Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv mindenkinek!
12V- os akkumulátorról szeretném működtetni a 6v os ablaktörlő motort. Nagyjából 30w -os a kicsike. Tekercselésben már nem agyalok, mert nagyon bonyolult darab, és nagyon drágán is csinálnák. Egyszerű strapabíró szerkezetet szeretnék .
Akkor csinálj egy Zener-es soros áteresztőtranzisztoros tápot. Vagy 5db 6V-os, 1Amperes stabilizátor IC-vel.
Szia!
Ha nem akarod a másik 30W -ot elfűteni, akkor kapcsoló üzemű stabilizátort építs. A National tervezője a kért adatokkal indítva.
Üdv!
Ha nem használod sokat az ablaktörlőmotort, csak néha-néha, és csak kis időre, akkor nem kell kapcsolóüzem, áteresztő tranzisztoros megoldást javaslok biztosítékkal, így a túláramvédelem/rövidzár védelem is meg lesz oldva. Konkrétan egy LM317T -re gondoltam, és a kimenetére egy NPN tranzisztor, ami áramot erősít. ( a bázisra az IC kimenetét, a kollektorra a 12V-ot, az emitter pedig a kimenet lesz) Legegyszerűbb egy LM338T IC felhasználása, az önmagában tud 5A-t--> nem kell hozzá tranzisztor sem, csak 1-2 ellenállás. Hátránya, hogy 450Ft. Ha viszont nem szeretnél 30W körüli teljesítményt veszendőbe hagyni, akkor TL494 -es IC-vel felépített kapcsolóüzemű DC-DC konverter lesz a nyerő. Én stabilizátor IC-k párhuzamos kötését semmi képen nem javaslom!
Nos a legegyszerűbb általában jobb. A 450 ft sem gond, hisz a tekercselést csinálnák 25.000ft-ért, és kettő van.
Esetleg tudnál, rajzot küldeni?
Az ellenállás méretét lehet tudni? Illetve hol kapok ilyen IC -t?
Ha minden igaz, akkor neked 6V kell. Ez kb. 2 db 1KOhm-os ellenállás sorbakapcsolva. Az IC-t a HEStore.hu -n veheted meg.
Bővebben: Link
Csendben jegyzem meg, hogy a másik 30W leadásához igen nagy (esetleg ventilátoros hűtésű) hűtőborda kell majd egy több percig .. órákig tartó szakadó esőben... Hűtőborda nélkül a kipróbálást sem ajánlom, főleg nem műanyagokkal teli autóban... Ha a nyári hőmérsékletekre is számítasz, akkor 1 fok/W -nál jobb hűtőfelületet kell biztosítani.
Jópofa dolgok vannak az oldalon, de az LM338T IC ,felhasználásával jóval egyszerűbbnek tűnik.
Nem vagyok pályabeli, ezért nem is értem miért kell ilyen bonyolultan megoldani, ha sokkal egyszerűbben is működik . Ezek esetleg jobban bírják?
A 338as elfűti a felesleges feszültséget, 6V ot. Ez 5A mellett 30W elfűtött teljesítmény. *** fog melegedni az ic. Ráadásul 5A t bír max, ha a motor üresjárati áramfelvétele ennyi, lehet nem is fogja bírni. A kapcsolóüzemű alig melegszik.
Nem, nem bírják jobban. A kapcsolóüzemű dolgoknak az élettartalma szerintem kisebb, viszont nem melegszenek annyira.
Én még mindig az áteresztő tranzisztoros IC-re szavaznék, főleg azért, mert a hűtés problémáját szerintem egy "nem pályabelinek" is könnyebb megoldania, mint a kapcsolóüzem gáncsolásait kikerülnie. Ha magamnak kéne, én biztosan kapcsolóüzeműt csinálnék. Egyébként az autó hűtővízrendszerébe is be lehetne kötni az IC hűtését. (legegyszerűbben úgy, hogy elszigetelve felcsavarozni/felragasztani a radiátorra)
Áram van bőven, ez nem gond. Ez egy veterán autó, és eddig úgy volt használva, hogy elé volt kötve 1 db 6v 21w -os égő . . Nos ezzel jól ment akár szárazon is, innen gondolom hogy 30W max elég neki.
Ez mindössze paraszti gondolkodás tudom de momentán ennyi a közöm a dologhoz. Javíts ki ha nem jól gondolom.
Szerintem bírnia kéne, mutatok egy rajzot az IC adatlapjáról.
Peter02 azt írta, hogy 21W -os, 6V-os izzó volt elékötve. Nos Peter02, a gondolkodásod, és a következtetésed nem rossz. Ha éppen ugyan olyan fényerővel világított az izzó így, mint stabil 6V-al táplálva, akkor a motor 21W -os. Egy jó gyufagyári kísérlet lenne az, ha beüzemelnéd a motort, de az izzóval még sorbakötnél egy 4A-es biztosítékot. Ha nem ég ki, akkor 100%, hogy jó az általam javasolt IC. Amúgy több helyen is árulják, pl a HESTORE -ban.
