Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Vasútmodellezés
Sziasztok! Elnézve a fenti kapcsolást, felmerül a kérdés bennem ,hogy lehet hogy nem jó ez a kapcsolás Bővebben: Link. Én építek szívesen bonyolultabbat, csak hát 3 éve használja a fiam nagy örömmel, mennyivel jobbak a bonyolult kapcsolások?
A két vezérlés nem egy kategoria.
A Mr.Cara kollégáé egy kicsit modernebb ( az energiatakarékos jelzö csak a szerzö agymenése - az ilyesmi aligha lesz valaha is szempont ilyen esetekben ). Szoval a vezérlési tartomány elvben sokkal nagyobb és hatásosabb, egy kicsit macerás a felépitése.
Pont hozzászólásához: OK! Csak most honnét szerezzek duplatekercses trafót...
Massawa-nak : Kicseréltem a kondért. Előbb egy 330nF-ra semmi változás... a motor forog egyik, másik irányba. 17V egyik irány, 24V a másik irányba a multi szerint. Találtam egy 22µF-os tantált... Szakaszosan forog (elindul ...megáll...elindul...megáll). Az oszci úgy tűnik fut. Kicsi lenne a 4k7 ? Túlvezérli a darlington TIP-et?
Most nézem... Nincs ez elrajzolva ? Nem az A jelű (oszci) kimenetére (1.láb) kellene a B jelű nem invertáló bemenetnek (5.láb) kapcsolódnia ?
A diodát kivetted?
A nagy kondival az IC 5-s lábán -20V-tol +20 V-g kell váltakozni a feszültségnek (mérd a multival). Ugyanakkor az IC 6-slábán a potival kb +/- 18 V-t állithatsz be. Állits be kb 7-8V-t és mérd a kimenetet kapsz egy bizonyos értéket ( kb. 4-5V) ha most eltekered a potit felfelé ennek emelkedni kell. Ha ez igy rendben van a felsö rész müködik. A motorod ha nem 12V-s, elöfordulhat, hogy már kis impulzusszélességre is a maximumon forog. Ráadásul lehet, higy a magnomotorban fordulatszámszabályzo is van. Modellmozdonnyal probáld. Az also oszcillátornak még ki kell találni a pontos értelmét (ahogy meg van rajzolva eléggé kétes a funkcioja). Azon elvben ugyanolyan jel van mint a felsön leosztva a szintet a fél amplitudora (ami sok lehet az érzékeny motornak és ráadásul a sima vezérlö DC jelhez adja). Lehet, hogy ehhez néhány pohár pezsgö fog kelleni. Addig probáld meg a dioda nélkül feléleszteni. Milyen a müszerezettséged?
Azt jonak nézem az 5-s lábra 3szög jelnek kell mennie - azaz a kondirol mehet oda a jel. A potirol jövö DC szint a 6-s lábon tologatja a kapcsolási szintet (komparátor) és csinál a 3szög jelböl PWM impulzusokat.
Ami rossz a rajzon a fürészjelnek az 5-s lábon kell lennie nem a kimeneten.
Hello! Bocsesz, de az unokám lefoglalt.... Szóval ma reggelre sikerült összeszednem a maradék energiámat. Addig jutottam, hogy a rajzot elrajzoltam, amikor bevittem az eaglébe. Az első műveleti erősítő kimenete (1.láb) ment a második műveleti +bemenetére (5.láb). Nos mint előbb írtam a motor indult...állt (természetesen kivettem a 4148.as egyik lábát) . Átvágtam a nyák-ot, átbuheráltam a kapcsolást. Most a rajz szerint van (2.lábról megy a jel a + bemenetre) hááát : a középállásban, ami valamiért hosszabb lett, megáll a moci (cseréltem egy nyákfúrónak rendelt 12V-os egyenmotorra) azután továbbtekerve a potit elindul, de ugyancsak teljes fordulattal. Nem: elindul...megáll...elindul. Mértem az 5.-ös lábon a (pozitívhoz képest ) -12,8V egyik irányba;-13,3V középállasban; és megint 12,8V a másik irányban. A hatos lábon -12,4V ..... -21,4..... -12,4V a poti állásától függően. Egyedül az irányválltó relé működik a leírtak szerint!!! Lehet még is csak vissza kellene kötni az első oszcilátor kimenetéhez (1.-es láb), a második +bemenetét (5.-ös láb)?
De lehet feladom! Multival elég nehézkes az ilyet kimérni.... Volt egy működő hat tranyós irányválltó kapcsolásom ....
BUÉK!
Nyugi, a kapcsolásnak mennie kell ( hajdanán sok ilyet épiettem). Elöször is átmenetileg köss a felsö 47 nF kondihoz párhuzamosan egy joval nagyobbat 1-10µF (esetleg tantált). Ez lelassitja a fürész generátort, igy a multival is tudod mérni a fel-lemenö szintet. Ennek meg kell jelennie az 5s lábon. ( potitol függetlenül) Ha ez megvan akkor figyeld meg mi történik a komparátor kimenetén (7s láb). Itt változo szélesśegü jeleknek kell megjelennie. A motor helyett ( még mindig kétségeim vannak milyen is az a tesztmotor ) rakj a kimenetre egy 12 V autoizzot (5-10W), vagy ami tesztelésre jobb köss egy 1-2 kOhmos ellenálláson át két antiparallel LED-t a 7s lábra ( pl piros zöld). Ezek felváltva fognak világitani és a potival változtathatod a ki-bekapcsolt állapotot. Igy beállithatod a rendszert. Utánna nézd meg mi történik a kimeneten. Lehet, hogy nem zár a tranyo, vagy a védöáramkör nem jo.
Bocsi a faragatlanságomért! Boldog Új Évet !
__Szóval a motort cseréltem... Ez egy 12V-os 10000fordulatú "natúr" motor. A tranyó nyit-zár csak épp a fordulatszabályzó poti állásátol függően, vagy teljesen nyit...,vagy zár. Nem értem, amikor a kapcsolást elbaltáztam és az első müveleti kimenetéről kapott a második műveleti erősítő akkor kapcsolgatott. Most, hogy a rajz szerint a 2.lábon kapcsolódik, nem úgy veszem észre, hogy csinálna valamit az oszci. __Az egyik LED anóddal a pluszra a másik LED katóddal minuszra , a közös lábuk 1K.-son keresztül a 7.láb? Így gondoltad?
Nem, a ledeket kösd párhuzamosan , csak forditva az egyik katodját a másik anodjához és viszont. Az igy kapott alkatrész egyik végére forrassz egy kb 1,5k ellenállást. Annak a másik végét meg a 7s lábra. A ledek másik közös lábát meg a 6s lábra vagy a - polusra . ( A 6s lábon elvben jo közepfesznek (10V) kell lennie. Ha a földre kötöd, akkor csak az egyik LED fog villogni.
Hello !
Helyreállítottam a NYÁK-ot. Most a 22µF-os kondérral megint meg áll a forgás ...elindul...megáll...elindul. Szóval az oszci működik. Az 5.-ös lábon felváltva 25V és 1,3V mérhető. A 6.-os lábon a poti állásától függően 5V és 13V között, az 5V az irány váltás körüli (középállás) pozició.
Nem jo, nem érted még a müködést! Az 5s lábra 3szög alaku jelnek kell mennie (azaz a 2-s lábrol), a 6-sra egyenfeszültség amit a potival változtathatsz, és igy tologathatot azt a szintet mikor kapcsol a 7-s
A mellékel ábrán megprobáltam megrajzolni mi történik a komparatorban. Az 5s lábon a fürészjel van, a 6s lábon a változtathato DC szintek, ahol ezek "keresztezik" a fürészjelet a 7s láb átbillen (vastag vonal) igy keletkezik a PWM. Most látom, hogy a rajzon LM324-s van, az valoszinü nem fog itt müködni (szimmetrikus tápra valo), a TL074 valamivel jobb és nagyobb a bemeneti impedanciája. A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016
Hello !
Mint írtam nem 324 lett beépítve, hanem TL084...(ez volt kéznél), csak mivel a lábkiosztás ugyanaz nem akaródzott cserélni a rajzon. Na szóval : az előbb nem jó helyen faragtam a Nyák-on.... Újabb alakítás és most már műxik. Egyetlen szépséghibája : a középállás egy kicsit nagy, a szabályzó tartomány kárára ( még mindig ki van fordítva a 4148) .
Na látod.
Most már lehet tovább piszkálni az áramkört. A középállás ebben a kapcsolásban sajnos hagy némi kivánnivalot maga után, és ezt probálják kicselezni a másik oszcival. Ha visszateszed a diodát az also oszci négyszögele ( itt már nem a kondiról jön a jel!) hozzáadodik a poti DC jelszintjéhez igy az nem lesz sima, hanem "fogas" lesz. Az oszci 0-20V négyszögjele le van osztva a felére a 2 egy kOhmos ellenálláson minusz a dioda. Ez a 0-10V-s négyszögjel megjelenik kis mértékben a poti DC jelén igy a komparátor a középtartományban is kapcsolni fog a két oszci interferenciája lesz a 7s lábon, igy ha jo a levezetésem a középállásban is lesz valamilyen jel a 7s lábon (a LED-k ezt mutatni fogják), a mértékkel vagyok egy kicsit szkeptikus, ehhez szkop kellene. De probáld ki a LED-kel. Ha tul nagy a holt zona a poti közepén, lehet, hogy kisebb értéküre kellene venni (4k7 lineáris nekem jobban tetszene itt) A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016
ÁÁÁÁ !
Pöpec! Köszi, hogy felélesztetted nekem az áramkört ! Úgy tűnik az az egy elrajzolás jól kitolt velem! Induláskor egy kicsit hallani a négyszögjel zakatolását, de majd hétfőn veszek potit 6k8-ast meg 4K7est , de már így is franyesz ! Köszi még egyszer! Azért hátha érdekel mást is felrakom az sch-t meg a brd-t javítva. Azért egy kicsit kulturáltabban is fogalmazhatnál! A hozzászólás módosítva: Jan 2, 2016
Szuper!
A baj ott van, hogy az ilyen nem szimmetrikus kapcsolásban a kimeneti amplitudoja a TL/LM áramköröknek nincs pontosan definiálva azaz kaphatsz 2-18V- tol 0,5-19,5V-ig bármit. Nyilvánvalo, hogy a DC komparátor erre érzékeny igy nem fognak egyformán müködni.
Sziasztok,
Modellvasút váltó állító kapcsolótáblájához kérném a tanácsotokat. A vágányút állításhoz mindig kettő és csak kettő gombot szabadna benyomni a kapcsoló táblán. 14 nyomógomb nyomógomb van a táblán és mindegyik meghúz egy relét. Azt szeretném biztosítani, hogy egyszerre mindig kettő és csak kettő lenyomott nyomógombot vegyen figyelembe a kapcsoló tábla. Amennyiben több vagy kevesebb nyomógombot nyomna meg a modellvasút kezelője, akkor a nyomógomb által működtetett relék ne kapcsoljanak. Arduino-val vagy egyéb mikrokontrollerrel meg lehetne ezt oldani viszonylag könnyen, de a mikrokontroller használatát szeretném most kerülni, de regiszter és logikai kapuk megengedettek. Tudtok segíteni, hogy lehetne ezt megoldani?
Van egy hobbivasut forum is, lehet, hogy ott hamarabb kapsz segitséget.
Szia!
DOMINO vasútbiztosító berendezés / létraáramkör. Mondanám hogy keress rá, de nem hiszem hogy találnál róla bármit is a neten. Na majd ha hazaértem a nyaralásból és még meg lesz a topik (és persze nem felejtem el) akkor mutatok valami rajzot.
Üdv a fórumozóknak,valaki megmondaná ,hogy a mozdonyon látható 2 kis tekercs(csillapító?)mire való és ,hogy mekkora kondit érdemes a motorra kötni?
Köszi
Azok a zavarszürö elemek. A kondi 33nF és 100 nF között keramikus kondenzátor.
Köszönöm,a zavarszűrő hiánya befolyásolja az egyenletes menetet,vagy csak pl rádió,vagy egyéb
eszközök zavarását küszöböli ki? Idézet: Semmit nem küszöböl ki ... Ha van zavarszűrő az csökkenti a rádió zavarásokat .... „zavarszűrő hiánya”
T. Urak!
Szeretnék egy primitív váltó védelmet megvalósítani. A váltó tekercsével sorba kötöttem egy izzót és egy vészkapcsolót. Ha megnyomon az állítópultot felvillan a lámpa majd kialszik, ha viszont beragad az állítópult a lámpa ég és azonnal áramtalanítani tudok a vészkapcsolóval. A baj az, hogy ez így nem működik, a lámpa felvillan de a váltó nem vált át. Segitene valaki? Előre is köszönöm.
Egy tisztességes autoizzot kell oda rakni 5-10W/12V. Kapcsolo felesleges mert az izzon átfolyo áram már nem veszélyes a válto tekercsre.
De még profibban is meg lehet csinálni, ha egy nagy kondit teszel az izzo kimeneti végére. Akkor még kisebb lehet az izzo. (3-5 W). Azon keresztül töltöd fel a kondit >1000 µF/25V ( egyenárammal), majd abbol az energiábol küldesz a váltora. A kondinak olyan nagynak kell lennie hogy elbirjon 1-2 párhuzamosan kötött váltotekercset. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2020
Köszi a választ megpróbálom az első verziót.
Lehet 24V-s de mindenképpen kisebb autoizzo.
Egy 12 Volt 10 Wattos autó izzóval remekül működik a cucc. Köszönöm a hatékony tanácsot.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |