Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC-Vízpumpa által okozott jelzavar
Lapozás: OK   1 / 1
(#) mirko0306 hozzászólása Sze, 8:47 /
 
Sziasztok!

Egy vízszintállás szenzoron dolgozok, aminek a kimenete ennek tekintetében analog változik. A szint mérését egy ultrahang modul HC-SR-04 végzi, méghozzá bármiféle mikrokontroller nélkül (csak hogy izgalmas legyen a dolog). Röviden, tömören a szenzort egy 555 timerrel triggerelem, majd az echo-t egy low pass filteren keresztül kiértékelem. A tápegység 24 V, viszont a szenzor 5V-on működik ezért egy feszültségszabályzón keresztül (LM317T) van megtáplálva.

De mivel ez egy makett lenne ezért a demonstrálás érdekében egy DC pumpát (5V) is beszerelnék, ami kiszívja a vizet az edényből. A pumpa egy relén keresztül van kapcsolva, ill. a relé tekercse egy npn tranziszotoron keresztül aktiválódik ha megnyomok egy gombot. Viszont itt jön a probléma, mivel amikor működik pumpa motorja borzasztó nagy feszültség tüskéket generál minden vonalon (24V és 5V ág). Próbáltam fly back diódát rakni rá (habár mondjuk az picit javított a helyzeten, mivel nélküle -+3 V kilengések voltak, most meg csak max 2V) illetve még egy külön 5 voltos ágat adni neki, egy második feszültségszabályzóval, de a jelzavar nem tűnt el. Egy ilyen kritikus helyzetben, ahol a szenzor oldalon mV különbségek már számítanak, ez elfogadhatatlan. Sajnos mivel még nem vagyok olyan tapasztalt ebben a témában fogalmam sincs, hogy ezt a zajt miképpen lehet szűrni, viszont nagyon remélem, hogy van erre valami megoldás - nem szeretném ezért a motort egy külön 5V-os tápegységre kötni. Nem tartanám túl elegáns kivitelezésnek.

+ Megnéztem az LM317T IC adatlapját, elvileg simán bírnia kéne a terhelést főleg, hogy kettő is van bekötve, egyik a szenzornak, másik a relének a tranyónak és a pumpának.
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 9:19 /
 
Márpedig nem fogod tudni meguszni az extra tápot.
Lehetne még mindenféle LC szüröket a motoráramkörbe rakni, meg tisztességes csillag huzalozást használni esetleg elvinni a motort nagyobb távolságra a szenzortol, de ez nagyon nehézkes kisérletezés. Esetleg keresni kellene egy jobb motort, de 5 Voltra nem lesz egyszerü. Az autokban szoktak különleges kis DC motorok lenni, mert ott is vannak ilyen gondok, de azok mind 12V-ra mennek. Esetleg probálj a motorral párhuzamosan kötni egy 12V/5 W izzot, az lehet, hogy elnyeli az impulzusok jelentös részét.
Még az is kérdés milyen tápról megy az egész szerkezet ( akkurol, traforol, kapcsitáprol). Az akku meg a kapcsitáp még elmegy, de a trafo rossz lehet ( nagy a belsö ellenállása). A soros stabilizátorok ( LM317) nem igen optimálisak.
(#) moltam válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 9:34 /
 
10nF kerámia közvetlen a motor kapcsai közé, és 2x10nF a kapcsok és a fém motorház közé. Ferrit fojtót is szoktak használni, azon keresztül táplálják a motort. A motor vezetékek összecsavarása is érhet valamit, bár inkább már közvetlen a motornál meg kellene fogni. De ha beírod hogy dc motor noise filter lesz sok találat. Ami új nekem is és állítólag csodaszer az az X2Y zavarszűrő de én megnézném a hagyományos módszer segít e.
(#) mirko0306 válasza Massawa hozzászólására (») Sze, 9:44 /
 
Egy egyszerű, mezei 24V-oltos tápegységet használok. Ha jól emlékszem egy nyomtatót hajtott annó.
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 9:56 / 1
 
Az valoszinü kapcsitáp az még jo is lehet, de mindenképpen át kell nézni a huzalozást, meg a kolléga által ajánlott szüréseket, de tul sok remény nincs, mert 5 Volton az a motor elég sok áramot fogyaszthat, ami eleve több zavart produkál.
Esetleg probálj meg akváriumhoz árult vizpumpát használni, az általában zavarmentes. ( lengö mágneses, és váltoáramra megy).
(#) mirko0306 válasza moltam hozzászólására (») Sze, 9:58 /
 
Köszi! Kipróbálom ezt a kondis témát, viszont nem teljesen tiszta számomra mit értesz a kapcsok és a motorház alatt. A pumpa egy öntött műanyagban van és csak két kábel lóg ki belőle...

Erről a ferrit folytóról már halottam, ugye kéne egy tekercs és egy kondi a motor pozitív pólusára. Viszont milyen értéke legyen a tekercsnek és a kondinak? Hogy számoljam ezt ki? Tegnap megpróbáltam egy ilyesmit a pumpa elé kötni (pontosabban a pozitív csomópontra, de gondolom ez mindegy), viszont egyáltalán nem segített semmit. Igaz a tekercs értéke eléggé nagy volt, sajnos otthon nem nagyon vagyok felszerelve alkatrészekkel :|

Csatolom hogy mire gondoltam.
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 10:01 /
 
Nemcsak a + vezetékbe, hanem mind a minuszba is.
(#) mirko0306 válasza Massawa hozzászólására (») Sze, 10:04 /
 
Kipróbálom ezeket a filtereket és ha nagyon nem akar elmúlni a zaj akkor beadom a derekam és használok egy második tápegységet is.

Egyébként ezt az iparban hogy oldják meg? Fogják a 230V-ot és letranszformálják egy duplatekercses vagy toroid trafóval, és az egyik ág az érzékeny témához megy a másik meg ami sok áramot vesz fel és akkor nem zavarják össze egymást? Habár ha egy magon két tekercs van az így is zavart okozhat szerintem...
(#) mirko0306 válasza Massawa hozzászólására (») Sze, 10:07 /
 
Tehát akkor ezt ismételjem meg a motor negatív oldalán is ha jól értem?
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 10:14 /
 
Igen 2 induktivitás kell, meg a motor kapcsain egy 10 nF keramikus kondi. De nem ugy ahogy rajzoltad. A két L szürö a motor vezetékeibe megy közvetlenül a motor kapcsaira meg oda megy a kondi is. Ez a minimum.
A hozzászólás módosítva: Sze, 10:19
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 10:20 /
 
Sok tapasztalattal meg kisérletezéssel.
(#) mirko0306 válasza Massawa hozzászólására (») Sze, 10:29 /
 
Talán értem most már. Gondolom az L szűrőnél a kondik nem keramikusak hanem simén csak elektrolitikus kondenzátorok. Akkor a kondik plusz oldala a tekercsek után a negatív oldalak meg akkor a földre mennek.

Egyébként érdemes snubber-t használni ebben az esetben? 100Ω 0.1µF kombót használtam de nem láttam változást.
(#) Bakman válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 10:48 /
 
Az LM317 elé rakott kondenzátor sokszorozó segíthet, már ha vezetett és nem sugárzott zajról van szó: EEVBlog #1116 - How to Remove Power Supply Ripple.
(#) Massawa válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 12:24 /
 
Alapvetöen nem. A szürökbe mindig a legkisebb méretü keramikus kondikat kell rakni.
(#) Atis57 válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 15:47 /
 
Szia!
Azért ez jobb megoldása lenne itthon ; CONRAD -amúgy kinai , de házilag is kivitelezhető

zavarszur.jpg
    
(#) mcucoder válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 17:10 /
 
És ha leállítanád a mérés idejére a motort ?
Gondolom másodpercenként csak 1-2 mérést szeretnél. (Ha jól gondolom).

(Mikrovezérlővel azért könyebb lenne .........)
(Anno digitális kijelzésű fordulatszám-mérőt alkottam dízel adagoló próbapadra CMOS IC-kből, műveleti erősítőkből.Szép nagy panel lett, jó pár darab IC-ből összerakva.Egy év múlva megjelent a PIC16C84, -1 KByte memória!-, és ezzel az 1 IC-vel megvalósítottam a teljes ford.szám mérőt.Azóta csak különleges esetekben szórakozok processzor nélkül, amit Neked is javasolnék.)
A hozzászólás módosítva: Sze, 17:18
(#) mirko0306 válasza Atis57 hozzászólására (») Sze, 19:04 /
 
Linket tudnál küldeni hozzá? Amúgy megcsináltam ezt a ferrit folytót. Egy fokkal jobb lett, márcsak 6V tüskék voltak, viszont öntöttem vizet a tartályba és úgy szintén visszament 8V Maxra. 1 nF kerámia kondikat használtam és 5mH tekercseket.
(#) mirko0306 válasza mcucoder hozzászólására (») Sze, 19:10 /
 
Igen teljesen igazad van. Tudom hogy mikrokontrollerel mindenféle szempontból egyszerűbb lenne, viszont én szertem nyúzni magam, főleg ha valami igazán érdekel. Célom az, hogy a lehető legmélyebben megértsem az analóg elektronikát, ahhoz viszont a mikroprocesszorok világát ki kell zárni

Eredetileg úgy gondoltam, hogy egy komparátor figyeli a jelet és ha egy bizonyos szintet túllép akkor kapcsolja a kimenetet amin egy piros LED lenne. Tehát a szenzor folyamatosan "figyelve" lenne.
(#) Bakman válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 19:19 /
 
A motor elé kötött zavarszűrő (Bővebben: Link) nem fogja megoldani a problémád, mert a motor áramfelvétele nem egyenletes. A tápegység kimeneti feszültsége ugrál fel és le, próbálja követni a terhelésváltozást. Kicsit korábban linkeltem egy YouTube videót amiben Dave elmagyarázza a kondenzátor sokszorozó működését is, talán elég lesz a boldogsághoz. Pár alkatrészből áll.
A hozzászólás módosítva: Sze, 19:20
(#) mirko0306 válasza Bakman hozzászólására (») Sze, 19:33 /
 
Azon vagyok jelenleg
Ugye két feszültségszabályzót használok, tehát melyik elé tegyem? Az elé ami a szenzort hajtja vagy ami a relét, vagy esetleg mindkettőhöz?
(#) Bakman válasza mirko0306 hozzászólására (») Sze, 19:50 / 1
 
A szenzor és a jelfeldolgozó rész feszültségtabilizátora elé.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem