Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   389 / 389
(#) erbe válasza Alkotó hozzászólására (») Vas, 22:09 /
 
Öngyújtó.
(#) Massawa válasza Alkotó hozzászólására (») Vas, 22:19 /
 
Aszpirin ( mindenfajta jo) tablettára rányomod a pákával a drotot és az leviszi a lakkot.
(#) Lacika válasza Alkotó hozzászólására (») Vas, 23:02 /
 
Idézet:
„Hogyan lehet a rézvezetéken lévő lakkréteget a kapirgáláson kívül valamilyen más módszerrel eltávolítani”

Ha nem túl vastag, ugyanúgy mint a litze-huzalrol. Szeszlángon picit felizzítod a végét, majd belenyomod a szeszbe, ott lehűl, leválik róla a lakk, majd azonnal beónozod.
(#) pipi válasza Alkotó hozzászólására (») Vas, 23:25 /
 
Ha olyan a lakk (nálam van piros lakkos), akkor jól ónozott pákhegyhez nyomva leég/olvad.
Régről meg valami olyasmi rémlik hogy kalmopirinbe kell pákával nyomkodni. De gyanús nekem hogy gyorsabb szikével vagy csiszolóvászonnal párszor meghúzni.
---
Most látom már ajánlották
A hozzászólás módosítva: Vas, 23:27
(#) Massawa válasza pipi hozzászólására (») 6:00 / 1
 
Sajnos az ilyen lakkozás extra, nem tipikus. Én is használok ilyen drotot, de ezt többnyire aranyárban mérik. Olyan mennyiséget ami mondjuk egy trafora kell még nem is láttam. Ezt a drotot ha olvasztott onba mártod azonnal befutja az on a lakk meg eltünik. Sok finom munkára ideális, de ez nem a mezei zománc.
(#) Alkotó válasza Massawa hozzászólására (») 9:36 /
 
A pákával való "leégetést" kipróbáltam 450°C-os hőmérséklettel (tabletta nélkül). Hosszasan huzogatva a pákát a huzalon mintha megkezdené a lakkréteget megbontani, de távolról sem ideális. Ez egy ZZ jelzésű huzal, ami állítólag azt jelenti hogy kétszer van lakkozva. A kaparászáskor konkrétan lakk-forgácsok keletkeznek, és az így tisztított felület remekül ónozható már 320°-os pákával is.
(#) Ódenka válasza Alkotó hozzászólására (») 9:56 /
 
Én vékonyabb huzaloknál leégetem kis gázégővel a lakkot, majd polír papírral lehúzom az elszenesedett anyagot. Árulnak ún. átforrasztaható huzalt - drága. Van egy Z-s is - TME - drága.
Az első módszer egész jó, a kettőbe hajtott, ujj közé szorított polír papírral jó eredmény érhető el...
(#) lazsi válasza Alkotó hozzászólására (») 10:41 /
 
1. Kimenetre főkapcsoló mindenképpen fontos lenne!
- gyorsan kell megszakítani az áramkört,
- próbálgatásnál lógó vezeték a levegőben -> biztos hozzáér majd valamihez.

2. Ha mérni szeretnéd a kimeneti feszültséget, akkor Compzit fórumtárs ötlete: lágyvasas műszer.
További lehetőség, ha egy kétáramkörös kapcsolóval át tudod kapcsolni a kimenőfesz és egy bemenet között. Ha trafót tesztelsz, akkor jól jöhet, és mindössze + 1 kapcsoló és + 2 banánhüvely.

3. Egy ellenállás + LED + (védő)dióda beépítése minden kapcsoló/áthidaló mellé a csatolt kép szerint. (ellenállás az adott feszültségnek megfelelően méretezendő) Nem nagy kiadás, cserébe sokat dobhat rajta, hogy (messzebbről és sötétebb körülmények között is) látható (kiszámolható) a beállított feszültség.

4. Szerintem is jó ötlet Massawa felvetése, vagyis a banánhüvely + áthidaló dugó. Bírja a nagyobb áramot, és biztosan időtállóbb és megbízhatóbb, mint egy ugyanannyiba kerülő 5 A-t elviselő kapcsoló.

5. Én "elhinném" a trafónak, hogy ha beállítok 14 V-ot, akkor annyit ad ki. Sokkal fontosabbnak tartanám a rákapcsolt berendezés áramfelvételének a mérését. Ide megintcsak egy lágyvasas műszer lenne a legjobb... Erre azért is szükség lenne, hogy lásd: egyáltalán vesz-e fel áramot a rákapcsolt eszköz.

6. Tennék rá valamilyen visszajelzést, hogy lássam be van-e kapcsolva a kimeneti kapcsoló. (Ha a 3. pontbeli LED-ek zöldek, ez lehetne piros...)

7. Ha csak egy lágyvasas műszert tudsz szerezni, vagy nem fér el kettő a doboz előlapján, akkor egy kapcsolóval át lehet kapcsolni a feszültség (2. pont) és az áram (5.pont) mérés között. ( 2 + 5 = 7 )
A hozzászólás módosítva: 10:45
(#) compozit válasza Massawa hozzászólására (») 11:02 /
 
Bő 20 éve használtunk ilyen huzalt, 5..10 kilós tételben, a Konthelnél vettük. Nem emlékszem az árára, de alig volt drágább mint a hagyományos zománcozott. Elhoztunk egy nagy tekercsel, aztán a maradékot visszavittük. Súlykülönbség alapján kellett fizetni. 0,2 mm-es huzal volt, ebből készült litze 25 kHz-es táphoz. A szekundere 400 szálból állt, szilikon kaucsuk csőbe behúzva.

Az ónozáshoz van egy Wellerem, aminek a végén egy kis tank van. Felolvadt a használt cin, bele egy kis fenyőgyanta, aztán bele a pászma, fél perc alatt tökéletes volt.

Kis tételben minden nagyon drága, ezt a drótot sem a hobbistáknak találták ki.
(#) Massawa válasza compozit hozzászólására (») 12:41 /
 
Nekem is már több évtizede van ilyen drotom. Gyakran kellett használni extra feladatokra ( ezért van vagy 6 szinben, mert jo ha az ember tudja melyik ér melyik.).
(#) Alkotó válasza lazsi hozzászólására (») 14:59 /
 
1., 2., 3., 5., és 6. jó ötletek, mérlegelem.
4., Abban egyetértek veletek, hogy a banánhüvely és dugó az megbízhatónak tűnik, és sok 10 évig az is volt. De amiket most lehet kapni, azok nem olyanok mint lenniük kellene (így írtam körül a sz-art). Az olcsóbbra ráfoghatjuk, hogy azért rossz mert olcsó, de a drágák se jó. A legnagyobb probléma a hőre lágyuló műanyag részek. Ha lyukas szemes saruval lehet csatlakozni, akkor értelmesen meg kellene húzni ezek rögzítő csavarját, amit a műanyag ház nem visel el. Amelyikre forrasztani lehet az ebből a szempontból jobb választásnak tűnik, csak akik tervezték nem próbálták ki, ugyanis forrasztáskor hamarabb olvad ki a fémtest a műanyagból, mint létrejönne a forrasztott kötés. Egyedül a tiszta fém banándugók lehetnek még reálisak, de ahhoz meg szigetelő előlap kell.
7. Szembe megy az 5.-el. Teljesen meggyőztem magam, hogy a feszültséget elhiszem, és az áramot akarnám inkább mérni.
(#) Ódenka válasza Alkotó hozzászólására (») 15:41 /
 
Most tényleg nem értem, vakság, vagy figyelmetlenség? Mit banánhüvely, meg nagyáramú kapcsolók?! Már írtam, nem jó??? 5 kis műszerkapcsoló (2ák) és akkor kis LED is, mi a helyzet és 5 db ebből. ... és kész, nem kell tovább szenvedni. Pesze, ha csak futja még egy kis külön tekercsre, amiből lesz DC12V kb. amiről mennek a relék. Mondjuk a segédtáppal működtetett relékkel a fix erősáramú kapcsolókkal szemben megvan a hátránya, ha elmegy az áram, nem működnek...
A hozzászólás módosítva: 15:50
(#) Alkotó válasza Ódenka hozzászólására (») 15:49 /
 
Nincs elvetve a relés megoldás, de kiválasztva sincs. A trafón is elfér még egy vezérlő tekercsnyi feszültség, csak szét kell szedni hozzá a lemezelést, ami nem lehetetlenség.
A banándugó is jó lenne (ha egyébként jó lenne), és a lemezkés átkötés is egyenértékű ezzel.
Most inkább az AC árammérés a nagyobb kérdőjel, ennek mikéntjét kellene tisztázni, hogyan lehet értelmes bonyolultsággal, 0-5A tartományban megoldani az érték megjelenítését.
(#) Ódenka válasza Alkotó hozzászólására (») 15:51 /
 
Nem kell tekerni, használd a mostani 8, vagy 16 voltos tekercset.
(#) Alkotó válasza Ódenka hozzászólására (») 16:03 /
 
A relének jó lenne, de a külön mérőegységnek független feszültség kell.
(#) Ódenka válasza Ódenka hozzászólására (») 16:03 /
 
Viszont akkor a kimeneti áramhoz hozzáadódik a relé(k) árama is...
Ui: Igazad van, egy független feszültség mindenképpen jó lenne. Egy külön kis nyák trafócska megoldja, ha akad a lomban.
A hozzászólás módosítva: 16:04
(#) vision61 válasza Massawa hozzászólására (») 19:20 /
 
Idézet:
„Ezt a drotot ha olvasztott onba mártod azonnal befutja az on a lakk meg eltünik.”

Ezt még soha nem próbáltam ki, pedig nekem is van piros, és zöld lakkozású 0,2 mm-es, 0,3 mm-es és 0,5 mm-es átmérőben. És valóban könnyű ónozni, nem kell kapirgálni előtte a lakkot.
(#) Massawa válasza vision61 hozzászólására (») 19:28 /
 
Ezért tartom kevésbé optimálisnak trafot tekerni ilyen drotbol, mert nem tudom valoban mit bir ki a lakk.A trafok tudnak melegek lenni.
Következő: »»   389 / 389
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem