Fórum témák
» Több friss téma |
Hát...szépen bemutatkoztál! Írásod téged minősít!
Nem kell ahhoz nagyon képzettnek lenni, hogy tudjuk (mi, az elektromossághoz egy kicsit is "konyítók") , hogy, ha van egy elektromos eszközünk, ami fordítva működik, akkor egyetlen jelfogó (hogy értsed:"relay") közbeiktatásával működésre bírhatjuk úgy, hogy az elvártak szerint működjön ! A "problémád" annyira hihetelennek tűnt, hogy legtöbben bizonyára "beugratós" kérdésnek gondolhatták...velem együtt ! A megoldáshoz nem kell nobel díjas "mérnöknek" lenni, bár eléggé "eszement" ötletnek tűnik, a párszáz wattos hűtőgép "hidegével" hűteni egy 4 m3-es helyiséget (2x2+1 m ?). Ha bővebben elmagyaráztad volna, hogy mi ez a "móka", talán született volna hozzászólás... Üdv.: (Egy géplakatos szakmunkás) A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2020
Idézet: „Megépitettem egy angol forum segitőkész tagjai leirása szerint.” Azért kíváncsi lennék rá.
Azon már én is kondolkoztam, hogy vágok a falon egy passzentos lyukat, és beleállitok egy hűtőszekrényt leszedett ajtóval és ventillátorral.
Ugyan évszakonként forgatni kell, de nyáron hűt, télen fűt.
Üdv
Szerettem volna magánba írni , de nem engedi a rendszer ... Józan paraszti ész - olvasd el a használati utasítást - azt írja hogy napi 2-3 kg cuccot tud lefagyasztani , kb 80-100 w motor van benne . Az evvel készített hűtő is ilyen kis teljesitményt tud(na) . Jobb hatást érnél el egy nedves törölközőre fújó ventivel . Igaz van ilyen gyári , ahol papír lamellákra fúj egy venti . A befalazott hűtőgép kicsit(?) röhelyes lenne , szvsz inkább vegyél valami mobil klímát . Tanácsot vártál , érthetően elmagyarázva , ha megfelel jó , ha nem , az a te hibád.
Sziasztok!
Adott egy végfok amiben 24voltos ventillátoros hűtés dolgozik két fokozatban.Szeretném a lehető legegyszerűbb módon megoldani,hogy nagyjából 45-50fokon kapcsoljon csak a venti,és ha visszhül 10-15fokot akkor kapcsolja le.Bimetál kapcsolókat néztem,de ezek pont fordítva működnek... létezhet hasonlóan egyszerű megoldás a problémámra? Előre is köszönöm a segítséget!
Létezik NO konfigurációban hőkapcsoló, pl.: Bővebben: Link. De egy tranzisztorral és két ellenállással invertálni lehet a hőkapcsoló állását.
Elnézést, túloztam. Elég egy ellenállás is. A nyomógomb helyettesíti a hőkapcsolót, ami hidegen zárva van. Tranzisztor olyan, amilyen van. Bírjon 30 V-ot és annyi áramot, amennyit a ventilátor kér.
Az ellenállást inkább a bimetál kapcsoló elé tedd mert így rövidrezárja a tápot. 10k helyett kisebb ellenállást tennék hogy biztos telítésbe vigye de ez tranzisztor béta függő.
Jajj, ezt is jól elnéztem.
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2020
Köszönöm a segítséget! Tehát akkor ha megfelelő bimetalt veszek elegendő csak az magában is?
A hozzászólás módosítva: Aug 5, 2020
Igen, annyi is elég.
Ez a kis asztali ventilátor kb. 20 év óta szolgál rendben, most kis morgás után leállt. Tengelynél olajt csöpögtettem, de nem indul, bekapcsolás után csak búg. Lehet hogy csapágy megadta magát? Érdemes-e tovább szétszedni, vagy az egész nem ér annyit?
Bele szokott sűrűsödni az olaj (beleköt). Szét kell szedni a motort, benzinnel lemosni a tengelyt, kimosni a csapágyat (bronzpersely). Olajzás után összeszerelni.
Köszönöm, szerinted hogy fogjak neki? Előlről a tengely felől? Hátulról, ahol a vasmag látszik?
Úgy néz ki, hogy hátulról mindent le lehet róla szedni. Elöl a tengelyben szokott lenni egy stift, azt ki kell húzni, hogy kicsússzon a forgórész.
Kicsit megakadtam, tudnál még segíteni?
Sikerült hátul lebontanom, elől is eltávolítottam a perselyt, kivettem a rotort. A tömör rész előtt (jobbról balra) a tengelyen először van egy kis fehér műanyag gyűrű, majd 3 alátét (karika), aztán egy nagyobb eloxált karika, egy áttört karika, filckarika és egy golyó. Az eloxált karika belső átmérője nagyobb, mint a tengely, ezért lötyög, az áttört karika szintén ilyen, ilyen lazán jöttek ki a rotorral. Lerakódást, törmeléket stb. nem találtam, a fogaskerekes rész is simán forog. Mi a funkciója ennek az eloxált karikának?
A bronz siklócsapágyat tartja pozícióban. Ha a siklócsapágy lötyög a tengelyen, akkor ennyi, mehet a hulladékudvarba. Olajozással, rálovasással lehet rajta segíteni ideig óráig de nem lesz tartós. Méretre gyártott új siklócsapágy többe kerülhet, mint maga a szerkezet.
Az sincs kizárva hogy a forgórész tekercsei zárlatosak, erre utalhat a zúgó, de nem forgó belső rész, miközben könnyen foroghatna. Idézet: „Az sincs kizárva hogy a forgórész tekercsei zárlatosak,” Mivel rövidrezárt forgórészről van szó, nem is lehet másképp. A golyó a csapágyfémből készült persely. Az is lötyög? Az szokott megszorulni. Elég furcsa, hogy ilyen könnyedén szétjött neked minden. A rugós gyűrűt általában nagyon nehéz kibányászni a helyéről. Idézet: De lehet, mivel a forgórész nem egy homogén tömb. „Mivel rövidrezárt forgórészről van szó, nem is lehet másképp.”
Rövidrezárt forgórésznél legfeljebb rúdszakadás fordulhat elő, de mint a kifejezés is arra utal, általában nagyobb teljesítményű vagy nagy fordulatszámú forgórészeknél. A szokatlan zajok inkább zárlatos állórésztekercsre utalnak.
A golyó nem lötyög, nem szorult.
A rugós gyűrű belső körmei rá kell, hogy menjenek a kis alátétekre (gyűrűkre)? Ezeken a kis gyűrűkön átmegy az eloxált karika, ha a rugós gyűrű körmeit átdugom az eloxált karika belső nyílásán, pattintsam rá a kis alátétekre?
A forgórész tömör fém, nincs kábelköteg rajta.
Nem értem, milyen eloxált karikáról írsz.
A rugós rögzítőgyűrű általában a külső felén feszül bele az állórész pajzsába. Nem forog együtt a forgórésszel. A tied valamilyen kivétel. A rugós karmoknak meg kell feszülniük a tengelyen. Az alátéteket elérhetik forgás közben, de ez nem feltétel. Az összeszerelt motorban a forgórésznek mozgásának kell maradnia, akár 1-2 mm-nek ide-oda. Amikor hajt, akkor a mágneses tér az állórész vonalában tartja. Jó esetben ilyenkor egyik oldalon se ér hozzá a határoló alátétekhez a rögzítőgyűrű. A hozzászólás módosítva: Aug 10, 2020
Itt a két karika: azt neveztem eloxáltnak, amelyik dombor-mintázatú, nem a standard acél színű.
A másik a körmös karika, a "karmoknak meg kell feszülniük a tengelyen",- hát bizony csak lötyög rajta, talán jól látható a fotón, nem is feszül bele az állórész pajzsába..., mert erre jön a filckarika,rá a golyó és úgy csatlakozik az állórész perselyéhez. Szóval az eloxált csak lazán lóg a tengelyen, a körmös a kis alátéteknek feszül. Megpróbálom így összeszerelni, aztán meglátjuk.
Az házba a rugós lemez szorítja be a golyót, ahol én láttam ott a rugós lemezre rá volt peremezve a ház, a peremezés elengedett, a golyó kicsúszott, emiatt nem pozicionálta a tengelyt, a forgó és állórész összeért, beszorult. A golyó szerepe hogy a házhoz képest az első/hátsó egytengelyűséget biztosítsa. Lehet nálad a rugós lemezt az "eloxáltnak hívott" gyűrű rögzítette valamilyen módon a házhoz, esetleg erre volt ráperemezve
Hello! Ez egy önbeálló szinterbronz siklócsapágy. Hogy nevén nevezzük a gyereket.
Az átfúrt szinterbronz golyó és maga az acél tengely alkotja a siklócsapágyat. E kettőnek egymással kiválóan kicsi súrlódása van. A tengely a forgórész, a golyó pedig az állórészt alkotja. A csapágyház fészke és a golyó olyan kialakítású, hogy a csapágy ebben el tudjon mozdulni. A goló rögzítésére szolgál a a "karmos alátéted". Tehát az rugalmasan szorítja le a golyót a fészekben és semmiképpen nem érhet hozzá a tengelyhez. A körmös tengelyt követi a filc alátét. Feladata a kenéshez szükséges olaj tárolása. Majd lezárásként jön a csapágyfészekbe az alátét ami nem engedi a filc elmozdulását tengelyirányban. A rögzítő rugót és az alátétet a csapágyfészekben sokszor csak egy-egy betöréspont rögzíti. Ha ezt kifeszegetted, esetleg kitörted, nehéz visszaállítani eredeti formában. Normál esetben a rögzítést egy zégergyűrűnek illene rögzíteni. De ekkor a csapágyfészket is meg kellene munkálni de "minden fillér számít". A lényeg, hogy összeszereléskor ellenőrizni kell a tengelyen a csapágy helyén a futófelület simaságát. A filcre olajat kell cseppenteni. És összeszerelés után a tengelyt radiális irányban gumikalapáccsal meg kell ütögetni, hogy a csapágy be tudjon állni a tengelyvonalra. Meghibásodást az szokott okozni, hogy kiszárad a filc, megszűnik az olajozás, a szintercsapágy feltapad a tengelyre és a szinterbronz körbeforog. Ekkor vagy megsérül a golyó külseje vagy nem. De a csapágy felülete és működése odafigyeléssel eldönthető. A tengely másik felén esetleg egy zárt csapágyat találsz, a tengely végén egy acélgolyóval, mögötte egy acél lapkával. Ez tulajdonképpen egy támcsapágyat (támasztó csapágy) alkot és megakadályozza a tengely axiális elmozdulását. Remélem ez alapján már el tudod dönteni mi tévő légy, ne egy ördöglakat ez.. A hozzászólás módosítva: Aug 11, 2020
Köszönöm a részletes magyarázatot!
A nikkelezett tengely tökéletesen sima, sem zégergyűrű-hely, sem betöréspont (ez mi lenne?), nincs, én semmit nem törtem ki. A karmos gyűrű nem ér a tengelyhez.Korábban a tengely mentén olajat juttattam be, filc most is nedves. Nem gond az eloxált karika, amely csak úgy lifeg a tengelyen?
A "betöréspont" azt jelenti, hogy a csapágycsésze szélét 120 fokban bepontozzák, így a leszorító gyűrű nem tud kijönni a csészéből. E helyett egy belső beszúrás és zégergyűrű tisztességesebb és főleg bonthatóbb rögzítési megoldás Sajnos ilyen módszereket szívesen alkalmaznak a kis kommutátoros motoroknál is.
Alapvetően nem szabadna a tengelyen lifegni semminek. Vagy a csapágyház csészében a helye, vagy csak a tengelyen rögzül a forgórész előtt. Sokszor azért alkalmaznak ilyesmit, hogy az olaj ne tudjon a tengelyen felkúszni olyan részre ahol nincs keresnivalója. Ekkor a gyűrű szétszórja még ez előtt. De szép műszaki megoldásnak ez nem mondható. |
Bejelentkezés
Hirdetés |