Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   33 / 86
(#) rozsda hozzászólása Márc 19, 2010 /
 
Bocsánatot kérek mindenkitöl hogy napok óta nincs egy épkézláb hozzászólásom.De nagyon bevagyok zsongva a sikerek láttán.
Délután kicsit felpiszkálltam az áramot és alig birtam kiszálni belőle.Eszméletlen,iszonyat,brutál,metál,tuti király a kocsi.Megy mint a golyó.Indulásnál és kis fordulaton kicsit lusta.A végsebességét nem birtam megnézni mert nagyon hasit.(rövid az utca,de bőven 60km/h fölött) Összeségében ezzel a dinamikával 120%-osan kielégiti az elvárásaimat.És szerintem ezekkel a beállitásokkal még böven nem kap 400A-ert.Szimulátor szerint is csak 390A,de az eddigi tapasztalataim alapján minimum 50A-ral kevesebb a valóságban.Persze a 200A-es műszer kifexik rendesen.A drain és a source sineken még hűtőborda sincs és miután az összes szomszédot megkocsikáztattam,bőven 50C fok alatt volt.
Holnap estére fölteszek egy átfogóbb videót az egész masinárol működés közben hogy lássátok ti is ezt a kis csodát.Bár előre szólok hogy elég kaotikus állapotok vannak.Mindenhol kábelek,és lógó alkatrészek.A kaszni is hiányos.
Aztán megpróbálom összeszedni magam és folytatni a munkát.
De szerintem megértetek ti engem.Egy éve dolgozom rajta.Voltak fellángolások és kudarcok,de most végre ugytűnik hogy van kiút az alagútbol.Biztos hogy ti is meglennétek kergülve egy kicsit.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 19, 2010 /
 
Biztos vagyok benne, hogy mindenki veled örül a sikernek! Mondtam, hogy fog ez menni...

" Indulásnál és kis fordulaton kicsit lusta. " Gondolom, ez annak tudható be, hogy egy külsőgerjesztésű motor indítónyomatéka nagyon elmarad egy soros gerjesztésűtől. De azért ne feledd el, ez csak egy pici motor... ehhez képest nagyon jónak tűnik...

Szóval, akkor ez egy kétszemélyes autócska? A videón látszódjon az autó kivülről is, mert nem tudom hogy néz ki.

"...van kiút az alagútbol."

Hm... Te nem tudtad, hogy az alagút, az tulajdonképpen egy cső? És már a Geszti Péter is megírta, hogy " luk van minden csövön" Szóval, ebből az elmés dalszövegből azért tudnod kellett, hogy van vége az alagútnak. Igaz, nem mindegy milyen messze van...

" Biztos hogy ti is meglennétek kergülve egy kicsit."

Na, akkor átérzed a siker eufórikus érzését. Semmihez sem hasonlítható...

Az áram felpiszkálásáról: az igaz, hogy egy motor sokat kibír, valószínű, az akksik is, de azért nézd meg ezt a linket, ami arról szól, hogy mekkora áramokat, mekkora ideig tud biztosítani az általad is használt akksi.

http://www.acdc.com.tr/tr/pdf/Sprinter_P12V2130.pdf

A hűtők, sinek nem is melegedhetnek, mert annyi FET van benne, hogy nagyon kicsi lehet a veszteség. A diódák már inkább problémásak, bár, pont a gyorsítás alatt a diódák talán kevesebbet vezetnek mint a tranyók, tehát csak nem termelnek annyi meleget.

Még valami. Az integrátor negatív bemenetére tegyél egy-egy diódát a plusz, meg a minusz táp felé. ( 1N 4048 ) Nehogy valahonnan túlfeszt kapjon az ic.

Visszatáplálás? ( hihihi... ) mehet?
(#) EcoPityu válasza rozsda hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Végre! Végre! Végre!
Na ezt vártam srácok! És nem semmibe véve a tökéletessé tett vezérlőt, de én még akkor is örültem volna, ha rozsda csak hozzányomja a motor vezetékét az akksisaruhoz! Csak guruljon végre egy kicsit! /Jól meg is sütötte volna a kezét!/

Gratulálok! Még egy sikeres villanyautó project!

Most nézem, hogy 400A? Ráeresztettetek 20kw-ot a motorra? Akkor jó hogy nem kétkeréken indul... (Igaz, ahhoz hátsókerekes gép kellene!)
Akkor bizonyára ezért ragaszkodtatok az áramkorláthoz, valami bánta volna, az biztos /akksi, vezérlő, avagy motor/ , ha nincs benne!
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Elkészült egy videó.De ez tökélletesen komolytalanra sikerült.Ráadásul a leghüjébbnek adtam oda a kamerát.Ebböl az emberböl sem lessz Kovi.
Azért nagyábol látszódik a lényeg.A müszerfalat is beüzemeltem,de sajnos a sebességet még nem méri.Szerintem csak érintkezési gondok vannak.A végsebességét egy másik kocsival mértük le és 60km/h.De szerintem több egy kicsit.Biztos hogy csal a kis corsa.(opel korza) Mint irtam már 120%-osan meg vagyok elégedve a menettulajdonságokkal.Nem egy sportkocsi de a városi közlekedésre nem is kell jobb.Ráadásul három szeméjjel is simán gurul.
De hogy ne legyen minden tökélletes,a videó végén akadt egy kis gond.A frekimérő igen csak magas értékekre ugrott fel gyorsitásnál.Egy 30 perces nyüstölés után kezdte csinálni.És amit mutat az közel lehet a valósághoz mert bár a videón nem hallani de a valóságban felment hangfreki fölé mert teljesen elnémult a motor.Gázvisszaengedésre pedig ismét visszacsökkent amit szépen lehetett is hallani.Amig ez a gond nem jelentkezett addig a sinek stabilan tartották az 50C fok körüli értéket.De a freki elszálásátol pillanatok alatt fel is forrósodtak.(alig birta az ujam) Kis pihenés után ismét problémamentes volt egy darabig,de utánna megint jelentkeztek a frekitullővések.
No ezt mi okozhatta?Egyenlőre nem találom azt az alkatrészt ami túlmelegedhet.Szerintem a fetek azért melegedtek be mert megugrott a freki.És nem azért ugrott meg a freki mert a fetek bemelegedtek.A mérőfojtó is csak langyos volt (30c fok körüli) Egyenlőre értetlenül állok fölötte.
A vezérlőt még egy picit állitgatni kellene mert szerintem kevés a gyorsitásnál az 1.5KHz.Az árammal már nemigazán akarok föntebb menni.Szerintem ennek a kapcsolásnak a lényegén nem is kell változtatni.Nem kell bele feszgenerátor meg tachometer,stb...Ez igy egyszerűen egy komplett fordulatszám szabájzó és áramkorlát egyben.Amivel ki kell egésziteni azok a védelmek.Főként a frekit kell behatárolni.És azt is ugy hogyha túlszalad a megengedett értéken akkor tilcsa le az egészet,és nekem kelljen újrainditani.
És akkor kell még egy 48V/12V DC-DC +/- os táp a vezérlésnek.Egy 48V/12V sima táp a kocsi elektronikájának,egy töltöttségi szint mérő és meg kell oldani az akksik egyszerre töltését és kész is a kisautó.Ha a frekitúllövést sikrerülne megoldani akkor egy pár napos tesztelgetés után el is kezdeném szép lassan a végszereléseket.
Egyenlőre ennyi.Várom mindenkinek a véleményét és kritikáját.Persze csak épitő jelleggel.
Majd lessz még egy közeli bemutatójellegű videó is.
Még egy kérdés.Nálam hogy oszlik meg az áram az akksikon?Pl 400A-nál egy akksira 50A jut?A 8 bol van 4db párhuzamos pakk és ezek vannak sorbakötve.Nemteljesen értem ezt a táblázatot.Nézzük az 1h oszlopot. 1,95V-os celleafeszültségnél 41A-er.De mi?
Bővebben: Ekocsi
Lessz még ennél jobb videó is.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Hát ez kegyetlen jó lesz !

A falu lakosai biztosan csak néznem kint borjú a...

Ha kész lesz teljesen olyan lesz mint egy gyári elektromos autó.

Gratulálok, csak így tovább .

A médiára figyeljetek mert szét fog titeket marcangolni.
(#) (Felhasználó 46585) válasza cimopata hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Lehet, de rozsda figyelj oda, hogy FIZESSENEK az interjúért!!! Kell a lóvé anyagra...

A többit majd később.
(#) rozsda válasza cimopata hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Köszönöm szépen,de nem csak az én érdemem.
Neked is meg fog még gyűlni a bajod velem.Gondolván itt a 48/12 DC-DC re.Nem is olyan sokára.
Most hajtom megint de még nem szállt el a freki.Egyenlőre ugy néz ki hogy a +/- os táp egyik akksija le volt merülve.Arra volt rákötve a kocsi elektronikája és 7V-ra leesett.Hozzáteszem ez amugy is egy kikukázott akksi.
És akkor itt van egy kis közelebbi.
Bővebben: Link
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Hát, gratulálok... tetszik, de ezt már tudod...

Vegyük sorjába a dolgokat.

"A frekimérő igen csak magas értékekre ugrott fel gyorsitásnál.Egy 30 perces nyüstölés után kezdte csinálni.... "

Már volt egy ilyen probléma, oda kell figyelni az akksik töltöttségére... Ebből is látszik, hogy kell rá egy ilyen irányú védelem is. Azt nem hiszem, hogy kellene a nagy frekvencia ellen is védelem, de ha megnyugtat, akkor teszek fel egy rajzot, bár az sem olyan egyszerű. Ha a tápfeszek rendben vannak, akkor nem lehet probléma.

"A vezérlőt még egy picit állitgatni kellene mert szerintem kevés a gyorsitásnál az 1.5KHz."

Hát lehet, de attól nem lesz jobb a gyorsulás, nagyjából a hangján kívül semmi változás nem lesz. Célszerű lenne megnézni a motor áramának tényleges alakját, vagyis, hogy mennyi a motor áramának a hullámossága, de ehhez nagyon komoly eszközök kellenek, egyenlőre maradjon így, aztán majd alakul.

"Még egy kérdés.Nálam hogy oszlik meg az áram az akksikon?"

Ez úgy van, hogy 4-szer két db van sorbakötve. Amik sorba vannak kötve, azokon ugyanaz az áram folyik. Tehát, ha a motor 400 A-rel gyorsít, akkor ez folyik ki az akkupakkból, de azt azért hozzá kell tenni, hogy akksinként ez csak 200 A, mert párhuzamosan kötötted őket!

Az akksik adatlapjához:

Első táblázat, első sor: ha a feltöltött akksit elkezded konstans árammal kisütni, akkor 3 perc alatt 158 A árammal kisütötted cellánként 1,95 V-ra. Vagy,ami alatta van, ugyanígy , 3 perc alatt, ha az akksit engeded lesülni 1,9 V-ig, akkor a kisütőáramod 248 A lehet. Vagy, ha mondjuk egész másra használod és 10 órás kisütési idő van, akkor 7,6 A lehet a konstans kisütőáram, hogy a cella végfeszültsége 1,9 V legyen. Az is látszik ebből a táblázatból, hogy 1,8 V alá nem érdemes kisütni, mert hiába megy lejjebb a cellafeszültség, már alig terhelhető nagyobb árammal. Vagyis, már nagyon kevés energia van az akksiban. ( nem beszélve arról, hogy egyik akku sem szereti a mélykisütést... ) Azért az látszik, hogy ezek egész jó akksik, kevés tudja ugyanezt... Meg az adatlapja is nagyon korrekt. Tehát, ebből láthatod, hogy ha folyamatosan kell a nagy áram, akkor azért nagyon gyorsan elfogy az energia... tehát, a Kékestetőre ne ezzel menj fel...
Tehát, amit kérdeztél, az az úgynevezett 1 órás kisütés, állandó árammal. Vagyis, egy órán keresztül 41 A-t tud szolgáltatni, és az 1 óra végére a cellafeszültség 1,95 V-ra esik vissza.

A másik táblázat ugyanez, csak nem konstans áramú kisütés, hanem konstans teljesítményű kisütés. Tehát, mindíg ugyanannyi a fogyasztó által felvett teljesítmény, függetlenül attól, hogy közben a cellefeszültség csökken. Ezek az adatok nem sokat mondank nekünk, a lényeg az első táblázat.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 20, 2010 /
 
Azt hiszem, most jött el az a pillanat, amikor az egész autónak az elektronikus rendszerét meg kellene tervezni. Mi, hogy legyen, mire van szükség. Szerintem, csinálj egy blokkvázlatot. Nem kell kirajzolni mindent részletesen, csak kockákat, hogy minek, mi a feladata. Akkor könnyebb lesz kitalálni, hogy milyen tápfeszek legyenek, hány darab, stb. Meg a védelmek. Ugye azért akksi mélykisütés elleni védelem csak kellene bele... itt is nagyon sok meggondolandó dolog van... szóval, több szem , többet gondol... rakjuk össze az ötleteket. Vagyunk itt néhányan...

Erről jut eszembe: van néhány agyonhasznált akksim... ne küldjem el postán? Utánvéttel... Én:
Te:

Bocs, átragadt rám a frenetikus jókedved...
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 21, 2010 /
 
Nemtudom hogy a moderátorok mit szólnak hogy ez a fórum egy kicsit elkanyarodott az eredeti témátol.Kerüljük a konfliktust és maradjon ez a fórum a vezérlőé.Átláthatóság szempontjábol is jobb.Szerintem.
Kezdeném is a vezérlőnél.Egyenlőre az a lényeg hogy minnél többet mennyek vele és kitapasztaljam mi,hogy,mikor hogyan viselkedik.Azt már észrevettem hogy érzékeny a vezérlő a tápellátására.És másként viselkedik feltöltött akksipakkal mint a lemerültel.Én aztmondom hogy a vezérlőt tegyük picit félre.Márcsak azért is mert a szükségessé vált méréseket egyenlőre nem tudom elvégezni a müszerparkommal.Utánnanézek honnan,kitöl tudnék kölcsönkérni egy normális szkópot.Addig jó ez igy.
Az akksitöltőre és az egyszerretöltés problémájára szerintem ez a fórum a megfelelő.Meg is irom ide az eddigi tapasztalataimat.
Bővebben: 48V-os töltő
Az autó elektronikájával kapcsolatos kérdéseket ide teszem föl.Gondolván itt a gyujtáskapcsoló,főmegszakitó,biztositék,stb...
Bővebben: Elektromos autó
Mivel a gerjesztés tápja készenvan és működik is,igy ez kiesett.Kell még a vezérlésnek +/-12V,és az autónak sima 12V.Azt nemtudom hogy ezt mennyire lehetne megcsinálni egy tápban.Vagy célszerübb két külön táp?A +/-12V rol csak a vezérlő menne.Azt nemtudom hogy mennyit fogyaszthat,de szerintem minimális.A sima 12V az kérdéses.Elvileg erröl menne az autó teljes elektonikája.Műszerfal,elektromos ablak,világitás.Nagyon nincs is más.A müszerfal szerintem minimálisat fogyaszt.Az elektromos ablak?Hát legfeljebb kiveszem és megnézem hány wattos motorok tekerik.A világitást lehet hogy szét kellene osztani.Pl a féklámpákat és a fényszórókat egyböl rá lehetne kötni a 48V-os pakkra.(két 24V-os izzók) Node akkor a tápnak keresni kellene valami fórumot.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 24, 2010 /
 
Üdv!

Azt mérted már, hogy egy töltéssel mennyit megy a gép?
(#) rozsda válasza cimopata hozzászólására (») Márc 24, 2010 /
 
Szia.
Sajna az akksikat még egyenlőre nemtudom fullra tölteni,igy azt sem hogy mennyit megy el.180Ah-ás az akksipakk.Padlógázas indulásnál olyan 350A.Tempóntartásnál megelégszi a 100A is.Ezekböl saccolni lehet és én szeretném ha elmenne legalább 50Km-ert.
Egyépként hihetetlen élmény a vezetése.Vagy csak nekem.Mindenesetre ha valaki kiváncsi rá és Jászberény környékén jár akkor ne haggya ki.Bárkit szivesen látok.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 24, 2010 /
 
Egyébként üresben pörgetve a motort mennyit vett fel?

Valamint ezt a 100A-t parkettán veszi fel?

Majd a visszatáplálás valamennyit segít megspórolni.

Gondolkodtál már a tetőre szerelt napelemmel?

Esetleg 2db generátoros szobabiciglit a gézpedálok helyére?
(#) cimopata hozzászólása Márc 24, 2010 /
 
Jah, meg még azt akartam megkérdezni, hogy az ilyen elektromos autókat kiengedik e a forgalomba?
Kaphat e forgalmi engedélyt?

Milyen célra is készül lényegében?
(#) rozsda válasza cimopata hozzászólására (») Márc 24, 2010 /
 
Üresben terheletlen motorral(egész pontosan a motor megtekeri ékszijjal a válltó tengejét ami üresbe van téve) 40A kőrül eszik max fordulaton.
Padlógázon nem hajoltam ki megnézni az ampermérőt de bőven 30km/h fölött megelékszik a 100A-al.De a hétvégén ugyis kihozom tesztelgetni és akkor megnézem kétszeméjjel padlógázon az áramfelvételt.
Visszatáplálás? Hmm..Majd talán ha egyszer ez elkészül 100%-ra.
De addig még kell bele egy-két dolog.EGY=+/- os táp a vezérlőnek.KETTŐ=12V a kocsi elektronikájának.
Ez nem akart célozgatás lenni,de azlett.
De most komolyan.Még nemjutottam el odáig hogy jól utánna nézzek és belefogjak,de majd számitanék a segitségedre.Addig meg egy picit még had szenvedjek mert máshogy nem tanul az ember.De úgyis szólok ha elakadok.
Meg kell egy komornyik aki jól meglöki indulásnál.
Azért annyira nem rossz a hejzet.Egy embernek eséje nincs lefogni álló hejzetböl.Elhúzza mint a ...
(#) rozsda válasza cimopata hozzászólására (») Márc 25, 2010 /
 
Az autó 12V-os rendszeréhez (müszerfal,világitás,stb...) mi lenne ha ugyanazt a tápot csinálnám meg amit a gerjesztéshez?Vagyis az első verziót amiben benne van a tranzistor és feszgenerátorként működik?Csak kissebb shöntel amit nem kell leosztani egy trimmerrel.
Ez a táp elvileg védett a rövidzár ellen?Gondolom igen,mert vagy 12V-nál tilt vagy a shöntön első feszültségre.
Természetesen le lehet vizsgáztatni ezeket a jármüveket is.Mivel ez egy mopedautó igy ezekre már alapbol korlátozás van sújra, (ami elektromos autó esetén akkumulátorok nélkül számit) motorteljesitményre vagy köbcentire.Robbanómotor esetén nemtudom pontosan a jogszabájokat.De elektromos meghajtásnál a villanymotor teljesitménye nem haladhatja meg a 4KW-ot.(persze szeméjautóknál nincs ilyen korlátozás)
Ez az én esetemben úgy fog kinézni hogy kap egy csinos 4KW-os adattáblát a motor.Nagyon fontos hogy a fékrendszert ne kelljen átalakitani.Ez szeméjautóknál a fékrásegitőnél okoz gondot,hiszen nincs ami vákumot biztositson neki.Persze egy vákumpumpa megoldja ezt is,de annak a megfelelő tanusitványokkal kell rendelkeznie.És ezért iszonyatosan drágák.(6 számjegyü) Persze nálam ezzel sincs gond mert ebben a kocsiban nincs fékrásegitő.Ezért át sincs alakitva.
Ha jóltudom a 48V-os rendszerre nem kell még érintésvédelmi akármilyen vizsgálat,mert még törpefeszültség.De ezt nem mondom 100%-ra.
Kell egy átépitési engedéj ami 50e forint körül van,és mehet is műszakira.
De azért ismerős nélkül buktatósabb a műszaki is.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 25, 2010 /
 
"...mi lenne ha ugyanazt a tápot csinálnám meg amit a gerjesztéshez?"

Jó lenne, de van egy bökkenő. Elvileg, most a source sint kellene a kocsi fémszerkezeteihez rákötni. Ugyanis, most a source sín a vezérlésnek a GND-je, ehhez a ponthoz képest történik minden, tehát az integrálás, a gázpoti alja ide van kötve, tehát, ez a viszonyítási pont. Ily módon az akksik egyik pontja sincs földelve, vagyis nincs a GND-re kötve. Éppen ezért kell a +/-12 V-os vezérlés tápnak is két, az akksiktól galvanikusan leválasztott tápot csinálni. Ez nem túl szép megoldás, de működik, jó. Egyszerűbben úgy lehetett volna csinálni, hogy a FET-ek source valóban az akksik negatív sínjére van kötve, ez a vezérlés GND-je is, a motor pedig a drain sín és az akksik pozitív pólusa között van. Azért nem javasoltam ezt a megoldást, mert akkor a mérőfojtót nem lehet hova kötni. Ugyanis, azt a motorral kötjük tulajdonképpen sorba, de úgy, hogy a mérőfojtó egyik pontja a GND-n legyen, különben csak nagyon nehézkes lenne az integrátorral a mérőfojtón eső feszültség feldolgozása, mert előtte valami szinteltolót kell használni, hogy a nulla közelében legyen a mérőfojtó feszültsége. Ami talán jobb lett volna, ha a FET-ek "P" csatornásak, akkor lehetett volna a mérőfojtó egyik vége a GND-n, ez az akksik negatív pólusa, a másik végén a motor, a motor másik kivezetése pedig a P csatornás FET drain-jén, a source pedig a pozitív sinen. Sajnos, ekkor meg a FET-ek gatemeghajtása lenne problémás, mert az 48 V-ra van a GND-től, tehát, mondjuk felső oldali FET meghajtó kellett volna. Ezt egyébként úgysem lehet kikerülni ha visszatáplálás is lesz. ( vagy valami ilyesmi majd kell )
A gerjesztőköri tápnál ez nem gond, mert akárhol lehet az akksikhoz, vagy a GND-hez képest ennek a tápnak a kimeneti feszültsége, mert a gerjesztőtekercs mindkét vége mindentől független. Ha még egy ilyen táp lenne építve, akkor csak az a baj, hogy minden egyes ,- pl: műszerfalvilágítás,- fogyasztónak galvanikusan függetlennek kell lennie a kocsiszekrénytöl. Vagyis, minden lámpához két drótnak kell mennie, tehát, a kocsiszekrényt nem lehet áramvezetésre használni. Ez nem biztos, hogy baj, mert lehet, hogy eddig sem volt ez használva erre a célra.
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Én már egyszer sokkot kaptam ezektöl a GND-s meg +/- os táp meg alsó-felső oldali gatemeghajtás szükségességéröl.Ezt itt most ne is eröltessük.
A lényeg.: Ebben a kocsiban igen kevés fám alkatrész van.Az elejében van egy kis fém csőváz.A kaszni az aluminium,de nem ugy mint az audinál.Két oldalon a B oszlopok aluminiumkeretböl vannak elkészitve (hidegen húzott aluprofilok,meghajlitva és heggesztve) A két B oszlopot középen három alucső köti össz,meg a plafonon vagy 2 vékony pánt.A többi rész (tüzfal,az egész alja) méhsejt szerkezetű müanyagbol van.Itt nem úgy van hogy odacsavarozok a testnek ahova csak akarok.
És pont ezért minden fogyasztó két vezetéket kapott.
(#) mpisti válasza rozsda hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Szia Rozsda!
Mekkora az áramigénye a +/-12V-os vezérlőköri tápnak?
Ha 1A alatt van, akkor küldök neked egy olyan gyári DC/DC kockatápot,amelynek bemenete 36-72V DC a kimenete pedig +/-12V DC
(#) EcoPityu válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Szia Katt!
Pont kérdezni is akartam, hogy miért nem drain körbe tettétek a mocit? /megnéztem a kapcsrajzot/.
De most megválaszoltad!
Viszont, mi lett volna, ha a source sín, és a GND közé teszitek a fojtót, az a néhány milivolt nem emelte volna meg annyival a source potenciált, hogy beleszóljon a vezérlésbe, viszont a GND-hez képest lehet rajta mérni.
Kapcsüzemű tápokban is a source-ön van az áramkorlát ellenállása...
(#) cimopata válasza EcoPityu hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Idézet:
„az a néhány milivolt nem emelte volna meg annyival a source potenciált, hogy beleszóljon a vezérlésbe,”


De bizony megemelte volna.

A bekapcsolás pillanatában tápfeszültségnyi fesz jut rá, majd csökken, kikacsoláskor pedig megfordul.
Feltéve, ha csak ez az egyetlen 1 induktivitás van a körben.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Üdv!

Valami push-pull szerűség kellene:
Bővebben: Link

Nem pont ugyanez, de kicsit átalakítva jó lesz.
A vezérlésnek le kell osztani ellenállással 12V-ot a 48-ból.
A feteket ki kell cserélni 150V-osakra.

A többi dolog azt hiszem megfelelő lesz.
(#) (Felhasználó 46585) válasza cimopata hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
De bizony ám! Különösen, ha a motor helyén egy rövidzár van... ugyanis, ez úgyis működik, lévén ez egy áramgenerátor.
(#) (Felhasználó 46585) válasza cimopata hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Jaj, dehogy, hát a 2 x 12 V mondjuk 0,2 A-t jelent a pozitív és talán 20 mA fogyasztást a negatív oldalon. Ez csak a vezérlőt elektronikáját táplálja. A két opampot, meg a gatemeghajtást. A műszerfal, meg egyebek meghajtására ott az a táp, amit kitaláltál a gerjesztőkörnek. Az egyszerű, nagyszerű, meg már működik. Csak nem galvanikus leválasztású, tehát erre oda kell figyelni, de a rozsda azt mondja, hogy úgyis minden fogyasztóhoz két drót megy, tehát, a kocsiszekrény nincs felhasználva áramvezetésre, vagyis, nem lesz "test". Ettől, még szerintem le kell kötni a source sínre, de azért ezen még gondolkozni kell. Engem az zavar, hogy az akksik egyik pontja sem GND. Nem mintha ez baj lenne, csak nehezen emészthető. Filoztam is eleget, amikor megláttam a gulyi rajzát. De végül is működik, ez a lényeg.
(#) rozsda válasza cimopata hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Te most melyik tápra gondolsz?A vezérlőnek a +/- os kis teljesitményűre vagy az autó elektonikájának a nagyobb teljesitményű sima 12V-osra?
Vagy a két feladatot ez a táp látná el?
Mert a kis +/- os táp elvileg meg lessz oldva.mpisti felajánlott egy bontottat ami elvileg jó erre a célra,de ha mégsem akkor katt-tol kaptam egy nagyon egyszerű kapcsolást és összedobom azt.
Akkor márcsak a kocsi elektronikájának kell egy sima 12V-os táp,aminek nem kell leválasztott kimenet.
Régebben már néztem ezt a tápod,és ha aztmondod hogy jobb volna ez a kocsinak akkor megcsinálom ezt.Viszont akkor a kimenetének sem kell +/- osnak lennie.A szekunderböl elég egy amin volna két dióda és kész.És át kell méretezni a kimeneti feszültségmérő körét.
Viszont amit régebben sem tudtam az a primmer és a szekunder oldali kondik mérete.
Lehet hogy nekiesek,átrajzolom és megpróbálom méretezni is.
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 26, 2010 /
 
Amit most javasoltam az megoldaná mind a 2-t
lenne 2x12 +12V szekunder.

De ha már megoldódott akkor mindegy.
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Találtam egy kis fejtörőt.
Van egy audi gázpedálom.Szinte új kocsi volt,(max 2-3 éves) de úgy összetörték hogy nem tudtam megállapitani a pontos tipusát.
A belsejében egy potmétert találtam,de igen firmányosat ám.Legalábbis ami a paramétereit illeti.
Rajzoltam egy mórickát és oda vannak irva hogy mettöl meddig lehet állitani.
Hogyan tudok ezzel a legegyszerübben 0-6V ot adni a komparátornak?
Vagy kell mégegy műveleti erősitő a gázkarnak?
Ugyanis a gyári az felejtős,mert nagyon gagyi és gond volna megoldani a pótméter tekergetését.A legegyszerűbb ezt a gázkart volna beszerelni,mert kell neki egy kis konzol és már mehet is a hejére
Ma is teszteltem a kocsit.Egy bő félórás folyamatos kocsikázás után sem történik semmi rendellenes.Semmi nem is melegszik túl.
Egyszerűen szuper.
(#) (Felhasználó 46585) válasza rozsda hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Valószínű, van a poti közepével, tehát a mozgó karjával sorbakötve egy ellenállás, ami 1 K. Ezért van az, hogy nem tudod egyik irányban sem nulláig letekerni. De azért ezt nézd meg belülről is. Ha így van, akkor ezt a belső, soros 1K-s ellenállást számítsd bele a komparátor bemeneti ellenállásába, vagyis ott ennyivel kisebb ellenállás legyen. Ha így van, ahogy leírtam, akkor a poti egyik végét kötöd a GND-re, a másikkal sorbakötsz egy 1 K-s ellenállást és kötöd a 12 V-ra. Így a poti 6 V-ot fog kapni. Ha esetleg úgy érzed, hogy nőt a hiszterézis, ( vagyis lejjebb ment az eddigiekhez képest a működési frekvencia ) akkor növeld meg a komparátor ellenállásait mondjuk a háromszorosára. Az a baj, hogy a komparátor bemeneti ellenállását feszültséggenerátorról kellene meghajtani, különben, - ahogy jelen esetben van, - a poti ellenállásai is beleszólnak a hiszterézisbe. Ez nem olyan nagy baj, de okozhat ilyen jellegű problémát. De annyit azért nem, hogy kelljen bele egy műveleti erősítő pluszba.

Ha legközelebb ennyit autózol, akkor meg kellene mérned az akksik feszültségét menet közben, mondjuk közepes terhelésnél. Ha már csak 40 V, akkor lehet a töltőre tenni. És, erre lehetne akkor egy LED-es feszmérőt csinálni. Mondjuk 42 V sárga, 40 V piros LED. És akkor tovább tesztelgetni, hogy legyenek tapasztalatok, hogy a sárga kigyulladása után még kb. mennyit lehet vele menni. Mert ha a piros kigyullad, már csak nagyon keveset. Szóval, legyenek tapasztalatok.
(#) rozsda válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Azért ijedtem meg a feladattol mert szimulátorban nem tudtam összehozni,ugy ahogy szerettem volna.Ezzel a fura potival voltak bajok.De most rátettem egy 12V-os akksira és 740ohm-os soros ellenállással a potival a középső lábán 0.5-6V ig tudom állitani.Majd rákötöm a vezérlőre és meglátjuk mit csinál.
Az integrátor visszacsatoló R-C vel is játszani akarok,mert ma megmértem multival a mérőfojtó induktivitását és 4uH-it mutatott.Most meg 3uH hez van állitva.Kiváncsi vagyok a menettulajdonság válltozására.
Aztán a kölcsönszkópot várnám,de még sajna nem ért ide vele a gazdája.Körbeakarom méricskélni a megbeszélt dolgokat.(áramhullámosság,frekvencia,stb...)
Méregettem délelőtt az akkupakkot is.Indulás előtt 50.2V volt.Mikor befejeztem a kocsikázást 48.8V maradt.Annyit biztosan mondok hogy egy parkettás indulásnál ahogy gyorsul az autó úgy esik az akksik feszültsége.(tehát nem hirtelen)A teszt végefelé,padlógázas indulásnál már közel járt a 40V hoz,de mire elérte volna elkezdett csökkeni az áramfelvétel is és szépen elkezdett nöni az akksipakk feszültsége is.
Amivel még nem sikerült kibékülnöm az a frekvencia ingadozása.Padlógázus indulásnál digitműszer szerint leesik 1KHz alá.Tempóntartásnál pedig 8KHz körül van.És hallani is a freki elméjülését majd a magas fütyülését.Padlógáznál lehetne egy kicsit több is,de akkor meg tempóntartásnál lessz magas.Bár akkor már nem többszáz amperrol van szó.
Viszont amitöl nagyon tartok az az akkumulátorok egyszerretöltése.Félek hogy ezt nem fogom tudni normálisan megoldani.Kiváncsi vagyok hogy egy kis formázás és az egyforma darabok párba válogatása segit e a hejzeten.
Szóval kell még ezt piszkállni és tapasztalni,de összességében vigyorra áll a szám
(#) cimopata válasza rozsda hozzászólására (») Márc 27, 2010 /
 
Én csinálnék 4db egyforma kapcsitápos töltő és mindegyiket fixen rákötném az aksikra. (állandóan rajta lenne)
A töltők primerét párhuzamosítanám (230V) és lenne egy konnektor az autón amire csak rá kellene dugni otthon, vagy bárhol másutt.
Következő: »»   33 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem