Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Sebességmérő segédmotoros kerékpárra
Sebességmérő segédmotoros kerékpárra
Szerző: MaSTeRFoXX, idő: Aug 13, 2009, Olvasva: 46563, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   1 / 6
Ebben a cikkben egy egyszerűen elkészíthető és pontos sebességmérőt ismertetek. Megépítése akkor célszerű, ha a járművön eredetileg nem volt sebességmérő és nem szeretnénk gyári biciklis órát használni.

Működési elv:

Az áramkör a sebességet a kerék körülfordulási idejéből, és a kerék kerületéből számolja ki. A körülfordulási időt egy HALL IC-vel és megfelelő helyre elhelyezett jeladó mágnessel a legegyszerűbb lemérni. (A kerék kerületét pedig mérőszalaggal. ) Ebből a két adatból egy mikrovezérlő számolja ki a sebességet.

A kapcsolásról:

Kattints rá a nagyobb méretért!

Az áramkör lelke egy ATMEGA16L-es mikrovezérlő. Az L-es változat mellett szól, hogy 3.3V-ról is működik.  Ez a tápfeszültség azért volt ebben a kapcsolásban célszerű, mert egy akksi nélküli SMKP-nál a rendelkezésre álló tápfeszültség igencsak függ a fordulatszámtól, és alapjáraton is megbízhatóan működnie kell az áramkörnek.


Az AVR közvetlenül hajtja az LCD-t (a kijelző típusszáma DE-123, tipp: a RET-ből beszerezhető). Kijelzőt sajátos módon kell vezérelni: akkor "világít" az adott szegmens, ha a közös vonal (backplane) és az egyik szegmens közé feszültséget kapcsolunk,  de ezt sokáig nem tehetjük meg, mert a folyamatos feszültség elektrolízist indít el a folyadékkristályban, ami egy idő után károsítja. Ezért, a kijelzőt meghajtó feszültség polaritását célszerű másodpercenként minimum 30-szor megfordítani (igazából 30-100Hz-el lehet hajtani, ez alatt vibrál, e fölött meg szellemképes lesz). A kijelző közös lábával bekötött 51-ohmos ellenállás igazából csak túlbiztosítás, elhagyható, de a nyákon alatta fut egy vezetősáv, így egészen hasznosnak bizonyult.
Az AVR tápfeszültségét  egyoldalas egyenirányítás, majd szűrés után egy low-drop 3.3V-os stabilizátor állítja elő. Ettől a típustól el lehet térni, csak akkor hirtelenjéből ezt a típust néztem ki. Egyenirányítóként célszerű schottky diódát használni, mert ezen kisebb feszültség esik egy hagyományos diódához képest.
A HALL IC-nek lehet használni a könnyen beszerezhető TLE4905-ös tipusút, de nem kényes rá, gyakorlatilag bármilyen digitális kimenetű unipoláros típust lehet használni. Én egy régi billentyűzetből bontottam (Az unipoláros azt jelenti, hogy csak addig ad a kimeneten jelet amíg előtte van a megfelelő mágneses pólus).  Az IC tápfeszültségét egy egyszerű zeneres stabilizátor állítja be körülbelül 4.7V-ra. A HALL IC kimenete egy 1kohm-os ellenállással fel van húzva tápeszre, abban az esetben ha open collectoros kivitelű lenne.

A sebességmérőt célszerű 12V-os rendszerű motornál a világító tekercsről táplálni, mivel a világításnak szabályszerűen mindig világítania kell,  a világító tekercs alapjáraton kb 5-6V-ot ad le egyenirányítva, és fordulaton se szalad nagyon 14-15V fölé.  Arra ügyelni kell, hogy a tápfeszültség ne haladja meg a 20V-ot,  a csak ezzel az áramkörrel terhelt világító tekercsnél ez könnyen előfordulhat.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   1 / 6
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem