Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg?
Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg?
Szerző: EcoPityu, idő: Máj 9, 2015, Olvasva: 19513, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Lapozás: OK   8 / 8

Ugyebár, ezt az erősítőt, még akkor építettem, amikor nem volt elterjedve ennyi ipari tömegtermék az autóhifi piacon, és így nem nagyon volt miből válogatni az alkatrészek összegyűjtésénél, és a gyári erősítők kapcsolási rajzai sem voltak annyira könnyen elérhetőek!

Amit tudtam, az az elv volt, meg az, hogy a táprészt TL494 fogja hajtani, és az akkor vehető-vihető „legokosabb” FET-ek fognak kapcsolgatni!

A vezérlésben próbálkoztam én, kéttranzisztoros astabil multivibrátortól a CMOS IC-s ellenütemű rezgéskeltőig mindennel, de semelyik sem vált be! Majd, később kezembe jutott néhány gyári kapcsolási rajz is, amiből, a 494 alapkapcsolását, a kéttranzisztoros booster fokozatokkal kiegészítve, külön panelre megépítettem. Ennek már megfelelő fel-lefutó élei voltak, és nem melegítették feleslegesen a kapcsoló FET-eket!

 

Azt tudtam, hogy 6 csatorna tápellátásához dupla tápegységre lesz szükség, viszont az így 8db-ra dúsult FET tömeg már igencsak leterhelte a vezérlésemet. IRFZ44-ek voltak először benne, és valamiért, terhelés alatt mindig megdöglöttek, adott idő után!

Akkoriban, még nem voltam ekkor „spíler”, nem az okot kerestem, hanem a megoldást: Raktam helyettük IRF640-et! Tudom, nem a legideálisabb oda, viszont tökéletesen működött, stabilan!

Azóta, (k.b. két éve), teljes renováláson esett át az erősítő, gyerekhibáit kijavítva, mindent megkapott, amit akkor nem:

Én „okos”, mit használtam a booster fokozatban? Na mit? Persze, hogy BC182-212-őket…

Az IRFZ gate kapacitásait ezek nem bírták, volt olyan ronda jel a gate-eken, hogy csak na!

BC327-337-re cserélvén, már nem csak az ugyan kicsi gate kapacitású IRF640-et szerette, hanem az IRFZ44 visszamehetett bele dolgozni, soros 47ohm-okkal a 100ohm-ok helyett!

 

Szárnyaljunk csak át a másik felébe, egy kicsit…

A végfokokról annyi volt az elképzelés, hogy hidalható, és hídban 4ohm-al terhelhető darabok legyenek, tehát egyenként 2ohm „stabil” fokozatokat kellett keresnem!

Nem volt túl sok ilyen az akkori elektronikai folyóiratok által közzétett palettán… (nem, a net akkor még nem volt tele erősítőkkel, csak pornóval!)

Viszont, egy régebbi (79-es, annyi, mint én!) RT évkönyv egyik kapcsolását már jól ismertem, többször megépítettem, és megbízhatónak tartottam ide. A végtranzisztorai, akkoriban is alig beszerezhető KD503-ak voltak, de én szert tettem néhányra, és így meg sem állíthatott senki a 6db egyforma csatorna megépítéséig!

Ez a kapcsolási rajza:

40_2ohm100wa_kicsi.jpg 

És, a hozzá tartozó fázisfordító fokozat, a hidalhatósághoz:

 42_katodin_kicsi.jpg

Az erősítődoboz nagy részét, így elfoglalta a 6db, már nem csak 2x30V-ról működtetett végfokpanel, és külön kis panelon a fázisfordító. A kisebbik felén pedig a dupla tápegység, párhuzamosított szekunder egyenirányításokkal.

 44_dsc01640_kicsi.jpg

Felülről!

46_dsc01645_kicsi.jpg 

És, alulról….

Jól látszik a nyákoldali képen a szekunder egyenirányítás 8db 15A-es közöskatódú dupla diódája, nem kicsi túlméretezést sejthettek a háttérben! J

A teljes táprész, a nagy áramok segítségére sietve át lett vastagon ónozva!

A belsejébe tekintve, minden megtalálható, aminek csak benne kell lennie:

- Erős nagyáramú tápcsatlakozó,

- 60A-re méretezett biztosítékok (2db 30-as párhuzamban)

- 16V-os nagykapacitású elkók, (4db 2200uF)

- 2,5mm átmérőjű huzalból tekert fojtó,

- 25V 2200µF 4db, a trafók tövén,

- 3szál 1,2-es dróttal tekert primerű, 2 szállal tekert szekunderű trafók,

- primer oldalon, trafónként 2-2 IRFZ44, kapcsolni!,

- a már említett, nem gyenge egyenirányítás, és végül,

- egyenirányításonként 8800µF-nyi szekunder oldali kondenzátor!

 

A vezérlés, a már említett TL494, lágyindítással, 50kHz-en, BC 327-337 tranzisztoros booster fokozattal!

Amivel, azóta kiegészítésre került, az egy 12V-nyi plusz szekunder tekercs, egyenirányítással, stab. kockával, a bemeneti fokozat stabilabb tápellátásáért.

A külön kis panelon vannak a fázisfordító , és előerősítő, hangerőszabályzó elemek, megspékelve 2db látványelemmel (a két nagy lóbogárral), a két soklábú IC-vel, amik természetesen semmit nem csinálnak, csak annyit mint a szőke a jobb ülésen… (Vannak,látványosak és szépek!)

Végül, ím néhány kép még az erősítőről, kívül-belül… A zöld mindent elterítő fény, (mint az Alien1-ben) egy telefax letapogató fényforrása volt, ez egy LED csík, a 90-es évek elejéről…

48_dsc01750.jpg

50_dsc01752.jpg

Remélem, az Autós erősítős kérdések problémák topikban több, alapszintű kérdésre kaptak a lelkes javítani vágyók , megfelelő válaszokat, és több eddig nem taglalt ismerettel lettél gazdagabb te is, ki elolvastad írásomat...

Köszönöm, hogy velem tartottál!

Ecopityu

Következő: »»   8 / 8
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem