Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Vasútmodellezés
 
Témaindító: mlinko, idő: Máj 4, 2007
Lapozás: OK   12 / 13
(#) pont hozzászólása Dec 31, 2015 /
 
Sziasztok! Elnézve a fenti kapcsolást, felmerül a kérdés bennem ,hogy lehet hogy nem jó ez a kapcsolás Bővebben: Link. Én építek szívesen bonyolultabbat, csak hát 3 éve használja a fiam nagy örömmel, mennyivel jobbak a bonyolult kapcsolások?
(#) Massawa válasza pont hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
A két vezérlés nem egy kategoria.
A Mr.Cara kollégáé egy kicsit modernebb ( az energiatakarékos jelzö csak a szerzö agymenése - az ilyesmi aligha lesz valaha is szempont ilyen esetekben ).
Szoval a vezérlési tartomány elvben sokkal nagyobb és hatásosabb, egy kicsit macerás a felépitése.
(#) mr.Cara hozzászólása Dec 31, 2015 /
 
Pont hozzászólásához: OK! Csak most honnét szerezzek duplatekercses trafót...

Massawa-nak :
Kicseréltem a kondért. Előbb egy 330nF-ra semmi változás... a motor forog egyik, másik irányba.
17V egyik irány, 24V a másik irányba a multi szerint. Találtam egy 22µF-os tantált...
Szakaszosan forog (elindul ...megáll...elindul...megáll). Az oszci úgy tűnik fut.
Kicsi lenne a 4k7 ? Túlvezérli a darlington TIP-et?
(#) mr.Cara hozzászólása Dec 31, 2015 /
 
Most nézem... Nincs ez elrajzolva ? Nem az A jelű (oszci) kimenetére (1.láb) kellene a B jelű nem invertáló bemenetnek (5.láb) kapcsolódnia ?
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
A diodát kivetted?
A nagy kondival az IC 5-s lábán -20V-tol +20 V-g kell váltakozni a feszültségnek (mérd a multival).
Ugyanakkor az IC 6-slábán a potival kb +/- 18 V-t állithatsz be. Állits be kb 7-8V-t és mérd a kimenetet kapsz egy bizonyos értéket ( kb. 4-5V) ha most eltekered a potit felfelé ennek emelkedni kell.
Ha ez igy rendben van a felsö rész müködik.
A motorod ha nem 12V-s, elöfordulhat, hogy már kis impulzusszélességre is a maximumon forog. Ráadásul lehet, higy a magnomotorban fordulatszámszabályzo is van.
Modellmozdonnyal probáld.
Az also oszcillátornak még ki kell találni a pontos értelmét (ahogy meg van rajzolva eléggé kétes a funkcioja). Azon elvben ugyanolyan jel van mint a felsön leosztva a szintet a fél amplitudora (ami sok lehet az érzékeny motornak és ráadásul a sima vezérlö DC jelhez adja). Lehet, hogy ehhez néhány pohár pezsgö fog kelleni.
Addig probáld meg a dioda nélkül feléleszteni.

Milyen a müszerezettséged?
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Azt jonak nézem az 5-s lábra 3szög jelnek kell mennie - azaz a kondirol mehet oda a jel. A potirol jövö DC szint a 6-s lábon tologatja a kapcsolási szintet (komparátor) és csinál a 3szög jelböl PWM impulzusokat.
(#) Massawa válasza Massawa hozzászólására (») Dec 31, 2015 /
 
Ami rossz a rajzon a fürészjelnek az 5-s lábon kell lennie nem a kimeneten.
(#) mr.Cara hozzászólása Jan 2, 2016 /
 
Hello! Bocsesz, de az unokám lefoglalt.... Szóval ma reggelre sikerült összeszednem a maradék energiámat. Addig jutottam, hogy a rajzot elrajzoltam, amikor bevittem az eaglébe. Az első műveleti erősítő kimenete (1.láb) ment a második műveleti +bemenetére (5.láb). Nos mint előbb írtam a motor indult...állt (természetesen kivettem a 4148.as egyik lábát) . Átvágtam a nyák-ot, átbuheráltam a kapcsolást. Most a rajz szerint van (2.lábról megy a jel a + bemenetre) hááát : a középállásban, ami valamiért hosszabb lett, megáll a moci (cseréltem egy nyákfúrónak rendelt 12V-os egyenmotorra) azután továbbtekerve a potit elindul, de ugyancsak teljes fordulattal. Nem: elindul...megáll...elindul. Mértem az 5.-ös lábon a (pozitívhoz képest ) -12,8V egyik irányba;-13,3V középállasban; és megint 12,8V a másik irányban. A hatos lábon -12,4V ..... -21,4..... -12,4V a poti állásától függően. Egyedül az irányválltó relé működik a leírtak szerint!!! Lehet még is csak vissza kellene kötni az első oszcilátor kimenetéhez (1.-es láb), a második +bemenetét (5.-ös láb)?
De lehet feladom! Multival elég nehézkes az ilyet kimérni.... Volt egy működő hat tranyós irányválltó kapcsolásom ....
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Jan 2, 2016 /
 
BUÉK!

Nyugi, a kapcsolásnak mennie kell ( hajdanán sok ilyet épiettem).

Elöször is átmenetileg köss a felsö 47 nF kondihoz párhuzamosan egy joval nagyobbat 1-10µF (esetleg tantált). Ez lelassitja a fürész generátort, igy a multival is tudod mérni a fel-lemenö szintet. Ennek meg kell jelennie az 5s lábon. ( potitol függetlenül)
Ha ez megvan akkor figyeld meg mi történik a komparátor kimenetén (7s láb). Itt változo szélesśegü jeleknek kell megjelennie. A motor helyett ( még mindig kétségeim vannak milyen is az a tesztmotor ) rakj a kimenetre egy 12 V autoizzot (5-10W), vagy ami tesztelésre jobb köss egy 1-2 kOhmos ellenálláson át két antiparallel LED-t a 7s lábra ( pl piros zöld). Ezek felváltva fognak világitani és a potival változtathatod a ki-bekapcsolt állapotot. Igy beállithatod a rendszert. Utánna nézd meg mi történik a kimeneten. Lehet, hogy nem zár a tranyo, vagy a védöáramkör nem jo.
(#) mr.Cara hozzászólása Jan 2, 2016 /
 
Bocsi a faragatlanságomért! Boldog Új Évet !
__Szóval a motort cseréltem... Ez egy 12V-os 10000fordulatú "natúr" motor. A tranyó nyit-zár csak épp a fordulatszabályzó poti állásátol függően, vagy teljesen nyit...,vagy zár. Nem értem, amikor a kapcsolást elbaltáztam és az első müveleti kimenetéről kapott a második műveleti erősítő akkor kapcsolgatott. Most, hogy a rajz szerint a 2.lábon kapcsolódik, nem úgy veszem észre, hogy csinálna valamit az oszci.
__Az egyik LED anóddal a pluszra a másik LED katóddal minuszra , a közös lábuk 1K.-son keresztül a 7.láb? Így gondoltad?
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Jan 2, 2016 /
 
Nem, a ledeket kösd párhuzamosan , csak forditva az egyik katodját a másik anodjához és viszont. Az igy kapott alkatrész egyik végére forrassz egy kb 1,5k ellenállást. Annak a másik végét meg a 7s lábra. A ledek másik közös lábát meg a 6s lábra vagy a - polusra . ( A 6s lábon elvben jo közepfesznek (10V) kell lennie. Ha a földre kötöd, akkor csak az egyik LED fog villogni.
(#) mr.Cara hozzászólása Jan 2, 2016 /
 
Hello !
Helyreállítottam a NYÁK-ot.
Most a 22µF-os kondérral megint meg áll a forgás ...elindul...megáll...elindul.
Szóval az oszci működik. Az 5.-ös lábon felváltva 25V és 1,3V mérhető.
A 6.-os lábon a poti állásától függően 5V és 13V között, az 5V az irány váltás körüli (középállás) pozició.
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Jan 2, 2016 /
 
