Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Ventilátoros hűtés
 
Témaindító: Alkotó, idő: Szept 16, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 5
(#) uniman válasza pistike99 hozzászólására (») Júl 5, 2020 /
 
Hát...szépen bemutatkoztál! Írásod téged minősít!
Nem kell ahhoz nagyon képzettnek lenni, hogy tudjuk (mi, az elektromossághoz egy kicsit is "konyítók") , hogy, ha van egy elektromos eszközünk, ami fordítva működik, akkor egyetlen jelfogó (hogy értsed:"relay") közbeiktatásával működésre bírhatjuk úgy, hogy az elvártak szerint működjön !
A "problémád" annyira hihetelennek tűnt, hogy legtöbben bizonyára "beugratós" kérdésnek gondolhatták...velem együtt ! A megoldáshoz nem kell nobel díjas "mérnöknek" lenni, bár eléggé "eszement" ötletnek tűnik, a párszáz wattos hűtőgép "hidegével" hűteni egy 4 m3-es helyiséget (2x2+1 m ?). Ha bővebben elmagyaráztad volna, hogy mi ez a "móka", talán született volna hozzászólás...
Üdv.: (Egy géplakatos szakmunkás)
A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2020
(#) sany válasza pistike99 hozzászólására (») Júl 6, 2020 /
 
Idézet:
„Megépitettem egy angol forum segitőkész tagjai leirása szerint.”


Azért kíváncsi lennék rá.
(#) Gafly válasza sany hozzászólására (») Júl 6, 2020 / 1
 
Azon már én is kondolkoztam, hogy vágok a falon egy passzentos lyukat, és beleállitok egy hűtőszekrényt leszedett ajtóval és ventillátorral.
Ugyan évszakonként forgatni kell, de nyáron hűt, télen fűt.
(#) teddysnow válasza Gafly hozzászólására (») Júl 6, 2020 /
 
Tedd hozzá, hogy 12 Volt DC-ről.
(#) jucsaba válasza pistike99 hozzászólására (») Júl 9, 2020 /
 
Üdv
Szerettem volna magánba írni , de nem engedi a rendszer ...
Józan paraszti ész - olvasd el a használati utasítást - azt írja hogy napi 2-3 kg cuccot tud lefagyasztani , kb 80-100 w motor van benne .
Az evvel készített hűtő is ilyen kis teljesitményt tud(na) .
Jobb hatást érnél el egy nedves törölközőre fújó ventivel .
Igaz van ilyen gyári , ahol papír lamellákra fúj egy venti .
A befalazott hűtőgép kicsit(?) röhelyes lenne , szvsz inkább vegyél valami mobil klímát .
Tanácsot vártál , érthetően elmagyarázva , ha megfelel jó , ha nem , az a te hibád.
(#) Flatlander hozzászólása Aug 4, 2020 /
 
Sziasztok!

Adott egy végfok amiben 24voltos ventillátoros hűtés dolgozik két fokozatban.Szeretném a lehető legegyszerűbb módon megoldani,hogy nagyjából 45-50fokon kapcsoljon csak a venti,és ha visszhül 10-15fokot akkor kapcsolja le.Bimetál kapcsolókat néztem,de ezek pont fordítva működnek... létezhet hasonlóan egyszerű megoldás a problémámra? Előre is köszönöm a segítséget!
(#) Bakman válasza Flatlander hozzászólására (») Aug 4, 2020 /
 
Létezik NO konfigurációban hőkapcsoló, pl.: Bővebben: Link. De egy tranzisztorral és két ellenállással invertálni lehet a hőkapcsoló állását.
(#) Bakman válasza Flatlander hozzászólására (») Aug 4, 2020 /
 
Elnézést, túloztam. Elég egy ellenállás is. A nyomógomb helyettesíti a hőkapcsolót, ami hidegen zárva van. Tranzisztor olyan, amilyen van. Bírjon 30 V-ot és annyi áramot, amennyit a ventilátor kér.
(#) moltam válasza Bakman hozzászólására (») Aug 4, 2020 / 1
 
Az ellenállást inkább a bimetál kapcsoló elé tedd mert így rövidrezárja a tápot. 10k helyett kisebb ellenállást tennék hogy biztos telítésbe vigye de ez tranzisztor béta függő.
(#) Bakman válasza moltam hozzászólására (») Aug 5, 2020 /
 
Jajj, ezt is jól elnéztem.
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2020

Venti.png
    
(#) Flatlander válasza Bakman hozzászólására (») Aug 5, 2020 /
 
Köszönöm a segítséget! Tehát akkor ha megfelelő bimetalt veszek elegendő csak az magában is?
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2020
(#) Bakman válasza Flatlander hozzászólására (») Aug 5, 2020 / 1
 
Igen, annyi is elég.
(#) kismukk hozzászólása Aug 6, 2020 /
 
Ez a kis asztali ventilátor kb. 20 év óta szolgál rendben, most kis morgás után leállt. Tengelynél olajt csöpögtettem, de nem indul, bekapcsolás után csak búg. Lehet hogy csapágy megadta magát? Érdemes-e tovább szétszedni, vagy az egész nem ér annyit?
(#) erbe válasza kismukk hozzászólására (») Aug 6, 2020 /
 
Bele szokott sűrűsödni az olaj (beleköt). Szét kell szedni a motort, benzinnel lemosni a tengelyt, kimosni a csapágyat (bronzpersely). Olajzás után összeszerelni.
(#) kismukk válasza erbe hozzászólására (») Aug 6, 2020 /
 
Köszönöm, szerinted hogy fogjak neki? Előlről a tengely felől? Hátulról, ahol a vasmag látszik?
(#) erbe válasza kismukk hozzászólására (») Aug 6, 2020 /
 
Úgy néz ki, hogy hátulról mindent le lehet róla szedni. Elöl a tengelyben szokott lenni egy stift, azt ki kell húzni, hogy kicsússzon a forgórész.
(#) kismukk válasza erbe hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Kicsit megakadtam, tudnál még segíteni?
Sikerült hátul lebontanom, elől is eltávolítottam a perselyt, kivettem a rotort. A tömör rész előtt (jobbról balra) a tengelyen először van egy kis fehér műanyag gyűrű, majd 3 alátét (karika), aztán egy nagyobb eloxált karika, egy áttört karika, filckarika és egy golyó. Az eloxált karika belső átmérője nagyobb, mint a tengely, ezért lötyög, az áttört karika szintén ilyen, ilyen lazán jöttek ki a rotorral. Lerakódást, törmeléket stb. nem találtam, a fogaskerekes rész is simán forog.
Mi a funkciója ennek az eloxált karikának?

rotor.jpg
    
(#) Bakman válasza kismukk hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
A bronz siklócsapágyat tartja pozícióban. Ha a siklócsapágy lötyög a tengelyen, akkor ennyi, mehet a hulladékudvarba. Olajozással, rálovasással lehet rajta segíteni ideig óráig de nem lesz tartós. Méretre gyártott új siklócsapágy többe kerülhet, mint maga a szerkezet.

Az sincs kizárva hogy a forgórész tekercsei zárlatosak, erre utalhat a zúgó, de nem forgó belső rész, miközben könnyen foroghatna.
(#) erbe válasza Bakman hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Idézet:
„Az sincs kizárva hogy a forgórész tekercsei zárlatosak,”

Mivel rövidrezárt forgórészről van szó, nem is lehet másképp.

A golyó a csapágyfémből készült persely. Az is lötyög? Az szokott megszorulni.
Elég furcsa, hogy ilyen könnyedén szétjött neked minden. A rugós gyűrűt általában nagyon nehéz kibányászni a helyéről.
(#) Bakman válasza erbe hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Idézet:
„Mivel rövidrezárt forgórészről van szó, nem is lehet másképp.”
De lehet, mivel a forgórész nem egy homogén tömb.
(#) erbe válasza Bakman hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Rövidrezárt forgórésznél legfeljebb rúdszakadás fordulhat elő, de mint a kifejezés is arra utal, általában nagyobb teljesítményű vagy nagy fordulatszámú forgórészeknél. A szokatlan zajok inkább zárlatos állórésztekercsre utalnak.
(#) kismukk válasza erbe hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
A golyó nem lötyög, nem szorult.
A rugós gyűrű belső körmei rá kell, hogy menjenek a kis alátétekre (gyűrűkre)? Ezeken a kis gyűrűkön átmegy az eloxált karika, ha a rugós gyűrű körmeit átdugom az eloxált karika belső nyílásán, pattintsam rá a kis alátétekre?
(#) kismukk válasza Bakman hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
A forgórész tömör fém, nincs kábelköteg rajta.
(#) erbe válasza kismukk hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Nem értem, milyen eloxált karikáról írsz.
A rugós rögzítőgyűrű általában a külső felén feszül bele az állórész pajzsába. Nem forog együtt a forgórésszel. A tied valamilyen kivétel. A rugós karmoknak meg kell feszülniük a tengelyen. Az alátéteket elérhetik forgás közben, de ez nem feltétel. Az összeszerelt motorban a forgórésznek mozgásának kell maradnia, akár 1-2 mm-nek ide-oda. Amikor hajt, akkor a mágneses tér az állórész vonalában tartja. Jó esetben ilyenkor egyik oldalon se ér hozzá a határoló alátétekhez a rögzítőgyűrű.
A hozzászólás módosítva: Aug 10, 2020
(#) kismukk válasza erbe hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Itt a két karika: azt neveztem eloxáltnak, amelyik dombor-mintázatú, nem a standard acél színű.
A másik a körmös karika, a "karmoknak meg kell feszülniük a tengelyen",- hát bizony csak lötyög rajta, talán jól látható a fotón, nem is feszül bele az állórész pajzsába..., mert erre jön a filckarika,rá a golyó és úgy csatlakozik az állórész perselyéhez.
Szóval az eloxált csak lazán lóg a tengelyen, a körmös a kis alátéteknek feszül.
Megpróbálom így összeszerelni, aztán meglátjuk.
(#) pipi válasza kismukk hozzászólására (») Aug 10, 2020 /
 
Az házba a rugós lemez szorítja be a golyót, ahol én láttam ott a rugós lemezre rá volt peremezve a ház, a peremezés elengedett, a golyó kicsúszott, emiatt nem pozicionálta a tengelyt, a forgó és állórész összeért, beszorult. A golyó szerepe hogy a házhoz képest az első/hátsó egytengelyűséget biztosítsa. Lehet nálad a rugós lemezt az "eloxáltnak hívott" gyűrű rögzítette valamilyen módon a házhoz, esetleg erre volt ráperemezve
(#) Kera_Will válasza Flatlander hozzászólására (») Aug 11, 2020 /
 
Bimetal nelkul is megoldhato!

Van errol cikk is itt a forumon!

hokapcsolo
(#) proli007 válasza kismukk hozzászólására (») Aug 11, 2020 /
 
Hello! Ez egy önbeálló szinterbronz siklócsapágy. Hogy nevén nevezzük a gyereket.
Az átfúrt szinterbronz golyó és maga az acél tengely alkotja a siklócsapágyat. E kettőnek egymással kiválóan kicsi súrlódása van. A tengely a forgórész, a golyó pedig az állórészt alkotja. A csapágyház fészke és a golyó olyan kialakítású, hogy a csapágy ebben el tudjon mozdulni. A goló rögzítésére szolgál a a "karmos alátéted". Tehát az rugalmasan szorítja le a golyót a fészekben és semmiképpen nem érhet hozzá a tengelyhez. A körmös tengelyt követi a filc alátét. Feladata a kenéshez szükséges olaj tárolása. Majd lezárásként jön a csapágyfészekbe az alátét ami nem engedi a filc elmozdulását tengelyirányban. A rögzítő rugót és az alátétet a csapágyfészekben sokszor csak egy-egy betöréspont rögzíti. Ha ezt kifeszegetted, esetleg kitörted, nehéz visszaállítani eredeti formában. Normál esetben a rögzítést egy zégergyűrűnek illene rögzíteni. De ekkor a csapágyfészket is meg kellene munkálni de "minden fillér számít".
A lényeg, hogy összeszereléskor ellenőrizni kell a tengelyen a csapágy helyén a futófelület simaságát. A filcre olajat kell cseppenteni. És összeszerelés után a tengelyt radiális irányban gumikalapáccsal meg kell ütögetni, hogy a csapágy be tudjon állni a tengelyvonalra.
Meghibásodást az szokott okozni, hogy kiszárad a filc, megszűnik az olajozás, a szintercsapágy feltapad a tengelyre és a szinterbronz körbeforog. Ekkor vagy megsérül a golyó külseje vagy nem. De a csapágy felülete és működése odafigyeléssel eldönthető.
A tengely másik felén esetleg egy zárt csapágyat találsz, a tengely végén egy acélgolyóval, mögötte egy acél lapkával. Ez tulajdonképpen egy támcsapágyat (támasztó csapágy) alkot és megakadályozza a tengely axiális elmozdulását.
Remélem ez alapján már el tudod dönteni mi tévő légy, ne egy ördöglakat ez..
A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2020
(#) kismukk válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2020 /
 
Köszönöm a részletes magyarázatot!
A nikkelezett tengely tökéletesen sima, sem zégergyűrű-hely, sem betöréspont (ez mi lenne?), nincs, én semmit nem törtem ki. A karmos gyűrű nem ér a tengelyhez.Korábban a tengely mentén olajat juttattam be, filc most is nedves.
Nem gond az eloxált karika, amely csak úgy lifeg a tengelyen?
(#) proli007 válasza kismukk hozzászólására (») Aug 11, 2020 /
 
A "betöréspont" azt jelenti, hogy a csapágycsésze szélét 120 fokban bepontozzák, így a leszorító gyűrű nem tud kijönni a csészéből. E helyett egy belső beszúrás és zégergyűrű tisztességesebb és főleg bonthatóbb rögzítési megoldás Sajnos ilyen módszereket szívesen alkalmaznak a kis kommutátoros motoroknál is.
Alapvetően nem szabadna a tengelyen lifegni semminek. Vagy a csapágyház csészében a helye, vagy csak a tengelyen rögzül a forgórész előtt. Sokszor azért alkalmaznak ilyesmit, hogy az olaj ne tudjon a tengelyen felkúszni olyan részre ahol nincs keresnivalója. Ekkor a gyűrű szétszórja még ez előtt. De szép műszaki megoldásnak ez nem mondható.
Következő: »»   4 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem