Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Szerző: Topi, idő: Jún 9, 2015, Olvasva: 23472, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   10 / 12

Ha megvan minden alkatrészünk, ami az induláshoz szükséges, akkor össze kell szerelni a vázat. Fokozatosan felépítve, mindent jól átgondolva haladjunk. Nagyon óvatosan vágjunk le bármit is, illetve folyamatosan figyeljünk a tömegeloszlásra.

Fontos: Minden kiegészítőnek, akár világító LED-eket szerelünk rá, akár nagyobb tömeget gondosan tervezzük meg a helyét.

Az előrelátó kialakítás fontosságát legjobban az alábbi példával lehet szemléltetni: Mivel a gép elejére egy majdnem 300g-os kamera + gimbal szerkezet van felszerelve, így az egész gépet működtető akkumulátor pakk szinte teljesen átellenben, a gép másik végén került elhelyezésre, hogy ellensúlyozza a kamerát. Az akkumulátor 2-300g, így még akár kevés is lehet annak elcsúsztatása mint ellensúly! Titkon ez az egyik fő indok amiért 330g-os nagyobb Multistar akkumulátort használok. Súlyban gyakorlatilag egyformák a kamera+gimbal kombóval, így nem kell túlságosan kitolni a vázon kívülre az akkumulátort. (Ha könnyebb ugyanis az akkumulátor, akkor kijjebb kell tolni, az erőkar hosszát és a fizikát kell segítségségül hívni.)

X vagy +

Ebben a pillanatban már mindenképp meg kell hozni a döntést a konfigurációval kapcsolatban. A cikksorozat első, alapismeretek részében kifejtésre került, mi az az "X" és mi az a "+" konfiguráció. Mivel ez a váz, a talpak elhelyezkedése okán már nagyon erősen sugallja az elrendezést, sok választásunk nincs, X konfigurációra lesz szükség. A kamerát rögzítő sínek is meghatározzák az irányt.

Az X konfigurációban az előre-hátra, jobbra-balra való térbeli mozgást mindig 2-2 motorból álló pár végzi. Ennek köszönhetően egyébként a stabilitás is sokkal jobb, mint + konfiguráció esetén, ahol mindig csak 1-1 motor vesz részt a stabilizálásban. Amikor a motorszabályozásról lesz szó, ezt a kérdést még nagyon részletesen fogom ismertetni.

Tömegelosztás még egyszer

A hagyományos repülőgépek esetében komolyan figyelni kell az aerodinamikára, és ez indokolja leginkább a szimmetriát és a helyes súlypontot. Multicoptereknél ez szinte mellékes, ha a legalapvetőbb szabályokat betartjuk.

Mivel a korábbi "lapalja" számolások már megmutatták, hogy több mint 1.5kg-ot kell levegőbe emelni, azt a tömeget gondosan kell eloszlatni.

Egy féloldalasan felszerelt multicopter is repülni fog, ám a szabályozásnak mindig ellensúlyozni kell, tehát az egyik oldali motor (vagy motor páros X konfiguráció esetén) mindig nagyobb teljesítményen fog forogni, és a szabályozás-lengés stabilitására is nagyon rossz hatással van.

Összeszerelve

Nem véletlen, hogy már a legelején összeszerelésre ösztönzöm az Olvasót. Minden ezutáni részhez az szükséges, hogy a váz már ne változzon nagy mértékben. A szabályozás behangolásával gyakorlatilag megtanítjuk a programot, hogy mihez kezdjen a vázzal, illetve lemodellezzük matematikailag a váz együttes viselkedését. Apróságnak tűnhet egy változtatás, de alapjaiban szabhatja át a gép matematikai modelljét.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   10 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem