Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Szerző: Topi, idő: Jún 9, 2015, Olvasva: 23362, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Lapozás: OK   4 / 12

Az előző oldalon kiválasztottuk a motort a váz paraméterei alapján, most keresünk hozzá való ESC-t. A motor adatlapjából láthattuk, hogy legalább 30A-es ESC-t célszerű választani. Az én választásom az alacsonyabb árfekvésű HobbyKing BlueSeries 30A ESC-re esett. 3700 Ft-os darabonkénti ár sem egy nagy beruházás (3700 Ft x 4 = 14 800 Ft).

30a_blue.jpg

Ahogy kezünkbe kerül, az első feladat a kipróbálás. A 3 nagyobb keresztmetszetű vezeték csatlakozik a motorhoz. A két hasonló keresztmetszetű (fekete és piros) vezetékeken kapja a vezérlő az akkumulátor fesztültséget, ahogy a kis címkéjén is látható, 2-4S celláig.

Nem megyek végig ezúttal a műszaki adatokon, hiszen a legtöbbje a vezérlőn futó firmware funkcióitól függ, amit hamarosan letúrunk róla.

Fontos: Úgy válasszunk ESC-t, hogy ha nem multicopteres gyárilag, akkor még mielőtt megvásároljuk, megkeressük a multicopter firmware-t rá. Google használatával másodpercek alatt kideríthető, hogy a választott nem multicopter ESC típus "átbütykölhető-e". A másik lehetőség, válasszunk multicopterekhez szánt ESC-t drágábban.

Ez is fontos: Az ESC teszteléséhez vagy vásároljunk szervó tesztert, vagy készítsünk egyet, de mindenképp mikrovezérlőset. Nagyon messze ugorjunk el az NE555-ből épített szervó teszterektől., nem alkalmasak a célra. Az ESC (és persze a sima RC szervó is) érzékeny a szervójel pontos impulzusszélességére. NE555-ös teszterrel nem lehetséges pontosan tartani az 1-2ms impulzusszélességet. Bár szeretek én is eszközt készíteni valamihez saját kézzel, egy bolti dobozolt teszter 1200-1500 Ft, véleményem szerint nem éri meg a vesződést. Sokszor fog még jól jönni.

Próbáljuk ki eredeti állapotában a motorral az ESC-t egy szervó teszter segítségével. A motor bekötését a fentebbi párszavas útmutatóm segítségével is meg lehet tenni, de az ESC-hez / motorhoz is kapunk útmutatót.

escserovtest.jpg(Kép forrása: RCShopBD.com)

Ha BEC-et is (5V kimenő feszültséget a szervó csatlakozón) tartalmaz a sebességszabályzónk, akkor a szervó teszternek nem szükséges külön tápfeszültséget adni az IN pontjain. Ha mindent rendben találtunk, akkor már szedhetjük is le az eredeti csomagolását az ESC-nek, mert firmware frissítés következik.

Firmware frissítés

A boltokban kaphatók olyan ESC-k, melyek már gyárilag olyan firmware-t (mikrovezérlő szoftvert) tartalmaznak, melyek alkalmassá teszi őket multicopterekben való használatra.

Az egyik legfontosabb paraméter, ami alapján alkalmas lesz egy ESC multicopterre, hogy a rajta futó szoftver a hagyományos repülős ESC-khez képest jóval fürgébb fordulatszám-változtatásokat tesz lehetővé. Egy hagyományos ESC maximum 50Hz-es frissítési frekvenciával tudja fogadni a szervójelet és legalább 2-3 mintát átlagol, hogy a hagyományos használat esetén a gázkar remegését kompenzálja. Ha így hagynánk, akkor gyakorlatilag esélytelen lenne multicopterben használni, ugyanis túl lomha lenne.

A firmware frissítésnek (illetve a gyárilag kifejezetten multicopter szoftvert tartalmazóknak) hála a maximális frissítési frekvencia akár 400Hz is lehet, és nincs jel átlagolás sem. Minden egyes szervó impulzus adat azonnal hatással van a BLDC motor fordulatszámára. A legtöbb gyári ESC rajzát azonnal visszafejtik a lelkes hobbisták és már indul is a különleges firmware-ek írása. Egy ilyen közülük, a SimonK.

A multicopterre az egyik legalkalmasabb firmware a "SimonK" nicknevű (Simon Kirby) modellező alkotása. Olyannyira jó firmwareről van szó, hogy az Afro márkájú ESC-ket gyárilag "SimonK" firmwarerrel is szállítják.

Szükséges kellékek: Türelem, AVR ISP programozó és KKMulticopterTool nevű szoftver.

1. Keressük meg az általunk vásárolt ESC programozó pontjait az interneten, szinte biztos, hogy valaki már "visszakódolta".

escispconn.jpg

2. Kábelezzük be, és csatlakoztassuk a programozóhoz. Ez lehet USBASP is (bár nem ajánlott), vagy rendes AVR ISP mkII is, illetve bármi, ami tud AVR-t programozni.

3. Töltsük le a KKMulticopterTool nevű programot.

 simonk.jpg

Kövessük a program utasításait, illetve látogassuk meg a LazyZero.de oldalt, ahol részletes útmutatót találhatunk ( http://lazyzero.de/en/modellbau/kkmulticopterflashtool ). A cikkben nem kívánom növelni a terjedelmet hosszas útmutatókkal, hiszen rengeteg típusú ESC van és mindnek eltérőek a programozó csatlakozásai.

A gyári AVRISPmkII programozómat nem akarta felismerni ez a program, így külön letöltöttem a firmware-t és hagyományos módon ATMEL Studio-val töltöttem rá a programot. A program egyébként multiplatform (Linux/Mac/Windows) és a zseniális AVRDude alkalmazásra épül.

Ha készen vagyunk a firmware lecserélésével, akkor próbáljuk ki az ESC-t a motorral és a szervó teszterrel újra. Különösebb változást nem szabad még tapasztalnunk. Ezt követően zsugorcsövezzük vissza az egész ESC-t.

Súly eddig

598g (váz) + 4 x 73g (motorok) + 4 x 28g (ESC-k) = 1002g


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   4 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem