Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Szerző: Topi, idő: Jún 9, 2015, Olvasva: 23362, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   3 / 12

A váznál ajánlott motor típusok között kell keresgélni. A választásom a Turnigy D3530/14 1100KV motorra esett, mely 315W-os outrunner BLDC motor, hozzávetőlegesen 4600 Ft/db áron lehet hozzájutni (4600 Ft x 4 = 18 400 Ft).

d3530-141100.gif(Fotó: HobbyKing.com)

A motorhoz alsó rögzítő konzolt és légcsavar felfogató adaptert is kapunk. A műszaki adatok között rengeteg hasznos információra lelhetünk, nézzük ezeket sorra:

Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V, Célszerűen tehát 3S akkumulátort kell választani hozzá.

Max current: 22A, tehát a 20A-es ESC-knél nagyobbat kell választani majd

Weight: 73g, figyeljünk rá oda, mert ez az érték négyszereződik / hatszorozódik / stb, annak függvényében "mennyi"-koptert építünk.

Prop size: 7.4V/12x6 14.8V/8x4, azaz ha 2S-ről hajtjuk, akkor 12x6-os légcsavar az ajánlott, ha 4S-ről akkor már csak 8x4 az ajánlott maximum. 3S cellát választva 9-10 colos légcsavar átmérőket és 4-5 col körüli emelkedést enged meg.

Max thrust: 1100g, azaz maximális tolóerő. Ennél többet biztosan nem kapunk tőle, figyeljünk rá, számoljunk folyamatosan!

Felszerelés

A motorok felszerelésével várjunk addig, amíg az ESC-vel együtt meg nem találtuk mindennek a helyét. Ha megvan, akkor csavarozhatjuk is fel. A motorhoz adott csavarok segítségével a karok végeire erősíthetjük. A motor állórészének (stator) alsó fele menettel rendelkezik, közvetlen belehajthatóak a csavarok. Célszerű csavarrögzítővel is megkenni a csavart, mielőtt betekernénk a helyére. Figyeljünk arra is, hogy a motor tengelye a karon kivágott középső körhöz képest koncentrikus legyen.

motesc.jpg

Előfordulhat, hogy picit faragni kell vázon, esetemben a motor tengelyét alul rögzítő seeger (ejts: zéger/széger) gyűrű hozzáért volna a szénszálas váz felületéhez, így süllyesztővel enyhén megsüllyesztettem a furatot a váz kar elemén, így kényelmesen el tud fordulni. A motorhoz adott csavar feje és a vázon található lóversenypályák (amik a motor pontos elhelyezését segítik) nem bizonyultak megbízhatónak számomra (a csavar majdnem átesett rajtuk), így egy alátéttel - nem éppen esztétikusan - kisegítettem a problémából a konstrukciót.

A motorhoz adott rögzítő konzolt nem használtam, mert azzal együtt már a csavarok rövidek lettek volna, és nem kívántam még 2mm-t sem eltávolítani a kar síkjától a motort.

Balansz

Nem csak a légcsavarok kiegyensúlyozottsága fontos, de a motoré is. Bármennyire is furcsának tűnhet, de 13 000 fordulat/perc esetén a ráragasztott matrica is komoly vibrációt okozhat.

Saját bőrömön tapasztaltam a szabályzás írása közben, hogy a gyorsulásmérő (accelerometer) komoly rezonanciákat mért úgy is, hogy a motorokon nem volt fent a légcsavar. Egy kósza gondolatnál fogva megvizsgáltam több fordulatszámon is a motorok üres rezonanciáját, mivel már nem győztem az egymással ellentmondó szabályzási problémákat.

Időugrás, a motor már a vázon van ESC-vel: Egy szervó tesztert az ESC-re kapcsolva pörgessük fel a motort, és első lépésként ragasztószalagokat a rotorra ragasztva vizsgáljuk meg a vibrációt. Tipp: Vannak okostelefonra telepíthető vibrációmérő alkalmazások is, de kézzel is nagyon könnyen érzékelhetjük a különbségeket (én is így vizsgáltam).

ragszalag1.jpg

Ha nem sok változást tapasztalható a ragasztószalag után, de a kar még mindig vibrál, akkor növelni kell a súlyt. Akár "hatalmasra" is egy alátétet ragasztva rá.

 ragsz_alatet.jpg

Négy egyforma motort vásároltam, de abból hármat ki kellett egyensúlyozni. Valószínűleg egy jóval drágább motornál kevésbé nagy lesz a szórás. Mint a fentebbi képen is látszik, az egyiknél egy alátétet rá kellett ragasztani, a másiknál pedig elég volt csak levenni a Turnigy matricát. A ragasztást mindenképp erős és nem öregedő ragasztóval végezzük. A fenti fotón, az alátétet Kapton szalaggal ragasztottam fel. A rotor felső részén lévő menetekbe is tekerhetünk csavarokat, amennyiben a kiegyensúlyozást úgy kívánjuk megvalósítani, ez tartósabb és biztonságosabb megoldás, ám sajnos nem mindig alkalmazható.

Súly eddig

598g (váz) + 4 x 73g (motorok) = 890g


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   3 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem