Fórum témák
» Több friss téma |
A githubon vannak komplett projectek a vezérlő átprogramozására.
Szerintem egy vezérlőn két motor nem fog rendesen működni. Nem épp ilyen motorok, de a cégnél egy régi cnc gépen van két motor, alulemezt vág, körkésekkel, ezeket forgatják a motorok( a két kés együtt vág, azonos sebességgel forog). Egyiken tönkrement a Yaskawa servo. Próbára átkötöttük a jóra ezt a motort is, teljesítményben elbírta.(természetesen az enkóderét nem kötöttük sehová) Üresen lemez nélkül látszólag ment, lemezzel is, de ha nagyobb terhelés volt, kis ívben kellett vágni, vagy erősebb lemezt, akkor ez a motor egyszerűen megállt(!!!), holott a vezérlést megkapta, hisz a másik motor ment tovább.
Szerintem ha nincs visszacsatolás a jeladókról, akkor nem lesz egyforma a két motor fordulata.
Szevasztok,
"egyszerűen megált" - elvesztette a lépést... A jól méretezett vezérlő több mocit is hajthat, ha nem kerülnek túlterhelés zónába. A lépésvesztésen csak az újraindítás segít... Egy szabályozó - egy motor rendszerben - akármilyen brutális túlterhelés, fordulatvesztés után visszaál a fordulatszám, nem kell nuláról indulni...
"A jól méretezett vezérlő több mocit is
hajthat" - nem igaz. Minden vezérlő a motor tekercse által meghatározott pozíció, vagy a hall szenzorok alapján hajtja a tekercseket. Több motornál csak nagyon ritka esetben garantálható, hogy a tengely állása minden időpillanatban ugyanott található. A stepper motornál lehetséges, hogy lépésvesztés esetén is korrigálva lesz a pozíció több, párhuzamos motor esetén, de brushless motornál pár lépés után egyszerűen fékeződik a forgórész. Brushless motorokat sosem kötünk egy vezérlőre, esetleg csak akkor, ha a tengelyeik össze vannak közvetlenül heggesztve, a megfelelő pozícióban! Minden más esetben a holtjáték, akármilyen kicsi is, gondot fog okozni, a hajtás hatásfoka rosszabb lesz. Egyébként ne keverjük már a stepper motort a brushless motorral, teljesen különbözően működnek. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2020
Ezek nem stepper motorok. (de gondolom szikorapéteré sem az) Csatoltam a képet a servo adatlapjáról. Na erre kötöttünk két motort, persze az egyik encoderét nem kötöttük sehová. Én persze nem jó. Terhelés nélkül forog, de ha a pluszban rákötött nagyobb terhelést kap, mint a másik, akkor megáll. Hibajelzés nincs, mert a bekötött encoderű megy tovább, sőt a terhelés megszűntével elindul ez is. De így nem használható nekünk a gépben. ( mikor megáll a pluszban rákötött, akkor nem (mindig) vágja el az alulemezt a gép és összegyűri( 0,6mm-es lemez), mert a két forgó kés együtt vág, egyik a lemez alatt, a másik felette van.
A vezérlő az amelynél nincs helyzetvisszacsatolás, nincs hall érzékelő, a modelkészítők használják, pl. kétmotoros repülőgépben...
Kefés motornál lehet a motorokat egy vezérlőről járatni, mindent más motort nem.
Attól, hogy egy brushless motoron nincs hall szenzor, a vezérlő a tekercsekben indukált feszültség alapján állapítja meg a forgórész helyzetét, és ez alapján adja a feszültséget a következő tekercsre. A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2020
Így igaz. Van ilyen motorom (repülőgép), próbáltam is egy kontrollerrel két egyforma motort, természetesen nem megy. Sőt a hall jeladó nélküliek nem nagyon tudnak terhelés alatt indulni, mert induláskor megrángatja kicsit a kontroller a forgórészt, majd az indukált feszültségekből értelmezi a tekercsek és mágnesek helyzetét. A légcsavar induláskor nem jelent terhelést, ezért tipikusan ilyen célra megfelel a szenzor nélküli motor.
Kivételes esetben lehet egy kontrollerrel két egyforma motort üzemeltetni, de akkor fizikailag együtt kell futniuk. Ez azt jelenti, hogy össze van fogatva a két motor tengelye, természetesen szigorúan fázishelyesen. Ezt is próbáltam a tolóerő növelése céljából, de a forgórészek mágneseinek kis mértékű eltérése miatt nem célszerű párhuzamosan kapcsolni a két motor tekercseit. Csak soros kapcsolás esetén hajlandó normálisan üzemelni. Persze ehhez meg kell bontani a kivezetéseket. Két légcsavar egymástól függetlenül egy kontrollerrel nem képes működni. Egy motor egy kontroller. Hat motor hat kontroller.
Az asszinkron motorokat is szokás egy frekvenciaváltóról járatni.
A BLDC, a léptetőmotor, szervomotor nem teljesen különbözően működnek, mindegyik a szinkron motorok családjába tartozik. A vezérlési módjuk is többször átfedi egymást; a szenzormentes BLDC-t léptetőmotorosan indítják, amíg nem lesz elég nagy a belső feszültsége a forgórész pozíció meghatározásához, és a léptető motoroknak is van szenzormentes fordulatszám szabályozása Bővebben: Link Bővebben: Link, bár ez az utóbbi a gyakorlatban még nem elterjedt.
Az utolso mondatod nem stimmel egészen. A nyomtatokkban, kisebb CNC stb gépekben a léptetömotorok szinte kivétel nélkül szenzormentesen müködnek.
A különbség abban van, hogy általában nincs fordulatszám szabályozás, hanem csak adott árammal vezérlik a léptető motorokat. Az általam hivatkozott megoldások, a BLDC szabályzókhoz hasonlóan, forgórész pozícióját, fordulatszámát meghatározzák, és annak figyelembevételével növelik vagy csökkentik a motor nyomatékát. Tehát nem vezérlés van, hanem szenzormentes fordulatszám szabályozás.
A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2020
Dehogy is nincs. Még olyan is van, hogy lassan indul (ramp) hogy ne vesszen lépést ha nehezebb szerkezetet kell mozgatni. A CNC gépeken meg a sebességet az munkadarabhoz és a szerszámhoz kell igazitani.
A BLDC motorokban is szinte folyamatos a sebesség változás (pl a quadrokopterek, elektromos jármüvek stb). Nem mindenhol kell a visszacsatolás még a vezérléshez sem, illetve a visszacsatolás nem mindig a motorbol jön, hanem más elektronika biztositja más alapokon a motorok forgását.
A különbség az, hogy az egyik vezérlés, a másik szabályozás. A szokásos megoldások nem érzékelik közvetetten sem, hogy valójában mennyivel forog a motor, hol van a forgórész pozíciója.
Ez sem stimmel teljesen mert pl a CNC gépen, a nyomtaton stb elengedhetetlen a motor pozicioja és ezt tartani kell minden mozgás esetén. Pl a vágo/nyomtato sebesség más, mint amikor csak a következö pontra mozdul a motor.
Ezért vannak zárt és nyilthurku vezérlések. A hozzászólás módosítva: Aug 21, 2020
Üdv!
Szeretnék segítséget kérni egy BLDC motor beüzemelésében.Nemrég a birtokomba került egy Bosch álltal gyártott motor ami szerintem BLDC,cikkszáma F016L76191,és a hozzá való vezérlő panel 1607233572. Maga a késztermék egy bozótvágó Bosch 0600913001 GFR 42,vagy HONDA HHT36AXB. A motor és a vezérlő közötti csatlakozók adottak így azt simán össze tudtam csatlakoztatni,az akkunak (36v Li) ki van alakítva az érintkezője így azzal megint nincs gond.Ami a problémám hogy szabadon maradt a vezérlőn 3 csatlakozó,2db 4 eres 1 db 3eres vezetékkel. Az egyik 4 eres le van vak-dugózva, az talán valami programozó csatlakozó lehet szerintem a másik két csatira pedig valamilyen potméter meg kapcsoló mehet. hogy tudnám életre kelteni,a neten nem sok infót találni róla.
A vezérlőt kellene alaposabban szemügyre venni, mi és honnan jön.
De elvileg próbálgatással, 10K-n keresztül zárogatva nem lehet baj. De persze a motor stabilan álljon, ha el is indulva rántana egyet (bár valószínűleg lassabban fog felpörögni a vezérlés miatt). Először azonosítsd a földeket, aztán a tápokat. A maradékkal lehet szórakozni.
Sziasztok!
Rendeltem egy ilyen BLDC vezérlőt: Bővebben: Link. Van rajta fordulatszám kimenet és PWM bemenet. Ez alapján viszonylag egyszerű lenne fordulatszám szabályozást megvalósítani, vagy egy enkóderrel step/dir vezérlésre rábírni. Próbálkozott valaki ilyesmivel, hogy ne kelljen mindent elölről kezdeni?
Mit értesz a "ne kelljen mindent elölről kezden" alatt?
Ez nem egy léptetőmotor vezérlő, itt a STEP/DIR nemigen értelmezhető. Pontosabban a STEP, mert ezt nem tudod lépésenként vezérelni. A forgásiránya (ha úgy tetszik a DIR) pedig egy kapcsolóval választható ki. A sebessége pedig egy potenciométerrel vezérelhető. Nem egészen értem a kérdésedet... Ha procival akarod vezérelni, akkor elvileg a PWM input arra való épp. A forgásirányt meg egy sima digitális lába kötött optocsatolóval megoldhatod, ami az irányváltó kapcsolót helyettesíti.
Én értem, brushless szervó motort akar készíteni, lehet ilyent kapni készen. A lényeg hogy megszámoljuk az enkóder lépéseit eltároljuk egy előlejes számba, majd a step dir jelet is megszámoljuk amit szintén eltárolunk, a két szám különbsége adja a hibajelet, amit egy PID szabályzón keresztül vezetünk, az így kapott számmal pedig a pwm jel szélességét változtatjuk illetve forgásirányt is kell váltani, plusz még áramkorlát és egyéb paraméterek.
Nos akkor ez így már nem az én "szakteületem", szóval kiszálltam...
Sziasztok!
Van egy kis gondom az egyik kapcsolással. A kapcsolás LTC1255 IC-vel egy "főbiztosítékot" és kapcsolót valósítana meg, de nagyon érdekesen viselkedik. Üzemi tápfeszültség 24V. Mindaddig, amíg ohmikus vagy kapacitív terhelést teszek rá, semmi gond. Van saját készítésű DC motorszabályzóm a modellekbe, és azzal is kiválóan dolgozik hosszú hónapok óta. Vásároltam gyári BLDC szabályzókat korábban, amelyek biztosan jól működnek, nem zárlatosak. Ha azt teszem be fogyasztónak, akkor az első bekapcsolásnál elszáll az nFET. (Már kínomban IRF3205-öt is tettem be, amely ugye 55V-os) Azt gondolom, hogy az LTC1255-höz tartozó gyári javaslatokat már mindet kipróbáltam, de nem jártam sikerrel. Van valakinek valamilyen tippje, hogy mi a fene nyírja ki a kapcsoló nFET-et? Füst nem jön ki a rendszerből, csak zárlatos lesz az nFET és nem kapcsol ki a rendszer többé. Az IC sem megy tönkre, kicserélem az nFET-et, majd jól kapcsol addig, amíg nem a BLDC vezérlőt teszem rá. A BLDC vezérlő egyébként szabályozza a motort, csak ugye az nFET zárlata miatt nem lehet többé kikapcsolni a rendszert. Marad a régi jó módszer: csatlakozók széthúzása. Kíváncsian várom az ötleteket! Üdv! Z.
Sziasztok egy gyors kérdés lenne, Ez állandó mágneses motor vagy sem? Sajnso nem jövök rá hogy tipus szerint.
3.69kW ? Szerintem 3 fázisú aszinkron, de miből feltételezed, hogy mágneses?
Ha megpörgeted és feszültséget ad le, akkor mágneses, ha nem nem.
Ha rövidrezárod a bemenetét és nehézzé válik forgatni, akkor mágneses, egyéb esetben nem az.
Szia!
Szervo motor. Az adattábla első kettő karaktere elég rosszul olvasható, BSM-mel kezdődik. A 4000-es fordulat is már sejteti, hogy nem aszinkron motorról van szó. Egy hasonló motor. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
steve25 -nek is
Nem aszinkron, hanem szinkron motorról van szó nagy valószínűséggel, pontosabban brushless motorról. Az is gyanús volt, hogy a 4000 fordulatszám mellett a feszültség adat előtt egy "Y" jel található. Találtam egy táblázatot, amiben ugyan pont ez a típus nem szerepel, de hasonló adatokkal igen. Valószínűleg vezérlő is kell hozzá. A hozzászólás módosítva: Okt 30, 2021
Sziasztok!
Van egy (pontosabban 2 egyforma) fűnyíró BLDC motor vezérlőm. Mindkettőnek látszólag ugyanaz a hibája. 3 csatlakozó van rajta: akku, motor, kapcsoló.( képek lent). 7S akkupakkról üzemelt, ezért olyan 27-28V on próbálom, de igazából olyan mintha motorfék lenne csak, ha bekapcsolom, a Fet-ek nem zárlatosak. LM317-el előállít 13V-ot, az megvan, illetve az MCU-nak is megvan az 5V-ja, ha a kapcsoló szálat összezárom A motornak csak 3 kivezetése van, nincsenek szenzorjai. Nem tudom merre induljak tovább, illetve mit nézzek még meg. ( a képek vegyesek a "sok" vezetékes az egyik vezérlő, amibe pedig kevés vezeték van az a másik vezérlő). Olyan mintha nem indulna el a vezérlő, vagy nem is tudom, vagy csak fékez, mert ahogy bekapcsolom el se indul, és ha forgatom akkor nehezebb forgatni ( gondolom ez a fék). Segítséget köszönöm. Szerk.: Motor valószínű működik, mert egy másik motorral is ugyan ez a helyzet. A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2022
Először mondjuk, hogy a gázkaron a tápfeszültség megvan e, és a gázjel is megfelelő e...
Nincs gázkar, csak kapcsoló, ha ezt rövidre zárom akkor kapcsol a 13v és az 5v az MCU-nak.
PLusz egy kép így vannak a vezetékek, 2db narancs az a kapcsoló, kék, piros, fekete az akkutól jön, a kék vezetékre nem jöttem még rá mi célt szolgál, 5v-ot mérek rajta, ha a kapcsolószálat rövidre zárom, illetve a 3 motor vezeték. A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |