Fórum témák
» Több friss téma |
Cikkek » Hazai labortápok evolúciója
Ez az IC okozott némi fejtörést nekem is anno, mikor hozzám került egy TR-9178. Akkoriban beszerezhetetlennek gondoltam. Szerintem meggondolatlanság volt a gyártó részéről egy tőkés import alkatrész bevezetése, aminek az akkori rendszer nem volt támogatója. Tudjuk jól, hegy egy hazai szövetkezet ritkán (vagy inkább soha) tudott érvényesülni a Nyugati Piacokon, így az alkatrészekre költött értékes nyugati valuta „nem jött vissza”. Mondjuk kényes is, láttam sok tönkrement példányt, volt idő, hogy lehetetlen volt a pótlása. Ma már van – talán Koreai – de elég drágán, 3-5e Ft. Nem tudja az áramgenerátoros üzemet (CC) kijelezni. Az egyetlen műszeren nem látni, mikor éri el a terhelhetőség a beállított határt, ha feszmérésben van a műszer, nem látom az áramot, ha árammérésben, nem látom a feszültség megroggyanását. Kijelenthetem, ha anno nekem kellett volna választanom, nem biztos, hogy rá voksoltam volna. Érdemes megnézni az adatlapot: https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/87107/MOTOROLA/MC1466L.html Az MC1466L kiváltása sokakat megihletett, két okból is: Nehéz (szinte lehetetlen) beszerezni. Könnyű tönkretenni, rendszerint az is elég, ha a hálózati kapcsolóval kapcsoljuk ki a tápegységet, amikor a bekapcsolt kimeneten akkumulátor, vagy nagyobb kondenzátor van. Példák:
- Vagy így: http://tubetime.us/index.php/2014/09/28/a-miniaturized-discrete-mc1466/ Az ismertetett rajz alapvetően másképp működik, mint az MC1466L. A kimenetre feszültséget juttató áramgenerátor helyét itt az OP1 vette át, belőle származik a meghajtókat, és áteresztőt nyitó áram. A feszültségnövekedés itt értelemszerűen az OP1 kimenetét negatív irányba mozdítja el, így az R1-en kevesebb áram jut a meghajtókra. Ha az áramkorlát megszólal, az OP2 egyszerűen elszívja az OP1 áramát, így a kimenetre nem jut már annyi. Az R2 2,2k a feszültség referencia áramgenerátort pótolja. D1 ZPY6,8 a feszültségreferencia, a D3 D4 pedig szétválasztja az OP1 és 2 kimenetét, hogy OP1 csak adni, az OP2 pedig csak elszívni tudja az áramot. El tudnék ide képzelni egy 747es IC-t is. A cikk még nem ért véget, lapozz! Értékeléshez bejelentkezés szükséges! |
Bejelentkezés
Hirdetés |