoz nem a legjobb, de használható. A technológiai keret nálam 10 mm körben, erre nagy szükség van, hogy legyen hol megfogni a nyákot! 2. lépés: tisztítás és kémiai csiszolás (csiszolóvászon nem jó, mert eltömíti a furatokat) FIGYELEM! Itt és minden további lépésnél a nyák alapos furatirányú mozgatása is szükséges! 2.a: zsírtalanítás denaturált szesszel majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) 2.b: oxidáció eltávolítása 10%-os sósav oldatban majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) 2.c: mikromaratás kénsavas ammónium-perszulfát (nátrium-perszulfát is jó) oldatban (200g/l ammónium-, vagy nátrium-perszulfát) majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) –Itt nem jó más marató, mert klorid ionokat hagyhat maga után, ami nem tesz jót az ezüst-nitrátnak- ----Innentől csak gumikesztyűben szabad a nyákot megfogni!---- 3. lépés: ezüst-nitrát Ezt a lépést lehetőleg félhomályos helyen végezzük, az oldat csak desztillált (ioncserélt) vízből készíthető, a csapvíz tele van szennyeződésekkel. Az oldat sötétített üvegben, sötét helyen tárolandó, többször használható! Az oldat összetétele: Ezüst-nitrát (AgNO3): 2g/l (én 100ml deszt. vízbe egy kb. 3x3x3 mm-es darabot dobtam) Nátrium-tetraborát (Na2B4O7, bórax): 20g/l 3.a: Ebben az oldatban kell lötyögtetni a nyákot (furatirányban!) 2 percig, majd alaposan lecsöpögtetni, hogy a furatokban ne maradjon oldat, de nem szabad lemosni. 3.b: Hagyni kell megszáradni, én egyet napon szárítottam, kettőt lámpa alatt (60w normál vonalizzó) kettőt pedig csak úgy letettem, nincs különbség, kivéve, hogy a napon gyorsabban megszárad. 4. lépés: kémiai réz Lehetőleg jól szellőző helyen, vagy szabadban végezzük. Ide szintén nem jó a csapvíz, csak a desztillált. Az oldatot használat után ki lehet önteni, mert gyorsan lebomlik. Az oldat összetétele: Réz-szulfát (CuSO4) 5g/l EDTA (nátrium-edta, etilén-diamin-tetraecetsav) 10g/l Formaldehid 30%-os (HCHO) 20ml/l Nátrium-hidroxid (NaOH) 2 teáskanál 250ml oldathoz, 11,5 és 12,5 közé kell a PH-t beállítani vele. 4.a: 200ml deszt. vízben feloldjuk a hozzávalókat a NaOH kivételével a maradék 50ml-ben elkeverünk 2 teáskanál NaOH-t és óvatosan összeöntjük. Ha rozsdabarna lesz az oldat akkor jó, de erre pár percet várni kell. Ha nem lesz, akkor még kell bele NaOH, de nem túl sok, mert megbontja az oldatot. 4.b: Ha barna és enyhén pezseg mehet bele a nyák, néha lötyögtetve, furatirányban is 10 percet. (én kb. 2 percenként nyúltam bele és lötyögtettem, ugye a gumikesztyűt még senki nem vette le?) 4.c: Öblítés folyó csapvízben, gumikesztyűs kézzel simogatva a nyákot. 5. lépés: galvanizálás Az oldat összetétele: Réz-szulfát (CuSO4) 75g/l Deszt. víz (ide a csapvíz is jó) 0,7l Kénsav (H2SO4 37%) 286ml/l Sósav (HCl 30%) 0,133ml/l Megfelelő mennyiségű oldatot készítünk majd ebbe belógatjuk a nyákot katódként egyenlő távolságra az anódoktól. Anódként sima rézcsövet használtam 0,5 colos átmérővel, a csövek 6 centire voltak egymástól, a nyáktól pedig 8-10 centire. Oldalanként 3 cső elég volt a 20 centi széles nyákhoz. A csövek 12 centi hosszúak voltak. 1A/dm2 árammal 40 percig galvanizálunk (pl. 10x10 centis nyáknál 2 Amper) félidőben célszerű megfordítani a nyákot fentről lefelé és jobbról balra. Az első 10 percet fele árammal érdemes galvanizálni (én 80 percig csináltam fele árammal, mert nincs rendes áramkorlátom, pc táp 5v-os részét használtam pár nagy teljesítményű ellenállással) 5 percenként lötyögtetni kell a nyákot furatirányban. Ezután alapos csapvizes öblítés, szárítás és lehet laminálni a maratásálló fóliát. Figyelem! A vegyszerekkel körültekintően bánjatok, puszta kézzel egyikbe sem szabad nyúlni, a formaldehid különösen veszélyes! Lehetőleg ne lélegezzétek be a gőzét, a náthához hasonló tüneteket okoz csak fájdalmasabb, persze normál használat közben nincs vele gond csak büdös. Az ezüst-nitrát pedig alattomos, belenyúlsz, rád szárad, kimész a napra és bebarnul (bár inkább sötétlila) 3-4 hét mire lekopik. Az összes vegyszer megvehető a József körúti vegyszerboltban, egyik sem engedélyköteles, talán fecskendőjük is van a ml-ek méréséhez, ha nincs akkor gyógyszertár. Képeket nem tudtam csinálni, mert kölcsön volt adva a gép, a következő nyáknál dokumentálok mindent rendesen. Ha valakinek kérdése lenne ide írjátok, mindenkinek hasznos lehet, kémiához egyáltalán nem értek, de megpróbálok válaszolni.
Igazad van, nem értek hozzá.Mind egy hogy gyári panel vagy P20-al dolgozol,ha valahol nem viszi le az előhívó a fényérzékeny réteget akkor ott marni nem fogja.(egyébként próbálkoztam már én is levilágíttással "sikeressen")
|
Bejelentkezés
Hirdetés |