Nem jo, nem érted még a müködést! Az 5s lábra 3szög alaku jelnek kell mennie (azaz a 2-s lábrol), a 6-sra egyenfeszültség amit a potival változtathatsz, és igy tologathatot azt a szintet mikor kapcsol a 7-s

A mellékel ábrán megprobáltam megrajzolni mi történik a komparatorban. Az 5s lábon a fürészjel van, a 6s lábon a változtathato DC szintek, ahol ezek "keresztezik" a fürészjelet a 7s láb átbillen (vastag vonal) igy keletkezik a PWM.

Most látom, hogy a rajzon LM324-s van, az valoszinü nem fog itt müködni (szimmetrikus tápra valo), a TL074 valamivel jobb és nagyobb a bemeneti impedanciája.
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016

image.jpeg
    
(#) mr.Cara hozzászólása Jan 2, 2016 /
 
Hello !
Mint írtam nem 324 lett beépítve, hanem TL084...(ez volt kéznél), csak mivel a lábkiosztás ugyanaz nem akaródzott cserélni a rajzon. Na szóval : az előbb nem jó helyen faragtam a Nyák-on....
Újabb alakítás és most már műxik. Egyetlen szépséghibája : a középállás egy kicsit nagy, a szabályzó tartomány kárára ( még mindig ki van fordítva a 4148) .
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Jan 2, 2016 /
 
Na látod.

Most már lehet tovább piszkálni az áramkört. A középállás ebben a kapcsolásban sajnos hagy némi kivánnivalot maga után, és ezt probálják kicselezni a másik oszcival. Ha visszateszed a diodát az also oszci négyszögele ( itt már nem a kondiról jön a jel!) hozzáadodik a poti DC jelszintjéhez igy az nem lesz sima, hanem "fogas" lesz. Az oszci 0-20V négyszögjele le van osztva a felére a 2 egy kOhmos ellenálláson minusz a dioda. Ez a 0-10V-s négyszögjel megjelenik kis mértékben a poti DC jelén igy a komparátor a középtartományban is kapcsolni fog a két oszci interferenciája lesz a 7s lábon, igy ha jo a levezetésem a középállásban is lesz valamilyen jel a 7s lábon (a LED-k ezt mutatni fogják), a mértékkel vagyok egy kicsit szkeptikus, ehhez szkop kellene.
De probáld ki a LED-kel.

Ha tul nagy a holt zona a poti közepén, lehet, hogy kisebb értéküre kellene venni (4k7 lineáris nekem jobban tetszene itt)
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016
(#) mr.Cara hozzászólása Jan 2, 2016 /
 
ÁÁÁÁ !
Pöpec! Köszi, hogy felélesztetted nekem az áramkört !
Úgy tűnik az az egy elrajzolás jól kitolt velem!
Induláskor egy kicsit hallani a négyszögjel zakatolását, de majd hétfőn veszek potit 6k8-ast meg 4K7est , de már így is franyesz ! Köszi még egyszer!
Azért hátha érdekel mást is felrakom az sch-t meg a brd-t javítva.

Azért egy kicsit kulturáltabban is fogalmazhatnál!
A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016
(#) Massawa válasza mr.Cara hozzászólására (») Jan 2, 2016 /
 
Szuper!

A baj ott van, hogy az ilyen nem szimmetrikus kapcsolásban a kimeneti amplitudoja a TL/LM áramköröknek nincs pontosan definiálva azaz kaphatsz 2-18V- tol 0,5-19,5V-ig bármit. Nyilvánvalo, hogy a DC komparátor erre érzékeny igy nem fognak egyformán müködni.
(#) tszecsy hozzászólása Júl 14, 2018 /
 
Sziasztok,

Modellvasút váltó állító kapcsolótáblájához kérném a tanácsotokat. A vágányút állításhoz mindig kettő és csak kettő gombot szabadna benyomni a kapcsoló táblán. 14 nyomógomb nyomógomb van a táblán és mindegyik meghúz egy relét.

Azt szeretném biztosítani, hogy egyszerre mindig kettő és csak kettő lenyomott nyomógombot vegyen figyelembe a kapcsoló tábla. Amennyiben több vagy kevesebb nyomógombot nyomna meg a modellvasút kezelője, akkor a nyomógomb által működtetett relék ne kapcsoljanak.

Arduino-val vagy egyéb mikrokontrollerrel meg lehetne ezt oldani viszonylag könnyen, de a mikrokontroller használatát szeretném most kerülni, de regiszter és logikai kapuk megengedettek.

Tudtok segíteni, hogy lehetne ezt megoldani?
(#) Massawa válasza tszecsy hozzászólására (») Júl 14, 2018 1 /
 
Van egy hobbivasut forum is, lehet, hogy ott hamarabb kapsz segitséget.
(#) Attila86 válasza tszecsy hozzászólására (») Júl 14, 2018 / 1
 
Szia!
DOMINO vasútbiztosító berendezés / létraáramkör. Mondanám hogy keress rá, de nem hiszem hogy találnál róla bármit is a neten. Na majd ha hazaértem a nyaralásból és még meg lesz a topik (és persze nem felejtem el) akkor mutatok valami rajzot.
(#) berez hozzászólása Jún 21, 2020 /
 
Üdv a fórumozóknak,valaki megmondaná ,hogy a mozdonyon látható 2 kis tekercs(csillapító?)mire való és ,hogy mekkora kondit érdemes a motorra kötni?
Köszi
(#) Massawa válasza berez hozzászólására (») Jún 21, 2020 /
 
Azok a zavarszürö elemek. A kondi 33nF és 100 nF között keramikus kondenzátor.
(#) berez hozzászólása Jún 21, 2020 /
 
Köszönöm,a zavarszűrő hiánya befolyásolja az egyenletes menetet,vagy csak pl rádió,vagy egyéb
eszközök zavarását küszöböli ki?
(#) Massawa válasza berez hozzászólására (») Jún 21, 2020 /
 
Csak a rádio zavarását mérsékli.
(#) kaqkk válasza berez hozzászólására (») Jún 21, 2020 /
 
Idézet:
„zavarszűrő hiánya”
Semmit nem küszöböl ki ... Ha van zavarszűrő az csökkenti a rádió zavarásokat ....
(#) Biokawa hozzászólása Aug 20, 2020 /
 
T. Urak!
Szeretnék egy primitív váltó védelmet megvalósítani. A váltó tekercsével sorba kötöttem egy izzót és egy vészkapcsolót. Ha megnyomon az állítópultot felvillan a lámpa majd kialszik, ha viszont beragad az állítópult a lámpa ég és azonnal áramtalanítani tudok a vészkapcsolóval. A baj az, hogy ez így nem működik, a lámpa felvillan de a váltó nem vált át. Segitene valaki? Előre is köszönöm.
(#) Massawa válasza Biokawa hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Egy tisztességes autoizzot kell oda rakni 5-10W/12V. Kapcsolo felesleges mert az izzon átfolyo áram már nem veszélyes a válto tekercsre.
De még profibban is meg lehet csinálni, ha egy nagy kondit teszel az izzo kimeneti végére. Akkor még kisebb lehet az izzo. (3-5 W). Azon keresztül töltöd fel a kondit >1000 µF/25V ( egyenárammal), majd abbol az energiábol küldesz a váltora. A kondinak olyan nagynak kell lennie hogy elbirjon 1-2 párhuzamosan kötött váltotekercset.
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2020
(#) Biokawa válasza Massawa hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Köszi a választ megpróbálom az első verziót.
(#) Massawa válasza Biokawa hozzászólására (») Aug 20, 2020 /
 
Lehet 24V-s de mindenképpen kisebb autoizzo.
(#) Biokawa válasza Massawa hozzászólására (») Aug 29, 2020 /
 
Egy 12 Volt 10 Wattos autó izzóval remekül működik a cucc. Köszönöm a hatékony tanácsot.
Következő: »»   12 / 13
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem