Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Egy vízszintállás szenzoron dolgozok, aminek a kimenete ennek tekintetében analog változik. A szint mérését egy ultrahang modul HC-SR-04 végzi, méghozzá bármiféle mikrokontroller nélkül (csak hogy izgalmas legyen a dolog). Röviden, tömören a szenzort egy 555 timerrel triggerelem, majd az echo-t egy low pass filteren keresztül kiértékelem. A tápegység 24 V, viszont a szenzor 5V-on működik ezért egy feszültségszabályzón keresztül (LM317T) van megtáplálva. De mivel ez egy makett lenne ezért a demonstrálás érdekében egy DC pumpát (5V) is beszerelnék, ami kiszívja a vizet az edényből. A pumpa egy relén keresztül van kapcsolva, ill. a relé tekercse egy npn tranziszotoron keresztül aktiválódik ha megnyomok egy gombot. Viszont itt jön a probléma, mivel amikor működik pumpa motorja borzasztó nagy feszültség tüskéket generál minden vonalon (24V és 5V ág). Próbáltam fly back diódát rakni rá (habár mondjuk az picit javított a helyzeten, mivel nélküle -+3 V kilengések voltak, most meg csak max 2V) illetve még egy külön 5 voltos ágat adni neki, egy második feszültségszabályzóval, de a jelzavar nem tűnt el. Egy ilyen kritikus helyzetben, ahol a szenzor oldalon mV különbségek már számítanak, ez elfogadhatatlan. Sajnos mivel még nem vagyok olyan tapasztalt ebben a témában fogalmam sincs, hogy ezt a zajt miképpen lehet szűrni, viszont nagyon remélem, hogy van erre valami megoldás - nem szeretném ezért a motort egy külön 5V-os tápegységre kötni. Nem tartanám túl elegáns kivitelezésnek. + Megnéztem az LM317T IC adatlapját, elvileg simán bírnia kéne a terhelést főleg, hogy kettő is van bekötve, egyik a szenzornak, másik a relének a tranyónak és a pumpának.
Márpedig nem fogod tudni meguszni az extra tápot.
Lehetne még mindenféle LC szüröket a motoráramkörbe rakni, meg tisztességes csillag huzalozást használni esetleg elvinni a motort nagyobb távolságra a szenzortol, de ez nagyon nehézkes kisérletezés. Esetleg keresni kellene egy jobb motort, de 5 Voltra nem lesz egyszerü. Az autokban szoktak különleges kis DC motorok lenni, mert ott is vannak ilyen gondok, de azok mind 12V-ra mennek. Esetleg probálj a motorral párhuzamosan kötni egy 12V/5 W izzot, az lehet, hogy elnyeli az impulzusok jelentös részét. Még az is kérdés milyen tápról megy az egész szerkezet ( akkurol, traforol, kapcsitáprol). Az akku meg a kapcsitáp még elmegy, de a trafo rossz lehet ( nagy a belsö ellenállása). A soros stabilizátorok ( LM317) nem igen optimálisak.
10nF kerámia közvetlen a motor kapcsai közé, és 2x10nF a kapcsok és a fém motorház közé. Ferrit fojtót is szoktak használni, azon keresztül táplálják a motort. A motor vezetékek összecsavarása is érhet valamit, bár inkább már közvetlen a motornál meg kellene fogni. De ha beírod hogy dc motor noise filter lesz sok találat. Ami új nekem is és állítólag csodaszer az az X2Y zavarszűrő de én megnézném a hagyományos módszer segít e.
Egy egyszerű, mezei 24V-oltos tápegységet használok. Ha jól emlékszem egy nyomtatót hajtott annó.
Az valoszinü kapcsitáp az még jo is lehet, de mindenképpen át kell nézni a huzalozást, meg a kolléga által ajánlott szüréseket, de tul sok remény nincs, mert 5 Volton az a motor elég sok áramot fogyaszthat, ami eleve több zavart produkál.
Esetleg probálj meg akváriumhoz árult vizpumpát használni, az általában zavarmentes. ( lengö mágneses, és váltoáramra megy).
Köszi! Kipróbálom ezt a kondis témát, viszont nem teljesen tiszta számomra mit értesz a kapcsok és a motorház alatt. A pumpa egy öntött műanyagban van és csak két kábel lóg ki belőle...
Erről a ferrit folytóról már halottam, ugye kéne egy tekercs és egy kondi a motor pozitív pólusára. Viszont milyen értéke legyen a tekercsnek és a kondinak? Hogy számoljam ezt ki? Tegnap megpróbáltam egy ilyesmit a pumpa elé kötni (pontosabban a pozitív csomópontra, de gondolom ez mindegy), viszont egyáltalán nem segített semmit. Igaz a tekercs értéke eléggé nagy volt, sajnos otthon nem nagyon vagyok felszerelve alkatrészekkel :| Csatolom hogy mire gondoltam.
Nemcsak a + vezetékbe, hanem mind a minuszba is.
Kipróbálom ezeket a filtereket és ha nagyon nem akar elmúlni a zaj akkor beadom a derekam és használok egy második tápegységet is.
Egyébként ezt az iparban hogy oldják meg? Fogják a 230V-ot és letranszformálják egy duplatekercses vagy toroid trafóval, és az egyik ág az érzékeny témához megy a másik meg ami sok áramot vesz fel és akkor nem zavarják össze egymást? Habár ha egy magon két tekercs van az így is zavart okozhat szerintem...
Tehát akkor ezt ismételjem meg a motor negatív oldalán is ha jól értem?
Igen 2 induktivitás kell, meg a motor kapcsain egy 10 nF keramikus kondi. De nem ugy ahogy rajzoltad. A két L szürö a motor vezetékeibe megy közvetlenül a motor kapcsaira meg oda megy a kondi is. Ez a minimum.
A hozzászólás módosítva: Sze, 10:19
Sok tapasztalattal meg kisérletezéssel.
Talán értem most már. Gondolom az L szűrőnél a kondik nem keramikusak hanem simén csak elektrolitikus kondenzátorok. Akkor a kondik plusz oldala a tekercsek után a negatív oldalak meg akkor a földre mennek.
Egyébként érdemes snubber-t használni ebben az esetben? 100Ω 0.1µF kombót használtam de nem láttam változást.
Az LM317 elé rakott kondenzátor sokszorozó segíthet, már ha vezetett és nem sugárzott zajról van szó: EEVBlog #1116 - How to Remove Power Supply Ripple.
Alapvetöen nem. A szürökbe mindig a legkisebb méretü keramikus kondikat kell rakni.
Szia!
Azért ez jobb megoldása lenne itthon ; CONRAD -amúgy kinai , de házilag is kivitelezhető
És ha leállítanád a mérés idejére a motort ?
Gondolom másodpercenként csak 1-2 mérést szeretnél. (Ha jól gondolom). (Mikrovezérlővel azért könyebb lenne .........) (Anno digitális kijelzésű fordulatszám-mérőt alkottam dízel adagoló próbapadra CMOS IC-kből, műveleti erősítőkből.Szép nagy panel lett, jó pár darab IC-ből összerakva.Egy év múlva megjelent a PIC16C84, -1 KByte memória!-, és ezzel az 1 IC-vel megvalósítottam a teljes ford.szám mérőt.Azóta csak különleges esetekben szórakozok processzor nélkül, amit Neked is javasolnék.) A hozzászólás módosítva: Sze, 17:18
Linket tudnál küldeni hozzá? Amúgy megcsináltam ezt a ferrit folytót. Egy fokkal jobb lett, márcsak 6V tüskék voltak, viszont öntöttem vizet a tartályba és úgy szintén visszament 8V Maxra. 1 nF kerámia kondikat használtam és 5mH tekercseket.
Igen teljesen igazad van. Tudom hogy mikrokontrollerel mindenféle szempontból egyszerűbb lenne, viszont én szertem nyúzni magam, főleg ha valami igazán érdekel. Célom az, hogy a lehető legmélyebben megértsem az analóg elektronikát, ahhoz viszont a mikroprocesszorok világát ki kell zárni
![]() Eredetileg úgy gondoltam, hogy egy komparátor figyeli a jelet és ha egy bizonyos szintet túllép akkor kapcsolja a kimenetet amin egy piros LED lenne. Tehát a szenzor folyamatosan "figyelve" lenne.
A motor elé kötött zavarszűrő (Bővebben: Link) nem fogja megoldani a problémád, mert a motor áramfelvétele nem egyenletes. A tápegység kimeneti feszültsége ugrál fel és le, próbálja követni a terhelésváltozást. Kicsit korábban linkeltem egy YouTube videót amiben Dave elmagyarázza a kondenzátor sokszorozó működését is, talán elég lesz a boldogsághoz. Pár alkatrészből áll.
A hozzászólás módosítva: Sze, 19:20
Azon vagyok jelenleg
![]() Ugye két feszültségszabályzót használok, tehát melyik elé tegyem? Az elé ami a szenzort hajtja vagy ami a relét, vagy esetleg mindkettőhöz?
A szenzor és a jelfeldolgozó rész feszültségtabilizátora elé.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |