Fórum témák
» Több friss téma |
Cikkek » Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg? Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg?
Szerző: EcoPityu, idő: Máj 9, 2015, Olvasva: 19511, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Mivel autós erősítőkről kezdtem el írni, lássunk egy kis gyakorlatias elméletet: -A germánium, vagy szilícium bipoláris tranzisztorokkal, avagy MOSFET -ekkel felépített analóg ellenütemű végfokoknak van közös pontjuk, a működési elvük: Lehetnek komplementer, vagy kvázi-komplementer felépítésűek, és ezeknek hidalt verziói! Egy komplementer tranzisztor-párral felépített ellenütemű végfokozat látható az a,) ábrán, a kvázi-komplementer (látszólag komplementer), annyiban más, hogy nem NPN-PNP tranzisztorokkal, hanem vagy csak PNP, vagy csak NPN tranzisztor pár dolgozik a végén. (MOSFET esetén többnyire 2db N csatornás FET található, de előfordul azokból is komplementer pár) Működéséről annyit, hogy a b,) ábrán látható teljesítmény-változtatható ellenállásokból felépített feszültségosztóként foghatjuk fel, ahol a két „potméter” ellenállása ellentétesen változik, de együtt. Úgy, hogy amikor az egyik csökkenti az ellenállását, akkor a másik növeli, így változtatva a közös pontjukon az osztásarányt, tehát a kimenő feszültséget. Nos a tranzisztorok ezt a munkát végzik, a bemenőjellel vezérelve. Mint az az a,) ábrán is látszik, ellentétes vezérlőjelet kapnak, amíg az egyik nyitóirányút, addig a másik záró irányút, és fordítva. (A felső a pozitív fél-hullámra nyit, az alsó, pedig a negatívra!) Mivel az egyik tranzisztor a kimenő feszültséget az alapállapothoz képest pozitív irányban tudja befolyásolni, a másik, pedig negatív irányban, ahhoz hogy szimmetrikusan történjen mindez (hogy a teszem azt, szinusz hullámú bemenőjel mindkét fél-hulláma egyforma nagy legyen) az alapállapotot fél-tápfeszültségre kell beállítani. 12V esetén ez 6V, a 6V-ról pozitív irányban is, és negatív irányban is pont ugyanannyit tud változni a kimenőfeszültség, tehát alkalmas egy torzítatlan jel visszaadására. Továbbiakban ez a változás két véglet között lesz vizsgálva, mintha csak nyitnánk, és zárnánk a tranzisztorokat, köztes érték nélkül. (Ez a valóságban is előfordul, p.l. Maximális kivezérlés mellett négyszögjellel hajtva!) Ezt mutatja a c,) ábra, a tranzisztorokat kapcsolók helyettesítik! A kicsatoló kondenzátor, pedig azért szükségeltetik, mert a 6V egyenfeszültséget nem köthetjük közvetlenül a hangszóróra! (Nem annyira tetszene neki!) Képzeljük oda a b,) ábra ellenállásait, amik beállítják a fél-tápfeszültséget a kimeneten, ez az alaphelyzet. (Egyébként a bekapcsolási tranziens /bekapcs. pukk./, kicsatoló-kondenzátoros erősítőknél ennek a kondenzátornak a fél-tápra töltődésekor hallatszik a hangszórón.) A kondi pozitív pólusa a 6V-os fél-tápfeszültségen van, a negatív pólusa a hangszóró néhány ohm-nyi ellenállásán keresztül a testen. A kondenzátoron így 6V feszültség mérhető. A d,) ábrán a pozitív fél-hullám tranzisztora (felső) nyit, és a teljes tápfeszültségre kapcsolja a kondenzátor pozitív pólusát, tehát (mivel a kondin 6V volt) a kimeneten (kondi mínusz) tápfesz - 6V jelenik meg, azaz 6V! Ez a hangszórót kifelé mozgatja, mindaddig, míg a kondenzátor, /ismét a hangszórón keresztül,/ fel nem töltődik tápfeszültségnyire. Az e,) ábrán pont ennek a folytatását láthatjuk, a hangszóró maximális kitérésből az alsó tranzisztor nyitásának hatására, /miközben rajta keresztül a kondenzátor kisül,/ befele mozdul, az alaphelyzeten át, a befele mozdulás maximumáig. Majd a vezérlőjel megszűnését követően gyorsan visszaáll alaphelyzetbe. Természetesen negatív fél-hullámmal is kezdődhetne az egész, akkor a 6V-ról hangszórón keresztül kondenzátor kisülés lenne az első! Bipoláris tranzisztoros autós végfokozat esetén 12V-ról, mivel a tranzisztorokat nem lehet teljesen kinyitni (mindig marad rajtuk „maradékfeszültség”, azaz szaturációs feszültség /UCEsat/), ezért a maximális kimenőfeszültség egyik irányban sem éri el a 6V-ot! A tranzisztorokon 1-1,5V mindig marad, de 1V-ra számítanunk kell. Tehát a maximális kimenőjel: 5V csúcs , mindkét irányban. Ennél nagyobb kimenőjelet csak a FULL MOSFET végfokok tudnak, mert a MOSFET-eknek nem szaturációs feszültségük van teljesen kinyitott állapotban, hanem RDSon-juk, ami a teljesen kinyitott állapot esetén meglévő átmeneti ellenállást mutatja… Ez lehet akár 5-10 mili-ohm is, amin 100-200A esetén esne az az 1V, ami a Bipo tranyón! Nos, ezért tudnak többet a MOSFET-es végfokú autórádiómagnók! A cikk még nem ért véget, lapozz! Értékeléshez bejelentkezés szükséges! |
Bejelentkezés
Hirdetés |