Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Igazad van, nem figyeltem, hogy kettős táp lesz.
És abban a mondatban sincs benne, hogy ő nem akarja a 2X42 váltót. Egyetlen kérdést tett fel, megkapta a megfelelő választ, megcsinálta a próbát (más trafókkal), a céljának meg fog felelni, úgy látja.
Mert neki szimmetrikus 42V kell. Nem azt akarja gudni, amit minden bizonnyal tud. Nem kell még Paksot is elmagyarázni neki - majd ha kérdi. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2020
Neki fogtam a fűtő trafónak de még nem döntöttem el, hogy 0,9 vagy 1T-vel számoljak. Honnan tudjam, hogy a trafó lemez mit fog bírni? Az előzőt talán eggyel számoltam de nincs gond vele eddig. A kalkulátort én írtam hozzá excelben.
Ablak és huzalfüggő is. J=2.5. Ha elfér, alacsonyabb gerjesztés. 1 T-val nyugodtan számolhatsz. Üzemidő függő is: Ha kicsi az ablak, J=3 (vagy 3.5) rövidebb, szakaszos üzemre.
Kiegészités/másként megfogalmazás:
Igazán az van, hogy ha nagyon nagy a gerjesztés, akkor üresjáratban fog melegedni a transzformátor (vas). Ha az áramsűrűség túl nagy, akkor meg terhelés alatt fog melegedni a transzformátor (tekercs). A nem speciális vasmagok tipikusan úgy vannak méretezve, hogy a vas és réz veszteség üzemi körülmények között nagyjából egyforma legyen. Az mindenképpen javallott, hogy a rendelkezésre álló tekercselési tér ki legyen töltve.
Mivel több fajta csövet akarok tesztelni így az értékek 6,3-tól 27, esetleg 30V-ig terjedhet. Pp kimenőnek van egy méretű lemezem de más fajta bevonattal. Vagy egy típus vagy nem. Vagy biztos nem.
Nyugodtan mehetsz 50 voltig,fog kelleni. Kimenőnek pedig 0.35 mm-nél ne legyen vastagabb. Ha ennyi, vagy vékonyabb, szinte bármelyik vas jó. A bevonat lényegtelen, csak a kitöltést rontja, ha vastag (pl. papír).
Remélem jól látszik a különbség. Mihez kell 50V? A diódák (DY/PY) 30V körüliek.
A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2020
A szín nem számít, csak a vastagság.
U-s csövek, rács-előfeszültség.
Összerakásnal arra figyelj, hogy azonos irányban legyenek a lemezek oldalai a szigetelésük miatt.
A primer rész készen van. 800 menet. A végén jobban széthúztam. Maszkoló szalagot használtam.
Sziasztok.
Lehet nem teljesen ide tartozik, de végül is trafóval kapcsolatos a kérdésem. Van egy olyan trafóm amin van 2 primer tekercs(2x120V), az egyik meg van csapolva 100V -nál. A kérdésem a következő : Hogyan tudhatnám meg melyik 2 vezetéket kell összekötni hogy 220V -ról üzemeljen. Amit eddig tudok : Piros-Fehér - 14 Ohm; Kék-Sárga 15 Ohm; Zöld-Kék 3 Ohm Persze, nem lehet megnézni hogy volt eredetileg bekötve, mert már bontott...
Ha trafó, akkor kell legyen neki szekunder tekercse is, arra feszt kapcsolva, és a primereket méregetve nem lesz nehéz rájönni.
Jó, értem én, megvan a 120V és a 100V, de ha nem jól kötöm őket össze, akkor nem egymás ellen dolgoznak majd, nem lehet baj belőle ?
Szia!
Ha nem jól kötöd össze, abból kis füst és/vagy a bizti is repül. Köss sorba egy 230-as izzót a piros-fehér és a kék-sárga tekercsekkel ( 240 V verzió ) vagy a piros-fehér és a zöld-sárga ( 220 V verzió ) tekercsekkel és rossz menetiránynál teljes fényerővel világít az izzó, jó menetiránynál pedig alig vagy semennyire.
Fázishelyesen kell sorba kötni, van rá több lehetőség is ellenőrizni.. Egyik lehetőség ha szekunderről táplálva leméred a sorosan kötött tekercseken a feszültséget, 220V ok.
Köszönöm uraim!
Adott egy fém szürke huzal amit nem tudok forrasztani. Mi ez?
Ha nem kapja el a mágnes, talán alumínium.
Sok mikró trafóban van ilyen.. A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2020
Az jó mert akkor dobhatom ki mert a célnak nem felel meg.
Aluminiumot is lehet forrasztani.
Valamint másként is lehet csatlakoztatni vezetéket...
Ahogy írta ferci, alu. Nem egyszerű forrasztani, ezért ha lehet, kerülöm, viszont ha mindenképpen forrasztani kell, létezik technika. Az a baj, hogy már kis mértékű melegítés hatására is oxid réteg növekszik az alu felszínén. Ezt kell lekaparni. De levegőn ez újra keletkezik, ezért minden hiába. Ha valami százezres tételt kell így megforrasztani, akkor van megoldás (védőgázas forrasztás, galvanizálás, speciális forrasztó anyag), de inkább kerüld el.
Ezzel megtudod forrasztani!
Bővebben: Link
Na mindegy. Itt van az üzemi állapot.
Itt meg 22 ohmmal terhelve. A hozzászólás módosítva: Dec 8, 2020
Lassan kiderült az is, hogy nem egy drót, hanem egy trafó kivezetése.
Ahogy elnézem az átmérőjét, a tekercs mért feszültséget és a 22 ohmos terhelést, nem valami nagy ügy. A "cél" még mindig nem tiszta. Van panelbe forrasztható sorkapocs is, 1-es, 2-es, 3-as, nem kötelező forrasztani sem.
Acsavaros kötés az alu hidegfolyása miatt nem alkalmas hosszútávra. Viszont ki ügyességgel meg lehet forrasztani ónnal is.
Egy tiszta vaslemez darabot rá kell tenni rezsóra, majd az ón olvadáspontja felé kell melegíteni kicsivel. Egy körömnyi felületen meg kell futtatni rajta egy borsónyi ónt, majd egy ónozott vas szerszámmal (lapos csavarhúzó) ebben az olvadt ón pocsolyában le lehet kapargatni az alu huzalról az oxidréteget. Szépen be tudja nedvesíteni az ón az alu huzalt. Az így előónozott huzalhoz hozzá lehet forrasztani egy szintén előónozott réz huzalt. Kis gyakorlás előtte jól jön.
5db 6,3-as tekercs lesz rajta meg egy leágazásos tekercs 15, 16, 16,5 stb értékkel. Ma reggel végeztem egy másik tesztet. Az eredeti terhelés 3 ohm körül lesz. (kb 1,78A). Itt már leesett 6,70 valamennyire.
A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2020
Ebben az esetben nem sokat variálnék - néha után kell húzni a csavarokat, mint más technikákban is.
1-2 db "drótnál" lehet vagy érdemes kísérletezni, de ez már tömeges. Persze nézőpont kérdése. A mérésed alapján még sok is a feszültség - a 6.3-as fűtéseknek legjobb lenne letekergetni pár menetet, de kérdés, hozzáférsz-e mindegyik tekercshez. Az pedig, hogy cseppet jobban melegedik a tekercs az alumínium miatt, egy dolog. A hozzászólás módosítva: Dec 9, 2020
|
Bejelentkezés
Hirdetés |