Egyébként jól látom, hogy már el is van fogadva egy válasz megoldásként..?
Szerintem nem kellett volna. Egyrészt azért, mert az LM338T -t én javasoltam először, másrészt azért, mert ThomAce hülyeséget mondott. Ha megépítetted volna (és csak utána pontoztál volna), akkor számodra is bebizonyosodott volna, hogy két 1k ellenállással (ThomAce által mutatott "kapcsolásban") a kimeneti feszültség nem 6V lesz!
Számolj azzal, hogy a motor indítási árama általában az üzemi áramfelvételnek a 3-szorosa. Ha 5A-t vesz fel menet közben, akkor csak nehezen fog beindulni. A kapcsolóüzemű táp a legalkalmasabb, mind hatásfok, mind méret, mind a melegedés szempontjából.
B megoldás: két ilyen motort sorba kötsz
Igen, lehet hogy a motor induláskor nagyobb áramot vesz fel. Nem tartom reálisnak az üzemi áram 3 szorosát, de ha annyi, akkor annyi. Attól még el fog indulni, mert DC motornak 0RPM -nél van nyomatékmaximuma. Az IC akár 10A -t is elbír csúcsban, és a kimeneti pufferkondenzátorral még nem is számoltunk.
Egyébként ha olyanok lennének a körülmények, akkor én is a kapcsolóüzemre szavaznék, de nem biztos, hogy a kérdező szívesen állna neki egy relatív bonyolult, és nehéz kapcsolás megvalósításának. A B megoldás is jó ELVBEN.
Nagyon köszönöm, a rengeteg infót !
Valóban elhamarkodtam, megoldásnak elfogadni hogy, még ki sem próbáltam. Amatőr vagyok ebben a fórumban és ebben a műfajban egyaránt. De tanulok, és okulok szépen lassan. Érdekel az elektronika, de nem tanultam csak fogom. Viszont lelkesedésem nagy, ezért megcsinálom mindkettőt Mindenképp megírom hogy sikerült.
Valóban. Feszültségosztónak néztem a rajzon lévő ellenállásokat. De ez az IC nem úgy működik. Íme egy működő megoldás.
Ha nem lenne elég, akkor szerintem kettőt lehetne párhuzamba kötni. Vannak ilyen megoldások a doksijában is.
De a legjobb szerintem az lenne, ha megmérné a motorra eső feszültséget, majd a rajta átfolyó áramerősséget. Akkor lehetne számolni a felvett teljesítménnyel.
Igen, ez szerintem is jó lehet, de lenne 1-2 javaslatom:
1) Kerüljön bele biztosíték, közvetlen az akku felöl jövő + vonalon. 2) C2 ThomAce által ajánlott érték sokszorosa legyen. Én 1000µF -ra gondolok így mindjárt. 3) A stabilizátor IC kimenete és bemenete közé kerüljön egy dióda -tekintve, hogy induktív fogyasztó fog üzemelni róla- úgy, hogy a katód legyen az IC bemenete felé, az anód pedig az IC kimeneténél. 4) R2 értéke kb jó, de én azt javaslom, hogy mégse 470 ohm kerüljön oda, hanem egy 390ohm -os ellenállás, és EZZEL SORBA még egy 100ohm -os potenciométer, így sokkal pontosabban be lehet majd lőni a kívánt feszültséget. 5) A motor bekapcsolását úgy kéne megoldani, hogy ez a kis áramkör mindig kapjon feszültséget, és ennek kimenetét kapcsolgatni a motorra (amennyiben ez nem megoldható, úgy a 2. pontban említett C2 növelésnek nincs értelme)
Persze, teljesen egyetértek veled a dióda + biztosíték kérdésében. A C2 értékét, ha nem a motort kapcsolgatjuk rá, nem is kéne változtatni. Feltételeztem, hogy az áramkört kapcsolgatja rá az áramforrásra és nem a motort az elektronikára. A pótméteres megoldást azért hagytam ki, hogy ne kelljen külön méricskélnie.
430Ohm -al egyébként 5.75V -ot ad le az IC. Hestore-on lehet venni precíziós ellenállásokat. Szerintem Jó lenne bármelyik a kettő közül. 470, vagy 430. Gondolom nincs műszere, így nem láttam értelmét beépíteni egy pótmétert. Amúgy, ha a kis áramkörünk mindig kap feszt, akkor hogy oldja meg azt, hogy csak akkor kapjon feszültséget, ha pl. a motor üzemel? Tudom én, hogy van erre megfelelő megoldás az autóban, de ez nem mindegy. Szóval a kérdésem, hogy Te hogyan gondolod megoldani a kérdést?
SZerintem félreértettél!
Semmi hum-buk nincs benne, hogy az áramkör akkor kapja meg a feszültséget, amikor kell (mikor ráadja a gyújtást a verdára) Egyszerűen a gyújtáskapcsolótól kell vinni, vagy valahonnan, ami szintén kap olyankor feszültséget. Amúgy az áramkör kimenete és a motor között kellene be/ki kapcsolni az áramkört, valahogy így. Az ellenállásos rész: én nem azt mondtam, hogy a 470ohm helyett egy az egyben tegyen be egy 390ohmos ellenállást, hanem azt +egy 100ohm potit! Hát igen, műszer az nem árt hozzá. Így -még ha maximumra is tekeri- , akkor sem tud veszélyesen nagy feszültséget beállítani a kimeneten. Viszont az, hogy neked valamit ott kiírt egy szimulátor program... ... az még nem jelenti azt, hogy annyi lesz a kimeneti feszültség. Az IC referencia feszültsége bizonyos értékhatárokon belül mozog. + van egy Iadj áram, amit szintén nem ismerünk pontosan, és ez is közrejátszik a kimeneti fesz alakulásában. (Tudod, a képlet erről szól, amit magad tettél ki). A precíziós ellenállást pedig "meg sem hallottuk".
Egyáltalán nem értettelek félre. Ahogy írta már fentebb, még "kezdő" a témában. Azért bátorkodtam megkérdezni, hogy hogyan gondolod a dolog megvalósítását. Mivel nem tudom, hogy milyen műszerekkel rendelkezik, és milyen ismeretekkel, így előálltam azzal az ábrával. Ezért nem preferáltam a pótméteres megoldást, amit említettél. Szerintem te értettél félre engem.
Idézet: „ De a legjobb szerintem az lenne, ha megmérné a motorra eső feszültséget, majd a rajta átfolyó áramerősséget. Akkor lehetne számolni a felvett teljesítménnyel.” Addig az egész vaktában lövöldözés csak és próbálgatás. A precíziós ellenállásokkal nem értem mi a bajod?
Aki ilyesminek az építésébe belefog, az valószínüleg rendelkezik legalább DC feszültségmérő műszerrel. Ha nem, akkor is lehet alkotni referenciát, vagy referenciákat, amihez lehet komparálni.
Amit írtál a kis buborékba "De a legjobb szerintem az lenne, ha"... az is arra utal hogy műszerre lenne szükség, ráadásul kettőre. Nem tudom, hogy ennek az idézetnek itt mi a szerepe (bár kétségtelen, hogy valóban az lenne a jó). Ez az idézet gyengíti a fix ellenállásos gondolatod létjogosultságát, hisz. ha már van műszer, akkor a potenciométeres megoldás KO -val győz. A precíziós ellenállással kimondottan nincs bajom. Pusztán azt kifogásolom, hogy FÖLÖSLEGES 0,1% -os ellenállást használni, amikor a) lehet használni potenciométert b) nem tudhatod pontosan, hogy (pontosan) milyen osztásviszonyt kell alkalmazni (az előző hozzászólásomban ezt ecseteltem) Tehát jelenleg sem (mondjuk 1%-os) ellenállás bizonytalansága adja a rendszer (kimeneti feszültség) bizonytalanságának legnagyobb részét!
Így érthető mit is akartál írni, de... Lásd melléklet. Nekem több magyarázat nem kéne, hogy kipróbáljam élesben.
Üdv mindenkinek!
Egy apróságot ne felejtsünk el... 6 V-os gépjárműrendszerben a feszültségszabályzó 7-7,2 V -ra van beállitva. A pontosan 6 V-ra stabilizált feszültség kicsit ágyúval bolhára manővernek tünik jelen esetben. Elfogadom, hogy az izzólámpás korlátozás nem elegáns megoldás, de a nagy gyakorlati előnye, hogy fizikai akadály esetén nem engedi elfüstölni a motort. Régi szép idők,amikor sorban alakitottuk át a bogarakat 6-ról 12-es rendszerűre... úgy törölt az ablaktörlő 12V-ról, szemmel sem lehetett követni Ha nem titok, milyen autóról van szó? üdv:hp
Valóban a töltés magasabb értékre van beállítva. 6-8V -körűl tölt. Úgyhogy van szórás rendesen.
Az autó egy vagyis 2 db Citroen Traction a 40 -es évekből. Az ablaktörlő elég robosztus ( nem egy kényes darab), úgyhogy ez bírni fogja szerintem, akkor is ha nincs az elektronika pontosan behangolva. |
Bejelentkezés
Hirdetés |